KGM טורס הייבריד במבחן דרכים
KGM טורס הייבריד נוחת במחזותינו בתזמון מדויק ובהתאם להעדפת השוק ליחידות הנעה היברידיות חסכוניות ברוב...
אלדר מנורי 17 דצמבר 2025
אולמות התצוגה של פורד התמלאו בפנים חדשות בתקופה האחרונה. זה התחיל בפורד אדג' שהתחדש ומגיע גם בגרסת ST ספורטיבית, המשיך בפורד אקספלורר החדש שזכה אף הוא לגרסת ST ספורטיבית וחזקה, וכן בפורד פוקוס החדשה שמשווקת במגוון גרסאות הכוללות סדאן מסורתית, האצ'בק בניחוח ספורטיבי, וגרסת פנאי במרכב האצ'בק או סטיישן.
| פורד פומה | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב חיצוני, התנהגות כביש, ייחודיות |
| חסרונות | מרווח פנימי מצומצם, תא נוסעים מיושן, מחיר |
פורד פומה הוא המצטרף הטרי הנכנס היישר לאחת הקטגוריות החמות והצומחות ביותר בשוק הרכב הישראלי - רכבי פנאי עירוניים. הוא מבוסס על הדור הנוכחי של פורד פיאסטה שאינה משווקת בישראל, ושמו מהווה מחווה למכונית ספורט קטנה אשר שווקה בסוף שנות ה- 90 והתבססה על פורד פיאסטה. פורד פומה מתומחר ברף העליון של הסגמנט עם תג מחיר של החל מ- 127,900 ₪.
עיצוב ונוחות
לפורד פומה עיצוב עגלגל, מקורי ובולט. החזית נושאת את הגריל המשפחתי של פורד המזכיר את זה של אסטון מרטין. פנסי החזית הגדולים בצורת בועה הם מחווה לפורד פומה המקורית. מהדופן בולטים קו החלונות המטפס מעלה. קו המותניים העגלגל ומשחקי נפח בתחתית הדלתות מעניקים מראה שרירי לרכב. מאחור ספוילר בולט בקצה השמשה, פנסים עם תאורת לד נאה, דלת תא מטען קטנה ופגוש גדול.
פורד פומה מוצע עם 2 חבילות עיצוב. גרסת טיטניום משלבת אלמנטים עיצוביים מעולם הפנאי כגון בתי גלגלים ופגושים עם חיפוי פלסטיק שחור, עיטורי כרום, ומגלשים המדמים מיגון גחון. גרסאות ST ליין מציעות מראה ספורטיבי עם פגושים בצבע המרכב וחישוקים בעיצוב ספורטיבי. רמת האבזור ST ליין X מוסיפה גם חישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'. רכב המבחן ברמת אבזור טיטניום נצבע בגוון אפור בטון נאה בשילוב גג ומראות צד בצבע שחור. מבטים סקרנים רבים ננעצו בו במהלך ימי המבחן.
פורד פומה הוא מהדגמים הקטנים בסגמנט. אורכו 4,186 מ"מ, רוחבו 1,805 מ"מ, גובהו 1,550 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,588 מ"מ.
עיצוב תא הנוסעים מאכזב ביחס לעיצוב החיצוני הנאה. העיצוב מרגיש פשוט למרות מסך מרכזי גדול בסגנון צף. דיפוני הדלתות, הקונסולה המרכזית, לוח המחוונים וגלגל ההגה מציגים מראה מיושן. הקונסולה הנמוכה בין המושבים הקדמיים מעניקה תחושה בסיסית וספרטנית. קווי העיצוב העגלגלים לא יצליחו להתחרות בתאי הנוסעים המרשימים של חלק מהמתחרים כגון פיג'ו 2008 וניסאן ג'וק. תאורת הפקדים ולוח המחוונים בגוון תכלכל מעניקה תחושה מיושנת ובנאלית.
לתא הנוסעים המיושן יש יתרון בתחום הנדסת האנוש. מרבית הפונקציות מתופעלות באמצעות פקדים פיזיים המקלים על השימוש. מערכת המולטימדיה מאפשרת אף היא התמצאות מהירה. הממשק אמנם לא מעוצב במיוחד אבל המסך מהיר והרגישות למגע טובה, כך שחווית השימוש חיובית. פתחי המיזוג המרכזיים נמוכים וקשה לכוון אותם גבוה.
איכות ההרכבה טובה אך איכות החומרים בינונית. בחלקים הגבוהים נפגוש חומרים באיכות סבירה, אך מקו המותניים ומטה, ובדיפון הדלתות האחוריות מותקן פלסטיק דק, נוקשה ומחוספס. המצב דומה אצל המתחרות אך כאן מדובר בתא נוסעים קומפקטי ואינטימי שבו קשה שלא לבוא במגע גם עם פינות נידחות בתא הנוסעים. גלגל ההגה עוטה חיפוי דמוי עור שמרגיש רחוק מאוד מהדבר האמיתי.
