ראם 2500 בגרסת לימיטד עושה בסטייל את מה שמצופה מטנדר אמריקאי גדול וחזק
את טבלת המכירות בארה"ב מובילים באופן קבוע הטנדרים של פורד, שברולט וראם. בישראל המצב שונה, אך בעזרת הטבות מס נדיבות נמכרים טנדרים כאלה במספרים יפים. למבחן הדרכים שלנו התייצב ראם 2500 בגרסת לימיטד הבכירה והמפנקת שמחירה 280,000 ₪ לפני מע"מ ואין זה מקרי שדווקא גרסה זו נבחרה לייצג את הדגם.
| ראם 2500 לימיטד | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, נוחות נסיעה, אבזור, תא נוסעים, מנוע |
| חסרונות | איכות נסיעה בכביש גלי, מעט קופצני ללא עומס |
ראם 2020
את הראם לימיטד קיבלנו בסוף שבוע גשום וסוער, שאיפשר לנו לבצע איתו נסיעות מאתגרות בתוואי שטח קשה, לנהוג איתו במזג אוויר סוער, בכבישים רעועים ועתירי בורות ואפילו להיכנס בטעות לבוץ טובעני ללא הנעה כפולה משולבת. בתוך כל אלה התנהג ראם 2500 כרכב הנמצא במגרשו הביתי. השפרצות משלוליות ענק הגיעו לגובה הדלתות בלבד, רעשים מבחוץ כלל לא נשמעו, הטמפרטורה בכל צד של הרכב הייתה כמבוקש ואפילו נהניתי מאוורור במושב הנהג. נקודת בונוס נרשמה לזכותו כשמשך תשומת לב של כל חקלאי ברדיוס של קילומטרים.
עיצוב ונוחות
ראם 2500 הוא רכב בעל נוכחות. עיצובו שופע אלמנטים המשדרים עוצמה, ביניהם עיטורי כרום נוצצים ותאורת LED. מידותיו נדיבות וצבע אדום בורדו בו נצבע רכב המבחן השווה לו סגנון אלגנטי. החזית שרירית ובמרכז הגריל בולט הכיתוב RAM. מתוך פגוש הכרום בולטות שתי טבעות גרירה מפלדה ושני פנסי ערפל צרים. פנסי ה- LED הקדמיים בגרסת לימיטד מציגים עיצוב נאה עם תאורת יום רבועה ואור דרך בגוון כחלחל עם מנגנון עוקב פניה. מכסה המנוע ארוך וכולל "תפיחת כוח" המזכירה מכוניות שרירים אמריקאיות.
ראם 2020
פרופיל הצד של הראם לא דרמטי. התוספות החיצוניות בגרסת לימיטד כוללות חישוקי גלגלים בעיצוב ייחודי, מדרגות צד חשמליות הנפתחות עם פתיחת הדלת, ופס כרום לאורך הדלתות. מאחור בולטת קשת כרום מסיבית ובדפנות הארגז תאי RamBox המתפקדים כתאי מטען סגורים.
ראם 2020
בגרסת לימיטד ניכרת ההשקעה בתא הנוסעים המציג שילוב מוצלח של חומרים יוקרתיים לצד חומרים קשוחים ועמידים היכן שצריך. תחושה היוקרה מושגת בעזרת שימוש נרחב בעור כהה עם תפירה בהירה החולש על הדשבורד, הקונסולה המרכזית והדלתות. הגה משולב עור ועץ נעים למגע משלים את האווירה.
איכות ההרכבה אחידה ולא נרשמה אף תקרית של מתג סורר או שלא פועל כראוי. הפקד היחידי המזכיר לנהג כי מדובר ברכב עבודה הוא מנוף תפעול האיתות והמגבים שהפעלתו לא עדינה אלא מתאימה לסגמנט הטנדרים.
ראם 2020
מושבי העור הם בין הנוחים בהם נתקלתי בקטגוריה. המושבים הקדמיים עוטפים ורכים בדיוק במידה המתאימה לרכב, איכותיים, וכוללים חימום ומגוון כיוונונים לרבות קשיחות התמיכה לגב התחתון. מדרס לרגל שמאל בלט בחסרונו וההגה מתכוונן לגובה בלבד אך קיים כיוונון חשמלי לדוושות. הכניסה לרכב קלה ונוחה הודות למדרגות הצד וידיות האחיזה על קורות A. בנוסף, מושב הנהג החשמלי מוסט אוטומטית לאחור עם כיבוי הרכב וחוזר למצבו הקודם בהתנעה.
