ציוני בטיחות חדשים - BYD אטו 3 מקבל 5 כוכבים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יצרן
  • 13 אוקטובר 2022
  • 0 תגובות

ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP פרסם את תוצאות סבב מבחני הריסוק האחרון שערך, במסגרתו נבחנו שורת דגמים חשובים ורלוונטיים מאוד עבור שוק הרכב הישראלי. מותג הרכב החשמלי מסין BYD שהושק בישראל בחודש שעבר שלח את BYD אטו 3 כנציג ראשון למותג במבחני הריסוק האירופאיים וזה הצליח לגרוף ציון מרבי של 5 כוכבים יחד עם ב.מ.וו X1, מאזדה CX-60, מרצדס EQE, סיאט איביזה וסיאט ארונה הוותיקות, ופולקסווגן גולף שעברה מקצה שיפורים קל.

לצד הדגמים שגרפו ציון של 5 כוכבים נבחנו גם סיטרואן C5 X ומובילייז לימו מבית מותג הניידות השיתופית של רנו, שניהם מתוצרת סין, וקיבלו ציון של 4 כוכבים בלבד מתוך 5 בעיקר בשל אבזור בטיחות חסר או תפקוד לא מספק של מערכות הסיוע האקטיביות.

BYD אטו 3

BYD אטו 3 - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

מותג הרכב החשמלי מסין BYD הושק בישראל בחודש שעבר, ובימים אלה יוצא לדרך גם באירופה. כמתבקש, הדגם הצפוי להוביל את המסירות - BYD אטו 3, הועמד למבחני ריסוק וזכה בציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל, ו- 74% על תפקוד מערכות הבטיחות. הבוחנים ציינו לשבח את רמת ההגנה הגבוהה על נוסעים בוגרים וילדים, ורק במבחן המדמה פגיעה בעמוד נרשם סיכון לפגיעת חזה וצלעות לנוסעים במושבים הקדמיים. השליטה בתנודות הגוף של הנהג והנוסע מלפנים לאחר התנגשות הייתה טובה והרכב מצויד בכרית אוויר מרכזית המונעת מפגש מסוכן ביניהם. BYD אטו 3 עשוי להסב פגיעות חמורות באגן להולכי רגל וגם העמודים הקשיחים סביב השמשה הקדמית עשויים להסב פגיעה חמורה להולכי רגל. מערכות הבטיחות זכו לציון טוב עם זיהוי מוצלח של כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי אופניים. כוכבית קטנה נרשמה להיעדרה של מערכת לניטור עירנות הנהג. הזכייה בציון המרבי במבחן הריסוק עשויה לתרום למהלך השקה מוצלח של מותג BYD באירופה.

מבחן בטיחות של BYD אטו 3

ב.מ.וו X1 - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

הדור השלישי של רכב הפנאי הקומפקטי ב.מ.וו X1 התייצב למבחן ריסוק וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 86% בהגנה על נוסעים בוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 92% על תפקוד מערכות הבטיחות. בהתנגשות מלפנים עשויים חלקים בדשבורד להסב פגיעות רגליים לנוסעים מלפנים והם נמצאים גם בסיכון לפגיעות חזה. הנוסעים מאחור נמצאים בסיכון לפגיעת חזה בעת פגיעה חזיתית בעצם נייח וקשיח. השליטה בתנודות הגוף טובה וב.מ.וו X1 מצויד בכרית אוויר מרכזית בין הנהג והנוסע מלפנים. ההגנה על פעוטות טובה בכל התרחישים. לב.מ.וו X1 מכסה מנוע אקטיבי שסיפק הגנה מוצלחת לראשם של הולכי רגל, אולם מפגש עם בסיס השמשה הקדמית או קורות A עשוי להסב להם פגיעות ראש. מערכות הבטיחות תפקדו היטב עם זיהוי מוצלח של כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי אופניים. המערכת לזיהוי תמרורים כוללת אפשרות להתאמת מהירות הנסיעה למהירות המרבית המותרת על פי התמרורים.

מבחן בטיחות של ב.מ.וו X1

מאזדה CX-60 - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

מאזדה CX-60 הוא נציג ראשון למשפחת דגמי הפרימיום של היצרנית היפנית הקטנה, וכיאה ליומרות זוכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 88% בהגנה על נוסעים בוגרים, 91% בהגנה על ילדים, 89% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% על תפקוד מערכות הבטיחות. הבוחנים ציינו כי ההגנה על נוסעים בוגרים טובה, אולם בדיקות מעמיקות הראו שכרית האוויר לברכי הנהג סיפקה רק הגנה חלקית. בתרחישי הפגיעות מהצד זכה מאזדה CX-60 בציונים מקסימליים. השליטה בתנודות הגוף של הנהג והנוסע מלפנים לאחר התנגשות טובה והרכב מצויד בכרית אוויר מרכזית המונעת פציעות כתוצאה ממפגש בין הנהג והנוסע. גם בסעיפי ההגנה על ילדים זכה מאזדה CX-60 לציונים גבוהים. מאזדה CX-60 הצליח להעניק הגנה טובה גם להולכי רגל ולכל אזורי הגוף. מערכות הבטיחות תפקדו היטב עם זיהוי מוצלח של כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים. מאזדה CX-60 מצויד במערכת לזיהוי תמרורים המאפשרת להתאים את מהירות הנסיעה למהירות המותרת בלחיצת כפתור.

