פולקסווגן ID.5 מגיע אלינו באיחור אופנתי עם עיצוב פאסטבק דינמי ויחידת הנעה וממשק חדשים. יצאנו לבדוק האם הוא מצליח להתבלט בסגמנט רווי מתחרים מוצלחים
פולקסווגן ID.5 אשר הושק בשלהי שנת 2021 כגרסת פנאי קופה לפולקסווגן ID.4, מגיע אלינו רק עתה, לאחר שזכה ליחידת הנעה משופרת בהספק 286 כ"ס אשר תוטמע בהדרגה בכל אחיו לפלטפורמת MEB ביניהם אאודי Q4 e-tron וסקודה אניאק. פולקסווגן ID.5 מתחרה בסגמנט רכבי הפנאי המשפחתיים החשמליים מול דגמים כגון טסלה מודל Y, אקספנג G6, יונדאי איוניק 5, קיה EV6 ודומיהם. פולקסווגן ID.5 מוצע בצמד גרסאות אבזור, לשתיהן סוללה בקיבולת 82 קוט"ש וטווח נסיעה מוצהר של 522 ק"מ בגרסת פרו הנבחנת, שמחירה עומד על 256,900 ₪.
| פולקסווגן ID.5 | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, טווח נסיעה, איכות הרכבה |
| חסרונות | גיל, מחיר |
פולקסווגן ID.5
עיצוב ונוחות פולקסווגן ID.5
העיצוב החיצוני מדבר בשפת העיצוב המאפיינת את משפחת הדגמים החשמליים של פולקסווגן, עם חזית אטומה הכוללת פס תאורה בין צמד גופי התאורה הראשיים מסוג מטריקס לד. הצדודית נאה הודות לקו הגג המשתפל, שמבדל את הדגם ביחס לפולקסווגן ID.4 ומקנה מראה דינמי בסגנון קופה ארבע דלתות לצד הפחתת מקדם הגרר מ- 0.28cd ל- 0.26cd. מאחור גופי תאורה תלת ממדיים המחוברים בפס תאורה, וספוילר אחורי להשלמת המראה הספורטיבי. המידות טיפוסיות לסגמנט. אורכו של פולקסווגן ID.5 עומד על 4,599 מ"מ, רוחבו 1,852 מ"מ, גובהו 1,607 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,770 מ"מ.
פולקסווגן ID.5
תא הנוסעים של פולקסווגן ID.5 זהה ל- ID.4 ומציג את אותו מראה נקי, המתאפיין במיעוט פקדים פיזיים בדומה למרבית הדגמים החשמליים המודרניים. העדכון אותו עבר הדגם לאחרונה, שדרג את הצג המרכזי המגיע עתה בגודל 12.9 אינץ' וכולל ממשק חדש ומודרני מדור 3.1, נוח לתפעול עם מראה מזמין. מתחת למסך שורת פקדי מגע עבור כיוונון בקרת האקלים ועוצמת השמע אשר זכו לתאורה במסגרת העדכון. במפלס תחתם נמצאים פתחי המיזוג המרכזיים, המתגלים כנמוכים מדי כמו אלו הצידיים.
הקונסולה המרכזית מעוגנת לרצפה השטוחה שבין המושבים הקדמיים, וכוללת חלל אחסון עם תריס וצמד מחזיקי כוסות הנשלפים לטובת חלל אחסון אחוד. עיצוב גלגל ההגה מוכר ממפגשים קודמים עם דגמי פולקסווגן, ומשלב פקדי מגע שאינם הפתרון האולטימטיבי. מאחוריו לוח מחוונים דיגיטלי צנוע בגודל 5.3 אינץ' המציג כל הזמן את אחוזי הסוללה וטווח הנסיעה הנותרים. בורר הילוכים אלקטרוני ממוקם מאוחרי ההגה כדבעי, אך תפעולו מתבצע כסוויץ' בדומה לדגמי יונדאי איוניק החשמליים. טרוניה נוספת נוגעת לסידור מתגי פתיחת החלונות בדלת הנהג הכולל צמד מתגים ופקד מגע נוסף המחליף בין החלונות הקדמיים לאחוריים. בכדי להקליל את האופי הגרמני השמרני, שולבו אלמנטים חביבים כגון דוושות תאוצה ובלם המסומנות בסמלי Play ו- Pause, ותגי iD על המושבים הקדמיים.