הנוסעים מאחור יהנו ממושבים נוחים עם חימום, שפע מרווח לברכיים, ופתחי מיזוג יעודיים. מרווח הראש טוב למרות שצומצם מעט עקב הגג החשמלי בגרסה זו.
ראם 2020
שדה הראיה מושלם לצדדים אך מוגבל מלפנים עקב מכסה מנוע גבוה. מראות הצד מספקות השתקפות צרה ויוצרים שטח מת גדול המחייב הסתמכות על המראה הפנורמית ועל מערכת ניטור השטחים המתים.
הנדסת האנוש היא בפירוש נקודת חוזק של הראם. הפקדים נוחים לשימוש ונמצאים תמיד בהישג יד. בחלק התחתון של הקונסולה נמצאים פקדי מערכת בלימת המנוע האוטומטית וביטול החיישנים ההיקפיים של הרכב. בצידי המסך המרכזי נמצאים פקדי המזגן המאפשרים שליטה בטמפרטורה ובעוצמת המיזוג. השליטה בבקרת השיוט האדפטיבית, במערכת השמע, מענה לטלפון ושליטה ידנית בהילוכים נעשים בעזרת פקדים בגלגל ההגה, כמו גם שליטה באופן הצגת המידע על גבי הצג הדיגיטלי בלוח המחוונים. לוח הפקדים בתקרת הרכב מאפשר שליטה בתאורה הפנימית ובגג החשמלי, פתיחה של דלת תא המטען ושליטה חשמלית בחלון הנפתח אל הארגז אשר התגלה כיעיל במיוחד בזמן העמסה.
תפעול מערכת המולטימדיה נוח למרות ריבוי האפשרויות, וניתן לחבר את הטלפון הנייד דרך בלוטות', Android Auto או Apple Car Play. המסך בגודל 12 אינץ' איכותי ומגיב היטב, ושולט גם על מערכות הנוחות, השמע והבטיחות. פונקציית הניווט מאפשרת הקלדה בעברית אך לוקה בחסר ואינה מאפשרת מציאת כתובות מדויקות.
ראם 2020
מערכת הסאונד של Harman Kardon כוללת 17 רמקולים איכותיים ומספקת חווית שמע מופלאה. מבט מתחת למושב האחורי יגלה סאב וופר, ובנוסף לרמקולים בדלתות מותקנים ברכב רמקולים עיליים מעוצבים המשתלבים בחלל הרכב. מלפנים מותקנים ארבעה שקעי USB רגילים ומדגם C עם קישור למולטימדיה, וארבעה נוספים ליושבים מאחור לטעינה בלבד.
בראם 2500 לא חסרים תאי אחסון. בנוסף לשני תאי כפפות מדופנים ומוארים, ישנו תא עמוק בכל דלת ותא אחסון גדול מידות ומרובה מפלסים בין המושבים הקדמיים. אומנם אין קירור לתא אך דפנותיו עבות ומבודדות היטב. מאחורי המושב האחורי אזור המשמש לאחסון אביזרי בטיחות, ורצפתו כוללת תא אחסון נוסף ואפשרות להגבהת הרצפה למשטח בעל גובה אחיד היכול לשמש להובלת מטען או כמיטה.
הארגז האחורי מצופה בחומר למניעת החלקה ושריטות ומגיע עם מתקן עיגון למטען המתהדק על דפנות הארגז. בצידי הארגז הפתוח כאמור, צמד תאי RamBox אינטגרליים באורך 1,529 מ"מ ובגובה 472 מ"מ. הנגישות לתאים מעולה והמבנה הפנימי מאפשר לסדר בהם חפצים בקלות. משקל ההעמסה המורשה עומד על 1,071 ק"ג.
