וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
ב.מ.וו X1 הינו דגם הכניסה לעולם הפנאי של היצרנית הבווארית הנחשקת, והדור הנוכחי נמצא עימנו עוד מאמצע שנת 2015 כך שמדובר בדגם ותיק במונחי עולם הרכב. בהתאם לדרישות השוק קיבל לאחרונה הדגם יחידת הנעה מסוג פלאג-אין הייבריד עם הספק משולב של 220 כ"ס והנעה כפולה, וזו סיבה מצוינת לבחון את ב.מ.וו X1 xDrive25e ברמת אבזור M ספורט שמחירו 309,000 ₪.
| ב.מ.וו X1 xDrive25e PHEV M ספורט | |
|---|---|
| יתרונות | איכות, כיול שלדה, ניהוג |
| חסרונות | אבזור בטיחות, עיצוב מעט מיושן, אחריות קצרה |
העיצוב החיצוני נאה ומציג את שפת העיצוב המוכרת של המותג הכוללת קווים קלאסיים, גריל כליות מסורתי, גופי תאורה מעוצבים מסוג LED, ופגושים קרביים בגרסת M ספורט הנבחנת. מהצד חישוקי 18 אינץ' מעוצבים ומאחור גופי תאורה רוחביים וספוילר.
העיצוב אמנם שמרני אך מזוהה עם המותג ומעביר את המסר המתבקש בדבר היותו מוצר פרימיום, במיוחד בצבע השחור של רכב המבחן. הבעיה הינה בפרופורציות המזכירות יותר משפחתית סטיישן מוגבהת מאשר קרוסאובר עקב מרווח גחון נמוך יחסית של 147 מ"מ בשילוב מרכב נמוך והיעדר איפור שטח המגביר את אפקט ההגבהה מן האספלט.
תא הנוסעים מציג את הארכיטקטורה המוכרת מבמ.וו סדרה 1 עליה מבוסס ב.מ.וו X1. העיצוב המסורתי ניחן בהנדסת אנוש בשלה ואינטואיטיבית, שבסיסה מוכר עוד משנות התשעים המוקדמות עם קונסולה מרכזית הפונה לכיוון הנהג כשבראשה צג בגודל 8.8 אינץ' המריץ גרסה מיושנת למדי של ממשק iDrive המתופעל באמצעות חוגה מרכזית הממוקמת בסמוך לבורר ההילוכים המכני והמיושן למראה. הגימור בתא הנוסעים, איכות החומרים וההרכבה, הם ברמת פרימיום ולא מאכזבים. הדשבורד כולל גימורי עץ טבעי, כל הדיפונים רכים למגע, ואיכות ההרכבה מהמעלה הראשונה באה לידי ביטוי לא רק במגע אלא גם למשמע טריקת הדלת המוצקה. המראה השמרני ממשיך אל לוח המחוונים הדיגיטלי המציג מראה קלאסי וברור אך מפספס את יתרונו עם צג מחשב דרך קטן הממוקם בתחתית הלוח ומוסתר על ידי ההגה. חיסרון מהותי בכל דגמי ב.מ.וו הינו חוסר התמיכה בממשק Android Auto. מאידך, מעריצי Appel ישמחו על האפשרות לצימוד אלחוטי של Apple Carplay. כך או כך ניגון הפלייליסט האהוב עליכם דרך מערכת השמע מבית הרמן קרדון בעלת תריסר הרמקולים, תוסיף רבות לחוויית הנהיגה המשובחת.
הכניסה והיציאה אל המושבים הקדמיים נוחות אך מרווח הגחון וסף גובה הגג שגבוהים רק במעט ביחס לרכב משפחתי אינם מקנים יתרון מהותי. מושבי הספורט החשמליים בגרסה זו מתגלים כנוחים מאוד, עם תמיכה צידית נדיבה ואפשרויות כיוונון רבות, ביניהן הארכת בסיס המושב ואפילו הידוק תמיכת הצד. מושב הנהג כולל גם צמד זכרונות. גלגל ההגה עבה ונעים לאחיזה ומתכוונן ידנית לגובה ולעומק. תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס לקרוסאובר אך מקנה לנהג שדה ראיה טוב לכל הכיוונים, אך קורות A העבות ומראות הצד במשולש החלון עלולות להסתיר רכב הנכנס לכיכר למשל.
