המיקרוואן החדש מבית אופל נראה על הנייר חזק, פרקטי וקורץ למין היפה. יצאנו לבדוק האם הוא מהווה תמורה משתלמת לתג מחיר של 111,900 ₪.
אל מול שטף הדגמים והטכנולוגיות המציפים אותנו מכל עבר, קרוסאוברים עירוניים, מנועי טורבו חסכוניים, מכוניות היברידיות ומכוניות חשמליות, הפעם היו אלו אופל שנתנו לנו טעימה ממשהו שונה - מיקרוואן קומפקטי עם נגיעות של משפחתית חכמה. יש לאופל מריבה מתחרות בשוק, כגון קיה סול, סיטרואן C3 פיקאסו, וטויוטה ספייס ורסו. ההבדל המשמעותי ביותר שיש למריבה להציע הן הדלתות האחוריות בעלות ציר אחורי הנפתחות בכיוון הפוך למה שהתרגלנו. זוהי הברקה אמיתית, אנשי משפחה יעריכו את הנקודה הזו מאוד.
אופל מריבה
השם אופל מריבה מעלה קונוטציות שליליות בעברית ואנו חוששים מגורל דומה לזה של השברולט נובה. שברולט האמריקאית התקשתה למכור את שברולט נובה במדינות אמריקה הדרומית, כיוון ש no-va מתורגם בספרדית ל"לא הולך" או."no-go" האם השם ישפיע על הצרכן הישראלי? אנו מקווים שלא כי יש לאופל מריבה מה להציע מול מתחרותיה.
אופל ישראל בבעלות חברת שלמה פתחה בדרך חדשה של שיווק המותג ורוצה להיכנס לנתח שוק חדש עם מכוניות מפתיעות. אופל מריבה (Meriva) דור שני מציג פרקטיות, משפחתיות ועיצוב קצת שונה. יצאנו לבדוק את האופל מריבה בגרסת Enjoy 1.4 turbo, הגרסה היחידה המשווקת בארץ.
פרטים מושקעים, עיצוב זורם ו"דלתות התאבדות"
אופל מריבה היא מכונית מיקרוואן שימושית ומציגה עיצוב שונה וייחודי. לאחר התבוננות ארוכה מכל עבר הסכמנו שהיא מעוצבת באופן מיוחד למדי, היא לא מלכת הנשף אבל גם לא האחות של סינדרלה, בת דודה רחוקה אולי.
באופל ניסו להפוך את הקורסה המוגדלת לרכב פרקטי עם טאצ' שיקי בעזרת עיצוב עדין המשדר תחושה יוקרתית. הסממן הייחודי המרכזי בעיצוב אופל מריבה הוא ללא ספק דלתות "ההתאבדות" בעלות הציר האחורי.
אופל מריבה
בראייתנו מעוצבת האופל הקטנה באופן מוקפד, הדלתות קיבלו עיצוב גלי ששובר את קו החלונות השבלוני והחלון האחורי המושחר והמעוצב משדר מראה עדכני. מראות הצד ספורטיביות והפרטים בפנסי החזית ובפנסים האחוריים הרשימו אותנו לטובה. הצמיגים יושבים על חישוקי ברזל בקוטר 16 אינץ' עם צלחות נוי המעוצבות כחישוקי סגסוגת לתחושה יוקרתית מסוימת.
נוחות, פרקטיות וגישה, קצת מכל דבר
מושבי המכונית לפי מסורת אופל לא רכים במיוחד אך גם לא קשים מדי, ועוטים בד פשוט בגרסה הישראלית. אופל מריבה מציעה אפשרויות ישיבה מגוונות, בספסל האחורי נע כל מושב על מסילה בנפרד. וניתן לבחור בין מצב של שלושה מושבים עם מרווח רגליים קטן עד סביר, או מצב של שני מושבים עם מרווח ברכיים וכתפיים גדול. מצב שני מושבים מגיע עם קיפול המושב האמצעי והזזת שני המושבים החיצוניים לאחור תוך כדי קירובם האחד לשני בקלות רבה ובאופן פרקטי, מודולארי וייחודי.
