סאנגיונג מוסו במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 08 יוני 2023
  • 0 תגובות

סאנגיונג הקוריאנית ידועה בישראל עוד משנות ה- 90 בזכות רכבי השטח מתוצרתה המבוססים על מכלולים קשוחים. הקלף החזק של סאנגיונג היה תמורה טובה למחיר. לסאנגיונג היו גם טנדרים שהתבססו בניגוד למקובל על רכבי פנאי, ועל כן נהנו מיכולות כביש טובות על חשבון יכולות ההעמסה, והתאימו פחות כרכבי עבודה.

סאנגיונג מוסו
יתרונות תא נוסעים, ביצועים, מימדי הארגז ויכולת ההעמסה
חסרונות נוחות נסיעה, זוויות מרכב ויכולת שטח

סאנגיונג מוסו

5 שנים חלפו מאז הופסק שיווקו של סאנגיונג אקטיון ספורט ועכשיו לסאנגניונג יש שוב טנדר במבחר הדגמים שלה, שגם מעלה מן האוב שם ישן, סאנגיונג מוסו, רכב השטח המצליח של סאנגיונג משנות ה- 90 ששווק בישראל גם כטנדר בערוב ימיו. יצאנו למבחן דרכים עם סאנגיונג מוסו פרימיום המאובזר המוצע במחיר של 279,900 ₪ בכדי לגלות מה הוא מציע מול המתחרים הוותיקים והמבוססים.

עיצוב ונוחות סאנגיונג מוסו

סאנגיונג הציגה בעבר מספר דגמים עם עיצוב שניתן לכנות בעדינות מאתגר, אך בשנים האחרונות המראה של דגמיה מגובש ונאה יותר. סאנגיונג מוסו מבוסס למעשה על סאנגיונג רקסטון וניתן לזהות זאת במוקדים מסוימים, אולם רקסטון בעל מראה מעודן יותר. חזיתו של סאנגיונג מוסו מגושמת בשל גריל ענקי עם עיטורים אופקיים גסים. חצאית הפלסטיק של הפגוש הקדמי נמוכה ביחס למקובל בטנדרים ורכבי שטח. ניכר כי נעשו מאמצים ליצוק מעט אישיות לעיצוב הדופן עם תפיחות מעוצבות מעל בתי הגלגלים, עם זאת גם כאן המראה לא נאה במיוחד בשל הארגז הענקי וסרח העודף המשמעותי מאחורי הגלגל האחורי. פסי הגגון הקצרצרים לא מסייעים. מאחור צמד פנסים גדולים ודלת ארגז מעוצבת עם סמל סאנגיונג וכיתוב מוסו לרוחב הדלת. סאנגיונג מוסו משווק בישראל בגרסת גרנד בעלת ארגז ארוך משל הדגם הסטנדרטי והוא גדול ממתחריו איסוזו דימקס וטויוטה היילקס. אורכו 5,405 מ"מ, רוחבו 1,950 מ"מ, גובהו 1,855 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 3,210 מ"מ. על אף המימדים הנדיבים משקלו לא כבד משל המתחרים.

סאנגיונג מוסו

גם תא הנוסעים מבוסס על זה של סאנגיונג רקסטון, העיצוב אינו חדשני אך נאה. הדשבורד הגבוה בנוי ממספר שכבות ומשלב עיטורים כסופים סביב פתחי המיזוג, פס מבריק ומעוטר מול הנוסע מלפנים, וחיפוי דמוי עור עם תפרים נאים בחלק התחתון וסביב פקדי בקרת האקלים. סביב המסך המרכזי בגודל 8.0 אינץ' מסגרת בצבע שחור מבריק הגורמת לו להיראות גדול יותר. גלגל ההגה מציג מראה נאה אך הוא מעט גדול, בורר ההילוכים המדורג ובלם היד המכני נראים מיושנים. איכות החומרים טובה בסך הכל והאווירה בתא הנוסעים נעימה, אולם מגוון החומרים עשוי ליצור מעט בלגאן בעיניים. איכות ההרכבה טובה מאוד ולא נשמעו קרקושים גם בשבילים זרועי אבנים למעט מעין רטט קבוע של המושב האחורי שהשמיע צקצוק מעצבן.

