וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
לאורך השנים לא שמרה יונדאי סונטה על שיווק רצוף בישראל. הדורות הראשונים לא נחלו הצלחה, ואלה של תחילת המילניום לא הצליחו להותיר חותם. המפנה הגיע עם הדור השביעי שהושק בישראל בשנת 2015 עם יחידת הנעה היברידית וזכה להצלחה שהביאה את יונדאי סונטה אל ראש טבלת המסירות בסגמנט לצד סקודה סופרב. תקנות המיסוי הירוק קצת קלקלו את התוכניות של יונדאי והביאו להתייקרות משמעותית שגרמה להפסקת השיווק בתחילת שנת 2019.
| יונדאי סונטה 1.6 טורבו לימיטד אוטומט | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, תא נוסעים, אבזור נוחות ובטיחות |
| חסרונות | אי נוחות בכניסה ויציאה מהרכב, אינה מרגשת |
בשלהי שנת 2020 חזרה יונדאי סונטה לישראל, גם הפעם עם יחידת הנעה היברידית אך בדור חדש לחלוטין עם עיצוב נועז ותא נוסעים מרשים ואיכותי. תקנות המיסוי הירוק שעודכנו בשנת 2021 שוב הביאו להתייקרות משמעותית של הדגם, ולקראת ביטול הטבות המס למכוניות היברידיות בשנת 2022 שצפויה להביא להתייקרות נוספת, הושקה בישראל גרסת הטורבו בנזין של יונדאי סונטה הזולה באלפי שקלים מהגרסה ההיברידית. למבחן שלנו התייצבה יונדאי סונטה טורבו ברמת אבזור לימיטד הבכירה המוצעת במחיר 199,900 ₪, יצאנו לבדוק מה היא מצליחה לעשות אחרת.
יונדאי סונטה מציגה עיצוב חיצוני מקורי ובולט, השונה בתכלית ביחס לקודמותיה. גרסת הטורבו מוסיפה נגיעות המעניקות לה מראה ספורטיבי ומעט מושך יותר מאחותה ההיברידית, אך ההבדלים קטנים ומרבית האנשים לא יבחינו בהם. זה מתחיל בחזית עם גריל מושחר וכונסי אוויר גדולים ואגרסיביים. יחידות התאורה שומרות על המראה המקורי המשתלב בקווי המתאר של מכסה המנוע. מבט מהצד חושף חישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' בעיצוב נאה ובצביעה דו-גונית. הצללית הנמוכה בשילוב הגג המשתפל לאחור ודלת תא המטען הקצרצרה, מעניקים לרכב אפקט קופה אופנתי. יחידות התאורה האחוריות מעניקות ליונדאי סונטה סיומת ייחודית וגם חותמת אור בולטת בחשיכה. בגרסה זו גם פגוש אחורי אגרסיבי יותר וצמד יציאות מפלט נאות.
העיצוב המקורי משך לא מעט מבטים במבחן הקודם שערכנו לה, אך כעת כשנה לאחר שהגיעה לישראל ולאחר כמה אלפי רכבים הנעים על הכבישים, הפכה יונדאי סונטה לנפוצה ומעט פחות מרגשת, בוודאי בצבע השחור שנבחר לרכב ההדגמה המטשטש את קימורי המרכב. מבחר הצבעים מצומצם ונטול גוונים נועזים למעט גוון אפור בטון שנראה פשוט מעולה. יונדאי סונטה מציגה מידות נדיבות יחסית למתחרות. אורכה 4,900 מ"מ, רוחבה 1,860 מ"מ, גובהה 1,445 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,840 מ"מ.
