טויוטה bZ4X הינו הרכב החשמלי הראשון של היצרנית, המגיע אלינו באיחור אופנתי עם עיצוב מעניין ותג מחיר גבוה
טויוטה bZ4X הינו הרכב החשמלי הראשון של היצרנית היפנית שנכנסה באיחור מה אל עולם ההנעה החשמלית בעקבות סקפטיות לגבי עתידו ואמונה יתרה במערכת ההנעה ההיברידית שתוחלף לטענתה בעתיד ע"י הנעת מימן. טויוטה bZ4X הינו קרוסאובר בגודל בינוני המבוסס על פלטפורמת eTNGA החשמלית המשמשת גם את לקסוס RZ וסובארו סולטרה. בעתיד הקרוב תציג טויוטה עוד שישה דגמים חשמליים מסדרת bZ הבנויים על פלטפורמה זו.
| טויוטה bZ4X Motion | |
|---|---|
| יתרונות | נוחות, מרווח, שימושיות, בטיחות, מוניטין אמינות |
| חסרונות | ממשק גרפי, הנעה קדמית, טעינה ביתית איטית, מחיר |
טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X הוצג בעולם באוקטובר 2021 ואלינו הגיע במאי 2022 לאחר עיקוב בתחילת המסירות בשל ליקוי בחיבורי הגלגלים הקדמיים אשר נפתר ותוקן כדבעי. טויוטה bZ4X משווק בישראל ברמת אבזור יחידה, בגרסת הנעה קדמית או כפולה. למבחן התייצבה גרסת ההנעה הקדמית עם מנוע חשמלי קדמי בהספק 204 כ"ס, סוללה בקיבולת 71.4 קוט"ש, ותג מחיר של 239,990 ₪.
עיצוב ונוחות טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X מציג עיצוב חיצוני נועז ביחס למקובל בדגמי טויוטה. החזית כמעט אטומה, את הגריל הקדמי מחליף משטח מושחר דקיק, ובתחתית הפגוש כונס אוויר רחב. דקורציית השטח מעט מוגזמת עם חיפויי פלסטיק אפורים המחפים את רוב שטחם של בתי הגלגלים הקדמיים ואף חוברים אל פנסי החזית ואל קצות הפגושים. הדופן כוחנית בזכות כתפיים בולטות ומשחקי נפח בתחתית הדלתות. מאחור ספוילר מעוצב, יחידות תאורה מחוברות באמצעות פס לד, ופגוש המשלב משטח פלסטיק מושחר. התוצאה הסופית משדרת נכונות לנסיעת שטח, גם אם העיצוב בכללותו עמוס מדי באלמנטים מוגזמים. הממדים מקובלים ביחס לסגמנט. אורכו הכולל של טויוטה bZ4X עומד על 4,690 מ"מ, רוחבו 1,860 מ"מ, גובהו 1,650 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,850 מ"מ.
טויוטה bZ4X
תא הנוסעים מציג עיצוב מקורי עם גלגל הגה קטנטן ועתיר פקדים אשר בעמדתו הגבוהה מסתיר במעט את לוח המחוונים הדיגיטלי המוצג על מסך בגודל 7 אינץ' ומותקן רחוק יחסית מהנהג ובסמוך לשמשה הקדמית. מערכת המולטימדיה כוללת מסך מרכזי בגודל 12.3 אינץ', תמיכה בשפה העברית, ממשק Apple CarPlay בחיבור אלחוטי וממשק Android Auto בחיבור חוטי. הדשבורד העטוי בבד סינטטי המרפד את המושבים אינו משדר יוקרה וצפוי להפוך למדגרת אבק פוטנציאלית בטווח הרחוק. שמחתי למצוא מערכת בקרת אקלים בעלת פקדים פיזיים, כמו פעם, אך חבל שממשק מערכת המולטימדיה נותר גם הוא בטעם של פעם, עם גרפיקה בסיסית ומיושנת. ירידה לפרטים חושפת איכות הרכבה מוצקה וחסונה לצד שימוש רב מדי בחומרי דיפון קשיחים, במיוחד במפלס האמצעי והתחתון. רשימת היתרונות כוללת הצללה מוחלטת לגג הפנורמי (שאינו נפתח) ופקדים פיזיים לרוב.
