סקודה אוקטביה RS החדשה 2021 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 18 מרץ 2021
  • 0 תגובות

סקודה אוקטביה הינה המכונית האירופאית הנמכרת ביותר בישראל ופופולרית על כבישי ארצנו כמכונית פרטית, מכונית ליסינג ומונית. הגרסה הנחשקת ביותר היא גם הקרבית ביותר - סקודה אוקטביה RS אשר לוקחת את המתכון המוכר והאהוד של המשפחתית הפרקטית ומוסיפה יחידת הנעה שהושאלה מפולקסווגן גולף GTI, בתוספת כיול והופעה תואמים. יצאנו לבחון את הגרסה המעניינת ביותר בדורה החדש, לאחר שזכתה למחיר מוזל ביחס לדגם הפורש, ומוצעת במחיר של 209,900 ₪.

סקודה אוקטביה RS
יתרונות מחיר, שימושיות, ביצועים, עיצוב
חסרונות נוחות נסיעה, ליקויי הנדסת אנוש

סקודה אוקטביה RS במבחן דרכים

עיצוב ונוחות

סקודה אוקטביה RS נראית כמו מה שהיא - גרסה לוהטת למה שמהווה שם נרדף למונית בארצנו. בבסיס מדובר באותה אוקטביה חדשה ונאה, אך מבט חטוף לא מותיר ספק כי לא מדובר באוקטביה הרגילה של השכן. העיצוב החיצוני בגרסה זו נבדל בשבכה קדמית, מסגרות חלונות, מראות צד, סמלים, וחישוקי 19 אינץ' מושחרים. הפגושים בעיצוב אגרסיבי יותר, ומאחור ספוילר מובנה ומפלטים בגוון כרום. נוצות הקרב הללו מעבירות את המסר המתבקש, ורכב המבחן שעטה צבע אפור פלדה ההולם את ההופעה הקרבית, משך תשומת לב בכמויות שלא הייתי מוכן להן.

סקודה אוקטביה RS

גם תא הנוסעים משדר אווירה קרבית יותר מהדגם הסטנדרטי הודות למושבים ספורטיביים מרשימים למראה וסופר נוחים. מעבר לכך מקבלת גרסת RS גלגל הגה ספורטיבי קטום, דוושות אלומיניום, דיפוני אלקנטרה ודמוי קרבון, ספי דלתות עם לוגו RS מואר, ריפוד תקרה מושחר, ותצוגת מד הקפות, שעוני גדישה, כוחות G וטמפרטורת שמן בלוח המחוונים הדיגיטלי המוצג במסך איכותי בגודל 10.25 אינץ'. כמו בגרסאות הרגילות, גם כאן נמצאת מערכת מולטימדיה עם מסך זכוכית בגודל 10 אינץ' המעניק תחושה יוקרתית. תאורת האווירה בשילוב התיפורים האדומים, משלימים את האווירה הספורטיבית.

סקודה אוקטביה RS

מעבר לכך מדובר בתא הנוסעים המוכר והטוב של האוקטביה, אשר כולל את אותן בעיות הנדסת אנוש חדשות הנובעות מפתחי מיזוג מרכזיים נמוכים וגם ויתור על פקדי מערכת בקרת האקלים שהועברו אל מערכת המולטימדיה. אמנם סקודה השכילה להקצות שטח קבוע בתחתית המסך לקביעת הטמפרטורה, אך לא לעוצמת המאוורר. גם פס המגע בתחתית הצג לכיוונון עוצמת השמע אינו עדיף על פני החוגה המסורתית. אל רשימת הטרוניות נוסף הויתור על הגג הפנורמי הנפתח שנכלל בדור הקודם, חסרון בולט על רקע רשימת האבזור העשירה של הרכב הכוללת בין היתר מערכת שמע מבית קנטון עם 11 רמקולים, תצוגה עילית בלבן או כחול (לימי שלג) ומושבים קדמיים חשמליים עם 3 זיכרונות לנהג וגם לנוסע.