סאנגיונג מוסו

הנדסת האנוש מוצלחת בשל שימוש בפקדים פיזיים גדולים ומסומנים היטב עבור מרבית הפונקציות. אשכול הפקדים משמאל לגלגל ההגה מעט מוסתר אך יצוין כי הם לא נמצאים בשימוש תכוף. לוח המחוונים הדיגיטלי נאה למראה והוא קריא וברור. הנהג יכול לבחור בין שפע של אפשרויות תצוגה. איכות השמע לא מצטיינת. פתרונות האחסון בתא הנוסעים לא רבים אך שימושיים. בחלקו התחתון של הדשבורד תא פתוח עבור טלפון סלולרי עם מעמד פלסטיק המאפשר להציב את הטלפון הסלולרי כך שהמסך יהיה גלוי לנהג ולנוסע מלפנים. מתקני הכוסות ממוקמים מעט מאחור, גודלם מוצלח. התא שמתחת למשענת היד גדול ועמוק אך לא כולל שקעי טעינה או פתרונות אחסון עבור מטבעות או חפצים קטנים. תא הכפפות לא גדול במיוחד ומדופן באופן בסיסי. התאים בדלתות אינם גדולים במיוחד אך כוללים חלוקה פנימית ומגרעת עבור אחסון בקבוק שתיה.

סאנגיונג מוסו

הכניסה פנימה נוחה ביחס למקובל בטנדרים בשל המפתן הנמוך ומיקום הכסא, מפתח הדלת רחב. תנוחת הישיבה לא גבוהה במיוחד ומרגישה נמוכה מזו שחווינו בסגנאיונג רקסטון ובמתחרים. ההגה מותקן בזווית אופקית מעט ולא מתכוון מספיק לעומק. המרווח מלפנים טוב מאוד. המושבים רכים אך לא תומכים במיוחד, למרות זאת הם היו נעימים בנסיעות ארוכות. ריפודי העור נאים למראה והם גם שימושיים ברכב עבודה בשל האפשרות לנקות אותם בקלות. המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית והם גם מחוממים ומאווררים. שדה הראייה לפנים מוצלח אך קשה להבחין בקצה מכסה המנוע. מראות הצד הגדולות מעניקות ראות מעולה. המפרט כולל חיישני חניה היקפיים עם תצוגה גרפית ומצלמת רוורס מקורית שמסייעים בתמרונים צפופים עם הרכב הגדול.

סאנגיונג מוסו

הכניסה למושב האחורי מעט פחות נוחה אך עדיין מוצלחת יחסית למתחרים. אורך הדלת והחלון לא זהים ומי שלא יהיה זהיר עלול לחטוף מקצה הדלת. המושב האחורי מרווח ונוח ביחס לציפיות, אך זווית מסעד הגב עדיין מכתיבה תנוחת ישיבה זקופה מדי. בסיס המושב ארוך ומעניק תמיכה טובה לירכיים שלא נשארות באוויר. הנוסע במושב המרכזי יסבול ממושב פחות נוח אך רצפה כמעט שטוחה משפרת במעט את המצב. הנוסעים מאחור נהנים מתנאי מחייה טובים עם חימום מושבים ופתחי מיזוג שאינם נפוצים בטנדרים, אך לא משקעי טעינה.

סאנגיונג מוסו

סאנגיונג מוסו נהנה מארגז גדול, רחב, ועמוק משל המתחרים וגם כושר ההעמסה שלו גדול משלהם. דלת הארגז גדולה וגובהו של הרכב מאפשר גישה נוחה יחסית פנימה. הארגז עצמו מציע אמצעי עיגון בסיסיים. לחובתו של סאנגיונג מוסו נציין כי את מקומו של הגלגל הרזרבי מתחת לארגז תופס מיכל האוריאה ועל כן אין מקום ייעודי לאחסון הגלגל החלופי המסופק עם הרכב. להשאיר אותו בארגז ללא פתרון עיגון וכיסוי חושף אותו לגנבים ולשמש הישראלית שתייבש במהירות את הצמיג והבעלים יצטרכו לחשוב על פתרון יצירתי לסוגיה.

סאנגיונג מוסו

סאנגיונג מוסו מצויד במתלים קשוחים החיוניים לתפקודו כרכב עבודה ועבור שימוש בשטח. עם היציאה לדרך נוחות הנסיעה הפתיעה לטובה. מרבית השיבושים עדיין מורגשים אם כי המתלים הקדמיים מצליחים לספק שיכוך מסוים. הציר האחורי לעומת זאת נוקשה ומייצר מעין רטט בלתי פוסק גם כשפני הכביש נראים חלקים. נציין כי יכולותיו של המתלה האחורי להתמודד עם שיבושים צפויות להשתפר כשיועמס עליו משקל. בידוד הרעשים לא מושלם אך לא נשמעו רעשים מעיקים. קולו של המנוע נוכח בתא הנוסעים אך לא באופן מוגזם.

