סיאט לאון החדשה מתברגנת בעיצוב בוגר יותר ושלל טכנולוגיות חדישות. יצאנו לבדוק האם החדש בהכרח טוב יותר
סיאט לאון היוותה לאורך דורותיה גרסה מוזלת לפולקסווגן גולף ופנתה לקהל צעיר יותר. הדור החדש לוקח את הקונספט המוכח צעד נוסף קדימה באמצעות טכנולוגיה מיקרו היברידית וממשק משתמש עדכני, לצד עיצוב בוגר ביחס לקודמיו. גרסת סטייל הנבחנת חמושה במנוע טורבו בנזין בהספק 150 כ"ס ומשווקת במחיר 134,900 ₪.
| סיאט לאון סטייל 1.5 ליטר טורבו TSI אוטומטי | |
|---|---|
| יתרונות | יחידת הנעה, אבזור נוחות ובטיחות, עיצוב |
| חסרונות | הנדסת אנוש, נוחות עירונית |
סיאט לאון
עיצוב ונוחות
הדור הנוכחי של סיאט לאון החדשה רושם קצת יותר מאבולוציה לקודמו, וחושף את שפת העיצוב החדשה של היצרנית. בחזית שבכה בצורת משושה עם מסגרת כרום, צמד גופי תאורה מלוכסנים בעלי חתימת LED משולשת, ופגוש קדמי בעל כונס אוויר רחב אשר נועד להקנות מראה ספורטיבי יותר. מאחור בולט פס ארוך המחבר בין שני גופי התאורה ומדגיש את רוחבה של המכונית. בגרסת FR מכיל פס זה תאורת לד מקצה לקצה ובגרסת סטייל הנבחנת מכיל רק את פנס הבלם הצר.
סיאט לאון
מידותיה החיצוניות של סיאט לאון ממקמות אותה בלב קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות. אורכה 4,368 מ"מ, רוחבה 1,799 מ"מ, גובהה 1,456 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,686 מ"מ. נפח תא המטען עומד על 380 ליטרים. גרסת 3 דלתות לא תוצע, בהתאם למגמה העולמית שהחלה לפני מספר שנים עקב ירידה בביקוש.
תא הנוסעים מהווה את השינוי העיקרי ביחס לדגם הפורש ומציג עיצוב נקי ומרשים למראה. עם זאת, ירידה לפרטים מגלה ליקויים מציקים שבראשם ויתור מוחלט על פקדים פיזיים עבור מערכת בקרת האקלים, כך שכל שינוי טמפרטורה או עוצמת המיזוג מצריך דפדוף לא נוח בתפריטי המסך המרכזי. ליקוי נוסף נוגע לפתחי המיזוג המרכזיים אשר ממוקמים נמוך מדי ומקפיאים את ידו של הנהג. בהתחשב בכך שוילון הגג הפנורמי אינו אטום, סביר כי בימי הקיץ הלוהטים יידרש המזגן לעבוד קשה יותר.
סיאט לאון
בדומה לאחיותיה לקונצרן, גם בסיאט לאון החדשה הותקן בורר הילוכים מיניאטורי הנראה כמו מתג ותו לא. התלונה ביחס אליו מתרכזת דווקא במיקומו במרכז הקונסולה שבין המושבים, ועדיף היה לנצל פיסת נדל"ן יקרה זו לטובת מחזיקי כוסות או תא אחסון נגיש. ויתור על חוגת התאורה הקלאסית בצד שמאל לטובת משטחי מגע לשליטה על האורות ומפשיר האדים בשמשה הקדמית, גורם בכל הדלקת אורות להפעלת מפשיר האדים. לדעתנו סיאט לאון החדשה פוסעת שני צעדים לאחור בתחום הנדסת האנוש, שהייתה חפה מליקויים בדגם הפורש.
סיאט לאון
מערכת המולטימדיה החדשה מודרנית ובעלת צג איכותי בגודל 8.25 אינץ' וממשק ידידותי ורספונסיבי. איכות ההרכבה מוצקה וחומרי הדיפון טובים וכוללים חומרים רכים בחלקים העליונים, דיפון בד בדלתות, תאורת מפות המתופעלת בנגיעה, ותאורת איפור בסוככי השמש.