תא הנוסעים אינו שופע תאי אחסון. מחזיקי הכוסות בין המושבים הקדמיים עמוקים ויהיה קשה מאוד לשלוף מתוכם כוס שתיה חמה בגודל סטנדרטי, בוודאי אם מדובר בכוס ללא מכסה. התאים בדלתות גדולים ושימושיים ובתא הכפפות מדף לאחסון מסמכים. תא האחסון מתחת למשענת היד כולל אף הוא מדף שימושי לחפצים קטנים. גם בדלתות האחוריות תאי אחסון ובגב המושבים הקדמיים רשתות אחסון שימושיות.
הגישה אל המושבים הקדמיים נוחה אך המושבים קטנים ולא מוצלחים. בסיס המושב קצר, מסעד הגב קטן וצר, תמיכת המותניים הבולטת תפריע לנהגים רחבים, ואילו חלקו העליון של מסעד הגב רחוק מדי ומותיר את הגב העליון והצוואר ללא תמיכה. רכב המבחן הגיע עם חבילת אבזור הכוללת ריפוד בד משולב דמוי עור ומערכת עיסוי למושבים הקדמיים. הפקדים להפעלת העיסוי אינם נגישים ורק פותחים תפריט רלוונטי במסך המרכזי. העיסוי עצמו הוא בעיקר גימיק מיותר שמנפח את המושב במרכז מסעד הגב כך שתוך זמן קצר בחרנו לבטל אותו. טווחי הכוונון של המושב וההגה רחבים למדי ומאפשרים לסגל תנוחת ישיבה טובה. האווירה מלפנים אינטימית למדי עקב מושבים קרובים פיזית אחד לשני.
הכניסה למושב האחורי מאתגרת עקב דלתות צרות. האווירה אינטימית גם כאן והמושב יתאים לשני בוגרים או שלושה ילדים בדוחק. מרווחי הכתפיים והרגליים מצומצמים, ומרווח הראש יגביל נוסעים גבוהים. גב המושבים הקדמיים עשוי פלסטיק קשיח ויגרום לתחושה לא נעימה במקרה של מפגש עם ברכי הנוסעים. הנוסעים מאחור לא זכאים לפתחי מיזוג או שקעי טעינה אך נהנים מחלונות כהים.
לפורד פומה תא מטען נדיב בנפח 410 ליטרים. הגישה אליו נפגמת מעט עקב דלת קטנה וסף הטענה גבוה. את רצפת תא המטען ניתן לקבע בשני מצבים, המצב הגבוה מייצר רצפה שטוחה בעת קיפול המושב האחורי אך מצמצם באופן משמעותי את חלל האחסון העיקרי. מתחת לריפוד מצאנו אמבטיה המכונה על פי פורד "מגה בוקס". מדובר בתא בנפח 80 ליטרים המאפשר הובלת חפצים רטובים או גבוהים מבלי שיתגלגלו בתא המטען. התא עשוי פלסטיק וכולל פקק ניקוז נוזלים בתחתית המאפשר שטיפה. בעת השימוש במגה בוקס ניתן להצמיד את רצפת תא המטען הפריקה למושב האחורי כדי שלא תפריע. פורד פומה משווק בישראל עם גלגל חלופי זמני אשר תופס חלק מהמקום בתא המגה בוקס.
פורד פומה מרגיש בבית בסביבה עירונית. תנוחת הישיבה הגבוהה מעניקה תחושת שליטה וראות טובה לפנים, והבליטות שמעל הפנסים מסייעות להבין היכן מסתיים הרכב. קורות A עבות פוגמות בשדה הראייה בכניסה לצמתים וכיכרות. מראות הצד קטנטנות וכדי לפצות על כך הן ממוקמות רחוק מהמרכב ומכסות שטח ראיה סביר. הראות לאחור אינה מוצלחת עקב שמשה קטנה.
בנסיעה עירונית מתגלה כיול מתלים הדוק, אך בפועל, למרות שפני הכביש מורגשים, השיכוך מוצלח ומרבית השיבושים לא יזעזעו את הנוסעים. מעבר מהיר מעל רצף שיבושים יגרום לרכב לקפץ ולרטוט. מחוץ לעיר מספק הרכב חווית נסיעה טובה. יכולת הגיהוץ משתפרת מעט כשעולה המהירות וכן הריסון המוצלח מונע נדנודים גם לאחר פגישה עם בורות או גלים בכביש. בידוד רעשי המנוע מוצלח, אך רעשי הכביש והרוח חדרו אל תא הנוסעים.