ראם 2020
בדגמי 2500 מורכב המתלה האחורי מקפיצי סליל ומוט מייצב ולא מקפיצי עלה, ותורם לנוחות נסיעה טובה ברוב תנאי הדרך. בתוך העיר ובכביש מצולק מתנהל הראם בנוחות מפנקת. גם במהירות בינונית וגבוהה מפגין הראם נוחות טובה מאוד בתנאי שהכביש סלול בצורה סבירה, אך כביש גלי יהפוך את הנסיעה לבלתי נעימה. מטען כבד בארגז ישפר את נוחות הנסיעה. בידוד הרעשים מוצלח הודות למערכת אקטיבית לבידוד רעשים חיצוניים ושמשות קדמיות אקוסטיות. צליל המנוע משדר עוצמה ואינו מפריע בתא הנוסעים.
ביצועים
לראם מנוע טורבו דיזל בנפח 6.7 ליטרים המפיק 370 כ"ס ב- 2,800 סל"ד ומומנט של 117 קג"מ החל מ- 1,800 סל"ד, המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. כמו שניתן לצפות, לרגע אין תחושה שחסר כוח לרכב. תאוצה 0-100 קמ"ש ללא מטען אורכת 8.5 שניות גדושות נהמות מנוע. לעומת זאת, שיוט נינוח במהירות 70-80 קמ"ש ישמור את המנוע על כ- 1,000 סל"ד שקטים. פעולתה של תיבת ההילוכים חלקה ונעימה. לחיצה החלטית על דוושת הדלק תגרור הורדת הילוך מהירה ותאוצה זריזה.
ראם 2020
סעיף התנהגות הכביש מתייחס לרכב ללא מטען אך ברור שכמה מאות קילוגרמים על הסרן האחורי היו עושים חסד עם התנהגות הכביש. דווקא בעיקולים מתגלה התנהגות כביש טובה באופן יחסי לקטגוריה ולרכב בעל מרכז כובד גבוה. זווית הגלגול לא חריגה ומאפשרת שליטה במרכב גם כאשר נכנסים לפניה מעט מהר מהמתוכנן. יכולת הבלימה טובה אך ללא עומס שוקע החרטום בבלימה חזקה.
בשטח, הסיפור אחר לגמרי. ראם 2500 הוא רכב גדול מידות וכדי להתקדם היטב בשטח נדרש שילוב להנעה כפולה. בזמן המבחן כוסו שבילים רבים בבוץ ומערכת בקרת המשיכה נכנסה לפעולה לעיתים קרובות. מערכת זו עובדת היטב ומאפשרת סחרור גלגלים מבוקר כדי לא לאבד כוח ולצלוח מכשולים בהצלחה. לחיצה על דוושת הגז יחד עם הפניית ההגה תוביל לזריקת זנב קלילה ונשלטת, תכונה משעשעת שאינה מומלצת בשבילים צרים ובשטח טכני. כאשר הרכב עמוס אמורה האחיזה להשתפר משמעותית.
צריכת דלק
צריכת הדלק מעולם לא היתה הצד החזק של טנדרים אמריקאיים וראם 2500 מציג נתון סביר בהחלט. במהלך המבחן נרשמה צריכת דלק ממוצעת של 7.5 ק"מ לליטר בתנאי נהיגה שכללו בעיקר נסיעה בין עירונית, נהיגת שטח איטית ומעט נסיעה עירונית ללא משקל בארגז. עם מיכל סולר בנפח 117 ליטרים ניתן לצפות לטווח של כ- 700 ק"מ בין תדלוקים בשימוש יומיומי.
אמינות ועלויות אחזקה
ראם 2500 משווק עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 24,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 3,357 ₪, עלות הטיפול השני 3,615 ₪, עלות הטיפול השלישי 3,357 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 8,131 ₪. מחירי הטיפולים גבוהים אך משקפים את המקובל בפלח הטנדרים הגדולים.
גם עלויות החלפים גבוהות. עלות יחידת תאורה קדמית ראשית 15,548 ₪ ועלות מראת צד 14,832 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ.
ראם 2020
בטיחות
כל גרסאות ראם זהות מבחינת אבזור הבטיחות וכוללות בין היתר 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית, מערכת התרעה למניעת התנגשות חזיתית, ניטור שטחים מתים מלפנים ומאחור, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמה אחורית מקורית, מערכת בקרה למניעת התהפכות, מערכת עזר לבלימה בכביש רטוב, מערכת עזר לזינוק בעלייה, ובלם מנוע חכם בעל שני מצבים. בנוסף מצויידות כל גרסאות ראם במערכת התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה בהתקנה מקומית.
