נסיעת מבחן בטויוטה ראב 4 החדש

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: בוריס רוזנר
  • 15 אפריל 2013
  • 0 תגובות

טויוטה ראב 4 הוא שם ותיק ומוכר בקטגוריית רכבי הפנאי שטח, ממציאי הז'אנר בשנות ה- 90 של המאה הקודמת כשקטגורית הפנאי שטח עוד הייתה בחיתוליה. אז היה לראב 4 קל יותר להצליח הודות להיצע דגמים קטן בקטגוריה, עיצוב מרענן, ומוניטין אמינות וסחירות גבוה של טויוטה. האם גם היום טויוטה ראב 4 החדש מספק את הסחורה? התוצאות לפניכם. במשך יומיים נבחנה אצלנו גרסת הפרימיום המאובזרת של הראב 4 שמחירה 199,900 ₪ והיא מהיקרות בקטגוריה. בישראל מוצעת גם גרסת בסיס GLI במחיר 179,900 ₪. על ההבדלים בין הגרסאות נפרט בהמשך.

טויוטה ראב 4

התרשמות חיצונית

הראב 4 החדש צמח והשתפר לעומת קודמו כמעט בכל מימד. שפת העיצוב החדשה והמזוהה עם טויוטה מיושמת גם בראב 4 החדש ומציגה עיצוב דינמי, יפה ובולט יותר. קווי העיצוב חדים ומודגשים. הפגוש הקדמי הגדול מעוטר בפס ניקל לרוחבו. יחידות התאורה הקדמיות כוללות תאורת DRL-LED וגם בהם נמצא פס ניקל הנמשך מהגריל הקדמי.

טויוטה ראב 4

במבט צד, לראב 4 קווים זורמים לאורך המרכב, בתי גלגלים גדולים וחישוקי סגסוגת קלה בקוטר 17 אינץ' שמעט קטנים לעומת בתי הגלגלים אך חתך הצמיגים הגבוה תורם לנוחות הנסיעה ולדעתנו טויוטה בחרה בפשרה טובה בעניין זה. מאחור פנסים בעיצוב זוויתי ודלת תא מטען גדולה על חשבון חלון אחורי קטן וצר. טויוטה ראב 4 מעוצב בפרופורציות נכונות והוא משדר נוכחות מכל זווית שמתבוננים עליו, במיוחד מלפנים.

טויוטה ראב 4

פנים הרכב

עיצוב הפנים דומה לשאר דגמי טויוטה החדשים והוא נעים ומרשים. בתא הנוסעים נעשה שימוש במרקמים שונים - ריפוד דמוי עור בקונסולה הקדמית ובדלתות, חלקי פלסטיק הצבועים בצבע מתכתי, וחלקי פלסטיק במרקם שנראה כמו סיבי פחמן (Carbon Fiber). עיצוב לוח המחוונים ושעון הזמן נראים כאילו נלקחו משנות ה- 90, לאור העובדה שלוח המחוונים הוא אזור מרכזי ברכב המשמש כעמדת הפיקוד של הנהג ראוי היה לדעתנו לעצב אותו באופן מודרני ומזמין יותר, נקווה שעיצובו יטופל במתיחת הפנים הבאה של הראב 4. תצוגת הזמן בשעון לא ברורה באור שמש וטוב אילו ידית ההילוכים הייתה נמוכה ומוצנעת יותר. כל הכפתורים והפקדים ברכב גדולים ואיכותיים, הגישה ללחצני מצב ספורט ו- ECO מעט לא נוחה והם ללא חיווי הפעלה בכפתור עצמו אלא רק בלוח השעונים.

טויוטה ראב 4, תא הנוסעים

איכות ההרכבה נראית טובה למדי ולא נשמעו קרקושים ברכב המבחן שעבר 3700 ק"מ. ההגה מצופה בעור והוא נעים למגע ונוח לאחיזה, ידיות התפעול הידני של תיבת ההילוכים שמאחורי ההגה וכפתורי ההגה עשויים מחומרים איכותיים ומוצקים. מאכזב מעט לגלות שבפנים הרכב נעשה שימוש בחומרים מאיכות לא אחידה. ככל שמתרחקים מההגה פוגשים פלסטיקים קשיחים וחלולים יותר אך באיכות סבירה. באזור ידית ההילוכים ופקדי בקרת האקלים מורכב פלסטיק מבריק שנוטה להישרט ביתר קלות וברכב המבחן כבר נמצאו שריטות קטנות באזורים אלו.

