וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
זיקר X הינו קרוסאובר חשמלי פרימיום מקטגוריית B-SUV, דגם שני למותג היוקרה זיקר מבית גי'לי הסינית, המבוסס על פלטפורמת SEA E כאח חורג לוולוו EX30 ולסמארט #1. זיקר X נחשף בסין בפברואר 2023 כשהוא מסמן בין הכוונות את השוק האירופאי עם עיצוב ופיתוח אשר נעשו במטה זיקר טכנולוגיות אירופה הממוקם בגטבורג שבדיה, תחת ניצוחם של מהנדסי וולוו. זיקר X מושק אצלנו נכון למועד כתיבת שורות אלו במחיר כניסה של 184,990 ₪ לגרסת לונג ריינג' עם מנוע אחורי בהספק 272 כ"ס. מעליה ניצבת גרסת קריפטון הנבחנת עם הנעה כפולה וצמד מנועים בהספק משולב של 428 כ"ס אשר מחירה עומד על 204,990 ₪.
| זיקר X AWD קריפטון | |
|---|---|
| יתרונות | מחיר, ביצועים, אבזור, תא נוסעים |
| חסרונות | הנדסת אנוש, כיול מתלים |
עיצוב ונוחות זיקר X
על העיצוב והפיתוח אמון כאמור מטה החברה בשבדיה, עליו חתום סטפן סילאף החתום על עיצוב כמה מדגמי בנטלי, אאודי ומרצדס. אלא שבניגוד לאחיו האירופאים, שפת העיצוב הדינמית של המותג הצעיר מקנה לזיקר X מראה בולט באמצעות חזית הכוללת גופי תאורה מתוחים לאחור ופגוש קדמי ספורטיבי. מהצד ידיות שקועות אשר הותאמו במיוחד לשוק האירופאי שאינו מכיר בתקינה הסינית לפתיחה וסגירה חשמלית כבמקור, ללא ידיות כלל. מאחור אלמנטים רבים, ביניהם ספוילר אחורי, גופי תאורה מחוברים הכוללים את שם המותג זוהר בתלת ממד, ומתג פתיחה לדלת תא המטען המוטמע תחתיו. התוצאה הסופית מאוד דינמית, צעירה ופחות מעודנת מאחיו לפלטפורמה. אורכו של זיקר X עומד על 4,432 מ"מ, רוחבו 1,836 מ"מ, גובהו 1,566 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,750 מ"מ.
תא הנוסעים מציג עיצוב נקי הנשען על צג מולטימדיה מרכזי כנהוג ברכבים חשמלים רבים. פתחי המיזוג המרכזיים הותקנו במיקום לא שגרתי בחלקו העליון של הדשבורד מאחורי המסך המרכזי. גם פתחי המיזוג הצידיים מוסתרים באלגנטיות, וכל פתחי המיזוג מתכווננים דרך מסך המגע. בסין מוצעת אופציה להזחת הצג לצד הנוסע על גבי מסילה המותקנת לרוחב הדשבורד. מול הנהג לוח מחוונים קטן ואינפורמטיבי שאינו מציג את אחוזי הסוללה אלא רק ק"מ נותרים. גלגל ההגה אינו ראוי להגדרה זו הואיל ועיצובו רבוע, מה שמפריע לפעולת סיבוב זורמת וטבעית, אך ניתן להתרגל לכך. הפקדים עליו עדיפים בעשרות מונים בהשוואה לשטחי המגע אותם פגשנו בזיקר 001 (שהוחלפו במסגרת מתיחת הפנים). מאחוריהם בגב ההגה, פקדים לבחירת צליל ההתראה להולכי רגל, עם מגוון הכולל נהירת סוס ויללת חתול. בחו"ל נמצאים גם קיצורי דרך למצלמות 360 מעלות ופיצ'רים נוספים בפאנל במרכז ההגה.
בחלקו התחתון של הדשבורד שקעי טעינה מסוג USB-C בהספק 60 וואט, מתלה שקיות מעוצב ומיותר, וכיס אחסון דקיק. הקונסולה המרכזית בין המושבים כוללת כיס עם משטח טעינה אלחוטי, ותא אחסון עם תריס נגלל. בחו"ל מוצעת אופציית הזחה חשמלית לקונסולה זו, אך בהעדרה נוצר חלל בלתי מנוצל שיכול היה לפצות על תא כפפות שאינו בנמצא. ללא ספק קיים מחסור בתאי אחסון שימושיים בתא הנוסעים. לעומת זאת, תא המטען שימושי עם נפח של 362 ליטרים, מפתח רחב, תאורה, ווי תליה גם על הדלת עצמה, ואביזרי עיגון. משום מה המדף העליון אינו מחובר בחוטי משיכה לדלת תא המטען ומפריע להעמסה. מתחת לרצפת תא המטען תא אחסון עמוק ושימושי. בנוסף קיים תא מטען קדמי צנוע בנפח 15 ליטרים.
