הונדה ג'אז החדשה 2021 שומרת על הנוסחה המוכרת ומוסיפה יחידת הנעה היברידית. יצאנו לבדוק האם היא מצדיקה תג מחיר של החל מ- 119,900 ₪
אי שם בתחילת המילניום, בשיא פריחת קטגוריית המיניוואנים, החליטו מספר יצרניות להעתיק את ההצלחה גם לממדים קטנים יותר וכך נולדה קטגוריית המיקרוואנים. על בסיס מכונית סופר מיני התייצב מרכב מוגבה שיצר חלל פנימי שימושי במיוחד אשר התאים למשפחה על ציודה, תוך שמירה על ממדים חיצוניים קומפקטיים.
| הונדה ג'אז הייבריד | |
|---|---|
| יתרונות | שימושיות, מרווח פנימי, צריכת דלק |
| חסרונות | עיצוב אנמי, תא נוסעים פשוט, רמת אבזור נמוכה, מחיר |
הונדה ג'אז הייבריד
לא מעט דגמים כיכבו בקטגוריה, ביניהם אופל מריבה, טויוטה יאריס וורסו, ניסאן נוט, וסיטרואן C3 פיקאסו. עם שקיעתו של המיניוואן, גם קטגוריית המיקרוואן איבדה גובה ורוב הדגמים גוועו עד שהוחלפו ברכבי פנאי אופנתיים. הונדה שיחקה קצת אחרת. את הג'אז שיווקה כמכונית סופר מיני למרות העיצוב המיקרוואני, והמשיכה באותה תצורה גם לדור הרביעי שהושק בעולם לפני כשנה והתייצב אצלנו כעת למבחן דרכים.
עיצוב ונוחות
הונדה ג'אז מציגה חזית משעשעת עם מבט כמעט אנושי. שפת הפגוש בולטת והגריל הצר והמושחר יוצר מראה מחוייך. פנסי הלד עם פס תאורת היום נדמים כעיניים ומוסיפים למראה החביב. יתר המרכב מציג עיצוב פונקציונלי. מבט מהדופן חושף שטח שמשות נרחב וקורות A מפוצלות לשיפור שדה הראיה. לחישוקים הקלים עיצוב מעט מוזר והם נראים יותר כמו טאסות פשוטות. גם מאחור המראה שגרתי למדי וניכר כי ניתן דגש על השימושיות עם דלת תא מטען גדולה ושפת הטענה נמוכה. ספק רב אם העיצוב החיצוני הוא זה שימשוך לקוחות אל אולמות התצוגה. הונדה ג'אז מוצעת בעולם גם בגרסת קרוסטר עם עיצוב בסגנון רכב פנאי הכולל פגושים עם חיפוי פלסטיק מושחר, גג בצביעה דו-גונית, פסי גגון, וחישוקי גלגלים מעוצבים, אך גרסה זו אינה משווקת בישראל.
הונדה ג'אז הייבריד
המידות החיצוניות של הונדה ג'אז אינן מרמזות על מכונית מרווחת במיוחד. אורכה 4,044 מ"מ, רוחבה 1,694 מ"מ, גובהה 1,526 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,517 מ"מ. למעשה היא מציגה מידות חיצוניות קטנות מדגמי סופר מיני הנחשבים מרווחים כגון סיאט איביזה ורנו קליאו החדשה, למעט הגובה הנדיב.
תא הנוסעים מעניק תחושה אוורירית. הדשבורד נמוך ושטוח, הוא משתרע הרחק לפנים עד לבסיס השמשה הקדמית הרחוקה. מערכת המולטימדיה עם מסך מגע בגודל 9 אינץ' מהווה אלמנט מרכזי בתא הנוסעים אך בגרסת הבסיס מותקן מסך בגודל 5 אינץ' בלבד הקטן ממרבית הסמארטפונים ונראה לא פרופורציונלי לדשבורד. גלגל ההגה מציג עיצוב מקורי בסגנון רטרו אך מידותיו מעט גדולות, דרכו ניתן להביט בלוח המחוונים הדיגיטלי המוצג על גבי מסך קטן אך אינפורמטיבי. הנחיות הניווט מאפליקציית וויז מופיעות על גבי לוח המחוונים בעת שימוש בממשק Android Auto. המראה הכללי של תא הנוסעים סולידי ומאורגן, אך אפרורי למדי וחסר מעוף.