טויוטה ראב 4, תא הנוסעים

סוככי השמש איכותיים וכוללים מראות ותאורה אך לא כוללים משלימי כיסוי. תאורת תקרה קיימת מלפנים ומאחור ויש כמובן תאורה בתא המטען אך הופתענו לגלות כי לא קיימת תאורה בתא הכפפות. כמו כן, כפתורי פתיחת/סגירת החלונות אינם מוארים פרט ללחצן לתפעול חלון הנהג שהוא גם היחיד שנפתח ונסגר אוטומטית בלחיצה אחת.

טויוטה ראב 4, לוח המחוונים

המושבים מרופדים בבד שחור, איכותי ונעים למגע. המושבים הקדמיים נוחים, מרווחים ורכים למדי. קל להגיע לתנוחת ישיבה נוחה הודות לאפשרויות כיוונון יעילות. בנסיעות ארוכות לא התעייפנו ובפניות יש תמיכה צידית מספקת.

יש לציין שלא ניתן לכוון לגובה את מושב הנוסע הקדמי והייתה חסרה לנו אפשרות לכוון את קשיות תמיכת הגב התחתון.

טויוטה ראב 4, חלקי פלסטיק במרקם דמוי סיבי פחמן

המושבים האחוריים נוחים מאד וניתן להטות את זווית משענות הגב לאחור ולפנים לפי הצורך בעזרת ידית הנמצאת בצידי המושבים. אותן ידיות משמשות גם לקיפול מהיר ונוח של המושבים לרצפה שטוחה מבלי שמשענות הראש יתקלו במושבים הקדמיים ויפריעו לקיפולם. המושבים האחוריים יכילו 2 נוסעים מבוגרים בנוחות, גם 3 מבוגרים ממוצעים ירגישו בנוח. הבשורה למשפחות היא שניתן להרכיב 3 בוסטרים לילדים במושב האחורי. הכניסה והיציאה מהראב 4 נוחה וקלה, מרווח הרגליים והראש מצויינים בכל המושבים ובכל מצב. גם נוסעים גבוהים יוכלו להתמקם בנוחות.

טויוטה ראב 4, קיפול מהיר ונוח של המושבים מאחור

ריצפת הרכב בשורת המושבים האחורית שטוחה כמעט לחלוטין, מדרגת תעלת ההינע היא בגובה 2 ס"מ בלבד ואינה מפריעה כלל. משענת היד הקדמית לא פולשת לתא הנוסעים האחורי מה שמוסיף לנוחות היושבים מאחור. אהבנו את הגישה הנוחה ביותר לעיגוני האיזופיקס החשופים במושבים האחוריים, דבר המזרז מאד את התקנת והסרת מושבי הבטיחות לילדים, לא עוד חיפושים באפלה אחר עיגוני איזופיקס. הראב 4 זכה בציון של 5 כוכבי בטיחות במבחן הריסוק של ENCAP.

טויוטה ראב 4, תא המטען

נפח תא המטען עומד על 506 ליטר, נתון ממוצע בקטגוריה. הראב 4 מגיע לישראל עם גלגל רזרבי מלא כולל חישוק סגסוגת קלה דבר הגוזל לא מעט מריצפתו ומשימושיותו של תא המטען. עם זאת תא המטען נוח להטענה וכולל גם ווים לשקיות. גרסת הפרימיום כוללת דלת תא מטען הניתנת לפתיחה וסגירה חשמלית גם משלט המפתח, אופציה יעילה ונוחה.

