קיה פיקנטו רובוטית 2021 במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 21 יולי 2021
  • 1 תגובות

קיה פיקנטו בדורה השלישי נמצאת עמנו עוד מתחילת שנת 2017 ושומרת כדרך קבע על מקומה בצמרת טבלת המכירות כאחת המכוניות הפופולריות ביותר בישראל הודות למחיר נגיש ומפרט העונה על רוב צרכי הנהגים בסגמנט זה. כעת משיקה טלקאר, יבואנית קיה לישראל, את קיה פיקנטו 2021 לאחר שעברה מתיחת פנים הכוללת עדכוני עיצוב המתמקדים בפגושים וביחידות התאורה, וכן תיבת 5 הילוכים רובוטית חד-מצמדית הסובלת בשוק המקומי משלל דעות קדומות שליליות. יצאנו לבחון את רבת המכר המחודשת, בתהייה האם הצלחתה ארוכת השנים עלולה להיפגע רק על רקע החלפת תיבת ההילוכים. למבחן התייצבה גרסת X ליין בעלת איפור השטח שמחירה 86,900 ₪.

קיה פיקנטו X ליין 1.2 רובוטית חד מצמדית
יתרונות הנדסת אנוש, תמרון בעיר, אבזור בטיחות, אחריות
חסרונות תיבת הילוכים, ביצועים

קיה פיקנטו רובוטית במבחן דרכים

עיצוב ונוחות

מתיחת הפנים אותה עברה קיה פיקנטו 2021 כוללת מספר ליטושים קומסטיים, כך שגרסאות LX ו-EX מציגות עיצוב כמעט זהה לדגם היוצא מלבד פנסים וחישוקים חדשים. גרסת GT Line זכתה לשבכה קדמית חדשה עם עיטור בצבע אדום ופגוש בעיצוב חדש עם מסגרות כרום עבות לפנסי הערפל. גם הפגוש האחורי עוצב מחדש כשבקצהו עיטורי כרום המדמים יציאות מפלט. גרסת X ליין הנבחנת מציגה שבכה קדמית בפרשנות חדישה יותר לאף הטיגריס המסורתי, בעלת דקורציה מודגשת בגוון כסוף, גופי תאורה המשלבים תאורת יום עשירה יותר מסוג LED, קשתות גלגלים מושחרות להקניית מראה שטח מורם מהאספלט, חישוקי 16 אינץ' בעיצוב חדש, ופגוש אחורי שונה עם עיטורי כרום המדמים יציאות מפלט.

קיה פיקנטו

המידות המיניאטוריות לא שונו ביחס לדגם הפורש, ומותירות את הפיקנטו עכברית עיר אלופת חניות. אורכה הכללי 3,595 מ"מ, רוחבה 1,595 מ"מ, גובהה 1,485 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,400 מ"מ.

קיה פיקנטו

תא הנוסעים מתחדש במסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ' עם תמיכה בממשקי Apple Car Play ו-Android Auto , ובלוח המחוונים הותקן מסך צבעוני בגודל 4.2 אינץ' עבור מחשב הדרך. גרסתX ליין מגיעה עם גלגל הגה קטום ומושבים בריפוד דמוי עור. פרט לכך מדובר באותה סביבת נהג מוכרת ופשוטה הכוללת פלסטיק קשיח ועמיד לצד איכות הרכבה מעולה והדוקה. הארכיטקטורה הבסיסית תורמת להנדסת אנוש נטולת פגמים אך העיצוב מיושן ומרגיש פשוט וזול ביחס למתחרות הצעירות בקטגוריה.

קיה פיקנטו

הכניסה והיציאה אל ומהמושבים הקדמיים נוחות הודות לקו גג גבוה, אך מרווח מוגבל במושב האחורי דורש השתחלות מסוימת אליו. על אף שהמושבים הקדמיים דקים ופשוטים למראה, הם מתגלים כנוחים למדי לישיבה ואינם מעייפים גם לאחר שעות נהיגה ועמידה בפקקים. ריפוד העור הסינטטי מוסיף במעט לתחושת האיכות, אך אינו נעים בימים חמים. תנוחת הנהיגה טבעית ונוחה אפילו לנהגים גבוהים ושדה הראיה הרחב מאפשר כושר תמרון עירוני מצטיין. המרווח במושבים הקדמיים מספק בהחלט. משענת היד שבין המושבים דחוקה לאחור ואינה מספקת תמיכה אמיתית ליד ימין.