הונדה ג'אז הייבריד
הנדסת האנוש זוכה לציון טוב. מיקום הפקדים לא יפתיע אף אחד, הכיתוב עליהם ברור וקשה מאוד להסתבך בתפעול הפונקציות השונות, מה גם שהאבזור בסיסי למדי ואין הרבה מה לתפעל. מערכת המולטימדיה דוברת עברית ולרוב לא מסבכת עם תפריטים מיותרים. איכות החומרים מאכזבת. רוב הדיפונים פשוטים, נוקשים, ומשדרים תחושה זולה. באופן תמוה משלב ריפוד המושבים חומר דמוי עור אך בהונדה לא השאירו קצת חומר עבור חיפוי גלגל ההגה והוא עשוי פלסטיק מחוספס שכלל אינו נעים למגע. תא הנוסעים שופע גווני שחור ורק מספר גימורים בצבע לבן מבריק מצילים את המצב. איכות ההרכבה אינה מצטיינת ובכבישים משובשים נשמעו רעשי פלסטיקה. איכות מערכת השמע בינונית למדי והיא לא הצליחה להילחם ברעשים החודרים פנימה.
פתרונות האחסון מספקים למדי. ראשונים בולטים מחזיקי הכוסות הצמודים אל פתחי המיזוג שישמרו על השתיה צוננת בימים חמים. תא הכפפות הכפול, התאים בין המושבים, התא שמתחת למשענת היד והתאים בדלתות מציעים חלל שימושי. היינו שמחים לדיפון בתאי האחסון שימנע תזוזה ורשרוש של חפצים.
הונדה ג'אז הייבריד
הכניסה והיציאה מהמושבים הקדמיים נוחות במיוחד בזכות דלתות גדולות, גג גבוה ומושבים ממוקמים היטב. בסיס המושבים שטוח ונעדר תמיכה, מסעד הגב דווקא מציע תמיכה למותניים אך היא בולטת מדי ועשויה להפריע לבעלי מבנה גוף רחב. משענות הראש מצויינות, הן מתכווננות לפנים ולאחור ומעניקות תמיכה הולמת לצוואר. תנוחת הישיבה זקופה יחסית אך עדיין מחייבת לשלוח את הרגליים הרחק לפנים באופן שעשוי להיות מעייף בנסיעות ארוכות. ריפוד הבד גס ואינו נעים למגע. המרווח מלפנים טוב בכל המימדים.
גם הכניסה למושב האחורי נוחה. המושב מוצלח עם תנוחת ישיבה זקופה וניתן ליישר את הרגליים באופן שמפחית מהעייפות בנסיעות ארוכות. המרווח יספיק לשני נוסעים בוגרים או לשלושה ילדים, אך עבור שלושה בוגרים המושב האחורי יהיה צפוף.
הונדה ג'אז הייבריד
שימושיות תמיד הייתה אחת מנקודות החוזקה הבולטות של הונדה ג'אז, והדגם החדש לא מאכזב. סופר מיני מרווחות כמו רנו קליאו מציעות נפח הקרוב ל- 400 ליטרים ורכבי פנאי קטנים המוצעים במחיר דומה מציעים נפח גדול אף יותר. תא המטען של הונדה ג'אז החדשה בנפח 304 ליטרים בלבד אבל נפח בליטרים הוא לא כל הסיפור. דלת תא המטען רחבה וסף ההטענה נמוך כך שקל ונוח להעמיס את הציוד. חסר מקום? משיכת מנוף קלה תקפל את משענות הגב של המושב האחורי ותיצור חלל רחב ונוח עם רצפה שטוחה לחלוטין. תא המטען מלא וחסר מקום? אפשר לקפל את בסיס המושב האחורי כלפי מעלה ולקבל משטח טעינה נוסף, רחב ושימושי, שיכול להיות אידיאלי גם להסעת בעלי חיים מבלי ללכלך את המושב. הרכב אינו מצוייד בגלגל חלופי ולכן מתפנה מקום אחסון מתחת לרצפת תא המטען. תא המטען מואר אך חסרו לנו נקודות עיגון ושקע טעינה.