טויוטה bZ4X
הכניסה והיציאה מהרכב נוחות הודות לקו הגג המוגבה. תנוחת נהיגה גבוהה ונוחה מתאפשרת באמצעות כיוונון חשמלי של מושב הנהג וכיוונון ידני של גלגל ההגה. שדה הראייה מעולה הודות לקו חלונות נמוך ומראות תלויות. חיישנים היקפיים ומצלמות 360 מעלות עוזרים אף הם בתמרון עירוני, אך איכות תמונת המצלמות נמוכה במיוחד. בסיס גלגלים באורך 2,850 מ"מ ומרווח ראש נדיב, אמונים על מרחב פנימי נדיב ליושבי המושב האחורי שייהנו גם מגג פנורמי מלא, משענת יד עם מחזיקי כוסות, חלונות כהים, צמד שקעי טעינה מסוג USB-C, וצמד פתחי מיזוג מרכזיים. נוסע שלישי במידות ממוצעות ייקלט גם הוא ללא קושי הודות לרצפה שטוחה לחלוטין.
פתרונות האחסון כוללים חלל פתוח מתחת לקונסולה המרכזית עם צמד שקעי טעינה מסוג USB-C, תא מתחת למשענת היד שבין המושבים הקדמיים, צמד מחזיקי כוסות, תאים בדלתות הרכב, ותא ייעודי עם מכסה להנחת הסמארטפון הכולל מטען אלחוטי ושקע USB. בתא הנוסעים 5 שקעי USB המספיקים לכל נוסעי הרכב. תא המטען בנפח 452 ליטרים. פתיחה חשמלית לדלת תא המטען חושפת מפתח רחב אם כי מעט גבוה. משטח ההטענה כולל דיפון גומי עמיד אותו מצאנו גם על גב המושב האחורי שקיפולו יביא למשטח הטענה ענק שאינו מפולס. גלגל חלופי אינו בנמצא, ובמקומו ערכת ניפוח המותקנת בדופן תא המטען.
טויוטה bZ4X
תחילת תנועה מתבצעת באמצעות לחיצה על לחצן הפעלה והעברה למצב DRIVE תוך דריכת דוושת הבלם. מדובר בצמד פעולות מיותרות ברכב חשמלי היות ואינו זקוק כלל ללחצן כיבוי/התנעה ואינו מחויב בדריכת הבלמים בעת החלפת מצבי נסיעה (קדימה/אחורה). הבלימה הרגרנטיבית מתופעלת באמצעות פקד בקונסולה המרכזית וכוללת עצימות ברמה אחת שכמעט ואינה מורגשת במצב אקו ואינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת. בעניין זה מאבדת טויוטה נקודות יקרות שהיו תורמות רבות לנוחות התפעול, הנהיגה, וחיסכון בחשמל ובבלמים.
נוחות הנסיעה של טויוטה bZ4X מצוינת ביחס לקרוסאוברים חשמליים דומים. מתלים אחוריים נפרדים מסוג עצמות עצה כפולות בשילוב עם צמיגים בחתך 60 ההופך לזן נדיר ברכבים מודרניים, מצליחים לסנן באופן יעיל את תחלואות האספלט המקומי. יחד עם כושר ריסון טוב של הבולמים מתקבלת נוחות נסיעה מהטובות בסגמנט. יציאה מהעיר משמרת את הנוחות הנעימה, ולצידה ניכר גם בידוד רעשים טוב. רעשי רוח ודרך מתחילים להישמע במהירות תלת ספרתית בדומה לרכבים חשמליים רבים.
טויוטה bZ4X
ירידה מהכביש לשביל מגלה יכולת לא רעה כלל ואף מעל הממוצע הודות למרווח גחון בגובה 177 מ"מ, חתך צמיגים נדיב, וכיול נכון של המתלים. גרסת ההנעה הכפולה מתיימרת להביא עימה יכולות שטח של מעבר לשבילי קק"ל אך חשוב לזכור שפגיעה בסוללה המותקנת בין הסרנים עלולה להביא לנזק יקר מאוד לתיקון.
ביצועים טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X מוצע בישראל עם שתי יחידות הנעה. הגרסה הנבחנת הינה גרסת הכניסה Motion המצוידת במנוע חשמלי קדמי יחיד עם הספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 27.2 קג"מ. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.5 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 160 קמ"ש. ההספק והביצועים להם הורגלנו משלל רכבים חשמליים בתצורה דומה מספקים גם כאן תגובות נאותות. נתון המומנט הרזה ביחס למתחרים אינו מורגש, וכמוהם גם טויוטה bZ4X מניב תאוצות מיידיות ובטוחות בכל מהירות דו ספרתית, עם דחף הפוחת לאחר מכן.