סקודה אוקטביה RS

סקודה אוקטביה מציגה שלל פתרונות שימוש מבריקים כגון תא ייעודי לאחסון מטריה בדלתות קדמיות, מחזיקי כוסות עם לשוניות לאחיזת בקבוק שתיה ולפתיחתו ביד אחת, פנס נשלף בתא המטען, כיסים לסמארטפון בגב המושבים, ושפכטל לגירוד קרח במכסה פתח התדלוק. הגימיק התורן הינו שקע USB במראה המרכזית החוסך חיווט בהתקנת מצלמת דרך.

המרווח הפנימי בסקודה אוקטביה מצוין ביחס לקטגוריה, והטוב ביותר מבין המשפחתיות המבוססות על פלטפורמת MQB של הקונצרן. עם בסיס גלגלים באורך 2,681 מ"מ, ישנו די והותר מרווח למשפחה בת 4 נפשות. המושב האחורי יאכלס בנוחות שני בוגרים עם מרווח כתפיים נדיב, מרווח ברכיים טוב ומרווח ראש ממוצע. נוסע שלישי יגרום לצפיפות אינטימית במושב האחורי, בין היתר בשל מדרגת הינע בולטת. נוסעי המושב האחורי ייהנו מחלונות כהים, שקעי טעינה USB טייפ C, ופתחי מיזוג עם אזור בקרת אקלים נפרד. שדה הראיה לכל הכיוונים טוב בזכות סף חלונות לא גבוה המעניק תחושה אוורירית ומקל מאוד על תנועה עירונית. הכניסה והיציאה מהמכונית נוחות באופן יחסי, בזכות מפתח דלתות נדיב.

סקודה אוקטביה RS

לסקודה אוקטביה פתרונות אחסון כגון תא עמוק מתחת למשענת היד שבין המושבים, שני מחזיקי כוסות מלפנים, מדף אחסון לסמארטפון עם צמד שקעי USB טייפ C, תאי אחסון מדופנים בדלתות, ותא כפפות בגודל ממוצע. תא המטען הינו הטוב בקטגוריה ומהטובים שבנמצא. נפחו עצום ועומד על 553 ליטרים, וכרגיל בסקודה תמצאו בו מחיצות, רשתות אחסון, ווי תליה, ושלל פתרונות מבריקים לסידור וקיבוע המטען. דלת חמישית במרכב פאסטבק המתרוממת יחד עם השמשה האחורית יוצרת מפתח הטענה רחב ומזמין. מתחת לרצפת התא נמצא גלגל חלופי זמני קטן עם חישוק מפלדה.

סקודה אוקטביה RS

סקודה אוקטביה RS מגיעה עם בולמים קשיחים וכיול התורם להתנהגות כביש ספורטיבית וליכולת דינמית משופרת ביחס לגרסאות הרגילות, בהלימה לנתון ההספק המשופר. כתוצאה מכך נוחות הנסיעה בינונית ומטה, כך שבנסיעה עירונית על כבישים רצופי שברים ומכסי ביוב, המרכב נחבט בצורה בלתי נעימה ומטלטל את נוסעי הרכב. בהחלט ניתן לומר שמי שיבחר באוקטביה RS ידרש להתפשר בתחום נוחות הנסיעה. ברוב השימושים העירוניים היומיומיים, מציעה הגרסה הספורטיבית איכות נסיעה נמוכה, אשר הופכת נסבלת יותר ככל שעולה המהירות ופני הכביש הופכים לחלקים יותר. הכיול הנוקשה מגלה ריסון עדיף בתנאים טובעניים כגון מעבר מהיר על רצף גלים ושיבושים כהים, אז פעולת הבולמים מונעת טלטולי מרכב. שיוט על הכביש המהיר חושף את הקלפים החזקים של גרסת RS המשרה ביטחון רב ויציבות כיוונית טובה המאפשרת נסיעה במהירות גבוהה גם בכבישים מפותלים. רעשי הכביש והרוח נשארים לרוב מחוץ לתא הנוסעים עד למהירות מאה קמ"ש, וגם מעבר לכך נשארים בגבול הסביר בהתאם למקובל בסגמנט.