תא הנוסעים מציע מרווח סביר בהחלט הודות לבסיס גלגלים באורך 2,670 מ"מ, ומציג ממדים דומים למכונית משפחתית אירופאית עם מקום מוגבל לנוסע מרכזי מאחור עקב מדרגת תעלת הינע בולטת. תא המטען בנפח 450 ליטרים שימושיים שהם 55 ליטרים פחות מגרסת הבנזין עקב תוספת הסוללות. פתיחת דלת תא המטען החשמלית מתאפשרת באמצעות השלט, מתוך הרכב או מהדלת עצמה החושפת שפת הטענה בגובה אידיאלי עם מפתח רחב ונוח. מתחת לרצפת התא נמצאת ערכת ניפוח צמיגים.
ההתנעה מתבצעת ללא מפתח ותחילת תנועה נעשית באופן חרישי באמצעות חשמל בלבד כך שרק זמזום המנוע החשמלי נשמע ברקע. 300 הק"ג שהתווספו בגרסה זו בעטיין של הסוללות הכבדות, דורשות את הקשחת הבולמים אך באורח פלא נוחות הנסיעה מצוינת כך שהרכב הכבד אינו מתרסק אל בורות, מסנן את שברי האספלט ביעילות ומצליח לרסן טלטלות מרכב בכבישים מרוסקים. אף שהכיול הקשיח מורגש, כושר השיכוך המשובח מחפה על כך ומתקבלת נוחות עירונית מרשימה. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת אף יותר ואליה נלווים יציבות כיוונית טובה וקשיחות מבנית מאסיבית המקנה תחושת איכות ומוצקות.
ב.מ.וו X1 xDrive25e מצויד במנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1,499 סמ"ק עם הספק מרבי של 125 כ"ס, ובמנוע חשמלי עם הספק מרבי של 95 כ"ס. ההספק המשולב המרבי עומד על 220 כ"ס והמומנט המשולב המרבי 39.2 קג"מ. המנועים משודכים לתיבת 6 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה כפולה. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 6.9 שניות והמהירות המרבית עומדת על 193 קמ"ש. צמד המנועים יוצרים הנעה כפולה ומספקים ביצועים מעולים כאשר הסוללה טעונה, עם האצות ביניים מרשימות שנשמרות בעצימות פחותה אך טובה דיה לאחר התרוקנות הסוללה. כאשר הסוללה טעונה במלואה ניתן על פי היצרן לנסוע 51 ק"מ על חשמל בלבד, עד למהירות של 125 קמ"ש. תיבת ההילוכים האוטומטית פועלת נהדר, בצורה שקופה, חלקה ומהירה בכל תנאי הנהיגה.
בורר מצבי נהיגה הצמוד לבורר ההילוכים מאפשר נסיעה היברידית, על בנזין בלבד או חשמלית בלבד המיועדת בעיקר לנסיעה עירונית בה אנרגית החשמל תנוצל באופן מיטבי. כמו בכל רכב היברידי סטנדרטי, הסוללה נטענת הודות לאנרגיית האינרציה של הרכב במהלך בלימה אך כאן ניתן להטעין את הסוללה גם משקע חשמל חיצוני. הרכב מסופק עם כבל המאפשר טעינה משקע ביתי תוך 5 שעות. שימוש בעמדת טעינה בהספק 3.7kW יקצר את זמן הטעינה ל- 3.2 שעות.
המשקל הנוסף אינו מטיב עם התנהגות הכביש אך כושר הריסון של המתלים יחד עם מרווח הגחון הנמוך מאפשרים יכולת דינמית גבוהה למדי המגובה בקשיחות מבנית ובהיגוי מדויק בעל משקל טוב. כניסה מהירה לפניה מייצרת זווית גלגול מדודה וניתן להיכנס לקשתות ארוכות במהירות גבוהה בתחושת ביטחון. הבלמים מיישרים קו עם היכולת הכוללת ומספקים ביצועי בלימה נאותים בכל מהירות. יכולת השטח מתחילה ונגמרת בירידה לשבילים סלולים, לא הרבה מעבר ליכולתה של משפחתית ממוצעת.