מאחור מרווח מספק לצמד נוסעים צעירים אך לא מעבר לכך. בסיס הגלגלים באורך 2,400 מ"מ מקנה מרווח ברכיים נסבל לנסיעות שאינן ארוכות, ומיעד את קיה פיקנטו לרווקים או כרכב שני במשפחה, אך לבטח לא כרכב משפחתי לנסיעות ארוכות. חרף האפשרות החוקית להסיע 3 נוסעים מאחור, ניסיון לדחוק אל המושב האחורי שלושה בוגרים ממוצעים, יגלה קושי בסגירת הדלתות. בהתאם לקטגוריה, פרט לחלונות מושחרים לא תמצאו מאחור שקעי טעינה, פתחי מיזוג, מחזיקי כוסות, או שאר פינוקים.

קיה פיקנטו

פתרונות האחסון פרקטיים למדי וכוללים תא עמוק בקונסולה המרכזית בעל דפנות מעוגלות נשלפות ליצירת צמד מחזיקי כוסות. מתחת למשענת היד המרכזית ובכיסי הדלתות תאי אחסון נוספים. כמכונית המועדפת על בנות המין היפה, כולל סוכך השמש של הנהג/ת תאורת איפור סופר מושקעת המקיפה את מראת האיפור באור LED לבן, ואילו סוכך השמש של הנוסע נטול תאורה ומראה כלל.

קיה פיקנטו

תא המטען בנפח קטן של 255 ליטרים ומספיק למזוודת טרולי או לקניות שבועיות בסופר למשפחה צעירה. בקיפול המושבים לא מתקבלת רצפה בגובה אחיד, אך נפח הטעינה גדול למדי לשימושים מזדמנים. מפתח התא צר למדי בשל מידות המרכב הזעירות וסף הטעינה גבוה מאוד ביחס לגובה משטח הטעינה, כך שהוצאת מטען דורשת את הנפתו מעלה, אל מעל סף ההטענה. הרמת רצפת תא המטען מגלה דיפון דקיק, ותחתיה נמצא גלגל חלופי זמני.

קיה פיקנטו

בסביבת המחייה האורבנית הטבעית של קיה פיקנטו, נוחות הנסיעה סבירה בלבד כמקובל בקטגוריה עקב מפרט מתלים פשוט הכולל קורת מתח אחורית וצמיגים רזים בחתך 45 בגרסה זו, המקריבים את הנוחות על חשבון העיצוב. כושר הריסון של הבולמים מצליח לסנן את רוב המפגעים העירוניים, אך החדים והעמוקים שבהם יצליחו להעביר חבטות וטלטולים אל הנוסעים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה עם יציבות כיוונית מעולה באופן מפתיע. בידוד הרעשים סביר עד למהירות תלת ספרתית. במאה קמ"ש סובב המנוע ב- 3,000 סל"ד ידידותיים למדי, אך משם וצפונה ניסור המנוע נשמע בתא הנוסעים ואליו מצטרפים רעשי רוח מוחשיים.

ביצועים

יחידת ההנעה היחידה המוצעת בישראל כוללת מנוע בנזין אטמוספרי 4 צילינדרים מסדרת SmartStream בנפח 1.2 ליטרים עם הספק מרבי של 84 כ"ס ומומנט מרבי רזה של 12.0 קג"מ המגיעים ב- 4,100 סל"ד גבוהים. בדומה לתהליך שעברה האחות יונדאי i10 החדשה, הוחלפה תיבת 4 ההילוכים הפלנטרית האמינה והפשוטה בתיבת 5 הילוכים רובוטית חד מצמדית לטובת חסכון בדלק וצמצום פליטת מזהמים, על חשבון ביצועי המכונית. תאוצה 0-100 קמ"ש איטית ואורכת 15.7 שניות לעומת 13.7 שניות בדגם היוצא, והמהירות המרבית עומדת על 172 קמ"ש.

קיה פיקנטו

עם הביצועים הפושרים ניתן בהחלט לחיות כל עוד תיאום הציפיות של הרוכש מיישר קו עם מהותו של הרכב כפתרון תחבורה עירוני זול ותכליתי. היציאה מהמקום סבירה וניתן תמיד לעמוד בקצב התנועה. דרכים הרריות או עקיפות יחשפו את המחסור בכוח, כך שלנהגים ממהרים עדיף לשקול אופציות אחרות.