תא הנוסעים של יונדאי סונטה מציג מראה מרשים, במיוחד אם תבחרו בשילוב גווני השחור-קאמל שהגיע ברכב המבחן. בגווני אפור הרושם מתעמעם. הדשבורד נמוך יחסית ומעניק תחושה אוורירית, המסך המרכזי ניצב מעל דיפון דמוי עור עם תפרים נאים, ועל הקונסולה בין המושבים בולטים הפקדים האלקטרוניים המחליפים את מוט ההילוכים המסורתי. גלגל ההגה מציג עיצוב מקורי עם שילוב של גימור דמוי אלומיניום. לוח המחוונים נראה נהדר, סגנון התצוגה והגוונים מתחלפים בהתאם למצב הנהיגה הנבחר. בחשיכה מואר תא הנוסעים בתאורת אווירה עשירה במגוון גוונים לבחירה.
איכות החומרים טובה בסך הכל. העור נעים למגע וכך גם הדיפונים העליונים וכל הפקדים. הפלסטיק בחלקים הנמוכים פחות מרשים, אך מדובר בעניין מקובל שכן כמעט לא באים איתו במגע. הייתי שמח למעט פחות פלסטיק שחור מבריק, במיוחד משום שהוא ממוקם דווקא במקומות בהן מטיילות האצבעות ומשאירות סימנים. במהלך מבחן הדרכים נשמעו מעט רשרושי פלסטיקה בכבישים משובשים, והבחנו גם במספר דיפונים שהורכבו באופן לא מושלם בדפנות הקונסולה שבין המושבים הקדמיים.
הנדסת האנוש טובה. כבר במבחן הדרכים לגרסה ההיברידית התרגלנו במהירות לפקדים שהחליפו את בורר ההילוכים ומאז הם הגיעו לדגמים נוספים של יונדאי. המסך המרכזי מגיב היטב למגע, פועל מהר ומעניק חווית שימוש טובה. גם לוח המחוונים אינטואיטיבי ונוח לשימוש אם כי פעולתו מעט איטית. הסתייגות קלה נרשמה ממיקום פקד בלם החניה החשמלי משמאל לנהג במקום על גבי הקונסולה בין המושבים כמקובל, וגם הלחצן הבודד שאחראי על תפעול חלון הגג והוילון לא נוח לשימוש. פתחי המיזוג אינם ממוקמים באופן אידיאלי ומקררים בעיקר את ידי הנהג.
יונדאי סונטה נמוכה יחסית ועל כן יש להתכופף כדי להתיישב בתוכה. תנוחת הישיבה הבסיסית נמוכה וגם היציאה החוצה דורשת מאמץ. המרווח מלפנים הולם, אם כי מרווח הראש מוגבל על ידי גג השמש והוא יפריע לנהגים גבוהים. המושבים מרשימים בהחלט ומציעים ריפודי עור נעימים למגע, חימום וגם אוורור בשתי רמות האבזור. מסעד הגב נוח ומספק תמיכה טובה אך המסעד התחתון מעט קצר והתמיכה לירכיים חלקית. טווח הכוונון של המושבים ושל גלגל ההגה רחב וקל למצוא תנוחת ישיבה נוחה, אותה ניתן לשמור בזיכרון.
הכניסה למושב האחורי מוגבלת מעט על ידי המשקוף ומומלץ להיזהר שלא לחבוט בו את הראש. המושב האחורי רחב והמרווח נדיב, אך חלקו המרכזי מוגבה ובשילוב עם מדרגת הינע בולטת הוא לא יהיה נוח לנוסע בוגר, בוודאי שלא בנסיעה ארוכה. מרווח הראש כמו מלפנים אינו נדיב במיוחד ונוסעים גבוהים ירגישו את הקרבה לתקרה. הנוסעים מאחור יהנו מפתחי מיזוג ומשקע טעינה. וילונות הגלילה המוצעים בדגם ההיברידי נעדרים מגרסת הטורבו והשמשות האחוריות אינן כהות. הגיע הזמן שגם החלונות האחוריים יפתחו ויסגרו בלחיצה אחת.