פולקסווגן ID.5
איכות חומרי הדיפון מעט מאכזבת, עם דיפון רך בחלקו הקדמי של הדשבורד לצד שימוש נרחב בחומרי דיפון קשיחים שאינם משרים תחושת איכות, לבטח על רקע הגוונים הקודרים ברכב המבחן. תאורת האווירה הנעימה תורמת להכנסת צבע בחשיכה, אך שילוב של צבע קאמל חום המוצע כאופציה יהווה בחירה עדיפה לטעמי. איכות ההרכבה מוצקה והדוקה כמצופה מהיצרנית הגרמנית.
פתרונות האחסון עשירים, בין היתר הודות לרצפה שטוחה המותירה חלל אחסון מודולרי ברצפה שבין המושבים הקדמיים, ומחזיקי כוסות נשלפים המפנים תא אחסון אחוד כאמור. חלקה האחורי של הקונסולה המרכזית כולל כיסוי נגלל המכסה תא אחסון עמוק עם חיבורי מדיה ומשטח טעינה אלחוטי. תא הכפפות מציע נפח סביר אך נטול דיפון. התאים בדלתות הקדמיות גדולים וכוללים דיפון לבד וחלוקה פנימית המאפשרת אחסון בקבוקי שתיה. גם התאים בדלתות האחוריות גדולים ומאפשרים אחסון של בקבוק שתיה. בגב המושבים הקדמיים מותקנים כיסי אחסון גדולים, ובסמוך למשענות הראש גם כיסי אחסון קטנים עבור טלפונים סלולריים. תא המטען בנפח 549 ליטרים שימושיים וכולל פתיחה וסגירה חשמליים לרבות פתיחה במחוות רגל. מפתח ההטענה רחב ומזמין, עם רצפה כפולה, טבעות עיגון ותאורה משני צידיו. קיפול המושב האחורי יביא לנפח טעינה של 1,083 ליטרים על גבי משטח כמעט מפולס.
פולקסווגן ID.5
הכניסה והיציאה נעשות בטבעיות ואינן מצריכות כיפוף מוחשי הודות לגובהו של המרכב. המושבים הקדמיים נוחים, תומכים, עוטים ריפוד אלקנטרה בשילוב עור מלאכותי, ומפנקים מאוד עם משענות יד אישיות, אפשרות להארכת בסיס המושב, כיוונון חשמלי מלא, צמד זיכרונות, ועיסוי. גרסת פרימיום כוללת מושבים בעיצוב ספורטיבי בעלי תמיכה צידית עדיפה.
המרווח מאחור נדיב ביותר, עם רצפה שטוחה לחלוטין ומספיק מקום להסעת שלושה מבוגרים ללא צפיפות מעיקה. הגג המשתפל גוזל כמה ס"מ ממרווח הראש אך גם כך מרווח הראש מספק, ובהעדרו של גג פנורמי, כמו בגרסת המבחן, אין כל חשש לפגישה עם פדחתם של הנוסעים מאחור. עוד נמצאים מאחור חלונות כהים, פתחי אוורור מרכזיים עם אזור אקלים נפרד, צמד שקעי USB, משענת יד מרכזית עם צמד מחזיקי כוסות, תאורה, וידיות אחיזה.
פולקסווגן ID.5
תנוחת הנהיגה טבעית וגבוהה למדי. הראות אל לוח המחוונים הקטן אינה מוסתרת אך עומקו העצום של הדשבורד יוצר מרחק רב ומבוזבז מקו ההגה ועד קצהו הקדמי של תא הנוסעים. נוסיף לכך תא מנוע ארוך ומיותר באופן תמוהה בפלטפורמה חשמלית, שאינו כולל תא מטען קדמי, ונקבל פרונט ארוך שלא כצורך, המקשה על זיהוי קצהו הקדמי של המרכב. כושר התמרון מהווה הפתעה עם רדיוס סיבוב בקוטר 10.3 מטרים בלבד בדומה לפולקסווגן פולו, הודות להנעה אחורית ופלטפורמה חשמלית טהורה.
קרבה לרכב מביאה לפתיחתו המלווה במופע אורות חביב, ותאורת כניסה המוקרנת על סף פתחי הדלתות. הידיות המעוצבות כקונבנציונליות, מתגלות כבעלות פתיחת נעילה חשמלית. כניסה ותחילת נסיעה מתבצעות בקלילות, ללא שימוש במפתח או צורך בלחיצה על מתג הפעלה אשר קיים אך אינו מחייב שימוש. דרישת הביטוח לקודן מאולץ, גורעת מעט מכך.