טויוטה bZ4X
ההנעה הקדמית מורגשת בעת האצה חזקה ומביאה עימה לוחמת מומנט וסחרור גלגלים קליל. הביצוע נעשה בחרישיות נעימה, ללא כל ויברציות, וללא רעשי אזהרה נלווים אשר פגשנו בחלק מהמתחרים. התנהגות הכביש צפויה ובטוחה. מרכז הכובד הנמוך מפצה על מרווח הגחון הגבוה ומסייע בשמירת זוויות גלגול מדודות שאינן מעיקות בדרך מפותלת. נהיגה דינמית אינה כוס התה של טויוטה bz4x. עם משקל הנושק לשני טונות והנעה קדמית, אל תצפו לרכב מתגמל בהיבט זה. הבלמים מספקים ביצועים כנדרש אך חבל מאוד שכל עצירה דורשת שימוש בהם, בזמן שבלימה רגרנטיבית הייתה מאפשרת נהיגה באמצעות דוושה אחת בדומה לחשמליות עממיות רבות, ומייתרת כמעט לחלוטין את השימוש בבלמים בנהיגה מנהלתית.
טווח נסיעה טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X כולל סוללה בקיבולת 71.4 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 502 ק"מ על פי נתוני היצרן. קיבלנו את הרכב עם סוללה טעונה במלואה ולוח המחוונים דיווח על טווח נסיעה צפוי של 395 ק"מ בהתחשב באופי השימוש שקדם לטעינה. בנהיגת המבחן שכללה מנעד נרחב של סגנונות נהיגה, מחציתה במצב אקו ומחציתה ללא, עם בלימה רגרנטיבית פעילה ומזגן במצב קירור, התקבל טווח נסיעה ריאלי של 375 ק"מ עם צריכת אנרגיה ממוצעת של 19 קוט"ש לכל מאה ק"מ. כאן המקום לציין כי העדרה של תצוגת יתרת הסוללה באחוזים פוגע ביכולת תכנון הנסיעה והטעינה.
טויוטה bZ4X
הסוללה מקוררת באמצעות נוזל, ובטויוטה מבטיחים שתשמור על 90% מיעילותה כחדשה גם לאחר 10 שנות שימוש. בניגוד לרוב המתחרים התומכים בטעינה ביתית תלת פאזית, טויוטה bZ4X תומך בטעינה ביתית AC חד פאזית איטית בהספק של עד 6.6 קילוואט, המאפשרת טעינה מלאה תוך 19 שעות בזרם 16 אמפר או תוך 10 שעות בזרם 32 אמפר. טעינה מ- 0% ל- 80% מקיבולת הסוללה באמצעות עמדה ציבורית מהירה DC בהספק 150 קילוואט תארך כ- 30 דקות. דרגת זיהום האוויר היא ברמה 1 מתוך 15 כמו בכל רכב חשמלי.
אמינות ועלויות אחזקה טויוטה bZ4X
אף שטיוטה bZ4X סבל בתחילת דרכו מתקלה שהביאה לניתוק הגלגלים מזרועות המתלה, וגרמה לריקול ופגיעה תדמיתית, טויוטה עדיין נהנית ממוניטין אמינות חסון. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2022 הגיעה טויוטה למקום הראשון מתוך 24 יצרניות, עלייה של שני מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב ונערך בארה"ב בשנת 2022, הגיעה טויוטה למקום 5 מתוך 32 יצרניות, ירידה של מקום אחד ביחס לסקר הקודם.
טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X משווק בישראל עם אחריות יצרן למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 160,000 ק"מ. היבואנית תציע בתשלום תכנית הרחבת אחריות עד ל- 10 שנים המתחדשת אחת לשנה ותקפה לשנה או עד 15,000 ק"מ. טיפולים תקופתיים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. בדומה לכל רכב חשמלי, סכום אגרת הרישוי השנתית הינה הנמוכה ביותר ועומדת על 558 ₪ בלבד.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 6,800 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,100 ₪
בטיחות טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X נבחן במבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2022 וזכה בציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות עם ציונים של 88% בהגנה על בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 79% בהגנה על הולכי רגל, וציון 91% על מערכות עזר לבטיחות.