נקודה לרעת העיצוב היא מיקום החלונות האחוריים. בגלל המבנה המיוחד של הדלתות האחוריות נראה כי לא חשבו עד הסוף על הנוסע שצריך להתאמץ בכדי לראות משהו דרך החלון. כשמעבירים את הכסא מעט אחורה בכדי לשבת בנוחות, בעזרת הספסל המודולארי, מוצא עצמו היושב מאחור כמעט בתוך בתא המטען.
אופל מריבה
לטובת העיצוב נציין כי הכניסה והיציאה מהרכב תודות לדלתות "ההפוכות" היא קלה ומהירה מאוד, היא גם מקלה מאוד על הכנסת ילדים לכסא הבטיחות. הדלתות נועדו בעיקר לשימוש לקוחות עם ילדים קטנים, והם יעריכו את המחווה הייחודית של האופל מריבה, במיוחד משפחות צעירות עם מספר זאטוטים, בפיזור ובאיסוף הקבוע אל הגן ובחזרה.
סביבת נהג - קריצה למין היפה
הגג גבוה ולכן מרווח הראש נדיב. תנוחת הישיבה היא גבוהה ושולטת, עם אפשרות של כיוון גובה גמיש מאוד של כיסא הנהג. ההגה מתכוונן לגובה ולעומק ובשילוב כיוון גובה הכיסא גם נהגים נמוכים יותר יזכו לישיבה גבוהה המקנה בטחון בנהיגה.
משענת היד מודולארית, וניתנת להזזה ואף להסרה. המשענת נעה על פסי מסילות כרום מלוטש בין הכיסאות הקדמיים. בין המסילות נמצא תא ארוך הכולל מתקן כוסות, כניסת AUX ומצת, ויכול לשמש למקום אחסון מושלם לתיק נשיאה, נושא רגיש למי שמבינה. המודולאריות הזו בכוונון תנוחת הנהיגה לכל נהג קורצת מאוד למין היפה.
אופל מריבה
ההגה מצופה עור ונעים למגע, ועיצוב הפנים עדין וכולל גימורי כרום ולחצנים עדינים. מערכת התאורה מחולקת לשתי מנורות גג, המאירות את פנים הרכב בצורה טובה מאוד. מתגי השליטה על הרדיו ומערכת בקרת השיוט פשוטים לתפעול, סגנון ותפעול הלחצנים מוכר לנו מדגמי GM האחרים דוגמת השברולט קרוז. המתגים מוארים בלד אדום, שעוצמתו ניתנת להגברה והפחתה על ידי דימר ששולט על כל תאורת הפנים, נקודה חשובה שדי אהבנו כיוון שבנסיעת לילה ארוכה תאורה פנימית שלווה מקלה מאוד על העיניים.
הרדיו קצת מסובך לתפעול ומצריך הסתגלות. הוא נראה עמוס באפשרויות על מתגיו הרבים. לאחר הסתגלות קלה, מצאנו שמערכת השמע נשלטת באופן קל ונוח גם מגלגל ההגה. הדגם שהתייצב למבחן והיחידי המיובא לארץ, כלל מערכת פשוטה של שני רמקולים קדמיים ושני טוויטרים בקורות A. מערכת הבידור כללה חיבור חיצוני (AUX) בלבד. במידה ושאלתם איך המערכת נשמעה - ובכן הדלקנו, הבנו שהיא עובדת ואז כיבינו. לא בדיוק מערכת שמע לצעירים.