פתרונות האחסון סטנדרטיים למדי וכוללים תא כפפות סביר ותא פתוח למחצה מתחת למשענת היד המתכווננת לגובה ולמרחק. תא המטען בנפח 380 ליטרים עם סף הטענה נמוך, מפתח נגיש, ופתרונות פרקטיים כגון ווים לתליית שקיות. קיפול המושב האחורי מתאפשר בקלות, ומדרגה להרמת רצפת תא המטען מאפשרת משטח הטענה שטוח. מתחת לרצפת התא נמצא גלגל חלופי מפלדה.
סיאט לאון
הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב סטנדרטי. המושבים הקדמיים פשוטים למראה אך נוחים ותומכים, בעלי כיוונון ידני גם לגובה המושב ולתמיכת הגב התחתון. גלגל ההגה הקטום עבה ונוח לאחיזה, ובעל משקל נכון ודיוק בהפניית ההגה. סף החלונות בגובה סטנדרטי ומציע שדה ראיה טוב לכל הכיוונים. מראות הצד המותקנות על הדלת אינן מסתירות הולכי רגל שחוצים את הכביש.
סיאט לאון החדשה מציעה מרחב פנים טוב ביחס לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות אליה היא שייכת. נוסעי המושב האחורי ייהנו ממרווח ברכיים מעולה בזכות בסיס גלגלים באורך 2,686 מ"מ, ואבזור ייחודי בקטגוריה הכולל אזור בקרת אקלים נפרד הכולל שליטה בטמפרטורה נפרדת ליושבי המושב האחורי כמו שנהוג למצוא ברכבי פרימיום. נוסע שלישי יסבול ממושב צר וקשיח, וממדרגה בולטת ברצפת המרכב. מרווח הראש מאחור טוב גם לגבוהים ומרווח הכתפיים משקף את הממוצע בקטגוריה. בנוסף תמצאו מאחור גם חלונות כהים ושקע טעינה טייפ C.
סיאט לאון
הנסיעה בעיר מעט קופצנית עקב כיול בולמים קשיח במהלכו הראשון, מתלה אחורי מסוג קורת מתח וחישוקי 17 אינץ' בחתך 45. באזורים מוזנחים זרועי שברים ובורות, יחושו הנוסעים טלטלות וחבטות בצורה הפוגעת באיכות הנסיעה. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת פלאים, ומתגלים כושר ריסון מעולה גם בגלי אספלט גדולים, שמירה על יציבות כיוונית טובה, ובידוד רעשים ממוצע ביחס לקטגוריה.
ביצועים
סיאט לאון מצוידת במנוע טורבו בנזין TSI בנפח 1.5 ליטרים עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ ב- 1,500-3,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת הנעה קדמית. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 8.4 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 217 קמ"ש.
סיאט לאון
יחידת הנעה זו מוכרת מדגמים רבים של קונצרן פולקסווגן וכוללת בנוסף מערכת מיקרו-היברידית במתח 48V, אשר מכבה לחלוטין את פעולת המנוע בעת עזיבת דוושת התאוצה. טכנולוגיה חדישה זו תורמת לחיסכון בדלק ומצמצמת את פליטת המזהמים. יתרון נוסף למערכת זו הוא עידון פעולת מערכת העצור וסע, כך שרמת הוויברציות בעת התנעה פוחתת משמעותית ביחס למערכת שהכרנו עד כה. מעבר לכך הביצועים מעולים, וכפי שמרמזים הנתונים על הנייר, המנוע מציג גמישות מעולה כבר בסל"ד נמוך מאוד, ותיבת ההילוכים משתפת פעולה בהעברות חלקות ומהירות. תאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 8.4 שניות ממקמת את סיאט לאון החדשה אותה ברף העליון של המשפחתיות הקומפקטיות. בחירה במצב ספורט נעשית בדחיפה נוספת מטה של בורר ההילוכים המקוצר, ומכיילת את ניהול המנוע לעבודה בסל"ד גבוה, מאחרת את העברות ההילוכים בהתאם, ומקשיחה את גלגל ההגה.