מבחן בטיחות של מאזדה CX-60

מרצדס EQE - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

מרצדס EQE, הנציגה החשמלית של מרצדס בסגמנט מכוניות הסלון, זכתה בציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 95% בהגנה על נוסעים בוגרים, 91% בהגנה על ילדים, 83% בהגנה על הולכי רגל, ו- 81% על תפקוד מערכות הבטיחות. מערכות הסיוע לנהיגה בכביש מהיר זכו לציון הגבוה ביותר שהעניקו בוחני הארגון למערכות מסוג זה אי פעם. מרצדס EQE העניקה לנוסעים בוגרים ולילדים הגנה טובה בכל התרחישים שנבדקו. מכסה המנוע האקטיבי הצליח להעניק להולכי רגל רמת הגנה טובה ברוב התרחישים והגנה גרועה רק סביב בסיס השמשה הקדמית וקורות A. מערכות הבטיחות והסיוע זכו כאמור לציונים גבוהים.

מבחן בטיחות של מרצדס EQE

סיאט איביזה - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

הדור הנוכחי של סיאט איביזה נבחן בעת ההשקה בשנת 2017 וכעת מתייצב למבחן נוסף לאחר מתיחת פנים. סיאט איביזה שומרת על ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 83% בהגנה על נוסעים בוגרים, 82% בהגנה על ילדים, 66% בהגנה על הולכי רגל, ו- 70% על תפקוד מערכות הבטיחות. ההישג מרשים לאור העובדה שפרוטוקול המבחן הוחמר במספר הזדמנויות מאז המבחן הקודם ולאור העובדה שסיאט איביזה לא מצוידת בכרית אוויר מרכזית שהפכה לרכיב משמעותי בציון. סיאט איביזה העניקה הגנה טובה לנוסעים בוגרים אולם השליטה בתנודות הגוף של הנוסעים במושבים הקדמיים דורגה כלקויה בשל חסרונה של כרית אוויר מרכזית בין הנהג והנוסע מלפנים. ההגנה על ילדים טובה אך נרשמה הערה קלה להגנה על צווארה של בובת הניסוי המדמה ילד בן 10 בעת התנגשות חזיתית. מכסה המנוע סיפק הגנה טובה לראשם של הולכי רגל, למעט באיזור בסיס השמשה הקדמית וקורות A. הפגוש מספק הגנה טובה לרגליים אולם ההגנה לאיזור האגן מעורבת. מערכות הבטיחות תפקדו היטב עם זיהוי מוצלח של כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, וכן זיהוי מוצלח של גבולות המסלול ותיקון היגוי יעיל המונע סטיה מנתיב הנסיעה.

מבחן בטיחות של סיאט איביזה

סיאט ארונה - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

סיאט ארונה חולק שלדה ומכלולים רבים עם סיאט איביזה, ולמעשה בחלק מהמבחנים הסתמכו הבוחנים על התוצאות שקיבלה האיביזה. גם הארונה זכה בציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 83% בהגנה על נוסעים בוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 65% בהגנה על הולכי רגל, ו- 70% על תפקוד מערכות הבטיחות. סיאט ארונה העניק הגנה טובה לנוסעים בוגרים אולם השליטה בתנודות הגוף של הנוסעים במושבים הקדמיים דורגה כלקויה והרכב אינו מצויד בכרית אוויר מרכזית למניעת מפגש בין הנהג והנוסע מלפנים. גם בסעיף ההגנה על ילדים ההערות זהות לאלה שקיבלה האיביזה עם הגנה חלשה על צווארה של בובת הניסוי המדמה ילד בן 10. סיאט ארונה העניק הגנה טובה לראשם של הולכי רגל כל עוד הפגיעה לא התרחשה באיזור בסיס השמשה או באזור קורות A. ההגנה על רגליהם של הולכי רגל טובה אולם ההגנה על איזור האגן קיבלה ציון מעורב. מערכות הבטיחות תפקדו היטב.