טויוטה ראב 4, גלגל חלופי בגודל מלא עם חישוק מסגסוגת קלה

מאפיינים ואבזור

אבזור המכונית בגרסת GLI הזולה יותר הוא בסיסי למדי ביחס למחיר וכולל בין היתר: 7 כריות אוויר, חישוקים קלים בהתקנה מקומית, רדיו דיסק תומך MP3 נשלט מההגה, שקעי AUX ו- USB, דיבורית בלוטות', 6 רמקולים, נעילת דיפרנציאל מרכזי (עד מהירות 40 קמ"ש), הגה בציפוי עור מתכוונן לעומק ולגובה, תאורת יום DRL-LED, מראות צד חשמליות עם פנסי איתות ומזגן מכני.

עבור גרסת הפרימיום תתבקשו כאמור, להוסיף עוד 20,000 ₪ והיא כוללת בנוסף לגרסת GLI: פס קישוט תחתון בגימור ניקל בפגוש הקדמי, פנסי ערפל, קיפול חשמלי למראות צד, שמשות אחוריות כהות, חיישנים להפעלה אוטומטית של המגבים והפנסים, חישוקי סגסוגת קלה מקוריים, גלגל חלופי בגודל מלא כולל חישוק סגסוגת מקורי, מסך מגע עליו נפרט בהמשך, פקדי העברת הילוכים מאחורי ההגה, בקרת שיוט, בקרת אקלים דו אזורית, מראה מרכזית אלקטרו-כימית המתכהה אוטומטית בעת סינוור, ריפודי בד מהודים, גימור דמוי עור בדלתות ובדשבורד ודלת תא מטען חשמלית. היינו מצפים לקבל, לפחות בגרסה המהודרת שעלותה כ- 200,000 ₪ גג שמש, ריפודי עור, פתחי מיזוג אחוריים, ומפתח קפיץ שמקבלים גם ברכבים שעולים חצי ממחירו של הראב 4.

טויוטה ראב 4, גימור דמוי עור בדשבורד

מערכת השמע במכונית תומכת MP3 ונשלטת ממסך מגע בגודל 6.1 אינץ' הקיים רק בגרסת הפרימיום ולטעמנו קטן מעט לרכב בגודל זה, ובמחיר שכזה, מסך בגודל 7 אינץ' ברזולוציה גבוהה היה הולם יותר. המערכת נשלטת מההגה וכוללת 6 רמקולים, בעלת חיבוריות בלוטות' הן כדיבורית למכשיר סלולארי והן להזרמת שמע בחיבוריות בלוטות' מכל מכשיר תומך, ושקעי AUX ו- USB. במעבר המערכת למצב הזרמת שמע בחיבוריות בלוטות' (BT Audio) מופעל אוטומטית נגן השמע בסמארטפון וניתן לשליטה מכפתורי השליטה של המערכת ברכב, כולל שליטה מההגה, מאוד נוח ובטיחותי. איכות השמע סבירה וצפויה כך שרוב המאזינים יהיו מרוצים. במצב דיבורית איכות השמע מצויינת בשני צידי הקו. מערכת השמע אינה תומכת בפורמט DVD, אינה כוללת חיבור ייעודי לאייפון/אייפוד ולא מותקנת ברכב תוכנת ניווט. כמו כן, משמש המסך לתצוגת נתוני מחשב הדרך המציג, בין היתר: מהירות נסיעה ממוצעת, טווח נסיעה צפוי עד להתרוקנות מיכל הדלק, זמן נסיעה נוכחית והיסטוריית צריכת דלק המוצגת בתצוגה גרפית.

טויוטה ראב 4, היסטוריית צריכת דלק בתצוגה גרפית

גרסת הפרימיום כוללת גם בקרת אקלים דו אזורית יעילה מאד שמצליחה לשמור על טמפרטורה נעימה ברכב מבלי לעשות רעש ומבלי להקפיא את הידיים. קיימים 5 פתחי מיזוג אוויר כאשר פתח מיזוג אחד נמצא במקום לא שגרתי בחלק העליון של הדשבורד והוא אחראי להזרמת אוויר כלפי מעלה בזווית שמגיעה ליושבים מאחור ובכך לפצות מעט על חוסר בפתחי מיזוג אחוריים.