הונדה ג'אז הייבריד
העיר היא שטח המחייה האידיאלי עבור הונדה ג'אז. שדה הראיה רחב ופתוח לכל הכיוונים. קורה A מפוצלת ומונעת כמעט לחלוטין הפרעות לראות בצמתים. שטח החלונות רחב והמראות גדולות ושימושיות. בידוד הרעשים מחוץ לעיר לא מוצלח. בידוד רעשי הרוח סביר, אך רעשי המנוע והכביש חודרים אל תא הנוסעים ומפריעים.
המתלים לא מצליחים לשכך את פני הכביש המצולקים ברחבי העיר ומרבית השיבושים מועברים פנימה ומלווים ברעשי מתלים. נוחות הנסיעה משתפרת מחוץ לעיר, השיבושים הקטנים דווקא מורגשים אך הטיפול במהמורות גדולות מוצלח יותר והשיכוך משתפר. גלי כביש מטופלים פחות טוב ויגרמו לנהג להאט את קצב הנסיעה. הרכינה בעיקולים ניכרת אך לא באופן שיטריד את הנוסעים.
ביצועים
הדור החדש של הונדה ג'אז מחזיר אל קדמת הבמה את יחידת ההנעה ההיברידית ולא מוצע בשלב זה בגרסאות הנעה אחרות. בהונדה עושים דברים קצת אחרת ולא מדובר ביחידת הנעה היברידית במתכונת המוכרת. להונדה ג'אז יש מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים בהספק 98 כ"ס ומנוע חשמלי בהספק 109 כ"ס. מרבית הזמן מנוע הבנזין כלל לא מחובר אל הגלגלים אלא משמש כגנרטור על מנת להטעין את הסוללה שתספק חשמל למנוע החשמלי. במהירות גבוהה מ- 60 קמ"ש מעביר מנוע הבנזין את כוחו אל הגלגלים באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. בשל אופי הפעולה אין נתון הספק משולב לשני המנועים.
הונדה ג'אז הייבריד
קשה מאוד להבחין מתי מתחבר ומתנתק מנוע הבנזין מהגלגלים הקדמיים והדבר מעיד על סנכרון טוב בין המנועים. פעולת מנוע הבנזין גסה למדי, הוא קולני גם במצב סרק ותחת עומס מעביר צליל מנסר ולא מזמין אל תוך תא הנוסעים. על הנייר הביצועים לא רעים. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.4 שניות על פי נתוני היצרן, ובמבחן שלנו נמדדו 10.9 שניות. המהירות המרבית עומדת על 175 קמ"ש.
על הכביש מעניקה הונדה ג'אז תחושה רגועה מאוד. התגובה ללחיצה על הדוושה אינה נמרצת ובאופן כללי אופיו של הרכב משרה אווירה רגועה על הנהג. זמינות הכוח טובה ולחיצה הגונה על דוושת התאוצה תגביר את הקצב באופן מוחשי. תנאי קצה כגון עליות ארוכות עשויים לאתגר, במיוחד עם רכב עמוס.
הונדה ג'אז הייבריד
די ברור שהנאה מנהיגה זה לא הקטע של הונדה ג'אז אך היא שומרת על התנהגות ניטרלית. החרטום מנותק ולא מעודד כניסות מהירות לעיקולים, וזוויות הגלגול קיימות אך אינן חריגות. ההיגוי רך ואלסטי, משקלו קל מדי וחסר התנגדות. מעט קשה ליצור מינון מדויק של מידת ההפניה ונדרשו תיקוני היגוי רבים. התקשורת עם הגלגלים הקדמיים נעדרת לחלוטין ויש גם שטח מת קטן. ניסיון לתקוף פניות הביא מהר מאוד לתת היגוי שנשלט די בקלות. רמת האחיזה סבירה בלבד וצמיגים חסכוניים ברוחב 185 בוודאי לא מסייעים לה. בדומה לרכבים היברידיים רבים עם מערכת בלימה רגנרטיבית, מהלך דוושת הבלימה אינו לינארי. עוצמת הבלימה משתנה כאשר הבלמים נכנסים לפעולה, והדבר מחייב תשומת לב מצד הנהג. עם זאת יכולת הבלימה טובה מאוד.
