הדור השלישי של הסקודה פאביה נחת בישראל. יצאנו לבדוק מה נשתנה בדגם אחרי שבע שנים
סקודה פאביה החדשה הניחה את גלגליה על כבישי ארץ הקודש בשבועות האחרונים ואנחנו מיהרנו לבדוק במה נשתנה הדור השלישי של הסקודה מקודמיו. סקודה פאביה היא מכונית הסופרמיני של סקודה והיא מגיעה אלינו בתצורת האצ'בק ותצורת סטיישן הקרויה ספייס. הפאביה החדשה היא הראשונה מבין רכבי הסופר מיני של קבוצת פולקסווגן לעשות שימוש בפלטפורמת המרכב החדשה. אז האם הסקודה פאביה החדשה מביאה עימה בשורה? המשיכו לקרוא ותגלו.
סקודה פאביה
עיצוב חיצוני
הפאביה שקיבלנו למבחן הייתה ברמת האבזור האמצעית הקרויה אמביישן, מחיר הרכב בארץ עומד על 99,990 ₪. העיצוב החיצוני של הפאביה החדשה הוא בבחינת צעד אחד קטן קדימה ומזכיר את הדגם הקודם. בחלק האחורי, בעיקר בקורה C ובמבנה הדלת האחורית, יש דמיון לדור הראשון של הפאביה. חזית הפאביה מקבלת את המראה המוכר של דגמי סקודה החדשים עם הגריל בצורת כנפיים פרוסות ומעליו מוצב לוגו סקודה. פנסי החזית צויידו בפנסי יום מסוג LED בדומה לרכבים חדשים אחרים. בחלק האחורי נושאת דלת תא המטען את עיצוב המשושה המזוהה עם דגמי סקודה. הדמיון לדגם היוצא ניכר מאוד גם בפרופיל הצד, ובשורה התחתונה ניתן לומר כי העיצוב החיצוני של הפאביה החדשה הוא סולידי ושמרני ואינו מעורר תגובות מיוחדות לטוב ולרע.
עיצוב פנימי
העיצוב הפנימי של הפאביה החדשה עבר שדרוג והוא עדכני ומודרני. הדבר הראשון שמושך את תשומת הלב בלוח המחוונים הוא פאנל דקורטיבי המגיע בצבע לבן, כסוף או שחור לפי בחירה. גם ריפוד המושבים ניתן לבחירה בהתאם לרמת אבזור הפאביה שלכם. מאכזב לגלות כי לוח המחוונים בנוי מפלסטיק קשיח למגע ולא מהסוג הרך שניתן למצוא כיום גם בקטגוריית רכבי הסופר מיני. עיצוב לוח המחוונים בשילוב הפאנל הדקורטיבי מציג מראה מכובד עם אמירה ברורה, מדובר ברכב ממשפחת הדגמים של סקודה וחברת האם פולקסווגן.
אבזור
סקודה פאביה החדשה מגיעה בשלוש רמות גימור: אקטיב, אמביישן וסטייל. רכב המבחן ברמת הגימור אמביישן כלל בין היתר בקרת שיוט, דיבורית בלוטות' מקורית, הגה כח קטן וספורטיבי הקטום בחלקו התחתון ועטוי עור איכותי, מערכת שמע מקורית עם מסך מגע מדגם SWING עם שקעי AUX ו- USB ותמיכה בכרטיסי SD, תאי אחסון מתחת למושבים הקדמיים, תא אחסון למשקפיים בתקרת הרכב, חבילת כרום, ומערכת רשתות לאחסון חפצים בתא המטען.
רשימת מערכות הבטיחות הסטנדרטיות ארוכה לא פחות וכוללת בין היתר גם מערכת בקרת יציבות המורכבת ממספר תתי מערכות, בהן מערכת ABS למניעת נעלים גלגלים בעת בלימת חירום, מערכת MSR למניעת נעילה והחלקה של הגלגלים, מערכת ASR למניעת החלקת גלגלים בתאוצה, ומערכת MKB לשמירה על יציבות של הרכב בעת תאונה שבה נפתחות כריות האוויר. בנוסף ניתן למצוא מערכת אלקטרונית XDS לשליטה על הדיפרנציאל, מערכת TPM לניטור לחץ אוויר בצמיגים, הגנה להולכי רגל על שכבת הגריל הקדמי, חיישני חגורות לכל הנוסעים, נקודות עיגון ISOFIX למושבי בטיחות ילדים גלויים לעין ונוחים לשימוש, 6 כריות אוויר עם אפשרות לנטרול כרית האוויר במושב הנוסע הקדמי, ותאורת יום DRL.
