מאזדה MX-5 מקבלת מנוע משופר לצד אבזור בטיחות ונוחות נוסף. דחקנו עצמנו אל תוך הרודסטאר המיתולוגית למבחן שופע רוח ויצרים
מאזדה MX-5 הידועה בכינויה "מיאטה" הינה מכונית הרודסטאר הנמכרת בעולם אשר שורשיה טמונים בשנת 1989 אז הוצג הדור הראשון. הדור הנוכחי והרביעי במספר משמר את המתכון המוצלח של הדגם המקורי, הכולל מנוע קדמי אורכי, הנעה אחורית, משקל קל, וניהוג חד. פשטות מכנית וכיף טהור. במסגרת מתיחת הפנים לה זכה הדגם בשנת 2019, גדל הספק המנוע מ- 160 כ"ס לכדי 183 כ"ס והמתלים כויילו מחדש. כמו כן נוספו מערכות בטיחות חדשות, מערכת מולטימדיה עדכנית ושדרוגים שונים בתא הנוסעים.
סרטון מבחן דרכים מאזדה MX-5
| מאזדה MX-5 2.0 ליטרים ידנית | |
|---|---|
| יתרונות | חווית נהיגה, ביצועים, הופעה |
| חסרונות | מחיר, שימושיות, אבזור בטיחותי דל |
מאזדה MX-5
עיצוב ונוחות
עיצובה של מאזדה MX-5 לא שונה כלל במסגרת מתיחת הפנים וטוב שכך. מדובר ביפייפיה אמיתית, מלאת קימורים סקסיים ופרופורציות מחמיאות. גופי התאורה הצרים ומכסה המנוע הארוך, המרמז על מנוע טורי המותקן לאורך המרכב, מקנים ליפנית הקטנה חזית אגרסיבית. תפיחות בתי הגלגלים יוצרות קו כתפיים רחב ומשלימות את ההופעה השרירית. מאחור, פיסול קו הכתפיים ושילובו בגופי התאורה האחוריים, מזכיר מכוניות רודסטר בריטיות קלאסיות. התוצאה הסופית מושכת ומשכנעת. מכונית המבחן בצבע אדום נוצץ עם חישוקים מושחרים, משכה תשומת לב שהפכה בלתי נסבלת כבר בדקה הראשונה. הפשלת הגג נעשית באופן ידני ובקלות מרשימה פותחת מעליך את השמים ומכניסה את כל עם ישראל אל תוך תא הנוסעים הצפוף. אלו ידאגו שלא תרגיש לבד או משועמם חלילה באף רמזור, אם ע"י זריקת מחמאות, מתן הערות, שאילת שאלות, ואף בקשות לסיבוב ברכב.
מאזדה MX-5
תא הנוסעים נותר גם הוא ללא שינויים מהותיים עם סביבת נהג תכליתית ומינימליסטית הבנויה מפלסטיק קשיח ופשוט. מערכת המולטימדיה החדשה מוכרת מדגמי מאזדה העדכניים ומציעה ממשק פשוט ויעיל על גבי צג צף בגודל 7 אינץ'. כמו בשאר דגמי החברה, גם כאן ניתן לשלוט במסך בעזרת חוגה שבין המושבים, מגלגל ההגה או באמצעות מגע כשהרכב לא בנסיעה. רכב המבחן במהדורה מיוחדת התפאר בריפודי עור נאפה בצבע חום ודיפון זהה לרוחב הדשבורד ובדלתות. אלו הוסיפו המון סטייל וחיות לתא הנוסעים ביחס לריפודי העור השחורים ברמת הגימור הרגילה.
חלקן העליון של הדלתות נטול דיפון וחושף את צבע המרכב, אך אינו מרגיש כאקט של חיסכון כפי שקורה במכוניות מיני זולות. בצבע מכונית המבחן הדבר מכניס נועזות עיצובית ועניין נוסף בתא הנוסעים. מעבר לכך, תא הנוסעים מזדאי טיפוסי, דו מפלסי, עם מערכת בקרת אקלים המסודרת תחת הצג הצף ולוח מחוונים בעיצוב ספורטיבי למדי. תעלת הינע חוצצת בין הנהג לנוסע ומאכלסת את תיבת ההילוכים המתווכת בין המנוע למכלולי ההנעה האחורית.