ביצועים
כמו רבים ממתחריו, פורד פומה משווק בישראל עם מנוע טורבו בנזין שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר המציע הספק מרבי של 125 כ"ס ומומנט מרבי של 17.3 קג"מ. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. אם זה מזכיר לכם את תיבת ההילוכים הידועה לשמצה של פורד פוקוס מהדור הקודם נספר כי מדובר בתיבה אחרת לחלוטין. לפומה מצמדים טבולים בשמן לעומת מצמדים יבשים בפוקוס. גם הביצועים מיישרים קו עם המתחרים. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 10.2 שניות והמהירות המרבית עומדת על 187 קמ"ש.
מיד לאחר ההתנעה ניתן להבחין כי פורד טיפלה היטב ברעידות המאפיינות מנועי שלושה צילינדרים. יחידת ההנעה של הפומה חלקה ושקטה, רק חבל שמהנדסי פורד לא הצליחו לייצר צליל ערב יותר לאוזן. המנוע מרגיש חי, מגיב היטב ללחיצה על הדוושה ומספק תגובה זריזה כמעט בכל מצב. גם בסל"ד גבוה ותחת עומס אין תחושה שנגמר האוויר ומקבלים דחיפה מורגשת. תיבת ההילוכים פעלה היטב, היא זריזה ומעבירה הילוכים בצורה חלקה ברוב המצבים. ההעברות הורגשו רק בעומסי תנועה ובתוואי עירוני צפוף. חסרה לנו מאוד האפשרות להעברת הילוכים ידנית שקיימת רק בגרסאות ST. מצב L לא מעניק בלימת מנוע מספקת בירידות ומחייב שימוש תכוף ואינטנסיבי בבלמים.
פורד פומה המקורית יכולה לנוח על משכבה בשלום, שכן היורש הרוחני שלה לא מבייש את הפירמה ומציע חווית נהיגה מהנה. המתלים המהודקים מסייעים בריסון זוויות הגלגול ויחד עם האחיזה הגבוהה מאפשרים לתקוף פניות במהירות מבלי לייצר דרמה. ההיגוי מדויק יחסית ואפילו מתקשר מעט, אך משקלו קל מדי. הנטייה הטבעית היא לתת היגוי והרחבת קו הפניה אך היא ניתנת לתיקון בקלות יחסית. ההתנהגות בטוחה גם בעת הפעלת פרובוקציה או פגישה עם מהמורה במהלך העיקול. הבלמים הפגינו יכולת טובה גם תחת עומס, למרות שבציר האחורי מותקנים בלמי תוף מיושנים. מהלך דוושת הבלם ארוך ומעט מעורפל.
צריכת דלק
במהלך המבחן שלנו נמדדה צריכת דלק של 13.1 ק"מ לליטר שהושגה בתוואי שרובו בין עירוני-פרברי רגוע. על פי נתוני היצרן צריכת הדלק המשולבת של פורד פומה עומדת על 16.4 ק"מ לליטר. באמצעות מיכל דלק בנפח 42 ליטרים יספק פורד פומה טווח נסיעה משוער של כ- 550 ק"מ. פורד פומה מתברג בקבוצת זיהום 9 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
לא בכדי הוזכרה תיבת ההילוכים הרובוטית של פורד פוקוס בסעיף יחידת ההנעה. מוניטין האמינות של פורד בישראל נפגע אנושות בעת שיווק הדור השלישי של פורד פוקוס בישראל שסבל מבעיות אמינות רבות שמקורן בתיבת ההילוכים הרובוטית. הפגיעה הייתה כה חמורה שהשיווק של מרבית הדגמים נעצר וכמות המסירות של פורד צנחה.
סקרי אמינות מהעולם מציגים תמונה מעורבת, בעיקר עקב הבדלים בדגמי פורד המשווקים ביבשות שונות. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports בארצות הברית דורגה פורד במקום ה- 16 מתוך 30 יצרנים. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בשנת 2019 בגרמניה ומדד את כמות התקלות לכל מאה כלי רכב, דורגה פורד במקום החמישי מתוך 21 יצרנים. אולם בסקר דומה שערך הארגון בארצות הברית דורגה פורד במקום ה- 17 מתוך 31 יצרנים עם כמות תקלות גבוהה מהממוצע שנמדד בסקר.
פורד פומה משווק בישראל עם אחריות לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ. מרווח הטיפולים עומד על שנה או 15,000 ק"מ. עלות הטיפולים והחלפים אינה מפורסמת ברשת האינטרנט ולא נמסרה לנו מהיבואנית דלק מוטורס.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות קודמות או שלילת רישיון עומדת על כ- 4,300 ₪. עלות ביטוח החובה הינה כ- 1,750 ₪.