סקודה פאביה
ברמת הגימור אמביישן בה נהגנו ניתן בנוסף למצוא שתי מערכות בטיחות אקטיביות חשובות:
מערכת Front Assist - מערכת בטיחות חכמה המודדת את המרחק של הרכב מעצמים הנמצאים מלפנים באמצעות רדאר הממוקם על הפגוש הקדמי. המערכת יוצרת איתות התרעה קולית ו\או ויזואלית על גבי מסך התצוגה (Maxi Dot) המצוי בלוח השעונים ומודיעה על סכנת התנגשות אפשרית. במידה והנהג לא יגיב בזמן להתרעה שניתנה, בולמת המערכת את הרכב בצורה אוטונומית במטרה לצמצם את הסיכויים לתאונה אפשרית.
מערכת Speed Limiter המונעת נסיעה מעבר למהירות אותה קובע הנהג. עם זאת, במידה והנהג ילחץ בחוזקה על דוושת התאוצה, נניח במטרה להתחמק מתאונה אפשרית, תתבטל הגבלת המהירות והנהג יוכל להאיץ את הרכב לעבר מהירויות העולות על המהירות שנקבעה כמהירות המרבית במגביל המהירות.
מערכת לאיתור עייפות נהג שתפקידה לאסוף מידע מחיישני ההיגוי במטרה לזהות התנהגות האופיינית לעייפות או תשישות של הנהג. במידה ותזהה המערכת כי קיימת אפשרות שהנהג עייף, תתקבל התרעה לנהג על גבי תצוגת ה- Maxi Dot כי עליו לעשות הפסקה.
במבחן הבטיחות של ארגון ENCAP האירופאי קיבלה סקודה פאביה 5 כוכבי בטיחות (הניקוד רלוונטי לרכבים שנבחנו החל מרמת הגימור אמביישן ומעלה).
בחנייה
דלת הנהג רחבה מספיק והכניסה לפאביה החדשה נוחה. כשמתיישבים מאחורי ההגה מזהים מיד את השתייכות הפאביה למשפחה המצומצמת של סקודה ולמשפחה המורחבת של פולקסווגן. לוח השעונים בנוי על פי מיטב המסורת הפולקסווגנית, איכות ההרכבה טובה ולא נשמעו בנסיעה קרקושים כלשהם. סידור הפקדים השונים בלוח המחוונים אינטואיטיבי וניתן להתרגל לנהיגה ברכב בקלות רבה. מרחב הפנים בפאביה מכובד באופן יחסי, בהינתן מרחק סרנים קצר יחסית בקטגוריית הסופר מיני העומד על 2,470 מ"מ בלבד. המרווח ליושבים מאחור ייספק שני מבוגרים לא גבוהים במיוחד וניסיון לדחוס נוסע שלישי במושב האחורי יכול להתברר כמעט כמשימה בלתי אפשרית אלא אם מדובר בילד ללא מושב בטיחות. גם מדרגת ההינע הגבוהה יחסית לא מוסיפה לנוחות במושב האחורי. הכניסה והיציאה מהרכב נוחה הן במושבים הקדמיים והן במושבים האחוריים.
סקודה פאביה
מושב הנהג מצויד באפשרות לכיוונון גובה ובזכות גלגל הגה הניתן לכונוון לגובה ולעומק מתקבלת תנוחת ישיבה טובה עם יכולת לשלוט בקלות על שלל מערכות הרכב. המושבים הקדמיים מעניקים תמיכת צד טובה לגוף אם כי היינו שמחים אם היו גם תמיכות צד לחלק העליון של הגב. ריפוד המושבים אותו הזכרנו נעים למגע אולם הבד נוטה לקלוט אבק ולכלכוך הבולטים לעיין על רקע צבעו הכהה. שטיחי הרכב עשויים בד והשטיח מתחת לרגליו של הנהג ננעל למניעת תזוזה של השטיח והפרעה אפשרית בתפעול דוושות התאוצה והבלימה. מבנה המושב האחורי מותאם כאמור להובלת שני נוסעים בנוחות ובמשענת הגב של המושב האחורי אין משענת יד. שדה הראייה לפנים, לצדדים, ולאחור טוב בסה"כ בזכות רף חלונות נמוך באופן יחסי בעיקר בחלונות הצד מלפנים. קורה A הרחבה באופן יחסי פוגעת באופן מסויים בשדה הראייה לפנים.
