וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
מותג BYD שהפציע במחוזותינו לפני פחות משלוש שנים הפך ממותג אנונימי לחלוטין בישראל לנושא כתר הרכב הנמכר ביותר בשנת 2023 עם BYD אטו 3. מאז הספיק המותג להנחית 4 דגמים נוספים, כשהאחרון להופיע הינו BYD סיל השייך לסדרת דגמי האוקיינוס של היצרנית, הנושאים שמות ומוטיבים עיצוביים בהשראת הים.
| BYD סיל דיזיין 312 כ"ס 570 ק"מ | |
|---|---|
| יתרונות | פלטפורמה חשמלית, טווח נסיעה, אבזור |
| חסרונות | כיול מתלים רך, הנדסת אנוש בינונית, בלימה רגנרטיבית חלשה |
BYD סיל שמה בין הכוונות את טסלה מודל 3 ומתחרות שנוספו בסגמנט זה, ביניהן אקספנג P7 ויונדאי איוניק 6. כמותן, BYD סיל מבוססת על פלטפורמה חשמלית ייעודית מסוג 3.0 e-Platform ומוצעת בגרסת הנעה אחורית הכוללת מנוע חשמלי בודד עם הספק מרבי של 312 כ"ס וטווח נסיעה מוצהר של 570 ק"מ במחיר של 216,990 ₪ והיא זו שהתייצבה למבחן. לטובת חובבי הביצועים מוצעת גרסת הנעה כפולה עם צמד מנועים בהספק מרבי משולב של 530 כ"ס וטווח נסיעה מוצהר של 520 ק"מ במחיר 233,990 ₪.
עיצוב ונוחות BYD סיל
BYD סיל מציגה עיצוב חיצוני נאה בסגנון קופה 4 דלתות עליו חתום המעצב וולפגנג אגר, האמון גם על כמה מעיצובי למבורגיני ואלפא רומיאו. החזית הנמוכה מציגה יחידות תאורה עם חותמת תאורה בולטת ומשטחים מושחרים המדמים כונסי אוויר. מאחור יחידות תאורה מחוברות ודיפיוזר מושחר המשולב בקצה הפגוש. חישוקים נאים בקוטר 19 אינץ', ידיות דלתות שקועות וגימורים בצבע שחור מבריק משלימים את ההופעה. התוצאה הסופית נאה יותר מיתר דגמי היצרנית, משדרת דינמיות, ומגובה במקדם גרר נמוך של 0.22 cd. מידות המרכב מעט גדולות יותר מהמתחרה האמריקאית. אורכה נמתח לכדי 4,800 מ"מ, רוחבה 1,875 מ"מ, וגובהה 1,460 מ"מ. אורך בסיס הגלגלים עומד על 2,920 מ"מ נדיבים.
תא הנוסעים מדבר בשפת העיצוב של דגמי החשמל הייעודיים של היצרנית, וכמוהם מעוצב בהשראת מוטיבים מעולם הים. במרכז הדשבורד מסך מגע מרכזי בגודל 15.6 אינץ' בעל פיצ'ר סיבוב חשמלי בין מצב אופקי לאנכי כמו בשאר דגמי המותג. הממשק מודרני עם אפשרות לעדכונים OTA, פיקוד קולי, וצימוד אלחוטי לסמארטפון. בדומה לדגמים סיניים רבים, גם כאן ממשק המשתמש מאתגר בשלל תפריטים, אשר חלקם מיותרים לחלוטין. שינוי הטמפרטורה במזגן מתבצע במסך ייעודי של בקרת האקלים, ולאחר מכן אין חזרה אוטומטית לשיקוף הטלפון. למזלנו הגדרות המערכת נשמרות גם לאחר כיבוי והדלקה, כך שהנהג פטור מטקס הגדרות וניתוקים בכל תחילת נסיעה. לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ' מציג אינפורמציה חיונית לרבות אחוז טעינת הסוללה וטווח הנסיעה הנותר.
רשימת הטרוניות כוללת מתג כיבוי והדלקה מיותר, כיוונון פתחי מיזוג דרך הצג המרכזי, ובורר הילוכים מרכזי, שאמנם מתהדר בקריסטל נאה, אך למרות עיצובו הייתי מעדיף מנוף מאחורי ההגה המאפשר שימוש טבעי ונכון יותר ברכב חשמלי. חומרי הדיפון ואיכות ההרכבה הולמים את הסגמנט והמחיר, עם חומרים רכים בחלקים העליונים, דיפון מיקרופייבר נעים ואיכות הרכבה מוצקה.