אופל מריבה
מערכת המיזוג היא מערכת בקרת אקלים דו אזורית קלה לתפעול. נציין כאן שנסענו בתנאי מזג אוויר נוחים, לכן ויסות הטמפרטורה ברכב היה מהיר. תחת מאמץ המערכת תתקשה לתפקד בגלל כמות האור שנכנסת לחלל המכונית. הבחנו גם ברעשים בתפעול המערכת תחת מאמץ אך לא משהו יוצא מגדר הרגיל ברכב מקבוצה זו.
אבזור פנימי - ללא ספק אנשי משפחה אחראים על החלק הזה
אופל מריבה מגיעה עם שלט מפתח נשלף השולט גם על הרמת החלונות בלחיצת כפתור כחלק מהאבזור הסטנדרטי. אופל מריבה מציעה עזרי נוחות נוספים כגון מנגנון תאורה חיצוני הנמצא על הקורה המרכזית בין הדלתות ונדלק בעת פתיחה לנוחות יציאה מהרכב. כמו כן מצוידת המכונית בתאורת "לווה אותי הביתה", פונקציה פרקטית שמשאירה את הפנסים הקדמיים דולקים למספר שניות לאחר נעילת הרכב ותמנע נפילה בדרך הביתה, במיוחד אם קיים חשש ממדרגות, בימבות, לגואים, וחרבות אבירים.
אופל מריבה מציעה תאי אחסון רבים ומגוונים, אמנם היה חסר לנו תא נגיש לסמארטפון ולארנק אבל הסתדרנו. מצאנו במכונית תאי בקבוקים בדלתות, מגירות בסביבת הנהג ואפילו מקום מיוחד לתיק הנהג היקר. באופל חשבו על כך שלכל ילד היום יש סמארטפון, לכן חיבור 12V נוסף וקריטי לשלום בית הוצב בחלקו האחורי של "תא תיק היד" המרכזי, המוצב בין שני המושבים הקדמיים. כמו כן מגיעה אופל מריבה עם מחשב דרך, מד טמפרטורה חיצונית, שעון ותאריך עם תצוגה פשוטה לקריאה. נקודה חיובית נוספת היא בלם היד החשמלי שנועד למניעת שכחה של תפעולו ובכך שמירה על מערכת הבלימה. היא גם מגיעה עם 4 מרימי חלונות בלחיצת כפתור, פונקציה חשובה לנהג המשפחתי שאמור לנהל את בטיחות הנהיגה מחוץ לרכב ובו בזמן גם בתא הנוסעים.
אופל מריבה
תא המטען מודולארי ושימושי עם ווי תלייה, תאי אחסון סגורים ופתוחים, ואפשרות של תא נסתר ברצפת תא המטען. בהזזת לוח ניתנת אפשרות של הטענת הרכב עם רצפה שטוחה, מאוד פרקטי ונוח. תא המטען עם פתח הטענה נדיב ונוח ונפחו עומד על 400 ליטרים, עם קיפול המושבים מאחור המתבצע בקלות מתגלה נפח גדול בהרבה ותוספת של כמעט 1,000 ליטרים. הגלגל הרזרבי הקטן יושב מתחת לרצפת תא המטען ואינו נועד לנסיעות ארוכות, אלא עד הפנצ'רייה הקרובה ביותר.
אבזור בטיחותי - המשפחה שלך בטוחה
דלתות התאבדות, הם שם גנאי לתצורת פתיחת דלתות הפוכה, שהחלה בעגלות סוסים אי שם בתחילת המאה הקודמת ונכנסה לעולם הרכב בטרם עידן חגורות הבטיחות. הסיבה לשם המטריד היא החשש מפתיחת דלתות לא רצונית מכוחות הגרר, תוך תלישת הדלתות החוצה. לכם אין מה לדאוג כי המיקרוואן הגרמני מגיע עם מנגנון נעילת דלתות אוטומטי בתחילת נסיעה ונעילה קבועה לדלתות האחוריות שלא תיתן להן להיפתח בנסיעה לעולם, משיקולי בטיחות. המנגנון פועל באופן אוטומטי בנסיעה מעל 4 קמ"ש.