תאורת הפנים ברכב טובה, התאורה הממוקמת מעל המראה הפנימית כוללת תאורת מפות, כמו כן קיימת תאורה מעל דלתות הצד מאחור. סוככי השמש הכוללים מראה קטנה אינם מצויידים בתאורה. מחשב הדרך כולל בין היתר נתונים על המהירות הממוצעת, מרחק שעבר הרכב בנסיעה הנוכחית, זמן נסיעה, טווח נסיעה עד לתדלוק הקרוב, תצרוכת דלק ממוצעת, תצרוכת דלק רגעית, טמפרטורת שמן המנוע, ומהירות שנקבעה במגביל המהירות. על גלגל ההגה ניתן למצוא פקדי תפעול נוחים וזמינים השולטים על תצוגת מחשב הדרך, מערכת השמע, מערכת Front Assist, והדיבורית עם קישוריות הבלוטות'. איכות מערכת השמע המקורית טובה ותפעול ממשק המשתמש בעזרת מסך המגע נוח וקל לתפעול, אך המסך בגודל 5 אינץ' קטן מדי ולא מובן לנו חסכון היצרן בכמה אירו בודדים שהיו יכולים לשפר מאוד את חוויית הנהיגה.
סקודה פאביה
מיזוג האוויר בפאביה ברמת גימור אמביישן כולל פיקוד מכני חד אזורי, קרי אין אפשרות לקבוע טמפרטורה שונה בצד הנהג ובצד הנוסע מלפנים. כמו כן, אין פתחי מיזוג לטובת היושבים מאחור. עוצמת המיזוג טובה וכל פתחי המיזוג ניתנים לסגירה מלאה. חסרון מרכזי שמצאנו במערכת המיזוג הוא מיקום גבוה יחסית של הפתחים במרכז לוח המחוונים. שקע המצית ושקעי ה- AUX וה- USB ממוקמים בתחתית לוח המחוונים במיקום עמוק המחייב הסרת המבט מהדרך לאיתורם. בפקדי החלונות בדלתות הצד יש אפשרות לפתיחה וסגירה של החלונות בנגיעה.
בתא הנוסעים פזורים מגוון תאי אחסון, בדלתות ניתן למצוא מקום לאחסון חפצים ובקבוקי שתיה. נפח תא הכפפות, שאינו מואר באופן תמוה וכן אינו מקורר, מצומצם באופן יחסי והפתיחה של דלת תא הכפפות מוגבלת מאוד. מתחת למשענת היד מלפנים ניתן למצוא תא אחסון נוסף אם כי מצומצם בנפחו. תא המטען בפאביה מרווח ונפחו עומד על 305 ליטרים ממוצעים בקטגוריה. קיפול גב המושבים נוח באופן יחסי ועם קיפולם מתקבל מקום אחסון עצום בנפח של 1,125 ליטרים. גב המושב האחורי אינו מתקפל לרצפת הרכב ועל כן לא מתקבל תא מטען עם רצפה ישרה הנחוצה להובלת מטענים גדולים. הגלגל הרזרבי המצוי מתחת לרצפת תא המטען הינו בגודל מלא.
יוצאים לדרך
רגע לפני שנצא לדרך נספר לכם שסקודה פאביה מגיעה לארץ עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר, עם הספק של 90 כ"ס בטווח שבין 4,400 סל"ד ל- 5,400 סל"ד בגרסה הידנית, ו- 110 כ"ס בטווח שבין 4,600 סל"ד ל-5,600 סל"ד בגרסה האוטומטית עם הגיר הרובוטי כפול המצמדים. המומנט עומד על 16.3 קג"מ בטווח שבין 1,400 סל"ד ל- 3,500 סל"ד בגרסה הידנית, ועל 17.8 קג"מ בטווח שבין 1,400 סל"ד ל- 4,000 סל"ד בגרסה האוטומטית. רכב המבחן צוייד בתיבת הילוכים רובוטית מסדרת DSG7 של קבוצת פולקסווגן וכוללת 7 הילוכים כפי שמרמז שמה.