תא הנוסעים אינו שופע פתרונות אחסון אך אלה הקיימים מספקים. מתקני הכוסות בין המושבים הקדמיים נוחים מאוד לשימוש. התא הפתוח בתחתית הקונסולה גדול וכולל גם טעינה אלחוטית אך חבל שאינו כולל כיסוי שהיה תורם למראה נקי כשמאוחסן בו ציוד. התא שמתחת למשענת היד מעט רדוד, ואילו תא הכפפות קטן ונעדר דיפון. התאים בדלתות קטנים וכוללים מגרעות עבור בקבוקי שתיה קטנים אך לא יכילו הרבה מעבר.
ליונדאי סונטה תא מטען בנפח 510 ליטרים עם דיפון פשוט למדי. השומר בכניסה לחניון יתקשה למצוא את מתג הפתיחה המסתתר בסמל יונדאי על דלת תא המטען. מחיר העיצוב הייחודי של החלק האחורי מגיע בדמות דלת תא מטען קצרה ופגוש גבוה - שילוב היוצר מפתח צר עם סף הטענה גבוה. התא עמוק ובכדי לשלוף חפצים ממעמקיו תיאלצו לרכון פנימה. המושבים האחוריים מתקפלים באמצעות משיכת מנוף בתא המטען אך יש לגשת אל תא הנוסעים בכדי להשכיבם. הפתח הנפער בין תא המטען לתא הנוסעים נדיב יחסית למקובל במכוניות סדאן כך שניתן להוביל חפצים ארוכים ורחבים יחסית. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.
המימדים של יונדאי סונטה בשילוב תנוחת הישיבה הנמוכה מייצרים ראות מוגבלת החוצה. לעזרה בתמרון בחניות צרות מצוידת הגרסה המאובזרת בטריק חביב המאפשר את הזזת הרכב קדימה ואחורה באמצעות לחיצה על שלט הרכב. מי שעוד ייחלצו לעזרתכם הם חיישנים ומצלמות היקפיות המוצעים בגרסת לימיטד בלבד. מראות הצד מציעות מידות טובות אך המראה בצד הנהג בתקן אמריקאי מגדילה את המשתקף בה ועשויה להקשות על השתלבות בתנועה, על אף שהיא טובה יחסית למראות מסוג זה.
יונדאי סונטה מציעה נוחות נסיעה טובה. הרושם הראשוני הוא של רכב רך וסופג והיא אכן מתמודדת היטב עם פגמים קטנים וסופגת גם פסי האטה וחיבורי כבישים. עם בורות גדולים בעלי שפה חדה היא מתמודדת פחות טוב ואלו עלולים לגרום לחבטות שיורגשו בתא הנוסעים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה אף יותר, אך גם כאן בורות גדולים יוציאו אותה משלוותה. ההתמודדות עם כביש גלי מוצלחת והרכב נותר מרוסן. בידוד הרעשים מעולה. רעש המנוע כמעט ואינו נשמע בתוך הרכב וגם בידוד רעשי הכביש והרוח מוצלח.
הסיבה למפגש החוזר עם יונדאי סונטה היא יחידת ההנעה. התייקרות הגרסה ההיברידית הביאה להשקת גרסת כניסה מוזלת נטולת סיוע חשמלי. מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 1,598 סמ"ק עם הספק מרבי של 180 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 27.0 קג"מ החל מ- 1,500 סל"ד. רצועת הכוח מכובדת בהחלט על הנייר. בניגוד לתיבת ההילוכים הרובוטית המשודכת בדרך כלל למנוע זה, יונדאי סונטה מצוידת בתיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית המועדפת בשוק האמריקאי, שהוא השוק העיקרי של הדגם. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות והמהירות המרבית עומדת על 210 קמ"ש.