בטיחות
ארגון Euro NCAP בחן את פורד פומה בשנת 2019 והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 94% בהגנה על בוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 77% בהגנה על הולכי רגל, ו- 74% על תפקוד מערכות הבטיחות.
פורד פומה משווק בישראל עם מפרט בטיחות עשיר כסטנדרט הכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה עם תיקון היגוי אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית שמירה על מרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, סיוע היגוי אקטיבי בעת התחמקות ממכשול, התרעה על עייפות הנהג, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, זיהוי תמרורים, חיישני חניה היקפיים, וסייען חניה אוטומטי בניצב ובמקביל. אבזור הבטיחות מקבל ציון 7 מתוך 8 בדירוג משרד התחבורה.
תמורה למחיר
מחירו של פורד פומה ממקם אותו ברף העליון של סגמנט רכבי הפנאי הקטנים. גרסת הכניסה טיטניום מוצעת תמורת 127,900 ₪. המפרט כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, חיישן אור, תאורה היקפית מסוג לד, תאורת גישה במראות הצד, שמשות אחוריות כהות, מראות צד עם חימום וקיפול חשמלי, וחישוקי 17 אינץ'. ברכב המבחן נוספו צביעה דו-גונית בעלות נוספת של 4,000 ₪ וחבילת אבזור הכוללת ריפוד בד בשילוב עור ועיסוי למושבים הקדמיים בעלות נוספת של 4,500 ₪.
רמת האבזור ST ליין מוצעת במחיר 133,900 ₪ וכוללת בנוסף התנעה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, חבילת עיצוב חיצוני ספורטיבי, ועיטורים חיצוניים בצבע שחור מבריק.
רמת האבזור ST ליין X מוצעת במחיר 144,900 ₪ וכוללת בנוסף מערכת שמע מבית Bang&Olufsen עם 10 רמקולים, בקרת אקלים, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, מראה מרכזית עם עמעום אוטומטי, ריפוד בד בשילוב עור, חיישן גשם, גג זכוכית פנורמי חשמלי, וחישוקי 18 אינץ'.
פורד פומה מביא עמו משב רוח רענן אל אולמות התצוגה של פורד. הוא מכניס את המותג אל אחת הקטגוריות החמות והצומחות ביותר כיום בשוק הרכב הישראלי. לפורד פומה יש אופי, הוא לא עוד סופר מיני שנמתחה לגובה אלא יוצק תוכן אל תוך העיצוב והאווירה הספורטיביים. לחובתו מרווח פנימי מצומצם והרגשה מיושנת בתא הנוסעים. בניגוד לחלק מהמתחרים, הוא יתקשה לתפקד כתחליף למשפחתית המסורתית ולא יתאים לכל אחד.
בסעיף התמורה למחיר נתקל פורד פומה בבעיה. פורד פוקוס הניצבת בסמוך אליו באולם התצוגה, מציעה יותר כמעט בכל תחום ומוצעת במחיר קרוב מאוד ואף נמוך מהדגמים המאובזרים של פורד פומה, כך שהיא מעמידה את הכדאיות בסימן שאלה. פורד פומה כנראה לא יהפוך לרב מכר, אך הוא יקרוץ לנהגים שמחפשים עיצוב ייחודי, הנאה מנהיגה, ותחושה ייחודית בין רבבות רכבי הפנאי על כבישי ישראל.
| פורד פומה 1.0 טורבו טיטניום אוטומטי | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 3 צילינדרים 999 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 125/4,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 17.3/1,400 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,186 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,805 מ"מ |
| גובה כללי | 1,550 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,588 מ"מ |
| מיכל דלק | 42 ליטרים |
| נפח תא מטען |
410 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,366 ק"ג |
| מהירות מרבית | 187 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.2 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.4 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.1 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 9 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2019) |
| רמת אבזור בטיחות |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
127,900 ₪ (136,400 ברכב המבחן) |
KGM טורס הייבריד נוחת במחזותינו בתזמון מדויק ובהתאם להעדפת השוק ליחידות הנעה היברידיות חסכוניות ברוב...
אלדר מנורי 17 דצמבר 2025
מאזדה CX-90 אשר הושק בשנת 2023 והגיע אלינו בחודש יולי של אותה שנה, נשא תג מחיר יקר ומתיימר אשר הקשה ...
אלדר מנורי 14 דצמבר 2025
ג'אקו 5 ממשיך את קו העיצוב המוכר של המותג, ובמבט ראשון נראה כי מדובר בגרסה מוקטנת של אחיו ג'אקו 7, א...
אלעד לרך 09 דצמבר 2025
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025