טויוטה bZ4X
אבזור הבטיחות עשיר וכולל בין היתר 7 כריות אוויר כולל כרית אוויר מרכזית בין הנהג והנוסע מלפנים, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת בלימה אוטונומית בעת חירום הכוללת זיהוי סכנות בעת כניסה לצמתים, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה ושמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים, מערכת לניטור עייפות הנהג עם עצירה אוטונומית והפעלת איתות חירום בעת זיהוי חוסר תגובה או מצוקה של הנהג, התרעה מפני תנועה חוצה מאחור, התרעה מפני פתיחת דלתות בעת מעבר רכב במקביל, התרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי, מערכת מצלמות היקפיות, וחיישני חניה היקפיים עם בלימה אוטונומית למניעת התנגשויות בחניה. רמת האבזור הבטיחותי לפי משרד התחבורה הישראלי עומדת על 7 מתוך 8.
תמורה למחיר טויוטה bZ4X
טויוטה bZ4X בגרסת Motion עם הנעה קדמית משווק כאמור במחיר 239,990 ₪ ברמת אבזור יחידה הכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 12.3 אינץ', ריפוד דמוי עור בשילוב בד, כוונון חשמלי למושב הנהג, מושבים קדמיים מחוממים, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, שליטה בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית, חיישני אור וגשם, גג זכוכית פנורמי, תאורת לד מלפנים ומאחור, חימום וקיפול חשמלי למראות הצד, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' עם כיסויים אווירודינמיים.
גרסת Vision דו מנועית עם הספק משולב של 218 כ"ס והנעה כפולה משווקת במחיר 259,990 ₪ ומאפשרת יכולת שטח משופרת הודות להנעה כפולה ובורר מצבי נהיגת שטח עם תכניות ייעודיות לנסיעה על משטחים חלקלקים או רכים.
טויוטה bZ4X מתבלט ביחס למתחריו בעיצוב ייחודי לחובבי מראה השטח, המגובה ביכולת שבילים לא רעה, כיול מתלים נכון המספק נוחות נסיעה טובה, אבזור בטיחות עשיר, ומוניטין אמינות חסון. לחובתו ניתן למנות בלימה רגרנטיבית בינונית, הנעה קדמית, תא נוסעים בעיצוב לא מבריק עם לוח מחוונים מוסתר לנהגים גבוהים, טעינה ביתית איטית, ומחיר גבוה מהמתחרים הישירים. ניכר שטויוטה bZ4X מתאים לחובבי המותג ו/או השבילים.
| טויוטה bZ4XMotion 2X4 | |
|---|---|
| מנוע | חשמלי |
| הספק מרבי משולב | 204 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 27.2 קג"מ |
| תיבת הילוכים | תמסורת ישירה |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,690 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,860 מ"מ |
| גובה כללי | 1,650 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,850 מ"מ |
| נפח תא מטען | 452 ליטרים |
| קיבולת סוללה | 71.4 קוט"ש |
| משקל עצמי | 1,905 ק"ג |
| מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 7.5 שניות |
| טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) | 502 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) | 375 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2022) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 239,990 ₪ |

תפריט נגישות








יש לי כזה אני ממליץ rav4 יותר זול ולא תרגיש פריאר
לא להיט, "תקלות קטנות" דואגות לקלקל לך כל נסיעה, דוגמאות לא חסר - סתם הדלקת אוורור, בלי מזגן מוריד לך 80 ק'מ מהטוח, מזגן 30 ק' מ נוספים. ה android auto חוטי מתנתק כל הזמן, מטען אלחוטי, אבל שקע האנדרואיד באותו המקום..
חשמל
צודקים, רק טסלה
טיפול
טסלה עולה פחות ,יותר אמינה ואין טיפולים מומצאים. למה במדינה הזאת חייבים לשנות סדרי עולם כדי להוציא עוד כסף מהלקוחות למה? רכב חשמלי לא צריך טיפול אין שם פילטר שמן ואין פלגים ואין קלאץ רק בארץ המציאו שיטה חדשה לגבות עוד אלף ש"ח להחלפת נוזל קירור ופילור מזגן שאפשר לבד לעשות את זה ,רק טסלה
עדיף טסלה Y
בכל פרמטר טסלה יותר טובה, מחיר, תאוצה, טכנולוגיה, בטיחות ועוד