ביצועים סאנגיונג מוסו

סאנגיונג מוסו מצויד במנוע טורבו דיזל בנפח 2,157 סמ"ק עם הספק מרבי של 202 כ"ס ומומנט מרבי של 45.0 קג"מ, תיבת 6 הילוכים אוטומטית מבית אייסין, ומערכת הנעה אחורית לנסיעה בכביש וכפולה עם מצב LOW לנסיעה בשטח. היבואנית לא מפרסמת את נתוני הביצועים אך על פי מקורות מעבר לים התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 174 קמ"ש.

סאנגיונג מוסו

מנוע הטורבו דיזל של סאנגיונג מוסו רועש ומחוספס יחסית למנועי דיזל ברכבים פרטיים אך מדובר בעניין מקובל בקרב טנדרים. סאנגיונג מוסו יוצא לדרך בהחלטיות ומציע ביצועים טובים בשטח עירוני, ביציאה מהירה מהמקום הוא אף עשוי לסחרר את הגלגלים האחוריים. גם מחוץ לעיר המנוע מספק את הסחורה עם תאוצות ביניים זריזות המאפשרות לבצע עקיפות בבטחון ולהשתלב בתנועה במהירות.

סאנגיונג מוסו

מי שפוגמת בחבילה היא תיבת ההילוכים. העברות ההילוכים אמנם חלקות לרוב, אך איטיות, ההילוכים ארוכים ולעיתים לאחר החלפת הילוך המנוע יורד לסל"ד נמוך מדי הפוגם בביצועים ומייצר תחושה מחוספסת. במספר מקרים נרשמו תגובות לא החלטיות מצד התיבה עם העלאות והורדות הילוכים תכופות וגסות. השליטה הידנית בהעברות ההילוכים באמצעות המתג הזעיר על בורר ההילוכים לא נוחה ולא אינטואיטיבית. מנופים מאחורי גלגל ההגה היו עושים עבודה טובה הרבה יותר. במצב Power התיבה מושכת את ההילוכים אך אין באמת טעם להביא את המנוע לסל"ד גבוה משום שמעל 4,000 סל"ד נגמר לו האוויר והוא מייצר בעיקר שאון.

סאנגיונג מוסו

טנדר הוא לא ממש כלי רכב לתקיפת פיתולים אולם גם את החלק הזה צולח סאנגיונג מוסו בצורה מכובדת. אחיזת הכביש טובה אבל אם קצת תגזימו עם דוושת התאוצה הציר האחורי עשוי לאבד אחיזה. זוויות הגלגול אינן גדולות כך שהרכינה בעיקולים לא מוגזמת. להגה משקל מוצלח אבל הדיוק לוקה בחסר. הבלמים מספקים נשיכה ראשונית טובה אך בירידות ארוכות נרשמה דעיכה בעוצמת הבלימה.

סאנגיונג מוסו

בפרק השטח השתדלנו שלא לאתגר את סאנגיונג מוסו משום שרכב ההדגמה נמסר לידינו ללא מיגון. במפרט כאמור מערכת הנעה כפולה לשטח עם מצב LOW וגם נעילת דיפרנציאל אחורית אוטומטית. עם זאת מרווח הגחון צנוע ועומד על 22 ס"מ בלבד, וזוויות המרכב מגבילות עם זווית גישה של 19.5 מעלות וזווית נטישה של 20.5 מעלות. זווית הגחון לא מפורסמת אך גם היא ככל הנאה איננה מצטיינת בשל מרווח הגחון הנמוך ובסיס הגלגלים הארוך. פגושי הפלסטיק הפגיעים מחמירים את המצב ומחייבים זהירות בעת טיפוס על מכשולים. שבילים זרועי אבנים נספגו באופן מוצלח מתחת לגלגלים ובקרת היציבות תפקדה היטב בהצלבות קלות, לא הצלחנו לאתגר אותו לרמה שתביא להפעלת הנעילה האחורית. מי שירצה להרחיק איתו בשטח טכני יצטרך להשקיע בהגבהה ומיגון ואולי אף בשדרוג לפגושי מתכת תחליפיים שישפרו את זוויות המרכב ויהיו הרבה פחות פגיעים.