איכות החומרים מרשימה. גם כאן בדומה לזיקר 001 נמצא אותו דיפון מיקרופייבר רך ונעים החולש על התקרה, סוככי השמש המוארים והקורות. הדלתות וכלל הדיפונים בחלקים העליונים רכים, ורובם עוטים עור סינטטי רך. רק במקומות הנמוכים נמצא פלסטיק קשיח. רכב המבחן שכלל תא נוסעים בגווני כחול-לבן (תוספת זעומה בסך 1,500 ₪) משדרג בכמה רמות את תחושת הפרימיום ביחס לגרסה האפורה והקודרת. תאורת אווירה בדקורציית גורדי שחקים בדלתות, ותאורת פנים רכה ומושקעת מעידות על ירידה לפרטים, ונוספת אל אפשרות בחירה בין אור כחול או חמים בתאורת התקרה ואפשרות לבחירת עצימות האור. עוד מצאנו אלמנטים מתחום האופנה כגון ווי תליה מתכתיים מעוצבים מאחור, ידית אחיזה לנוסע בסגנון ידית נשיאה של תיק וכיס אחסון למשקפי הנהג בעיצוב קייס משקפיים, שניהם מחומר מיקרופייבר איכותי.
תא הנוסעים המרשים אינו מצליח לפצות על מערכת מולטימדיה מסובכת, רווית שכבות ותפריטים, אשר אינה מזמינה לתפעול חרף הצג האיכותי והגרפיקה הנאה. גם כאן כמו בזיקר 001 הסלונית, נקבל שפע התראות סרק מטרידות ממערכות הבטיחות, כך שנאלצתי בעל כורחי לנתקן בכל תחילת נסיעה בתהליך מעיק, וגם המזגן כבה בכל הדלקה. לצד כל אלו, ניכר כי זיקר X הינו מוצר בשל יותר מרכבים סיניים רבים אחרים. שמחתי למצוא צימוד אלחוטי לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, אך וילון הצללה לגג הפנורמי אין בנמצא ועשוי להוות אתגר בחודשי הקיץ החמים. נציין שהאחות החורגת מבית סמארט מצוידת בוילון הצללה. פתיחת הדלתות מבפנים מתבצעת באמצעות פקד שהותקן במיקום רנדומלי. זה אולי מתאים לדלתות עם פתיחה וסגירה חשמלית, אך היות והגרסה האירופאית אינה תומכת בכך, היינו שמחים למיקום פקד הפתיחה על משענת הדלת במיקום נגיש יותר.
הכניסה והיציאה נוחות בדומה לרוב הדגמים בסגמנט הודות למרכב ומושבים מוגבהים מעט. יכולת התמרון העירוני מצוינת תודות לשדה ראיה בהיר לכל הכיוונים, מראות צד תלויות ומערך מצלמות 360 מעלות מצטיין. המושבים נאים אך מעט דקים ובסיסם קצר עבור אנשים גבוהים. בגרסת קריפטון הנבחנת מקבלים מושבים קדמיים עם כיוונון חשמלי, זיכרונות, חימום, רטט, ואוורור לנהג. חסר לי מאוד כיוונון לגובה של קדמת בסיס המושב. מרווח הפנים מפתיע לטובה. הפלטפורמה החשמלית הטהורה מאפשרת ניצול מיטבי של חלל הפנים, ובחו"ל אף קיימת אופציה למצב שכיבה עם פתיחת הדום רגליים למושבים הקדמיים לטובת שינה בזמן טעינה. המרווח מאחור נדיב לצמד נוסעים בוגרים שיהינו בנוסף מפתחי מיזוג בקורות B, שקעי טעינה, משענת יד עם מחזיקי כוסות, ווי תליה, תאורת קריאה, ותאורת אווירה דקורטיבית בגרסה הנבחנת.