ביצועים

יחידת ההנעה בסקודה אוקטביה RS זהה לדגם הפורש ומוכרת גם מגולף GTI פרפורמנס. מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 1,984 סמ"ק עם הספק מרבי של 245 כ"ס ומומנט מרבי של 37.7 קג"מ בטווח 1,600-4,300 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים רטוביםDSG . תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 6.7 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 250 קמ"ש.

סקודה אוקטביה RS

בורר מצבי נהיגה מאפשר בחירה מבין ארבעה מצבים: דינמיק, קומפורט, אקו, ואינדבידאול. מצבי הנהיגה משפיעים על כיול המנוע ותיבת ההילוכים, משקל ההיגוי, וצליל מערכת הפליטה הבוקע ממערכת השמע בצורה מאוד סינתטית, אשר מוסיף נופך ספורטיבי בקטעי נהיגה דינמיים אך מוגזם ומפריע בנהיגה ארוכה במצב ספורט. במצב אינדבידואל ניתן לבחור כיול מכלולים ספורטיבי תוך ויתור על צליל המנוע המלאכותי.

המנוע הבשרני מציע הספק שאינו מלהיב במיוחד ביחס למתחרות, אך אופיו הספורטיבי יחד עם המומנט הזמין יודעים ליצר דחף אחיד ולינארי בקשת סל"ד רחבה. המשקל העצמי, שעלה ב- 110 ק"ג ביחס לדגם הפורש, מעמיד את המאזניים על 1,575 ק"ג לא מבוטלים, מורגשים, ומעט מכבידים על יחידת ההנעה לייצר את האטרף הנדרש. יחד עם זאת, בקרת השיגור מאפשרת יציאה אגרסיבית מהמקום ב- 4,000 סל"ד, המלווה בפרפור צמיגים. בהמשך שומרת יחידת ההנעה על זמינות הכוח כך שעקיפות מתבצעות בבטיחות ובקלות, ואין שום בעיה להפוך כל משפחתומטית אפרורית לנקודה במראת הצד תוך מספר שניות.

סקודה אוקטביה RS

ביצועים חזקים בקו ישר אינם מספיקים כדי להפוך משפחתית לספורטיבית. לשם כך כוילה סקודה אוקטביה RS ליכולת דינמית משופרת ביחס לגרסאות הרגילות הודות למתלה אחורי רב חיבורי, מרכב נמוך ב- 15 מ"מ, בולמים מוקשחים, והיגוי חד ומהיר עם 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה (2.7 סיבובים בגרסאות הרגילות). בנוסף קיבלה גרסה זו דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה אלקטרוני מסוג VAQ וצלחות בלימה בקוטר 340 מ"מ מלפנים. בכביש המפותל בא לידי ביטוי הכיול הספורטיבי בהתנהגות כביש חדה ומתגמלת.

סקודה אוקטביה RS

כניסה מהירה לעיקול חושפת זווית גלגול מרוסנת ואחיזת כביש גבוהה המאפשרת שמירה על קו הפניה הנבחר. למרות היכולת הדינמית הגבוהה, חווית הנהיגה אינה ספורטיבית חמה. היכולת גבוהה אך קרה, והנהג לא מקבל כל פידבק או תקשורת מההגה או מהשלדה. להגה המהיר דיוק רב לצד משקל נכון במצב ספורט, אך אל תצפו לקבל תחושה בדבר אחיזת הצמיגים הקדמיים. על קצה מעטפת האחיזה מתגלה ההתנהגות כניטרלית ונשלטת עם נטייה לתת היגוי, אשר יקטע על ידי מערכת בקרת המשיכה. הדיפרנציאל הקדמי הננעל אלקטרונית מסייע להתמודד עם המגרעות הטבעיות של תצורת ההנעה הקדמית ומאפשר יציאה מהירה מקו הפנייה, תוך חלוקת מומנט יעילה בין הגלגלים הקדמיים. הבלמים מעולים ומספקים נשיכה חזקה עם כושר תאוטה מרשים ואינם מתעייפים תחת עומס.

צריכת דלק

בניגוד למנועי TSI של הקונצרן המצטיינים ביעילות וצריכת דלק נמוכה, כיול המנוע לביצועים בשילוב עם נסיעת מבחן במצב ספורט, הניבו צריכת דלק של 9.5 ק"מ לליטר דלק אוקטן 98 יקר. נתון היצרן עומד על 14.3 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים מספק טווח נסיעה של 475 ק"מ. דרגת זיהום האוויר הינה 11 מתוך 15.