פולקסווגן ID.5
תנועה עירונית מגלה נוחות נסיעה סבירה על גבי אספלט עירוני טיפוסי, כאשר רצף שברים או שיבושים עמוקים יצליחו לגרום לטלטול המרכב, עקב מהלך מתלה ראשוני סגור וקשה של הבולמים, לטובת תמיכה במשקל הרב של הרכב. מצב B בבורר ההילוכים מציע בלימה רגנרטיבית בעצימות בינונית, אשר מקלה חלקית על הנהג אך אינה מאפשרת נהיגה באמצעות דוושה אחת ובלימה מלאה מאחר והיא מפסיקה את הבלימה במהירות 5 קמ"ש ומטה. בכביש המהיר מתקבלת נוחות נסיעה טובה לצד יציבות כיוונית נוסכת ביטחון, כאשר רעשי כביש ורוח מתחילים להישמע במהירות של למעלה ממאה קמ"ש, בין היתר בשל צמיגי all season המתאימים למדינות רוויות משקעים.
ביצועים פולקסווגן ID.5
פולקסווגן ID.5 כולל מנוע חשמלי אחורי מסדרת APP550 עם הספק מרבי של 286 כ"ס ומומנט מרבי של 55 קג"מ המחליף את המנוע בדגם הפורש בהספק 204 כ"ס ו- 31.5 קג"מ. התאוצה 0-100 קמ"ש אורכת כעת 6.7 שניות לעומת 8.5 שניות והמהירות המרבית עומדת על 180 קמ"ש. הביצועים הולמים את הדגמים החד מנועיים בסגמנט, ומסייעים להבליט את יתרונותיו ביחס לדגמים עממיים בהספק 204 כ"ס לרבות פולקסווגן ID.4.
פולקסווגן ID.5
העיצוב הדינמי אינו מביא עימו בשורה בהתנהגות הכביש אשר ניתנת להגדרה כפולקסווגנית קלאסית, כלומר בטוחה וצפויה. זו אינה מעודדת נהיגה דינמית בשל תחושה גמלונית תחת לחץ, המאפיינת את רוב הדגמים בסגמנט. אחיזת הכביש טובה והחלפת צמיגי ה- all season תשפר אותה עוד יותר על כביש יבש, אך בכל מקרה לא תעודד אתגרי אחיזה עם בקרות אלקטרוניות מחמירות שלא יאפשרו משחקי זנב או אפילו סחיפה קלה, למי שההנעה האחורית עוררה אצלו את בלוטות החשק.
פולקסווגן ID.5
מצב B הכולל בלימה רגנרטיבית, מאפשר חיסכון משמעותי בשימוש בבלמים, אך כאמור אינו כולל אופציית נהיגה בדוושה אחת. הבלמים הכוללים דיסקים מאווררים מלפנים ובלמי תוף מיושנים מאחור, אינם מתעייפים או מאבדים כושר בלימה גם לאחר רצף ירידות. בדומה לדגמים חשמליים רבים, דוושת הבלם אינם ניחנת במהלך לינארי ומקנה תחושה מלאכותית.
טווח נסיעה פולקסווגן ID.5
פולקסווגן ID.5 מצויד בסוללה בקיבולת 82.0 קוט"ש (77 קוט"ש נטו) המספקת טווח נסיעה של 522 ק"מ על פי תקן WLTP. בנסיעת המבחן שהתקיימה בימי כבשן עם פעולת מזגן בעצימות גבוהה ובלימה רגנרטיבית מופעלת, מנעד טווחי הנסיעה נע בין 400 ק"מ בנסיעה מהירה ומאומצת לבין 480 ק"מ בנהיגה מתונה, כך שבתנאים ריאליים ניתן להסתמך על טווח מציאותי של 440 ק"מ.