קיה פיקנטו

עיקר סימני השאלה מופנים אל תיבת ההילוכים החד מצמדית החדשה אשר מתגלה כנסבלת בהחלט, אך עם זאת מהווה מגרעה מהותית בחבילה הכוללת. ניכר כי ביחס לתיבות הילוכים חד מצמדיות מוכרות, זו של יונדאי וקיה בשלה מעט יותר. הטלטולים בעת העברות הילוכים המאפיינים תיבות מסוג זה מעודנות יותר אך גם אם לא אחמיר יתר על המידה, לא ניתן להתעלם מתחושת הפרדת המצמד ושילובו בכל העברת הילוך, המתבצעת באיטיות ומלווה בטלטול קל. לביצועים הפושרים מתלווה תחושה כללית שאינה ליניארית וזורמת. בורר ההילוכים אינו קונבנציונלי וכולל מצב ניוטרל (N) ללא מצב חניה (P), כך שצריך להתרגל שכל כיבוי והתנעה נעשים במצב זה.

יתכן בהחלט כי נהגים ונהגות רבים המהווים את קהל היעד העיקרי לדגם, יחיו בשלום עם תיבת ההילוכים הרובוטית, ובכל מקרה אמליץ לכל רוכש פוטנציאלי לבצע נסיעת מבחן לצורך התרשמות אובייקטיבית.

קיה פיקנטו

בכביש המפותל מפתיעה קיה פיקנטו עם התנהגות זריזה ושובבה. הצמיגים ברוחב 195 ובחתך 45 גורמים לקופצנות מסוימת, ויחד עם משקל נוצה תלת ספרתי תורמים להתנהגות כביש בטעם של פעם, המאפשרת פניות מהירות ושינויי כיוון זריזים. אמנם ההגה מנותק לחלוטין, אך ביחס למוצע בעידן בו מכוניות סופר מיני שוקלות כמו משפחתיות קומפקטיות מלפני עשור, נחמד היה להיזכר כי מפרט בסיסי יכול לספק מעט הנאה בזכות פשטות מכנית המגובה במשקל זעום ובסיס גלגלים קצר התורם לתגובות חדות. הבלמים עושים מלאכתם נאמנה ולא גילו סימני עייפות גם בימי המבחן הלוהטים.

צריכת דלק

קיה פיקנטו אינה מצוידת במערכת עצור וסע, אך תיבת ההילוכים החדשה מתיימרת לשפר את נתוני צריכת הדלק ביחס לדגם הפורש. במהלך ימי המבחן אשר כללו נסיעות עירוניות ובין עירוניות, כולן עם מזגן, רשמה קיה פיקנטו צריכת דלק משולבת של 13.5 ק"מ לליטר. מדובר בנתון לא מבריק ורחוק למדי מנתון היצרן העומד על 16.9 ק"מ לליטר בממוצע. עם מיכל דלק בנפח 35 ליטרים ניתן לקבל טווח נסיעה של כ- 450 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר עומדת על 5 מתוך 15 בגרסה הנבחנת ו- 4 מתוך 15 בשאר הגרסאות.

קיה פיקנטו

אמינות ועלויות אחזקה

קיה נהנית בישראל ממוניטין חיובי. כבר שנים ארוכות שהיא מככבת בצמרת טבלת המסירות בישראל ודגמיה זוכים לביקוש ער כחדשים וכמשומשים. סקרי אמינות מרחבי העולם מציגים תמונה דומה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports לשנת 2021 הגיעה קיה למקום ה- 15 מתוך 26 יצרניות. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בארה"ב בשנת 2021 ומדד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה קיה למקום השלישי מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שנערך בגרמניה בשנת 2019 הגיעה קיה למקום החמישי מתוך 22 יצרניות.

קיה פיקנטו

לקיה פיקנטו האחריות הארוכה ביותר בקרב מכוניות המיני העומדת על 7 שנים, מתוכן 3 שנים ראשונות באחריות מלאה ללא הגבלת ק"מ ו- 4 שנים נוספות או עד 150,000 ק"מ אחריות נוספת למנוע ולתיבת ההילוכים.

הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון והשלישי במוסך היבואן עומדת על 601 ₪ כל אחד, עלות הטיפול השני 758 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,948 ₪. מחירי הטיפולים עד 60,000 ק"מ יקרים מהממוצע בסגמנט.