כאשר הסוללה בקיבולת 10 קוט"ש הייתה טעונה במלואה הצלחתי להפיק 46 ק"מ חשמליים בנסיעה מנהלתית. לא רחוק מנתון היצרן העומד כאמור על 51 ק"מ. מעבר לכך, מתקבלת צריכת דלק ממוצעת של 12.0 ק"מ לליטר, נתון לא רע בהתחשב בביצועים ובמשקל, אשר יכול להשתנות לטובה באופן פלאי אם נקפיד על טעינת הסוללה ושימוש חכם במערכת ההיברידית. על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק המשולבת על 1.9 ליטרים ל- 100 ק"מ כשהסוללה טעונה במלואה, כאשר 51 ק"מ הראשונים מתבצעים על טהרת החשמל. דרגת זיהום האוויר עומדת על 2 מתוך 15.
ב.מ.וו אינה מקבלת ציונים גבוהים בסקרי אמינות. בסקר שביעות רצון שערך ארגון Consumer Reports בארה"ב בשנת 2021 הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 12 מתוך 26 יצרניות לאחר עליה של 5 מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 11 מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שנערך בארה"ב הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 17 מתוך 22 יצרניות.
ב.מ.וו X1 משווק עם אחריות מלאה לשנתיים בלבד, ללא הגבלת ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילות רישיון יעלה כ- 20,000 ₪. מחיר ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.
במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2015, זכה ב.מ.וו X1 לציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 90% בהגנה על בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל, ו- 77% עבור מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות דל מאוד וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה ללא תיקון אקטיבי, מערכת בלימה אוטונומית במהירות עירונית בלבד עם זיהוי הולכי רגל וכלי רכב, מערכת התרעה על עייפות הנהג, מצלמת רוורס, חיישני חניה מלפנים ומאחור, ועמעום אורות אוטומטי. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 4 מתוך 8.
ב.מ.וו X1 xDrive25e בגרסת אקס ליין מוצע במחיר 285,000 ₪ וכולל חבילת עיצוב בסגנון שטח לעומת גרסת M ספורט הנבחנת הכוללת חבילת עיצוב בסגנון ספורטיבי. אבזור הנוחות זהה בשתי הגרסאות וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 8.8 אינץ', תמיכה אלחוטית ב-Apple Car Play , כיוונון חשמלי למושבים הקדמיים עם זכרונות לנהג, מערכת שמע מבית הרמן קרדון עם 12 רמקולים, גג פנורמי, מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור, כניסה ללא מפתח, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס עם קווי הנחיה דינמיים, בקרת שיוט אדפטיבית בטווח 0-140 קמ"ש, תאורת אווירה, הקרנת לוגו הדגם ממראת הנהג, תאורת LED, קיפול חשמלי למראות הצד, וחישוקי 18 אינץ'.
גרסת M ספורט הנבחנת מוצעת במחיר 309,000 ₪ ומוסיפה מושבי ספורט בריפוד עור, הגה M ספורט בעל שלושה חישורים, פגושים ספורטיבים בעיצוב M ספורט, ודיפוני עץ.
ב.מ.וו X1 בגרסת PHEV מציע מפרט אטרקטיבי הכולל אבזור עשיר, יחידת הנעה חזקה וחסכונית, איכות הרכבה ונסיעה משובחות, ותחושת פרימיום. חובבי הפוזה יחושו החמצה קמעה בשל הפרופורציות שאינן תואמות לדרישות מרכב פנאי קשוח וגבוה, ומשתמשי אנדרואיד יצרו על היעדר תמיכה בצימוד. בסופו של מבחן וביחס למתחרים, גרסת הפלאג-אין הייבריד של ב.מ.וו X1 מתגלה כחבילה מגובשת של יכולת, איכות ואבזור גבוהים במחיר תחרותי.
| ב.מ.וו X1 xDrive25e 1.5 ליטרים טורבו אוטומטי PHEV M-Sport | |
|---|---|
| מנוע | פלאג-אין הייבריד טורבו בנזין 3 צילינדרים 1,499 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 220 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 39.24 קג"מ |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,447 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,821 מ"מ |
| גובה כללי | 1,582 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,670 מ"מ |
| מיכל דלק | 36 ליטרים |
| נפח תא מטען |
450 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,876 ק"ג |
| מהירות מרבית | 193 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.9 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 56 (עם סוללה מלאה) ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 12 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 2 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2015) |
| רמת אבזור בטיחותי | 4 (מתוך 8) |
| מחיר |
309,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025