ב.מ.וו X3 במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 26 מאי 2022
  • 0 תגובות

ב.מ.וו X3 הוא הנציג של היצרנית הבווארית באחד הסגמנטים התחרותיים והרווחיים ביותר בקרב מותגי הפרימיום - רכבי פנאי בגודל בינוני. הקטגוריה עמוסה דגמים מוכשרים, מאאודי Q5 המצליח, דרך אלפא רומיאו סטלביו הספורטיבי, מרצדס GLC היוקרתי וג'נסיס GV70 ה מציע תמורה מעולה למחיר.

ב.מ.וו X3 xDrive30e
יתרונות נוחות נסיעה, תא הנוסעים, התנהגות כביש
חסרונות צריכת דלק, טווח נסיעה חשמלי, העדר בקרת שיוט אדפטיבית

ב.מ.וו X3

הדור הנוכחי של ב.מ.וו X3 הוצג לראשונה בשנת 2017 ועבר מתיחת פנים לפני כשנה. באופן ייחודי ב.מ.וו X3 מוצע עם מנועי טורבו בנזין, טורבו דיזל, יחידת הנעה היברידית נטענת, וגם בגרסה חשמלית מלאה - ב.מ.וו iX3. במסגרת מתיחת הפנים מנועי הבעירה הפנימית זכו למערכת סיוע היברידית קלה, ובישראל הופסק שיווק מנועי הטורבו דיזל. יצאנו למבחן דרכים עם ב.מ.וו X3 xDrive30e היברידי נטען ברמת אבזור אקזקיוטיב המוצע תמורת 393,900 ₪.

עיצוב ונוחות ב.מ.וו X3

במבט חטוף ב.מ.וו X3 מזוהה מיד כרכב פנאי מבית ב.מ.וו והוא דומה למדי לדגם היוצא, אך מבט בוחן מגלה לא מעט שינויים. גריל הכליות הקדמי גדל והוא בולט יותר כעת, לעומתו פנסי החזית קטנו והם מציגים את חותמת התאורה העדכנית של ב.מ.וו. הפגוש הקדמי זוכה למראה אלגנטי עם כונסי אוויר מעודנים. מבט מהדופן חושף חישוקים קלים בעיצוב חדש, ואם תציצו בצד הנהג תוכלו להבחין בשקע הטעינה הממוקם מאחורי הגלגל הקדמי. מאחור בולטות צמד יחידות תאורה בעיצוב חדש לחלוטין עם חותמת תאורה בולטת, ופגוש אחורי בעיצוב חדש שבקצהו צמד יציאות מפלט מעוצבות.

ב.מ.וו X3

התוצאה הסופית מרחיקה מעט את ב.מ.וו X3 מקווי העיצוב הקלאסיים של ב.מ.וו ומקרבת אותו אל שפת העיצוב העדכנית המוצגת בדגמים החדשים. הפנסים האחוריים מעניקים רושם מעט מצועצע. גרסאות M ספורט מציעות מראה חיצוני נאה יותר עם פגושים אגרסיביים בצבע הרכב וחישוקים קלים קרביים בצביעה דו- גוונית.

על אף גילו המתקדם ב.מ.וו X3 הוא מהדגמים הגדולים בסגמנט. אורכו 4,708 מ"מ, רוחבו 1,891 מ"מ, גובהו 1,676 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,864 מ"מ.

ב.מ.וו X3

תא הנוסעים עבר עדכון קל במסגרת מתיחת הפנים וחובבי המותג עדיין ירגישו בו בבית. הדשבורד הארוך והנמוך גולש מטה ברכות המדגישה את המרווח הנדיב בחלקו הקדמי של הרכב. המראה נאה ועדכני בזכות שילוב של פקדים קטנים יחסית שלא פוגעים במראה המודרני ועדיין מאפשרים תפעול מהיר ונוח עבור הפונקציות השונות. שילוב הגוונים ברכב המבחן היה נאה במיוחד עם שפע של עץ כהה במרקם טבעי, אלומיניום, גימור שחור מבריק, וריפודי עור בצבע אדום.

ב.מ.וו X3

איכות החומרים מעולה בכל מקום בו נוגעים וממששים. ריפודי העור עבים ואיכותיים, הפקדים מעניקים משוב מדויק ללחיצה והאווירה הכללית יוקרתית כמצופה ממותג יוקרה ותיק ומבוסס. איכות ההרכבה ללא רבב והרושם חסון ומסיבי. לא נשמעו רשרושי פלסטיקה בנסיעה.