פתרונות האחסון כוללים תא כפפות, חלל בתחתית הקונסולה המרכזית הצפה עם שקעי טעינה, ותא קטן ומדופן מתחת למשענת היד הקבועה. בנוסף תמצאו צמד משטחי טעינה אלחוטית בקדמת הקונסולה, תאי אחסון בדלתות, וצמד מחזיקי כוסות עם כיוונון עומק. סוככי השמש כוללים תאורה רכה, ותאורת המפות לארבעת הנוסעים נדלקת במחוות אצבע. תא המטען בנפח סביר של 400 ליטרים אך מפתחו צר ומקשה על העמסת מזוודות. קיפול המושב האחורי יביא לנפח גדול, אך תצורת הסדאן מכתיבה מרווח גובה מוגבל. רצפה כפולה מאפשרת יצירת מפלס טעינה אחיד. מתחת לרצפת תא המטען נמצאים ערכת תיקון תקר וכבלי טעינה, לרבות V2L בגרסת אקסלנס הבכירה. בקדמת המרכב נמצא תא מטען קדמי נוסף בנפח 53 ליטרים.
הכניסה והיציאה סטנדרטיות ומצריכות כיפוף קל כמו בכל רכב בסגמנט. ידיות הפתיחה הנשלפות נוחות ואינן מרעישות בעת שקיעתן בחזרה. המושבים הקדמיים בעלי עיצוב מונו נאים למראה, רחבים, ובעלי כיוונון חשמלי מלא, חימום ואוורור. תנוחת הנהיגה טבעית ונעימה, עם אפשרות חשובה להגבהת חלקו הקדמי של בסיס מושב הנהג לטובת תמיכה לירכיים. גלגל ההגה בשרני ונעים לאחיזה וכולל פקדים פיזיים נוחים לתפעול. שדה הראיה טוב, אך מראות צד שאינן תלויות מסתירות זווית ראיה אלכסונית הנחוצה במעברי חצייה וכיכרות. הממדים המכובדים מעט מקשים על תמרון בחניות צפופות, אך מערך מצלמות 360 מעלות וחיישנים היקפיים עוזרים מאד בתמרוני חניה.
המושב האחורי מציע מרווח ברכיים נדיב בהחלט, אך חרף הצהרת היצרנית על מודול סוללות נמוך, בסיס המושב האחורי גבוה כמו בכל רכב חשמלי. רצפה שטוחה ורוחב נדיב מאפשרים הסעת נוסע שלישי בנוחות יחסית. לטובת הנוסעים מאחור פתחי מיזוג מרכזיים, צמד שקעי טעינה, משענת יד מרכזית עם מחזיקי כוסות, ידיות אחיזה, תאורת קריאה, חלונות כהים, וגג פנורמי שאינו נפתח אך כולל פתרון הצללה מקורי בהרכבה ידנית.
נוחות הנסיעה העירונית טובה הודות למתלה אחורי רב חיבורי וכיול רך של הבולמים. בנסיעה במהירות עירונית על אספלט מצולק, מתמודדים המתלים עם חבטות ובורות בצורה טובה ביחס למשקל הרב שחוצה בקלות את רף שני הטונות, אך בדומה ללא מעט סיניות, כיול רך ושיכוך חסר יוצרים חוסר ריסון של המרכב, אשר בשילוב מהירות גבוהה ומשקל רב, מורגשים ומטלטלים את הנוסעים. גרסת אקסלנס הכוללת מתלים אדפטיביים מציעה כנראה כושר ריסון מרשים יותר, אך גרסת ההנעה האחורית הנבחנת אינה מתעלה באספקט זה, לא ביחס לסגמנט ולא בפני עצמה. בידוד הרעשים לעומת זאת טוב מאוד הודות לזיגוג כפול וחומרי בידוד רעשים יעילים. אוושת רעשים חלשה מתחילה להופיע רק מעל למאה קמ"ש, ומערכת השמע המפנקת מבית Dynaudio גוברת עליה בצליל נקי ואיכותי.