ראם 2020
מערכות הבטיחות עובדות טוב ולמעט מערכת ההתרעה על סטייה מהנתיב לא השמיעו צפצופים כלל. מערכת בקרת השיוט האדפטיבית כוללת אפשרות לזחילה בפקקים, מתנתקת עצמאית לאחר 3 שניות של עמידה במקום וחוזרת לפעולה בלחיצת כפתור. המערכת עובדת באופן סביר במעבר בין נתיבים אך בולמת באגרסיביות בגלל זיהוי מאוחר יחסית של רכב בנתיב הנסיעה, ומאיצה באגרסיביות למהירות השמורה.
תמורה למחיר
ראם 2500 לימיטד עם מנוע טורבו דיזל בנפח 6.7 ליטרים בהספק 370 כ"ס משווק בישראל במחיר של 280 אלף ₪ לפני מע"מ. האבזור בדגם זה כולל בין היתר מושבי עור, מושבים קדמיים חשמליים עם קירור וחימום, מושבים אחוריים עם חימום, חימום לגלגל ההגה, כוונון חשמלי לדוושות, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12 אינץ', מערכת שמע עם 17 רמקולים מבית Harman Kardon, מערכת ניווט מקורית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, מפתח חכם עם אפשרות להתנעה מרחוק, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, מערך מצלמות היקפיות, מצלמה בארגז, מערכת אקטיבית לנטרול רעשים, פתיחה חשמלית לדלת הארגז, מדרגות צד חשמליות מקוריות, גג שמש חשמלי, תאורת LED מלאה, מראות צד מתקפלות ומתכווננות חשמלית עם הזחה אוטומטית בנסיעה לאחור, התקן גרירה נשלף, וחישוקי 18 אינץ'.
עם משקל של יותר מ- 3.5 טון, כל הוצאות הרכב מוכרות למע"מ ומס הכנסה ואין צורך בתשלום שווי שימוש ברכב, כך שעלות האחזקה החודשית דומה למעשה לטנדר סטנדרטי במשקל נמוך מ- 3.5 טון, ולכן בעלי עסקים רבים הזקוקים לטנדר גדול, בוחרים בטנדרים האמריקאים על פני הטנדרים הקלים.
ראם 2500 לימיטד אורז בחבילה אחת מנוע חזק ובשרני, אבזור בטיחות מתקדם, כושר העמסה גבוה, יכולת שטח טובה, ותא נוסעים מפנק כמו שרק האמריקאים יודעים לעשות. אל אלו מצטרפים בידוד רעשים מוצלח, הנדסת אנוש טובה ונוחות נסיעה טובה לרוב. החסרון המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי בנסיעה קופצנית בכביש גלי, במיוחד כשהרכב לא עמוס. שילוב של תא נוסעים מאובזר ומפנק עם יכולות גבוהות בתנאי שטח ועבודה הופכות את ראם 2500 לרכב רב תכליתי המתאים לביקורים באתרי בניה בבוקר ולבילוי משפחתי בסוף השבוע.
| ראם 2500 לימיטד | |
|---|---|
| מנוע | טורבו דיזל 6,690 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 370/2,800 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 117/1,800 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית + כפולה |
| אורך כללי | 6,067 מ"מ |
| רוחב כללי | 2,120 מ"מ |
| גובה כללי | 2,037 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 3,785 מ"מ |
| מיכל דלק | 117 ליטרים |
| נפח תא מטען |
363 ליטרים |
| משקל עצמי | 3,464 ק"ג |
| משקל העמסה מורשה | 1,071 ק"ג |
| משקל מרבי כולל | 4,535 ק"ג |
| מתלה קדמי | סרן חי רב חיבורי, קפיצים ספירליים ומוט מייצב |
| מתלה אחורי | קפיצי סליל ומוט מייצב |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 20.0 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 7.5 ק"מ לליטר |
| משקל מרבי לגרירה | 3,500 ק"ג (לנגרר עם בלמים) |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (מבחן) | 8.5 שניות |
| מרוחח גחון |
333 מ"מ |
| מחיר |
280,000 ₪ לפי מע"מ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.