מאזדה MX-5
הנדסת האנוש במאזדה MX-5 טובה הודות למיעוט הפיצ'רים בתא הנוסעים. מערכת המולטימדיה נוחה לשימוש, כך גם מערכת בקרת האקלים. מיקום פתחי המיזוג טוב, וכאמור פתיחת הגג וסגירתו נעשות בקלות מרשימה. תא הכפפות ממוקם בגב התא בין המושבים, והגישה אליו לא נוחה בכלל.
חסרון אקוטי אשר יכול לפסול את המיאטה על הסף קשור במגבלות טבעיות הנובעות ממידותיה הקומפקטיות. נהג אשר גובהו מיתמר למעלה מ- 1.85 מטרים יסבול בחיי היומיום ואילו גבוהים במיוחד לא יוכלו להשתמש בה. המושב אינו מתכוונן לגובה ולכן הגג יפגוש בפדחת ראשם של נהגים גבוהים. אמנם מי שרוכש רודסטאר עושה זאת לשם נהיגה עם גג מופשל, אך אז יאלץ הנהג הגבוה לנהוג כששדה ראייתו מופרע ע"י סוככי השמש, המראה המרכזית ומערכת המובילאיי, ולהתכופף בכל רמזור או בעת שליחת מבט אל תוך קו הפנייה ימינה.
מאזדה MX-5
המושבים במאזדה MX-5 מעולים. אמנם ויזואלית הם אינם מתהדרים במראה "באקט" בעל תמיכה צידית כשל מושב רכבת הרים, אך בפועל ההרגשה היא של ישיבה בתוך המושב ולא עליו, עם תמיכה צידית הולמת ורמת קשיחות מאוזנת. ניתן גם לכוון את תמיכת הירכיים וזווית משענת הגב. משענות הראש מהוות חלק אינטגרלי מהמושבים ואינן ניתנות לכיוונון. בתוכן מותקנים שניים מתוך תשעת הרמקולים האיכותים מבית BOSE ומסייעים רבות בשיחת טלפון הנערכת עם גג פתוח.
מעבר למגבלה המהותית של שדה הראייה לפנים, לשאר הכיוונים שדה הראיה מעולה בזכות קו חלונות נמוך ומימדים קטנים המקלים על זיהוי גבולות המרכב. הנוסע שלצד הנהג יסבול אף הוא מאותה צפיפות ואם גובהו אינו צנוע, תפגוש פדחתו את קו הגג ויאלץ להצטופף עקב מרווח ברכיים מוגבל בשל קרבה לדשבורד. צפיפות זו מסבירה את העדרו של תא הכפפות, שכן אם היה תא הכפפות במיקומו הטבעי, לא ניתן היה לפתוח את דלתו כאשר מושב הנוסע מאוייש.
מאזדה MX-5
תא הנוסעים סובל ממחסור בתאי אחסון. המעטים שבהם כוללים משטח ייעודי להנחת הסמארטפון בתחתית הקונסולה המרכזית, תא כפפות בגב תא הנוסעים, ותא אחסון סגור בקונסולה המרכזית שבין המושבים המספיק בקושי למברשת שיניים. תא המטען בנפח צנום של 130 ליטרים בלבד והשימוש בו אינו נוח עקב מפתח צר וגבוה.
נוחות הנסיעה מפתיעה לטובה ובענק. חרף מהלך מתלים קצר וצמיגים בחתך 45, כושר הריכוך מצטיין ומצליח להקנות איכות חיים ראויה בהחלט. בתוך העיר, על כבישים משובשים, מצליחה המאזדה הקטנה להתמודד בכבוד רב בסינון מפגעים ושיבושים. היא מונעת טלטלות ומסננת חבטות בצורה שלא תבייש מכונית משפחתית ממוצעת. פסי האטה ושיבושים רוחביים זוכים אף הם לשיכוך יעיל. מדובר בהישג מרשים כשמדובר במכונית ספורטיבית. שיוט בכביש המהיר מתקבל גם הוא בברכה, עם ריסון יעיל של גלי אספלט ויציבות כיוונית מעולה. כפי שניתן לצפות, רעשי הרוח חזקים, ודאי עם גג פתוח, אך גם איטום גג הבד אינו משתווה לבידוד של מרכב אחוד וקשיח.