ביצועים BYD סיל
BYDסיל בגרסה הנבחנת כוללת הנעה אחורית עם מנוע חשמלי אחורי בהספק מרבי של 312 כ"ס ומומנט מרבי של 36.0 קג"מ. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 5.9 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 180 קמ"ש. הביצועים מיישרים קו עם המתחרות המקבילות בגרסתן החד מנועית, אם כי בניגוד לאופיו של מנוע חשמלי טיפוסי, לא מצאנו כאן בעיטת מומנט מיידית הנשלחת אל הגלגלים, והמטרים הראשונים מעט מהוססים עד שנצבר מלוא המומנט, אלא אם כן בחרנו במצב שיגור הנתמך במצב ספורט בלבד ובטמפרטורת סוללה אופטימלית. לאחר מכן מתקבלת תאוצה חזקה והחלטית, וגם האצות הביניים חזקות כמקובל, והכל מתבצע באופן חרישי וחלק. גרסת אקסלנס דו מנועית עם הספק של 530 כ"ס, מצהירה על תאוצה מאפס למאה קמ"ש תוך 3.8 שניות ומבטיחה ביצועים מחשמלים בתוספת 8% במחיר - הפרש זעום ביחס לתוספת המחיר אותן דורשות המתחרות בגרסאות הביצועים.
הבלימה הרגנרטיבית חלשה וכמעט שאינה מורגשת, למרות חיוניותה למיצוי פוטנציאל הנוחות הגלום ברכב חשמלי. שמחתי למצוא אופציה להשתקת צלילי ההתראות להולכי רגל הניתנים לבחירה. ברשימת הצלילים המביכים גם רעשי כרכרה ומוסיקת מעליות. התנהגות הכביש פיתחה אצלי צפיות לאור הצהרת היצרנית על מבנה שלדה קשיח במיוחד בו הסוללה מוטמעת כחלק אינטגרלי מהשלדה, ומפרט מתלים מרשים הכולל מתלה רב חיבורי מאחור עם עצמות עצה כפולות מלפנים. בפועל, קשה להלין על התנהגות הכביש והיא אכן מהנה למדי הודות למרכז כובד נמוך וחלוקת משקל מאוזנת, אך כיול מתלים רך ושיכוך שאינו מצטיין גורעים מהפוטנציאל ומסתפקים בציון טוב בלבד.
ההנעה האחורית מאפשרת משחקי זנב קלילים, אך לאור המשקל הרב הייתי נמנע מלאתגר את אחיזת הכביש מעבר למגבלותיה הגבוהות. ההגה מהיר עם 2.5 סיבובים בין נעילות, וגלגל ההגה בשרני ומזמין. משקלו במצב ספורט טבעי אך כצפוי הינו חסר תקשורת לחלוטין. הבלמים חזקים והולמים את המשקל והביצועים, אך חסרי תחושה ואינם מגובים בבלימה רגנרטיבית משמעותית שהייתה תורמת רבות לנוחות הנהיגה ולשמירה על הבלמים.
טווח נסיעה BYD סיל
BYD סיל מצוידת בסוללת בלייד LFP (להבים) בקיבולת 82.5 קוט"ש, המהווה חלק אינטגרלי מהשלדה ותורמת בכך לשיפור הקשיחות, הנמכת רצפת תא הנוסעים ושיפור מקדם הגרר. הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של 570 ק"מ לפי תקן WLTP ותומכת בטעינה מהירה בהספק של עד 150 קילוואט DC המאפשרת טעינה מ- 30% עד 80% מקיבולת הסוללה תוך 26 דקות. כידוע, ברכבים חשמליים הנתונים בפועל משתנים בהתאם לתנאי הנהיגה, ובמבחן שלנו עמד טווח הנסיעה על 410 ק"מ בתנאי נהיגה אמיתיים, וצריכת החשמל עמדה על 1 קוט"ש לכל 5 ק"מ. טעינה בעמדה מהירה בהספק 60 קוט"ש, הטעינה את עשרים האחוזים האחרונים תוך חצי שעה. עמדה תלת פאזית ביתית בהספק 11 קוט"ש מילאה את מחצית הסוללה בפחות מארבע שעות. מכסה פתח הטעינה אינו כולל אפשרות פתיחה או סגירה חשמלית, אך זוכה בתאורה הנחוצה בחשיכה ואינה שכיחה בדגמים אחרים. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה BYD סיל
מותג BYD אינו מוכר במערב וטרם נאספו נתונים אודות אמינותו, אך מדובר ביצרנית רכב רצינית וגדולה אשר העלתה אלפי מכוניות על כבישי הארץ. בנוסף, ברכב חשמלי ניתן להסתמך על יתרונות האמינות הנובעים מפשטות מכנית שאינה כוללת מנוע בעירה, תיבת הילוכים, וחלקים נעים רבים ויקרים. גם הטיפולים המייתרים החלפת שמנים, מצתים ורצועות, זולים יותר בהשוואה לרכבי בנזין. מחיר אגרת הרישוי השנתית עומד על סך 588 ₪.