קרבה לרכב עם השלט המעוצב, מלווה במופע אורות לצד שקיעת ידיות הדלתות וחשיפת פתחן. ההתנעה אינה דורשת הפעלה באמצעות פקד או נטרול קודן, ובורר ההילוכים ממוקם כיאות מאחורי גלגל ההגה. תחילת נהיגה בעיר מרגיעה חשש לרעשי התראה להולכי רגל, ומגלה נוחות נסיעה נעימה ורכה. אספלט מאתגר יותר יחשוף שיכוך לוקה בחסר, שאינו משתווה לפעולת המתלים הזכורה מסמארט #1. מחוץ לעיר מתבטאת הרכות בנדנודים לא מעטים על ציר הגובה, בעיקר בשילוב אספלט גלי ומהירות גבוהה אליה קל מדי להגיע בגרסת קריפטון. בידוד הרעשים נאות בהחלט, ורק מעל מהירות תלת ספרתית נוצרת אוושה מעט מורגשת, אך גם עליה ניתן להאפיל באמצעות מערכת השמע הנהדרת מבית YAMAHA המוצעת בגרסה זו. הבלימה הרגנרטיבית כוללת לכאורה פונקציית נהיגה באמצעות דוושה אחת, אך זו אינה צפויה ואינה לינארית, כך שעל אף קיומה המבורך, קשה להסתמך עליה.
ביצועים זיקר X
זיקר X קריפטון מצויד בהנעה כפולה עם צמד מנועים בהספק משולב מרבי של 428 כ"ס המאפשרים תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 3.8 שניות ומהירות מרבית של 190 קמ"ש. בתמחור הנוכחי, מדובר באחת התמורות הטובות ביותר של ביצועים ביחס לשקל לחובבי קרבות הרמזורים. בדומה לחשמליות דו-מנועיות חזקות, גם כאן נקבל תאוצה מסחררת ועוצמתית, שעד לפני שנים לא רבות ניתן היה למצוא רק בדגמים אקזוטיים, ולבטח לא במכונית סינית שמחירה יקר רק ב- 20% ממשפחתית סטנדרטית. בדומה לשאר דגמי הקונצרן, מצב ספורט שממצה את מלוא פוטנציאל הביצועים, מנטרל את אפשרות הנהיגה באמצעות דוושה אחת, כך שלרוב העדפתי להישאר במצב הסטנדרטי, שגם בו מתקבלים ביצועים מגה ספורטיביים בקו ישר.
טווח נסיעה זיקר X
זיקר X מצויד בסוללה בקיבולת 66 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של 445 ק"מ בגרסת הכניסה ו- 425 ק"מ בגרסה הנבחנת. גרסת הכניסה תומכת בטעינה ביתית בהספק 11 קילוואט AC המאפשרת טעינה מ- 10% עד 80% מקיבולת הסוללה תוך 7 שעות. גרסת קריפטון הנבחנת תומכת בטעינה ביתית בהספק 22 קילוואט AC המקצרת את הטעינה הביתית לכדי 4 שעות. טעינה מהירה בהספק 150 קילוואט DC מאפשרת טעינה מ- 10% עד 80% מקיבולת הסוללה תוך כ- 27 דקות.
בנסיעת המבחן הפוחזת, שאתגרה את פיתוי הביצועים, עמדה צריכת החשמל על 4 ק"מ לקוט"ש המתורגמים לטווח נסיעה של 250 ק"מ. נהיגה שפויה יותר תקנה 320 ק"מ בתנאי אמת. טעינה בעמדת DC בהספק 20 קוט"ש הטעינה 27% אחרונים בסוללה תוך שעה ועשרים. עמדה ביתית במהירות 11 קוט"ש הטעינה את מחצית הסוללה בארבע שעות. מכסה פתח הטעינה אינו כולל כל אפשרות חשמלית לפתיחה או לסגירה, אך פיצ'ר נחמד מאפשר צפייה באחוזי הטעינה והזמן הנותר באמצעות חיווי על קורה B. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה זיקר X
זיקר הינו מותג סיני צעיר בן שנתיים וחצי, ולמעשה ה- X הינו הדגם השני של המותג שטרם נצבר עימו ניסיון משמעותי בארץ או בעולם. לצד זאת, יש לזכור שבדגמים חשמליים צפויה אמינות עדיפה בשל הוויתור על מכלולי הינע ורכיבים שחיקים רבים. מחיר אגרת הרישוי השנתית עומד כיום על סך 558 ₪.
זיקרX משווק בישראל עם אחריות מלאה ל- 5 שנים או עד 100,000 ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 200,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 12,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.