אופל מריבה מגיעה עם אבזור בטיחותי מרשים וזכתה כבר בחמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של Euro NCAP. בין שלל מערכות הבטיחות, נמצאת גם מערכת בקרת יציבות הכוללת ABS, EBD, BAS, TCS, הגה קורס ומערך כריות אוויר לנהג ולנוסעים הכולל כריות אוויר קדמיות וצידיות וכריות אוויר מסוג וילון לאורך הרכב. בנוסף מצוידת המכונית בנעילת דלתות אוטומטית כאמור, במערכת סיוע חשמלי לבלימה, מערכת לסיוע בזינוק בעליה, עיגוני isofix, אפשרות לביטול כרית אוויר נוסע, קדם מותחני חגורות בטיחות פירוטכניים, וחמש תצורות לחגירת חגורות הבטיחות האחוריות שנועדו לתת מענה לתצורת ישיבה של שלושה ילדים או שני מבוגרים.
רשמים מנהיגה ארוכה
מהרגע הראשון בו עלינו על אופל מריבה והתחלנו לנהוג בה חשנו מיד שלא מדובר במכונית סלון מפנקת, הרגשה שהוכחה כנכונה במעבר מחסום הדוקרנים הראשון ביציאה מן החניה של משרדי היבואן. המתלים קשים במידה מסוימת והרגשנו כמעט כל מהמורה בנסיעה איטית. כשהגענו לכביש המהיר המתלים החלו לעבוד והתסכול מהקופצניות התחלף בריגוש מזמינות הכוח. לאופל הקטנה שודך המנוע המוכר של היצרן מסוג בנזין בנפח 1.4 ליטר מוגדש טורבו המפיק 120 כ"ס ומספיק בהחלט לגודלה של המריבה ומשקלה, זריזה המשפחתית הקטנה הזאת.
הנאה של נהיגה מעין ספורטיבית עם כוח זמין בהישג יד, או רגל, הייתה שם כל הזמן. המריבה עקפה וטיפסה כל עליה ללא מאמץ מיותר ותיבת ההילוכים האוטומטית בעלת 6 המהירויות כמעט ולא הורגשה במעבר בין ההילוכים. המתלים תיפקדו יפה בסיבובים והרושם שנותר בנו הוא שהמריבה יציבה ושומרת על קו נהיגה נקי ללא זריקות מרכב מיותרות. תיקונים קטנים בהגה והאוטו מתיישב בדיוק בקו שבחרת ללא הטיות גוף או רעידות.
אופל מריבה
עם רדיוס סיבוב קטן והגה מתקשר לא התקשינו יותר מדי בתמרונים. בתוך העיר ההגה הכבד קצת הפריע אבל לאחר הסתגלות קצרה קיבלנו מיקרוואן משפחתי עם טאצ' ספורטיבי. הנהיגה ברכב די מהנה כל עוד מדובר בכביש מהיר, זמינות הכוח מורגשת כמעט בכל סל"ד ואופציית הטיפטרוניק עוזרת בשמירת כוחה של המריבה. קצת התאכזבנו מבידוד הרעשים כי קולות רוח נשמעו מהחלונות והתגברו עם מהירות הנסיעה. המנוע מרעיש כמו כל מנוע טורבו ולמרות שלא הרגשנו רעשים יוצאי דופן מכיוון המנוע, שמענו שהוא עובד שם כל הזמן.
ההילוך הראשון והשני לא באמת מאיצים מהר אלא נועדו שניהם להתחלת נסיעה, מה שהפריע לנו להשיג תוצאת תאוצה טובה. היצרן מצהיר על זינוק מאפס למאה קמ"ש ב- 11.9 שניות ואנו הצלחנו לסחוט מהמיקרוואן האצה של 11.2 שניות. את זמן ההאצה החשוב באמת של בין- 80 ל- 120 קמ"ש לצורך עקיפה בטוחה הצלחנו לעשות ב- 8 שניות מכובדות בלווי רעש מהנה של המנוע המאומץ. המהירות המרבית של אופל מריבה היא 185 קמ"ש לפי נתוני היצרן, אנחנו לא בדקנו אך נוטים להסכים לנתון זה.