צריכת דלק
תחנת הדלק היא המקום בו יחידת ההנעה ההיברידית אמורה לשלם דיבידנד. על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק המשולבת על 22.2 ק"מ לליטר. במהלך המבחן סיגלנו נסיעה רגועה וחסכונית, ולאחר התדלוק חישבנו צריכת הדלק של 21.5 ק"מ לליטר. קרוב מאוד לנתוני היצרן ונתון מכובד מאוד באופן כללי. מיכל דלק בנפח 40 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 860 ק"מ בין תדלוקים. הונדה ג'אז ניצבת בקבוצת זיהום 2 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
הונדה נהנית ממוניטין אמינות טוב בישראל, והביקוש הגבוה להונדה ג'אז בשוק המשומשות בהחלט מעיד על כך. עם זאת, בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports בארצות הברית ניצבת הונדה במקום ה- 12 מתוך 30, בפיגור מרוב היצרניות היפניות. בסקר של ארגון J.D. Power אשר נערך בארצות הברית בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות לכל מאה כלי רכב, הגיעה הונדה למקום ה- 18 מתוך 32 יצרניות כשממוצע התקלות בדגמיה גדול מהנתון הממוצע בסקר.
הונדה ג'אז הייבריד
הונדה ג'אז משווקת עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. למערכת ההיברידית אחריות לשנתיים נוספות אך עם אותה הגבלת ק"מ. עלויות הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית מאיר.
ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 21 עם עבר נקי מתביעות ושלילות רישיון יעלה 4,065 ₪. עלות ביטוח החובה עומדת על 2,139 ₪.
בטיחות
הונדה ג'אז עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2020 וזכתה לציון מרבי של 5 כוכבים מתוך 5, עם ציונים של 87% בסעיף הגנה על בוגרים, 83% בסעיף הגנה על ילדים, 80% בסעיף ההגנה על הולכי רגל, ו- 76% על תפקוד מערכות הבטיחות.
הונדה ג'אז הייבריד
הונדה ג'אז משווקת בישראל עם 10 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, וזיהוי תמרורים.
התרעות מערכות הבטיחות רבות ומעיקות עד לרמה שהנהג עשוי להתעלם מהן. פעולת המערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה מעט משעשעת כשלעיתים ההגה נראה כאילו הוא רוקד במקום.
תמורה למחיר
הונדה ג'אז משווקת בישראל בשתי רמות גימור. גרסת הכניסה קומפורט מוצעת תמורת 119,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 5 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי, חיישני אור וגשם, בקרת אקלים, חימום למושבים הקדמיים, חימום למראות הצד, ותאורה ראשית מסוג לד.
רמת האבזור הבכירה אלגנס שהתייצבה למבחן הדרכים עולה 124,900 ₪ וכוללת בנוסף מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' ותמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, קיפול חשמלי למראות הצד, חיישני חניה היקפיים, וחישוקים קלים בקוטר 15 אינץ'.
הונדה ג'אז היא מכונית מאוד תכליתית. העיצוב הקופסתי אורז תא נוסעים מרווח ביחס למידות החיצוניות, רמת שימושיות גבוהה, ויחידת הנעה היברידית חסכונית מאוד. לחובתה נרשמו עיצוב לא מושך ואבזור נוחות דל.
בעידן בו העיצוב והתדמית תופסים חלק משמעותי מאוד עבור הלקוח, קשה לראות איך הונדה ג'אז תצליח למשוך מתעניינים אל אולמות התצוגה של הונדה. מחיר גבוה המציב אותה אל מול רכבי פנאי קומפקטיים המציעים רמת מרווח ושימושיות דומה באריזות אטרקטיביות יותר, בוודאי לא יסייע לה בהתמודדות והיא תישאר ככל הנראה מכונית נישה עבור לקוחות המכורים למותג או המשדרגים הונדה ג'אז קודמת.
| הונדה ג'אז אלגנס | |
|---|---|
| מנוע | הייבריד בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק |
| הספק מרבי מנוע בנזין | 98/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 13.3/4,500 (סל"ד/קג"מ) |
| הספק מרבי מנוע חשמלי | 109 כ"ס |
| תיבת הילוכים | אוטומטית רציפה |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,044 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,694 מ"מ |
| גובה כללי | 1,526 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,517 מ"מ |
| מיכל דלק | 40 ליטרים |
| נפח תא מטען | 304 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,241 ק"ג |
| מהירות מרבית | 175 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 22.2 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 21.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 2 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 (2020) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 124,900 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.