בטיחות זיקר X
זיקר X צפוי להיבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP באפריל 2024, ועל פי היצרנית צפוי לזכות בציון מרבי של חמישה כוכבים. אנו כמובן נעדכן על כך.
זיקר X כולל מערך בטיחות מתקדם המבוסס על 4 רדארים לטווח רחוק, 12 חיישנים אולטראסונים ו- 5 מצלמות HD המביאים את הדגם לרמת אבזור בטיחותי מרבית - 8, לפי משרד התחבורה הישראלי. בין מערכות הבטיחות ניתן למנות בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על מרכוז הרכב בנתיב הנסיעה, ניטור שטח מת, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, מצלמות היקפיות, סייען חניה, ומערכת להגנה מפני שכחת ילדים ברכב המווסתת את טמפרטורת הרכב באמצעות המזגן במקרה בו חיישני התנועה ברכב מזהים תנועה כאשר הרכב נעול. בעתיד יזכו מערכות הבטיחות לעדכון תוכנה אשר יפתחו אפשרויות נוספות.
תפקוד מערכות הבטיחות אינו בשל דיו. מערכת התיקון סטייה מנתיב הנסיעה עצבנית ואגרסיבית, והתראות בדבר עייפות הנהג וחציית המהירות המותרת מופיעות ללא הרף, כך שהעדפתי לנטרלן בכל תחילת נסיעה.
תמורה למחיר זיקר X
זיקר X בגרסת ההנעה האחורית לונג ריינג' מוצע במחיר 184,990 ₪ וכולל בין היתר מסך מרכזי בגודל 14.6 אינץ', תצוגה עילית המקרינה על השמשה הקדמית תצוגה במציאות רבודה בגודל של עד 24.3 אינץ', ריפודי עור טבעוני, מושבים קדמיים חשמליים, כניסה והתנעה ללא מפתח, תפעול קולי, דלת תא מטען חשמלית, גג פנורמי, שמשות אחוריות כהות, תאורת לד מלאה, וחישוקי 19 אינץ'.
זיקר X בגרסת ההנעה הכפולה קריפטון הנבחנת מוצע במחיר 204,990 ₪ וכולל בנוסף מערכת שמע עם 13 רמקולים מבית Yamaha, מושבים קדמיים עם זיכרונות, חימום ועיסוי, מושב נהג עם אוורור, תאורת אווירה צבעונית, וחישוקי 20 אינץ'.
צבע חיצוני שאינו אפור דורש תוספת מחיר של 2,000 ₪, צביעה דו גונית לגג שחור תוסיף עוד 1,500 ₪. תא נוסעים בגווני כחול ולבן כמו ברכב המבחן, דורש תוספת של 1,500 ₪.
זיקר X אינו רכב מושלם כלל וכלל, אך מאוד משתלם בתמחורו הנוכחי. גרסת הכניסה עולה רק 10% יותר ביחס ל- BYD אטו 3 וג'ילי גיאומטרי C, ומקנה פלטפורמה, תא נוסעים, ביצועים, ומראה עדיפים. גרסת קריפטון הנבחנת נראית כמציאה ביחס לאחיותיה שהתייקרו זה לאחרונה, מקנה תמורה של יחס ביצועים לשקל מהטובות שבנמצא, ומוסיפה אבזור עשיר ומפנק. רשימת הטרוניות אינה קצרה ולא מעט מערכות ופונקציות דורשות הסתגלות, אך רשימת המעלות מחפה על חלקן, וכשמסתכלים על תג המחיר הכולל, ניתן לסלוח להתחכמות היתרה.
| זיקר X AWD קריפטון | |
|---|---|
| מנוע | שני מנועים חשמליים |
| הספק מרבי משולב | 428 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 54.3 קג"מ |
| תיבת הילוכים | הילוך יחיד |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,432 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,836 מ"מ |
| גובה כללי | 1,566 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,750 מ"מ |
| נפח תא מטען | 362+15 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,960 ק"ג |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 3.8 שניות |
| מהירות מרבית | 190 קמ"ש |
| קיבולת סוללה | 66 קוט"ש |
| טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) | 425 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) | 320 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (יצרן) | 17.2 קוט"ש ל- 100 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (מבחן) | 20.7 קוט"ש ל- 100 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | טרם נבחן |
| רמת אבזור בטיחותי | 8 (מתוך 8) |
| מחיר | 204,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025