ביצועים
יחידת ההנעה מהווה את השינוי העיקרי במסגרת מתיחת הפנים לה זכתה המיאטה, וכוללת את מנוע 2.0 הליטרים האטמוספרי המוכר לאחר שקיבל בוכנות וטלטלים קלים יותר, גלגל תנופה חדש, גל ארכובה מחוזק, סעפות יניקה ופליטה משופרות, ותזמון שסתומים מעודכן. שיפורים אלו הקפיצו את ההספק מ- 160 כ"ס בדגם היוצא לכדי 183 כ"ס בדגם החדש. כיאה למכונית ספורט אטמוספרית, ההספק המרבי מגיע ב- 7,000 סל"ד גבוהים והמומנט שופר ב- 0.5 קג"מ לכדי 20.9 קג"מ וזמין ב- 4,000 סל"ד.
מאזדה MX-5
בשידוך לתיבת 6 הילוכים ידנית, השיפור בביצועים מהותי. התאוצות מרשימות והטיפוס לסל"ד גבוה עד למנתק ההצתה ב- 7,500 סל"ד ממכר. נתוני היצרן מדברים על תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 6.5 שניות (שיפור של 0.8 שניות ביחס לדגם הפורש). המנוע מפיק צליל היסטרי בסל"ד גבוה. לא מדובר בסאונד איטלקי ערב או גרגור שרירי, אלא בצליל ספורטיבי נחמד המסייע להעצים את תחושת הדחף. יחסי ההעברה בתיבה קצרים מאוד ומהלך הבורר קצר ומדוייק, כך שקל וכיף להזניק את המסה הקלילה. ברמת מחירים זו הנושקת ל- 250,000 ₪ ישנן מכוניות ספורט עם ביצועים עדיפים אבל ביצועים נטו אף פעם לא היוו את הסיבה האמיתית לרכישת מאזדה MX-5. מתיחת הפנים מקנה ביצועים ראויים ואפשרות להגיע לסל"ד גבוה שישלח מנועי טורבו לעולם שכולו טוב.
מאזדה MX-5
התנהגות הכביש של מאזדה MX-5 מהנה כפי שרק קארטינג מסלול מסוגל לספק. חלוקת משקל שווה בין הסרנים, מנוע קדמי עם הנעה אחורית, משקל קל, דיפרנציאל מוגבל החלקה והגה ישיר, יוצרים יחד מתכון מושלם להנאה צרופה, מהסוג הישן והטוב, כזה היוצר תקשורת נהג-מכונה ישירה עם פילטור מינימלי. ההגה חד, מהיר ומעביר פידבק לידי הנהג כך שמתאפשר ניהוג חד ומיידי בחסות בסיס הגלגלים הקצר.
המיאטה הקלילה מככבת בכבישי נהיגה טכניים, ופתיחת הגג משלימה התחברות עם הסביבה. לחץ מתון חושף זנב פוחז, המתלהב לנתק אחיזה מהאספלט ולהדק את קו הפנייה. יש להישמר ולהיזהר מכך. היגוי יתר עלול להגיע מוקדם מהמצופה ונדמה כאילו השלדה כויילה לעודד זאת. כל כניסה מהירה לכיכר או הידוק ההגה בתוך קשת קצרה יגרמו לפסיעת זנב מחוץ לקו הפנייה הנבחר. החזרת האחיזה קלה ונשלטת, אך נהגים לא מנוסים או אמיצים מדי, עלולים למצוא עצמם מביטים אל המשך הכביש דרך חלון הצד.
מאזדה MX-5
מכוניות הוט האץ' רבות בסביבת מחירים זו מציעות יכולת דינמית אבסולוטית גבוה יותר ויאפשרו נהיגה מהירה יותר בכל תנאי דרך, אך ההנעה האחורית, המנוע האטמוספרי והמכלולים הישירים במאזדה MX-5, יוצרים חווית נהיגה טהורה ומזוקקת אשר מעט מאוד מכוניות יכולות לספק. הפשלת הגג מעצימה את החוויה והופכת את המיאטה למכונת נהיגה המעוררת את כל חושי הנהג. הבלמים טובים בהחלט אך חסרי נשיכה ראשונית חזקה. לחיצה חזקה יותר מייצרת כושר תאוטה מעולה לצד קבלת פידבק תקשורתי.
צריכת דלק
בימי המבחן שכללו נסיעה מנהלתית לצד קטעי נהיגה דינמיים בהם נמתח המנוע לסל"ד אסטרונומי, עם מערכת עצור וסע פועלת ברוב הזמן, עמדה צריכת הדלק על 10.6 ק"מ לליטר. מדובר בנתון טוב בהתחשב בצורת הנהיגה, אך רחוק מנתון היצרנית אשר מצהירה על צריכת דלק משולבת של 14.5 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 45 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 400 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 8 מתוך 15.