מבחן בטיחות של סיאט ארונה

פולקסווגן גולף - ציון של 5 כוכבים מתוך 5

הדור הנוכחי של פולקסווגן גולף עבר כבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2019 וזכה בציון מרבי של 5 כוכבים מתוך 5, אולם לאחרונה עבר עדכון קל במסגרתו הורחב מפרט אבזור הבטיחות ונוספו כרית אוויר מרכזית, זיהוי תנועה חוצה בעת כניסה לצומת, מערכת לזיהוי עייפות, ועדכונים נוספים. גם במבחן החוזר גרפה פולקסווגן גולף ציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 88% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 74% בהגנה על הולכי רגל, ו- 82% על תפקוד מערכות הבטיחות. פולקסווגן גולף מעניקה הגנה טובה לנוסעים בוגרים אך קיבלה הערה על רמת ההגנה לחזה הנהג בהתנגשות חזיתית, ועל הגנה לאיזור החזה של הנוסעים מלפנים בעת התנגשות צד המדמה פגיעה בעמוד. פולקסווגן גולף מצוידת כעת בכרית אוויר מרכזית המונעת מפגש בין הנהג לנוסע מלפנים בעת התנגשות, והשליטה בתנודות הגוף של הנוסעים מלפנים זכתה לציון טוב. ההגנה על ילדים טובה למעט הערה על פגיעה אפשרית בצוואר של בובת הניסוי המדמה ילד בן 10 בעת התנגשות חזיתית. ההגנה על הולכי רגל דורגה כטובה הן לאיזור הראש והן לאגן ולרגליים. מערכות הבטיחות תפקדו היטב.

מבחן בטיחות של פולקסווגן גולף

סיטרואן C5 X - ציון של 4 כוכבים מתוך 5

סיטרואן C5 X היא הגלגול המודרני של המשפחתית הגדולה של סיטרואן שנעדרה מפסי הייצור כבר מספר שנים. מדובר בשילוב בין מכונית מנהלים לרכב פנאי במרכב קופה, והיא בהחלט נראית כמו האחות הגדולה של סיטרואן C4 הנוכחית. סיטרואן C5 X מיוצרת בסין כחלק משיתוף פעולה בין סיטרואן לדונגפנג הסינית וקיבלה ציון של 4 כוכבים מתוך 5, עם ציונים של 82% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל, ו- 66% על תפקוד מערכות הבטיחות. בעת התנגשות חזיתית במחסום קשיח ונייח נרשמו פגיעות חזה לנהג ולנוסע מאחור, וגם בהתנגשות מהצד נרשמו פציעות דומות. הרכב לא מצויד בכרית אוויר מרכזית בין הנהג והנוסע לצידו, ומידת השליטה בתנודות הגוף של הנוסעים מלפנים נמוכה. ההגנה על ילדים זכתה לציון טוב. סיטרואן C5 X מצוידת במכסה מנוע אקטיבי שהעניק הגנה טובה לראשם של הולכי רגל, והפגוש סיפק הגנה טובה לרגליים, אך ההגנה על האגן זכתה לציון גרוע. המערכת לניטור מרחק מלפנים הצליחה לזהות הולכי רגל ורוכבי אופניים ולמנוע פגיעה במרבית התרחישים, אבל בזיהוי כלי רכב היא תפקדה באופן פחות מוצלח.

מבחן בטיחות של סיטרואן C5 X

מובילייז לימו - ציון של 4 כוכבים מתוך 5

מובילייז לימו הינו דגם סדרתי ראשון למותג מובילייז מבית רנו המיועד לייצר ולשווק כלי רכב עבור מיזמי תחבורה שיתופית. מובילייז לימו מיוצרת בסין בשיתוף עם ג'יאנגלינג הסינית, ובחלק מהשווקים תשווק המכונית גם תחת מותג EV Easy. שתי מכוניות מובילייז לימו הגיעו לישראל בחודשים האחרונים, וחברת קרסו יבואנית רנו מתכננת להשיק בישראל גם את מובילייז ג'יאנגלינג. מובילייז לימו קיבלה ציון של 4 כוכבים מתוך 5, עם ציונים של 80% בהגנה על נוסעים בוגרים, 75% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל, ו- 71% על תפקוד מערכות הבטיחות. למובילייז לימו נרשמה הערה בנוגע להגנה על איזור הברכיים ואף זוהה קרע באיזור ברכי הנהג. נרשמה גם הערה להגנה על חזהו של הנהג בהתנגשות מלפנים ובהתנגשות צד המדמה פגיעת רכב. במבחן המדמה פגיעת צד בעמוד השתחררה הנעילה של הדלת האחורית שגררה הורדת ציון. המכונית מצוידת בכרית אוויר מרכזית למניעת מפגש בין הנהג לנוסע מלפנים, ומידת השליטה בתנודות של הנוסעים מלפנים בעת התנגשות טובה, אך בשל תפקוד לא עקבי נפגע הציון הסופי בסעיף זה. ההגנה על ילדים טובה אך המערכת לנטרול כרית האוויר הקדמית אינה עומדת בדרישות הארגון. מכסה המנוע סיפק הגנה טובה לראשו של הולך רגל למעט במקרים בהם נרשמה פגיעה בבסיס השמשה או בקורות A. מערכות הבטיחות האקטיביות תפקדו היטב אך נרשמה הערה על היעדרה של מערכת לניטור עירנות הנהג.

מבחן בטיחות של מובילייז לימו