יחידת ההנעה שקטה ולאחר ההתנעה קולה כלל לא נשמע בתא הנוסעים. התגובה ללחיצה על הדוושה מיידית והחלטית, ובמהירויות עירוניות ההתנהלות זריזה בהחלט. גם מחוץ לעיר נרשמו ביצועים טובים ותגובות חלקות מאוד מצד יחידת ההנעה. שיא המומנט מגיע מוקדם מאוד כך שלא מורגש צורך במאמץ במרבית הזמן ואופי הפעולה הלינארי אינו כולל מדרגות כוח מורגשות. תאוצות הביניים היו מעט פחות מרשימות ועל אף הדחף המיידי התחושה אינה זריזה וכוחנית כפי שהיינו מצפים. הערה קלה נרשמה גם לצליל הבוקע מיחידת ההנעה תחת מאמץ שנשמע אנמי למדי.
תיבת ההילוכים פעלה באופן נהדר והיא בת לוויה מעולה למנוע. העברות ההילוכים אמנם לא מהירות כמו בתיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים אך הן חלקות במיוחד. במצב ספורט התיבה פועלת מהר יותר ומעכבת את העברת ההילוכים. המנופים מאחורי גלגל ההגה מאפשרים לנהג עצמאות מסוימת, אך בסל"ד גבוה תופס מחשב הרכב את הפיקוד כדי לשמור על המערכת מנזקים. מנופי העברת ההילוכים מאחורי גלגל ההגה שימושיים בעיקר בירידות, אך בלימת מנוע משמעותית הורגשה רק בהילוכים הנמוכים.
אחיזת הכביש טובה בעיקר על אספלט איכותי. פגישה במהמורה במהלך פניה יוצרת תחושה מעט מתפזרת. תחת עומס בפניות תורגש רכינת מרכב העשויה לגרום לחלק מהנהגים להוריד את הקצב. התגובה להעמקת הלחיצה על הדוושה תורגש בתת היגוי קל ואם תבחרו להרפות מהגז, האחוריים יגיבו בהידוק קל של קו הפניה. ההגה מעט קל וחסר תחושה, והופך כבד יותר במצב ספורט אך אינו מתקשר. הבלמים הציגו נשיכה ראשונית טובה אך דעכו מעט תחת עומס מתמשך. בסופו של יום יונדאי סונטה מציגה התנהגות בוגרת ובטוחה אך אינה מכונית מרגשת שפונה לחובבי נהיגה ספורטיבית אלא מעדיפה שינהגו בה בצורה מנהלתית.
במהלך מבחן הדרכים שכלל נסיעה בין עירונית לרוב, חלק דינמי בכביש הררי מפותל, ופרק של נסיעה בפקקי בוקר יום ראשון, מדדנו צריכת דלק של 11.7 ק"מ לליטר. צריכת הדלק אינה חסכונית במיוחד אך מקובלת בסגמנט ביחס למימדי הרכב ולביצועיו. הנתון שהתקבל אינו רחוק מאוד מנתון היצרן העומד על 13.1 ק"מ לליטר, ובשימוש סטנדרטי היא תהיה חסכונית יותר. מיכל דלק בנפח 60 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 700 ק"מ בין תדלוקים. יונדאי סונטה טורבו מתברגת בקבוצת זיהום 13 מתוך 15.
יונדאי נהנית ממוניטין אמינות חיובי בישראל. סקרי שביעות רצון מהעולם מעידים על תמונה דומה, אם כי בסקר האחרון של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 שתוצאותיו פורסמו לאחרונה, הגיעה יונדאי למקום ה- 11 מתוך 28 יצרניות, לאחר ירידה של 4 מקומות ביחס לסקר הקודם. דירוג האמינות הספציפי של יונדאי סונטה לפי ארגון Consumer Reports עומד על 4 מתוך 5, ציון גבוה מהמתחרות הישירות. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בארצות הברית בשנת 2021 ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה יונדאי למקום השביעי מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שנערך בגרמניה בשנת 2019 הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 22 יצרניות.