מאזדה MX-5
עלויות אחזקה
בדירוג האמינות של ארגון Cosumer Reports לשנת 2019 דורגה מאזדה במקום הרביעי מתוך 28 יצרנים, המהווה עליה של 8 מקומות ביחס לאשתקד. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2018 התברגה מאזדה במקום התשיעי בגרמניה מתוך 28 יצרנים ובמקום ה- 15 בארה"ב מתוך 32 יצרנים.
מאזדה MX-5 משווקת עם אחריות מלאה לשלוש שנים או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחיר הטיפול הראשון במוסך היבואן עומד על 707 ₪, מחיר הטיפול השני 1,058 ₪, מחיר הטיפול השלישי 707 ₪, ומחיר הטיפול הרביעי 1,329 ₪. מדובר במחירים זולים, במיוחד בקטגוריית המכוניות הספורטיביות.
עלות יחידת תאורה קדמית 7,964 ₪, עלות מראת צד 1,569 ₪, עלות פנס אחורי 1,558 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 693 ₪, ועלות צלחות בלם קדמיות 880 ₪. יחידות התאורה יקרות יחסית אך שאר החלפים שבדקנו מוצעים במחירים זולים לסגמנט.
מאזדה MX-5
עלויות הביטוח הן כ- 1,700 ₪ לביטוח חובה וכ- 10,000 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות וללא שלילת רישיון בשלוש השנים האחרונות.
בטיחות
ארגון הבטיחות Euro Ncap בחן את מאזדה MX-5 בשנת 2015 והעניק לה ציון של 4 כוכבי בטיחות מתוך 5. מאזדה MX-5 קיבלה ציון של 84% בהגנה על בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 93% בהגנה על הולכי רגל, ו- 64% בגין מערכות הבטיחות ברכב דאז. אבזור הבטיחות שודרג במסגרת מתיחת הפנים וכולל בין היתר ארבע כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית ומצלמת רוורס. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 0 מתוך 8.
תמורה למחיר
מחירה של מאזדה MX-5 ברמת האבזור היחידה המוצעת עומד על 247,000 ₪. אבזור הנוחות כולל בין היתר, גג בד נפתח ידנית, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', קישוריות בלוטות', מערכת שמע מבית BOSE עם 9 רמקולים, חיישני חניה קדמיים, חיישני גשם ותאורה, מצלמת רוורס, בקרת שיוט, ריפודי עור, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, חימום למושבים, שקע USB, מראות צד בגימור שחור מבריק, תאורה ראשית אדפטיבית מסוג LED, פנסי ערפל קדמיים, וחישוקי 17 אינץ'. בנוסף מוצעת מהדורה מיוחדת כמו רכב המבחן, הכוללת ריפוד עור נאפה בצבע חום, בתוספת 5,000 ₪.
מאזדה MX-5 היא מכונית הנרכשת מתוך תשוקה. אין כל רציונל בתשלום רבע מיליון ₪ עבור מכונית צפופה, שאינה פרקטית בעליל, עם יכולת ספורטיבית בינונית. אך מאזדה MX-5 מציעה חוויה נדירה, מראה סקסי, שמיים פתוחים, והנאה מנהיגה בזכות תקשורת ולא בזכות אלקטרוניקה ומנועי טורבו עתירי סוסים. לא ניתן להתעלם מתג המחיר שאינו פרופורציונלי ביחס לדגמי מאזדה האחרים בחו"ל. למי שבכל זאת יבחר לשלם את המחיר הנדרש, צפויה חוויה מוטורית מלבבת במיוחד. רק נמליץ לוודא לפני כן התאמה בין מידות הנהג למידות הרכב.
| מאזדה MX-5 2.0 ליטרים ידנית | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 4 צילינדרים 1,998 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 183/7,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 20.9/4,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | ידנית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 3,915 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,735 מ"מ |
| גובה כללי | 1,230 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,310 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען |
130 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,123 ק"ג |
| מהירות מרבית | 219 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.5 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.6 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 8 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 4 כוכבים מתוך 5 (2015) |
| רמת אבזור בטיחות |
0 (מתוך 8) |
| מחיר |
247,000 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.