מיקום מתקני הכוסות נוח לשימוש אך הם מעט קטנים. בסמוך אליהם תא פתוח לאחסון המפתח והטלפון הסלולרי, שניהם ניתנים לסגירה באמצעות כיסוי נגלל אך הוא מונע שימוש במתקני הכוסות. התא נטול דיפון למניעת תזוזות ורעשים והפלסטיק המדפן אותו נשרט בקלות. התא מתחת למשענת היד שימושי ומכיל גם שקע נתונים וטעינה, אך גם הוא נטול דיפון פנימי. על אף הדלת הגדולה תא הכפפות אינו גדול במיוחד אך הוא דווקא מדופן היטב. בסמוך לברך שמאל של הנהג מגירה מדופנת לאחסון חפצים קטנים ומטבעות. התאים בדלתות גדולים ושימושיים עם מגרעות נוחות עבור בקבוקי שתיה.

ב.מ.וו X3

ב.מ.וו הייתה מחלוצות המגמה לצמצום פקדים וכפתורים, וכיום ב.מ.וו X3 זוכה למינון מוצלח בין לחצנים פיזיים לתפריטים במסך המרכזי. פקדי בקרת האקלים אמנם קטנטנים אך מאפשרים לשנות בנוחות את הטמפרטורה והעוצמה. הפקדים הפיזיים של מערכת השמע מאפשרים שימוש נוח ואינטואיטיבי, ואם תרצו תוכלו לשלוט בווליום ולהעביר שיר או תחנה באמצעות מחוות ידיים משעשעות מול המסך המרכזי. השנים שעברו על מערכת iDrive הפכו אותה לידידותית למשתמש, וגם התמיכה בשפה העברית מסייעת להתמצאות מהירה. בניגוד למקובל לוח המחוונים הדיגיטלי לא מציע שפע של תצוגות אפשריות, השליטה במחשב הדרך מעט מבלבלת, אך המידע מאורגן בו באופן ברור. מוזר שב.מ.וו עדיין לא תומכת בממשק Android Auto ורק בעלי טלפונים סלולריים מבית אפל יוכלו להנות מתכונות שיקוף המסך.

ב.מ.וו X3

נוח להיכנס ולצאת מהרכב בזכות דלתות גדולות בעלות מפתח רחב. המפתן אינו גבוה באופן מוגזם כך שלא נדרש טיפוס פנימה. המושבים הקדמיים נוחים אך בסיס המושב מעט קצר, וגם לאחר הארכת חלקו המרכזי אינו מעניק תמיכה מספקת עבור הברכיים. התמיכה לירכיים מוצלחת אך התמיכה באזור המותניים עשויה להפריע לבעלי מבנה גוף רחב. חלקו העליון של המושב מעט צר. משענת הראש מתכווננת אופקית ואנכית ומספקת תמיכה מעולה לצוואר ולעורף. טווח הכוונון של המושבים רחב וקל לסגל תנוחת ישיבה נוחה. מושבים מאווררים היו מתקבלים בברכה בימי המבחן החמים אך מדובר בפריט אבזור שכלל לא מוצע בב.מ.וו X3. גלגל ההגה אינו מתכוונן חשמלית אך מציע טווח כוונון רחב ומאפשר תנוחת ישיבה נוחה ונכונה. סף החלונות הנמוך מייצר תחושה מרווחת ואוורירית וגם מסייע בהענקת ראות מוצלחת החוצה. שדה הראיה מוצלח גם לאחור אך מראות הצד מעט קטנות והייתי שמח אילו היו בולטות יותר החוצה.

ב.מ.וו X3

הכניסה לאחור נוחה והמרווח במושב האחורי נדיב. שני מבוגרים וילד יוכלו להתיישב בו בנוחות וגם שלושה מבוגרים לא יתלוננו הרבה על צפיפות. בנסיעת המבחן אכלס המושב האחורי בהצלחה שני מושבי בטיחות גדולים לפעוטות וגם נוסע מבוגר ביניהם. המושב המרכזי נוח אך תעלת ההינע הגדולה תאלץ את הנוסע במרכז לשבת בפישוק רגליים. הנוסעים מאחור ייהנו מפתחי מיזוג ומשליטה נפרדת בבקרת האקלים, שקעי טעינה, משענת יד עם מחזיקי כוסות, תאורת קריאה, ומבט החוצה מגג השמש הפנורמי הגדול.