סקודה פאביה
אחרי שעשינו סדר ביחידות ההנעה של הפאביה אפשר לצאת לדרך. התחלת הנסיעה, כמו במרבית הרכבים המצויידים במנוע טורבו בנזין ובתיבת הילוכים רובוטית, מעט מהוססת אולם בזכות מנוע חזק עם טווח מומנט רחב, צובר הרכב תאוצה מהר מאוד ומיאוץ מאפס למאה קמ"ש הושג בנסיעת המבחן תוך 9.9 שניות (9.4 שניות על פי נתוני היצרן). הפאביה עם מנוע הטורבו בנזין 110 כ"ס היא מכונית מהירה וחזקה (על אף משקל עצמי נכבד העומד על 1,154 ק"ג) שעלולה להעמיד את רישיונכם בסכנת שלילה, שכן הרכב צובר מהר מאוד תאוצה ומגיע למהירויות גבוהות מבלי ששמים לב, ורק רעשי רוח מכוון מראות הצד ורעשי כביש מכוון הגלגלים הם בגדר תמרור אזהרה לנסיעה במהירות גבוהה. תצרוכת הדלק הממוצעת בנסיעת המבחן שנערכה ברובה בכביש המהיר עמדה על 13.8 ק"מ לליטר.
אז כח אמרנו לא חסר, מה לגבי השאר? העברות ההילוכים בתיבה הרובוטית של הפאביה מתבצעות בצורה חלקה ובתזמון נכון אם כי במהירויות נמוכות מורגשת העברת ההילוכים בתא הנוסעים. תיבת ההילוכים מציעה מצב ספורט המשהה את העברת ההילוכים לטובת שיפור הביצועים ומנגד הגדלת רעשי המנוע החודרים לרכב בשל עבודה בסל"ד גבוה יותר. התיבה גם מאפשרת העברת הילוכים ידנית אם ממש תרצו.
סקודה פאביה
נוחות הנסיעה בפאביה טובה, המתלים, ביחד עם בולמי הזעזועים והצמיגים בעלי החתך הגבוה, מספקים נוחות טובה בעיר ומחוצה לה אם כי ניתן להגיד שנוחות הנסיעה טובה יותר על כבישים מהירים שם מרגישה הפאביה בבית. ההגה המותקן בפאביה מדויק ונוח לאחיזה אך אל תתנו למראה הספורטיבי של ההגה ליצור אצלכם ציפיות שאתם עומדים לפגוש בהגה הנותן פידבק ומשוב מהגלגלים ברמה המוכרת במכוניות ספורט.
סיכום
סקודה פאביה בדור הקודם זכתה להצלחה גדולה בעיקר בגרסה עם תיבת ההילוכים הידנית. סקודה פאביה החדשה צריכה וראויה להצלחה גדולה אף יותר. כמו יתר דגמי סקודה בקטגוריות השונות גם הפאביה היא ממובילות קטגוריית רכבי הסופר מיני. הפאביה מציעה שילוב מנוע ותיבת הילוכים מהטובים שניתן למצוא כיום בסגמנט. הנהיגה בפאביה נוחה ומשרה תחושה של נהיגה ברכב מקטגוריה גבוהה יותר. כמו כן מוצעת הפאביה, במיוחד בגרסאות הבכירות, עם רשימת אבזור שלא תבייש אפילו רכבים משפחתיים גדולים ורכבי פנאי שטח. ברכב מותקנות מערכות בטיחות חשובות וחבל שחלקן מוצעות רק בגרסאות הבכירות.
אם אתם מבקשים לקרוא משפט אחד שיקצר עבורכם את הטקסט המלא בכדי לקבל החלטה מושכלת אז אנו נעזור לכם ונגיד שהפאביה החדשה היא ממובילות קטגוריית הסופרמיני עם תמורה טובה למחיר. אם הצלחתם להתחבר למראה החיצוני האנמי משהו של הפאביה קחו אותה לנסיעת מבחן, מובטח שלא תתאכזבו.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.