נזכיר שלא מדובר במכונית ספורטיבית אלא במשפחתית קטנה, ובכל זאת נהנינו למתוח איתה את הגבולות ונסכם שהקרוס וואן הקטנה נוחה, מדויקת, זריזה ומהנה.
אוהבת לשתות, אבל כיף איתה
אופל מריבה לא מציעה צריכת דלק חסכונית במיוחד וחבל, בגודל רכב כזה היינו מצפים לנצילות גבוהה יותר. המכונית משוייכת לקבוצת זיהום 11 (מתוך 15) רחוק מאוד מרכבים אחרים בגודל שלה. במבחן שערכנו לה בנסיעה משולבת וקצת מאומצת השגנו תצרוכת ממוצעת של 10.5 ליטר למאה ק"מ, או בעברית 1 ל- 9.5 ק"מ, נתון מאכזב למדי כשמדובר ברכב מיני עם מנוע מוגדש. היות וחיסכון ונצילות מנוע הם המוטיב שמוביל היום את ענף הרכב העולמי, מקבלת אופל מריבה ציון נמוך במבחן החיסכון שלנו, אבל מפצה בציון גבוה במבחן ההנאה.
אופל מריבה
המנוע הקטן אמנם אוהב לשתות אבל שומר על כוח זמין 24/7 ובנסיעה רגועה ויומיומית אמורה צריכת הדלק להשתפר. היצרן מצהיר על תצרוכת דלק של 7.2 ל- 100 ק"מ שהם ליטר לכל 13.5 ק"מ בנסיעה משולבת ותצרוכת טובה אף יותר בנסיעה בין עירונית.
לסיכום: משפחתית פרקטית ומהנה
אופל מריבה היא מיקרוואן פרקטי ויעיל שמשרה בטחון בנהיגה. המנוע הקטן צורך יותר דלק משציפינו, נוחות הנסיעה לא מרשימה, אך עם כוח זמין וישיבה שולטת וגבוהה אפשר לומר שנהנינו מהנסיעה בה.
נראה שהמיקרוואן הזה נוצר בדיוק למשבצת של מכונית שנייה במשפחה שנועדה להעמיס קניות, להביא את החמודים מהגן, את הזועמים מבית הספר, ולהעמיס ציוד כשצריך. אופל מריבה קורצת למין הנשי בהרבה היבטים ובתור מכונית שנייה במשפחה תהיה מושלמת. אם יש לכם מתבגרים בעלי רישיון נהיגה בבית הם לבטח ייהנו לנהוג במכונית חזקה וזריזה.
בעינינו נותנת אופל מריבה תמורה לכסף מהגבוהות הקיימות היום בשוק ובתג מחיר אטרקטיבי של 111,900 ₪ האופל מריבה היא מכונית משתלמת והגיונית. למרות שהיא לא דוגמנית העל שכולנו חולמים עליה, היא המכונית שצריך להכיר להורים. אנחנו אהבנו אותה.
| אופל מריבה Enjoy 1.4 אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1,364 סמ"ק |
| הספק מרבי | 120/4,200-6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 17.8/1,750-4,800 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
| הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,300 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,812 מ"מ ללא מראות |
| גובה כללי | 1,615 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,644 מ"מ |
| נפח תא מטען | 400 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,486 ק"ג |
| מהירות מרבית | 185 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 11.9 שניות |
| קבוצת זיהום | 11 |
| ציון בטיחות ENCAP | חמישה כוכבי בטיחות |
| מחיר | 111,990 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.