עלות יחידת תאורה קדמית 5,165 ₪, עלות מראת צד 2,889 ₪, עלות פנס אחורי 2,227 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 342 ₪, ועלות צלחות בלם קדמיות 871 ₪. עלויות החלפים גבוהות מהמקובל בסגמנט פרט לרפידות בלם זולות. כל המחירים כוללים מע"מ.

קיה פיקנטו

ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילות רישיון יעלה כ- 2,400 ₪. ביטוח חובה יעלה כ- 1,800 ₪.

בטיחות

ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את קיה פיקנטו בשנת 2017 טרם מתיחת הפנים והעניק לה ציון של 4 כוכבים מתוך 5, עם ציונים של 87% בהגנה על נוסעים בוגרים, 64% בהגנה על ילדים, 54% בהגנה על הולכי רגל, וציון של 47% על תפקוד מערכות הבטיחות. יש לציין שמאז מבחן הבטיחות שופר אבזור הבטיחות של קיה פיקנטו אך מאידך הוחמרו דרישות הארגון במבחנים.

קיה פיקנטו

אבזור הבטיחות אחיד בכל רמות האבזור וכולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, מערכת בלימה אוטונומית למניעת התנגשות, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה עם שמירה על מרכז הנתיב, והתרעה על עייפות הנהג. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על 6 מתוך 8 על פי משרד התחבורה הישראלי.

תמורה למחיר

קיה פיקנטו משווקת בישראל בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה LX שמחירה 84,500 ₪ מיועדת לציי רכב וכוללת בין היתר חישוקי 15 אינץ' ומערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', שליטה גם מגלגל ההגה ותמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto.

מחירה של גרסת EX עומד על 84,900 ₪ והיא כוללת בנוסף בקרת אקלים דיגיטלית, גלגל הגה וידית הילוכים בחיפוי עור, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני רוורס, שמשות אחוריות כהות, ופנסי ערפל.

מחירה של גרסת GT ליין עומד על 86,900 ₪ והיא כוללת בנוסף גג שמש חשמלי, עיצוב חיצוני ספורטיבי עם עיטורים בגוון כסוף או אדום (בהתאם לצבע המרכב), וריפוד בד בצבעים אדום ושחור.

גם מחירה של גרסת X ליין הנבחנת עומד על 86,900 ₪ והיא כוללת, בנוסף לגרסת EX, ריפוד דמוי עור, קיפול חשמלי למראות הצד, חישוקי 16 אינץ', ופגושים וחצאיות צד בחיפוי פלסטיק מושחר.

קיה פיקנטו הייתה ונותרה פתרון תחבורה זול, נגיש ופרקטי לצעירים או לנהגים הזקוקים לרכב עירוני בעלויות מינימליות. בגיבוי אחריות ארוכה ומוניטין מוצק, ניתן להבין את עשרות אלפי הנהגים אשר בחרו ויבחרו בה.

תיבת ההילוכים החדשה אכן פוגעת בביצועים ובאיכות הנסיעה, אך לאור מהותה של קיה פיקנטו ככלי תחבורה בסיסי ונגיש, כזה שאינו מתיימר להציע ביצועים ואיכות נסיעה ללא רבב, נראה כי מרבית הלקוחות הפוטנציאליים יבחרו להכיל את השינוי. נסיעת מבחן עירונית קצרה מומלצת בכל מקרה לרוכש הפוטנציאלי להמחשת הסוגיה. מעבר לכך קיה פיקנטו החדשה היא מכונית עירונית מוצלחת המבצעת בהצלחה את רוב המשימות הנדרשות ממנה.

קיה פיקנטו X ליין 1.2 רובוטית חד מצמדית

מנוע בנזין 4 צילינדרים 1,197 סמ"ק
הספק מרבי 84/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 12.0/4,200 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית 5 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 3,595 מ"מ
רוחב כללי 1,595 מ"מ
גובה כללי 1,485 מ"מ
בסיס גלגלים 2,400 מ"מ
מיכל דלק 35 ליטרים
נפח תא מטען 255 ליטרים
משקל עצמי 984 ק"ג
מהירות מרבית 172 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 15.7 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.9 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 5 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 4 כוכבים מתוך 5 (2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 86,900₪ 

קיה פיקנטו 2021