צריכת דלק סאנגיונג מוסו

צריכת הדלק המשולבת של סאנגיונג מוסו עומדת על 10.9 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 9.6 ק"מ לליטר, אמנם לא חסכונית במיוחד אך קרובה למדי לנתוני היצרן. מיכל דלק בנפח 75 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 720 ק"מ בין תדלוקים. סאנגיונג מוסו ניצב בקבוצת זיהום 15 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה סאנגיונג מוסו

סאנגיונג היא יצרנית רכב קוראנית קטנה יחסית לענקיות כמו יונדאי וקיה, דגמיה אינם משווקים בארה"ב והיא איננה מופיעה בסקרי שביעות רצון. בשנים האחרונות מתמודדת סאנגיונג עם בעלים שמתחלפים באופן תכוף ובעיות תזרים מזומנים שהציבו אותה בסיכון לחדלות פרעון. לאחרונה נרכשה על ידי קבוצת KG הקוריאנית, הבעלים החדשים החליטו לשנות את שם המותג ל- KG Mobility והשינוי יגיע בהדרגה לדגמים המוכרים. בישראל נהנית סאנגיונג ממוניטין חיובי שנבנה לאורך שנים ארוכות. לאחרונה זכתה היבואנית המקומית במספר מכרזי רכש של מנהל הרכב הממשלתי במסגרתם יסופקו סאנגיונג רקסטון ומוסו לכוחות הבטחון.

סאנגיונג מוסו

סאנגיונג מוסו משווק בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 20,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים לא מפורסמים ברשת האינטרנט והיבואנית טלקאר עדיין לא העבירה אותם לידינו.

בטיחות סאנגיונג מוסו

סאנגיונג מוסו לא עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה על סטיה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, התרעה מפני תנועה חוצה מאחור, ניטור עירנות הנהג, ושליטה אוטומטית באורות הגבוהים. אבזור הבטיחות אחיד בשתי רמות האבזור ומזכה את סאנגיונג מוסו בציון של 4 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה.

סאנגיונג מוסו

המערכת להתרעה על סטייה מנתיב הנסיעה מעט היסטרית ולעיתים התריעה עוד בטרם הגלגלים חצו את סימון הנתיב. המערכת לניטור שטחים מתים תפקדה היטב וההתרעה על תנועה חוצה מאחור מסייעת לתמרן את הרכב בבטחון בנסיעה לאחור.

סאנגיונג מוסו

תמורה למחיר סאנגיונג מוסו

סאנגיונג מוסו משווק בישראל בשתי רמות אבזור. גרסת הכניסה EX מוצעת במחיר של 259,990 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.0 אינץ' עם תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר לנוסעים במושב האחורי, גלגל הגה מחומם, מפתח חכם, חיישני אור וגשם, בקרת שיוט, חיישני חניה היקפיים, קיפול חשמלי למראות הצד, פנסי ערפל, וחישוקים קלים בגודל 17 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה פרימיום מוצעת במחיר של 279,900 ₪ וכוללת בנוסף ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים, וגג שמש חשמלי.

סאנגיונג מוסו מושק בישראל כשהוא בגיל מתקדם וגילו מורגש בחס למתחרים בעיצוב החיצוני ובעיצוב תא הנוסעים, אך גם בתחומי ממשק המשתמש ואבזור הבטיחות. עבור מי שירכוש אותו כרכב עבודה מציע סאנגיונג מוסו יתרונות בדמות ארגז גדול במיוחד וכושר העמסה גבוה במחיר אטרקטיבי ביחס למתחרים. מי שמעוניין להשתמש בו גם בתור רכב שטח יאלץ להשקיע בשיפורים על מנת להגיע איתו רחוק ולהימנע מפגיעות יקרות לתיקון.

סאנגיונג מוסו 2.2 טורבו דיזל פרימיום אוטומט
מנוע טורבו דיזל 4 צילינדרים 2,157 סמ"ק
הספק מרבי 202/3,800 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 45.0/1,600 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה אחורית + כפולה לשטח
אורך כללי 5,405 מ"מ
רוחב כללי 1,950 מ"מ
גובה כללי 1,855 מ"מ
בסיס גלגלים 3,210 מ"מ
מיכל דלק 75 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) לא מפורסם
מהירות מרבית לא מפורסם
צריכת דלק משולבת (יצרן) 10.9 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP לא נבחן
רמת אבזור בטיחותי 4 (מתוך 8)
מחיר 279,900 ₪

סאנגיונג מוסו 2023 מבחן דרכים