לב.מ.וו X3 דלת תא מטען גדולה הנפתחת חשמלית וחושפת מפתח גבוה ורחב. מערכת ההנעה ההיברידית גובה מחיר בתחום זה ומקצצת את נפח תא המטען ב- 100 ליטרים לכדי 450 ליטרים, אך בפועל הוא מרגיש גדול מזה ומדובר בחלל אחסון שימושי לשפע של ציוד. נוחות ההטענה נפגעת קלות עם הגבהה של רצפת תא המטען היוצרת מדרגה. מתחת לרצפה תא לאחסון המדף האחורי המסיבי. המושב האחורי מתקפל בקלות באמצעות משיכת מנוף הסמוך למשענות הראש וקיפולו יוצר רצפה שטוחה וחלל אחסון גדול ושימושי. הרכב מסופק עם צמיגי אל תקר ללא גלגל חלופי.

ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3 מציע נוחות נסיעה עירונית מצויינת עם שיכוך מוצלח של מרבית השיבושים תוך שמירה על ריסון הולם ומינימום תנודות מרכב לאחר מפגש עם בורות ופסי האטה, ואף נטרול של מהמורות אכזריות במיוחד ללא דרמות. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה מעולה. על אף תוספת משקל של כ- 200 ק"ג ביחס לגרסת הבנזין ב.מ.וו X3 לא רוכן ומתנדנד וגם לא חובט ונוקשה מדי על שום סוג של מהמורה. כבישים מפותלים חשפו רכינת מרכב קלה עם ריסון שמונע בחילות מהנוסעים גם כשהקצב עולה. בידוד הרעשים מעולה, ועובדה זו ניכרת במיוחד בנסיעה על חשמל ללא רעש מנוע הבנזין הממסך חלק מרעשי הדרך והרוח. כבישים משובשים הצליחו לאתגר את ב.מ.וו X3 מעט אך הרעש נותר ברמה שאינה מטרידה.

ביצועים ב.מ.וו X3

למבחן הדרכים התייצב ב.מ.וו X3 xDrive30e עם יחידת הנעה היברידית נטענת הכוללת מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,998 סמ"ק עם הספק מרבי של 184 כ"ס ומומנט מרבי של 30.6 קג"מ, בשילוב מנוע חשמלי עם הספק מרבי של 109 כ"ס ומומנט מרבי של 27.0 קג"מ. ההספק המרבי המשולב עומד על 292 כ"ס במצב e בוסט והמומנט המרבי המשולב עומד על 42.8 קג"מ. על העברת הכוח אחראיות תיבת 8 הילוכים אוטומטית ומערכת הנעה כפולה xDrive. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 6.4 שניות והמהירות המרבית עומדת על 235 קמ"ש.

ב.מ.וו X3

היציאה מהמקום חרישית בחסות המנוע החשמלי המספק ביצועים עירוניים טובים עם זינוקים זריזים ותאוצות ביניים מספקות. שילוב מנוע הבנזין מתבצע באופן חלק שכמעט ואינו מורגש. במצב המשולב הביצועים מעט מאכזבים ביחס לנתון ההספק הנדיב והם מזכירים שלא פשוט להתגבר על משקל עצמי של למעלה מ- 2 טונות. לחיצה החלטית על דוושת התאוצה תספק פרץ כוח אינטנסיבי בזכות שילוב החשמל המסייע לסיים עקיפות מהירות בבטחה. בתנאים בהם נדרשת תאוצה לזמן ארוך יותר, דוגמת עליות ארוכות, מתגלה מעט מחסור בכוח כשהחשמל בסוללה אוזל במהירות. תיבת ההילוכים עושה את עבודתה נאמנה באופן חלק ושקוף. במקרים בודדים נתקלתי בהעברת הילוך מעט גסה ובהיסוס קל בעת ביצוע קיק דאון בתגובה ללחיצה אגרסיבית על דוושת התאוצה.

ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3 מציג רמת ביצוע גבוהה גם בהגעה לכביש המפותל. על אף משקלו הכבד אחיזת הכביש מצוינת ואחיזת הכביש טובה מאוד. הוא נכנס לפניות באופן החלטי ושומר היטב על קו הפניה תוך ריסון של תנודות הגוף גם בהעברות משקל אגרסיביות כך שניתן לשמור על קצב גבוה בין העיקולים. ההגה ישיר ומציג משקל נעים ומעט כבד ביחס למקובל. מערכת הבלימה הרגנרטיבית מעט מתעתעת ולא תמיד תספק את התגובה לה תצפו. בעת מעבר לבלימה באמצעות הבלמים נדרשה הגברה של עוצמת הלחיצה על דוושת הבלם.

צריכת דלק וטווח נסיעה ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3 xDrive30e מצויד בסוללת ליתיום יון בקיבולת 12 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה חשמלי של 44 ק"מ על פי נתוני היצרן. הרכב נאסף עם סוללה טעונה במלואה וטווח נסיעה של 29 ק"מ חשמליים על פי מחשב הדרך. בפועל הצלחתי לכסות מרחק של 32 ק"מ בנסיעה על חשמל בתנאי נהיגה משולבת עירונית ובין עירונית. אציין כי בימי המבחן שררו תנאי חום שהצריכו שימוש במזגן. בעת נסיעה במצב החשמלי מערכת ניהול האנרגיה קפדנית במיוחד ומכבה את הרכב מיד עם פתיחת דלת הנהג.

ב.מ.וו X3

צריכת הדלק נמדדה רק לאחר שאזל החשמל בסוללה והיא עמדה על 9.6 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית רגועה עם פרק הררי קצר. אם משלבים את המרחק שכוסה באמצעות החשמל מתקבלת צריכת דלק של 10.5 ק"מ. נתוני צריכת האנרגיה אינם מרשימים אך יש לזכור שבתנאי שימוש מקובלים המרחק היומי יהיה קצר באופן משמעותי מנסועה של יום מבחן, ומי שיקפיד על הטענה יומית של הסוללה ייהנה מטווח נסיעה חשמלי בכל יום מחדש. לקוחות הנוסעים קילומטרים רבים באופן יום יומי בוודאי יתגעגעו לגרסת הטורבו דיזל שאינה משווקת עוד בישראל. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים מאפשר טווח נסיעה משולב של כ- 510 ק"מ. ב.מ.וו X3 xDrive30e ניצב בקבוצת זיהום 2 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה ב.מ.וו X3

לב.מ.וו מוניטין אמינות בינוני, ועל פי סקרי אמינות עדכניים היא לא מצליחה לשפרו. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 17 מתוך 28 יצרניות, ירידה של 4 מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022, הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 15 מתוך 32 יצרניות, ירידה של 5 מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר דומה שנערך בגרמניה בשנת 2019 הגיעה ב.מ.וו למקום ה- 17 מתוך 22 יצרניות.

ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3 xDrive30e משווק בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים. לסוללה אחריות ל- 6 שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. טיפול תקופתי יש לבצע על פי התרעה בלוח המחוונים ובכל מקרה אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית דלק מוטורס.

ב.מ.וו X3

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 9,000 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,920 ₪. כל גרסאות ב.מ.וו X3 ניצבות בקבוצת רישוי 7 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 4,719 ₪.

בטיחות ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3 עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2017 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 84% בהגנה על פעוטות וילדים, 70% בהגנה על הולכי רגל, ו- 58% על תפקוד מערכות הבטיחות. פרוטוקול המבחן עודכן מאז במספר הזדמנויות ואילו היה נבחן היום יתכן והציון הסופי היה שונה.

ב.מ.וו X3

אבזור הבטיחות בכל רמות האבזור כולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית מפני פגיעה בהולכי רגל ורוכבי אופניים במהירות עירונית, בלימה אוטונומית מפני התנגשות ברכב במהירות עירונית ובין עירונית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, התרעה מפני תנוחה חוצה מאחור, התרעה מפני פגיעה מאחור, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, סייען חניה אוטומטי, ומערכת בלימה אוטונומית למניעת התנגשויות בחניה. רמת האבזור M-Sport כוללת בנוסף פנסים קדמיים עוקביי פניה ושליטה אוטומטית באורות הגבוהים. ציון הבטיחות נקבע על 6 מתוך 8.