פולקסווגן ID.5
שקע הטעינה ממוקם במיקום הקלאסי בדומה לפתח תדלוק, ואינו כולל פתיחה וסגירה חשמליים או תאורה. טעינה בעמדה ביתית בהספק 11 קוט"ש הטעינה את מחצית הסוללה ב- 4 שעות. עמדת טעינה מהירה בהספק 60 קוט"ש הטעינה 70% אחוזים מהסוללה תוך כ- 70 דקות בקצב טעינה ממוצע של 53 קילוואט. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי עומדת על 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה פולקסווגן ID.5
רכבי פולקסווגן אינם זוכים לציון גבוה בתחום האמינות. בסקר של ארגון J.D. Power הנערך בארה"ב בשנת 2024 ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה פולקסווגן למקום ה- 26 מתוך 29 יצרניות עם 267 תקלות לכל 100 כלי רכב. לצד זאת, יש לזכור שבדגמים חשמליים צפויה אמינות עדיפה בשל הוויתור על מכלולי הינע ורכיבים שחיקים רבים. אגרת הרישוי השנתית לרכב חשמלי שמחירה עומד על סך 580 ₪, הינה הזולה ביותר.
פולקסווגן ID.5
פולקסווגן ID.5 משווק עם אחריות יצרן מלאה למשך 3 שנים ללא הגבלת ק"מ, ולסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 160,000 ק"מ. טיפולים יש לבצע אחת לשנה. מחירי הטיפולים והחלפים לא נמסרו לנו מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 9,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.
בטיחות פולקסווגן ID.5
פולקסווגן ID.5 נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2021 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציוני משנה של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 85% על תפקוד מערכות הבטיחות על פי הקריטריונים דאז.
פולקסווגן ID.5
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי דו גלגלי והולכי רגל, מערכת ניטור שטח מת במראות הצד, מערכת למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, מערכת פרו אקטיבית להגנה על הנוסעים, ושבע כריות אוויר. רמת אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי הינה 7 מתוך 8. מערכות הבטיחות מציגות תפקוד בשל ואינן מעיקות בתיקוני היגוי תדירים או בהתראות סרק היסטריות המאפיינות דגמים חדישים.
תמורה למחיר פולקסווגן ID.5
פולקסווגן ID.5 משווק בישראל בשתי גרסאות אבזור. גרסת פרו הנבחנת מוצעת במחיר 256,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה מעודכנת דור 3.1 עם מסך מגע בגודל 12.9 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי קטן, כוונן חשמלי למושב הנהג והנוסע, חימום למושבים הקדמיים, תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד, מצלמות היקפיות 360 מעלות, חיישני חניה היקפיים, בורר מצבי נהיגה, מערכת שמע עם 7 רמקולים, פתיחה חשמלית לדלת תא מטען, ממשק App connect לחיבור הטלפון הנייד, ומפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח. גרסת פרו פרימיום מוצעת במחיר 286,900 ₪ וכוללת בנוסף מושבי ספורט, מערכת שמע מבית ,Harman Kardon חלון גג פנורמי וחישוקי 20 אינץ'.
פולקסווגן ID.5 מגיע אלינו באיחור אל תוך סגמנט רווי דגמים מבריקים או מוזלים, כשאין באמתחתו תכונה בולטת או תדמית מזהירה. כמו כל דגמי פולקסווגן, גם ה- ID.5 צובר נקודות זכות בתחומים רבים וחשובים כגון שימושיות, מרחב פנימי, טווח נסיעה ומיתוג אירופאי מוכר. לחובתו נרשמים הגיל שניכר במעט, לצד איכות חומרים שעלולה לאכזב את אוהדי המותג. בשקלול כלל הפרמטרים ובתמחור הנוכחי הזול מסקודה אניאק קופה החלש ממנו אך יקר מלא מעט מתחרים מיוחסים, פולקסווגן ID.5 מסתמן כאלטרנטיבה ראויה ומסוגננת לחובבי המותג.
| פולקסווגן ID.5 חשמלית פרו | |
|---|---|
| מנוע | חשמלי אחורי |
| הספק מרבי | 286 כ"ס |
| מומנט מרבי | 55 קג"מ |
| תיבת הילוכים | הילוך יחיד |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,599 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,852 מ"מ |
| גובה כללי | 1,607 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,770 מ"מ |
| נפח תא מטען | 549/1,083 ליטרים |
| משקל עצמי | 2,204 ק"ג |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.7 שניות |
| מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
| קיבולת סוללה | 82 קוט"ש (72 קוט"ש נטו) |
| טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) | 522 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) | 440 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (יצרן) | 14.7 קוט"ש ל- 100 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (מבחן) | 17.5 קוט"ש ל- 100 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2021) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 256,900 ₪ |

תפריט נגישות








השוואה
לדעתי האקספנג g6 יהיה מתחרה ראוי וב50 אלף פחות. המחיר היה צריך להיות זול בכ30 אלף ואז העסקא כדאית!