יונדאי סונטה טורבו משווקת עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית כלמוביל.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 6,000 ₪. עלות ביטוח החובה כ- 1,900 ₪. יונדאי סונטה טורבו ניצבת בקבוצת רישוי 5 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 2,407 ₪.
יונדאי סונטה נמכרת בישראל בתקינה אמריקאית ואינה משווקת באירופה כך שלא עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP. ארגון NHTSA האמריקאי העניק ליונדאי סונטה ציון מרבי של 5 כוכבים במבחן הריסוק שערך לה, וארגון IIHS האמריקאי העניק לה את הציון Top Safety Pick הגבוה בסגמנט לשנת 2021.
אבזור הבטיחות כולל 9 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית גם בזיהוי תנועה חוצה בצומת, התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה עם סיוע בשמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, תיקון היגוי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מאחור, התרעה על עייפות הנהג, התרעה מפני פתיחת דלתות בעת מעבר רכב בנתיב המקביל, התרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי, התרעה על התחלת נסיעה של הרכב מלפנים, ואורות גבוהים אוטומטיים.
רמת האבזור הבכירה לימיטד כוללת בנוסף חיישני חניה היקפיים, מערכת מצלמות היקפיות, תצוגת שטחים מתים בלוח המחוונים הדיגיטלי בעת הפעלת איתות, ומערכת למניעת התנגשות בחניה. רמת האבזור הבטיחותי לפי משרד התחבורה עומדת על 7 מתוך 8 בשתי הגרסאות.
בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה סיפקה התרעות רבות והפצירה בנו לא להוריד את הידיים מההגה למרות שהן לא זזו ממנו. תמונת המצלמה בלוח המחוונים בעת הפעלת האיתות מסייעת מאוד בעת מעבר נתיב ולמעשה פותרת את בעיית השטחים המתים. איכות התמונה אינה גבוהה אך למרות זאת המערכת פועלת באופן נפלא.
יונדאי סונטה טורבו מוצעת בשתי רמות אבזור. גרסת הכניסה סופרים מוצעת במחיר 187,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.0 אינץ', תמיכה בחיבור אלחוטי לממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, מפתח חכם עם אפשרות להתנעה מרחוק, תצוגה עילית, מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, ריפודי עור, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, חימום לגלגל ההגה, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, זיכרונות למושב הנהג, תאורת אווירה, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.
רמת האבזור הבכירה לימיטד מוצעת במחיר 199,900 ₪ וכוללת בנוסף לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', חיישני חניה היקפיים, וגג זכוכית פנורמי חשמלי.
כמו בגרסה ההיברידית, גם בגרסת הטורבו יונדאי סונטה היא מכונית מרשימה מאוד. העיצוב החיצוני ייחודי ורב רושם, תא הנוסעים נעים לשהייה, והיא מאובזרת עד מעל הראש. יונדאי סונטה טורבו מבצעת את מלאכת הנהיגה בזריזות ובנוחות, ולמעשה לא נופלת באף תחום. גרסת הטורבו החדשה זולה באופן משמעותי מהגרסה ההיברידית, וללקוחות שלא נוסעים הרבה יידרש זמן רב להחזיר את הפער במחיר באמצעות החסכון בהוצאות הדלק, כך שגרסת הטורבו מעניקה להם חבילה מוצלחת וגם משתלמת יותר כלכלית. לטעמנו גרסת הלימיטד המאובזרת מציעה עסקה עדיפה, בעיקר בזכות אבזור הבטיחות הנוסף אליה בתוספת מחיר הוגנת.
| יונדאי סונטה 1.6 טורבו לימיטד אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 4 צילינדרים 1,598 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 180/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 27.0/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,900 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,860 מ"מ |
| גובה כללי | 1,445 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,840 מ"מ |
| מיכל דלק | 60 ליטרים |
| נפח תא מטען | 510 ליטרים |
| מהירות מרבית | 210 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 13.1 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.7 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 13 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | לא נבחנה |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 199,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025