ב.מ.וו X3

בעת השקת הדגם המעודכן בישראל מסרה היבואנית דלק מוטורס כי מרבית הגרסאות משווקות ללא בקרת שיוט אדפטיבית בעקבות משבר השבבים המתמשך, ומדובר בעובדה מאכזבת נוכח הציפייה מרכב ברמת מחיר זו, וביחס לאבזור הסטנדרטי בקרב המתחרים.

ב.מ.וו X3

גרסת הבנזין הבכירה היא היחידה במבחר שכוללת חבילת אבזור בטיחות מורחבות עם בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון היגוי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, התרעה מפני תנועה חוצה מלפנים ומאחור, שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, מערכת סיוע בעת תמרון חירום, ותאורה גבוהה בטכנולוגיית לייזר עם התאמה לתנאי הדרך. גרסה זו זוכה לציון בטיחות משופר של 7 מתוך 8.

תמורה למחיר ב.מ.וו X3

ב.מ.וו X3 xDrive30e מוצע בישראל בשלוש רמות גימור. גרסת הכניסה אקזקיוטיב שהתייצבה למבחן הדרכים מוצעת תמורת 393,900 ₪ וכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', מערכת מולטימדיה עם מסך מרכזי בגודל 12.3 אינץ', תמיכה בממשק Apple Car Play, ריפוד דמוי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, זכרונות למושב הנהג, בקרת אקלים רב אזורית, מפתח חכם, מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, תאורת אווירה בתא הנוסעים, גג זכוכית פנורמי חשמלי, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, פנסי לד מלפנים ומאחור, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.

רמת האבזור M-Sport מוצעת תמורת 423,900 ₪ וכוללת בנוסף דוושות אלומיניום, פנסי חזית בגימור מושחר עם תאורה עוקבת פניה, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, וחבילת עיצוב חיצונית M-Sport.

רמת האבזור M-Sport Edition מוצעת תמורת 483,900 ₪ וכוללת בנוסף ריפודי עור בצבע שחור עם תפרים בצבע אדום, עיטורים דמוי סיבי פחמן בתא הנוסעים, חגורות בטיחות בגווני חטיבת M, כוונון חשמלי לרוחב מושב הנהג, מערכת מצלמות היקפיות, סייען חניה עם זיכרון לנסיעה אוטונומית של 50 המטרים האחרונים, חישוקים קלים בקוטר 20 אינץ' עם צמיגים רחבים מאחור, עיטורים חיצוניים מושחרים, מראות צד בגימור דמוי סיבי פחמן, ומרכב בצבע אפור ייחודי.

ב.מ.וו X3 הוא רכב פנאי מצויין ומלוטש, ובאמת לא ציפיתי לפחות מזה מנצר לשושלת הבווארית ומדגם מרכזי של היצרנית המתמודד בסגמנט תחרותי במיוחד. ב.מ.וו X3 איכותי, מרווח ונוח. התנהגות הכביש משובחת וגם הביצועים לא רעים. פחות התרשמנו מרמת האבזור ומצריכת הדלק והאנרגיה, אך ייתכן שתחום העלויות יטריד פחות את הרוכשים הפוטנציאליים. לטעמי גרסת הכניסה המאובזרת באופן זהה ומסתפקת במנוע טורבו בנזין עם סיוע היברידי קל תוך שהיא חוסכת 40,000 ₪ ממחיר הרכישה תהיה משתלמת יותר לטווח הארוך והיא שווה בדיקה.

ב.מ.וו X3 xDrive30e 2.0 אקזקיוטיב אוטומט
מנוע פלאג אין הייבריד טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,998 סמ"ק
הספק מרבי משולב 292 כ"ס
מומנט מרבי משולב 42.8 קג"מ
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
קיבולת סוללה 12 קוט"ש
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,708 מ"מ
רוחב כללי 1,891 מ"מ
גובה כללי 1,676 מ"מ
בסיס גלגלים 2,864 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.4 שניות
מהירות מרבית 235 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 40.0 ק"מ לליטר (עם סוללה טעונה)
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.5 ק"מ לליטר
טווח נסיעה חשמלי (יצרן) 44 ק"מ
טווח נסיעה חשמלי (מבחן) 32 ק"מ
קבוצת זיהום 2 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 393,900 ₪

ב.מ.וו X3 PHEV 2022