BYD סיל משווקת עם אחריות מלאה למשך 6 שנים או עד 150,000 ק"מ, ואחריות הסוללה עומדת על 8 שנים או עד 200,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 6,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,700 ₪.
בטיחות BYD סיל
BYD סיל נבחנה במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2023 וזכתה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 89% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% על תפקוד מערכות הבטיחות. ציון אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 8 מתוך 8.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 9 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מאחור, מערכת מצלמות היקפיות, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, וזיהוי תמרורים עם פונקציה להתאמת מהירות הנסיעה בבקרת השיוט האדפטיבית למהירות המותרת. תפקוד מערכות הבטיחות הותיר רושם של בשלות ושיפור ניכר ביחס לדגמים קודמים מבית היצרנית.
תמורה למחיר BYD סיל
BYD סיל מוצעת בשתי גרסאות. גרסת ההנעה האחורית הנבחנת בעלת מנוע בהספק 312 כ"ס המוצעת ברמת אבזור דיזיין במחיר 216,990 ₪. אבזור הנוחות כולל בין היתר גג פנורמי קבוע, מושבים קדמיים מאווררים ומחוממים, דיפוני אלקנטרה, מסך מגע בגודל 15.6 אינץ', תפעול קולי, עדכון גרסה מרחוק למערכות הרכב (OTA), תפעול ושליטה מרחוק במערכות הרכב באמצעות אפליקציה ייעודית, תאורת אווירה דינמית, צמד משטחים לטעינה אלחוטית, בורר מצבי נהיגה, בקרת אקלים מפוצלת, שקעי USB מלפנים ומאחור, מערכת שמע DYNAUDIO עם תריסר רמקולים, תאורת לד מלאה וחישוקי 19 אינץ'.
גרסת ההנעה הכפולה בעלת הספק של 530 כ"ס מוצעת ברמת אבזור אקסלנס במחיר 233,990 ₪ וכוללת בנוסף תצוגה עילית, בולמים בעלי שיכוך משתנה וכבל V2L לחיבור מכשירי חשמל חיצוניים.
BYD סיל מציגה התקדמות כבירה ומהירה ביחס לדגמי המותג שהכרנו עד כה. חרף מערכת מולטימדיה מאתגרת כמו ברכבים אחרים המגיעים מסין, הנדסת אנוש בינונית ומתלים רכים, נזקפות לזכותה לא מעט מעלות, ביניהן תא נוסעים איכותי ועיצוב נאה, המגובים במיתוג מוכר ומבטיח בשוק המקומי.
בדומה לסיניות חשמליות רבות, גם BYD סיל מתבלטת בזכות אבזור ונתונים מרשימים ביחס לעלות. פער המחיר של גרסת ההנעה האחורית הנבחנת לעומת המתחרות אינו מהותי כמו הפער בגרסת הביצועים המציעה גם מתלים אדפטיביים ונדמית כעסקה כדאית הרבה יותר ביחס למתחרותיה העולות 10%-20% יותר.
| BYD סיל דיזיין 312 כ"ס חשמלית | |
|---|---|
| מנוע | אחורי חשמלי |
| הספק מרבי | 312 כ"ס |
| מומנט מרבי | 36.0 קג"מ |
| תיבת הילוכים | הילוך יחיד |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,800 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,875 מ"מ |
| גובה כללי | 1,460 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,920 מ"מ |
| נפח תא מטען | 400 ליטרים |
| משקל עצמי | 2,130 ק"ג |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.9 שניות |
| מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
| קיבולת סוללה | 82.5 קוט"ש |
| טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) | 570 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) | 410 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (יצרן) | 16.6 קוט"ש ל-100 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (מבחן) | 20.5 קוט"ש ל-100 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2023) |
| רמת אבזור בטיחותי | 8 (מתוך 8) |
| מחיר | 216,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025