כיול המתלים הקשיח אמון על התנהגות כביש מתגמלת עם זוויות גלגול מתונות בתוך הפניה מהסוג האהוב על חובבי הנהיגה. קל לשמור על הקו הנבחר בזכות הגה מדויק ואחיזת כביש איתנה. מי שיצפה לתחושות ספורטיביות או תקשורת עלול להתאכזב, אך גרסת FR המונמכת ב- 15 מ"מ ומצוידת בצמיגים בחתך 35, אמורה לחדד את ההתנהגות. מנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה נוחים לתפעול ומאפשרים להפיק בלימת מנוע לצד שמירה על הילוך נמוך בטרם האטה לקראת פנייה. לבלמים ביצועים תואמים ליכולת הכוללת עם נשיכה חזקה ועמידות טובה.
צריכת דלק
מנוע ה- 1.5 ליטרים מצויד כאמור במערכת מיקרו היברידית הכוללת סוללת ליתיום ואלטרנטור-מתנע במתח V48 המשמש כמנוע עזר חשמלי ומכבה את פעולת המנוע בעת גלישה, ללא שימוש בדלק. פעולת המערכת שקופה למשתמש וכמעט אינה מורגשת. בימי המבחן רשמה סיאט לאון צריכת דלק ממוצעת של 13.0 ק"מ לליטר בנסיעה אשר כללה קטעים דינמיים עם מערכת עצור וסע פועלת. עם מיכל דלק בנפח 45 ליטרים מתקבל טווח נסיעה של כ- 585 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 4 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי סיאט נחשבת טובה. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה סיאט במקום השביעי מתוך 23 יצרנים בגרמניה. סיאט לאון משווקת עם אחריות יצרן למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ (שנה שלישית בתוספת תשלום של 1,000 ₪). מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.
סיאט לאון
הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילות רישיון יעלה 5,500 ₪. מחיר ביטוח חובה 1,600 ₪.
בטיחות
במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2020, זכתה סיאט לאון לציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 92% בהגנה על בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל, ו- 80% עבור מערכות הבטיחות.
סיאט לאון
אבזור הבטיחות בגרסה זו כולל בין היתר שש כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה על עייפות הנהג כולל עצירת הרכב במקרה התעלפות, ומצלמת רוורס. רמת אבזור FR מוסיפה ניטור שטחים מתים עם התרעה על תנועה חוצה במקביל בעת פתיחת דלת, וחיישני רוורס. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 6 מתוך 8.
תמורה למחיר
סיאט לאון ברמת אבזור סטייל מוצעת במחיר 134,900 ₪ וכוללת בין היתר גג פנורמי נפתח חשמלית, התנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דו אזורית עם פתחי מיזוג לאחור, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, בלם חניה חשמלי, משענת יד קדמית, פנסי LED אקו, וחישוקי 17 אינץ'.
גרסת FR מוצעת המחיר 152,900 ₪ ומוסיפה לוח מחוונים דיגיטלי, תאורת אווירה, תאורת כניסה, איתות דינמי, כניסה ללא מפתח, בורר מצבי נהיגה, פגושים ספורטיביים, תאורת LED מלאה, וחישוקי 18 אינץ'. עלות צבע שאינו לבן או אדום עומדת על 2,000 ₪ נוספים, ועלות שנת אחריות שלישית 1,000 ₪ כאמור.
סיאט לאון החדשה טובה ברוב התחומים ביחס לקודמתה, גם אם מספר ליקויים בהנדסת האנוש מעיבים מעט על החבילה הכוללת. בסופו של יום, נושאת גרסת סטייל מחיר נמוך ביחס לממוצע בסגמנט, כוללת אבזור נוחות ובטיחות עשירים, עטופה בעיצוב צעיר ומודרני, ומציעה יחידת הנעה מהיעילות והטובות בסגמנט.
| סיאט לאון 1.5 TSI סטייל אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 150/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,368 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,799 מ"מ |
| גובה כללי | 1,456 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,686 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען | 380 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,395 ק"ג |
| מהירות מרבית | 217 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 4(מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 (2020) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 134,000 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.