סקודה אוקטביה RS

אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי סקודה נחשבת טובה. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה סקודה במקום השני מתוך 32 יצרנים בגרמניה. דגמי סקודה משווקים עם אחריות לשנתיים בלבד או עד 100,000 ק"מ. שנת אחריות שלישית מוצעת בתוספת 1,000 ₪ ומומלצת מאוד.

סקודה אוקטביה RS

מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מצ׳מפיון מוטורס היבואנית. עלויות הביטוח של גרסת ה- RS גבוהות מאוד ביחס למחיר הרכב ודורשות פרמיה בסך 1,700 ₪ לביטוח חובה ו- 11,000 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילת רישיון.

בטיחות

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2019 זכתה סקודה אוקטביה בציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 92% בהגנה על בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 73% בהגנה על הולכי רגל, ו- 79% עבור מערכות הבטיחות.

סקודה אוקטביה RS

אבזור הבטיחות כולל בין היתר כרית אוויר בין הנהג לנוסע, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, מצלמת רוורס, התרעה על תנועה צולבת מאחור עם בלימה אוטונומית, התרעה על עייפות הנהג, ניטור שטחים מתים, חיישני חניה קדמיים ואחוריים מקוריים, תאורת לד מטריקס, ועמעום אורות אוטומטי. רמת האבזור הבטיחותי הינה 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.

תמורה למחיר

סקודה אוקטביה RS תעבור לבעלותכם תמורת 209,900 ₪ המהווים הוזלה של כ- 10,000 ₪ ביחס לדגם הפורש. אבזור הנוחות כולל בין היתר מערכת מולטימדיה Bolero מדור שלישי, מסך מגע צבעוני בגודל 10 אינץ', קישורית בלוטות', מערכת שמע עם 11 רמקולים מבית Canton, תמיכה מלאה בעברית, לוח מחוונים דיגיטלי צבעוני בגודל 10.25 אינץ', מערכת בקרת אקלים דיגיטלית תלת אזורית עם פתחי מיזוג למושבים האחוריים, תאורת אווירה במגוון צבעים, 5 שקעי USB Type-C, מפתח חכם לכל דלתות הרכב, מושבים קדמיים עם כיוונון גובה ותמיכה לגב התחתון, משענת יד במושבים האחוריים עם מחזיקי כוסות, חלונות אחוריים כהים, תאורת לד מטריקס, וחישוקי 19 אינץ'.

סקודה אוקטביה RS מציעה שילוב בין רכב משפחתי פרקטי ומרווח לבין רכב ספורטיבי עם יכולת דינמית גבוהה. סקודה אוקטביה RS מתקשה לתפקד כמשפחתית בשל נוחות הנסיעה הנמוכה הנפגמת בשל הכיול הקשוח של המתלים. ציודה במערכת מתלים אדפטיבית הזמינה בשלל דגמי הקונצרן הייתה מאפשרת הנאה מכל העולמות אך מייקרת את המכונית. היכולת הדינמית של סקודה אוקטביה RS טובה וספורטיבית אך לא משתווה להוט האץ' מקבילה. סקודה אוקטביה RS נותנת תמורה טובה והגונה למחירה ותתאים לנהג הספורטיבי אשר צריך לספק מדי פעם פתרון תחבורה משפחתי.

סקודה אוקטביה RS 2.0 ליטרים 245 כ"ס DSG
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,984סמ"ק
הספק מרבי משולב 245/5,000-6,700 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 37.7/1,600-4,300 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,702 מ"מ
רוחב כללי 1,829 מ"מ
גובה כללי 1,457 מ"מ
בסיס גלגלים 2,681 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

553 ליטרים

משקל עצמי 1,575 ק"ג
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.7 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.3 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 11 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים מתוך 5 (2019)
רמת אבזור בטיחותי

7 (מתוך 8)

מחיר

209,900 ₪

סקודה אוקטביה RS 2021