בראב 4 החדש ניתן למצוא מספר תאי אחסון בגדלים שונים במקומות שונים ברכב. כך לדוגמה ניתן למצוא בכל דלתות הרכב מקום איחסון לבקבוק קטן (500-700 סמ"ק), תא אחסון גדול במשענת היד (ללא מיזוג), מתקן עמוק לכוס גדולה ותאים קטנים מרופדים בגומי שיתאימו לארנק, טלפון סלולארי וכדומה. תא הכפפות בגודל בינוני ואינו כולל מיזוג ותאורה. חסרים היו לנו תאי אחסון מתחת למושבים שהיינו מצפים למצוא בגרסה זו.

יחידת הנעה

טויוטה ראב 4 משווק בישראל עם מנוע בנזין טורי 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטרים המספק 151 כ"ס המושגים ב- 6,200 סל"ד ובעל מומנט של 19.9 קג"מ המושג ב- 4,000 סל"ד. למנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה עם אפשרות לתפעול ידני ומערכת הנעה כפולה קבועה. בגרסת הפרימיום קיימים כאמור, גם פקדי העברת הילוכים מאחורי ההגה.

טויוטה ראב 4, מנוע המספק 151 כ"ס

לפי נתוני היצרן, תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 10.7 שניות וצריכת הדלק עומדת על 13.9 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. אנו מדדנו 11.2 שניות בתאוצה מ- 0 ל- 100 קמ"ש במצב ספורט ו- 7 שניות בתאוצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש. נוכחנו כי מצב ספורט שומר על המנוע בסל"ד גבוה בו תגובת המנוע חזקה ומהירה יותר אך הנסיעה מלווה ברעש מנוע ולא מומלצת בדרך בין עירונית גם בשל צריכת הדלק הגבוהה.

במצב ECO החסכוני עובד המנוע בסל"ד נמוך יותר והרכב מרגיש פחות אנרגטי. אנו ממליצים לנהוג במצב הסטנדרטי שהיה המאוזן והנוח ביותר מבין שלושת המצבים האפשריים. צריכת הדלק המשולבת בפועל בתנאי המבחן הייתה 10.5 ק"מ לליטר. בימי המבחן נסענו כ- 70% בכבישים בין עירוניים, השאר בדרכים עירוניות ובדרכים לא סלולות. מיזוג האוויר פעל ללא הרף וברכב נכחו עוד נוסע או שניים פרט לנהג.

על הכביש

תנוחת הישיבה, כאמור נוחה אך המראה הפנימית ממוקמת נמוך מדי ונכנסת לטווח הראיה באופן שמטריד ומפריע עד שמתרגלים לנוכחותה. טווח הראיה לאחור מצומצם עקב קורות C רחבות ושמשה אחורית קטנה וצרה, העובדה שהיא גם כהה מקשה עוד יותר על הראות לאחור. מראות הצד לעומת זאת גדולות וטווח הראיה שהן מכסות מעולה. טווח הראיה לפנים הוא טוב אך השמשה הקדמית מעט צרה ומכסה המנוע גבוה. טווח הראיה לצדדים טוב מאוד בשל קורות A דקות וקו חלונות נמוך יחסית.

הנעת הרכב חרישית ותחילת הנסיעה שקטה וחלקה. הגיר הרציף פועל בצורה נעימה. שיוט ב- 100 קמ"ש יביא את מחוג הסל"ד לאזור ה- 2,000 סיבובים לדקה וזה מצויין, המנוע חרישי כל עוד לא דורשים ממנו יותר מדי. בלחיצה מתונה על דוושת התאוצה המנוע עדיין שקט. עם הספק של 151 כ"ס, תיבה רציפה, הנעה כפולה ומשקל עצמי של 1,550 ק"ג מתקבלים תאוצות ביניים סבירות ומספקות. ביצועי הרכב בהחלט מספקים בנהיגה יומיומית ובסך הכל קל לשמור על קצב נסיעה זריז. סביר להניח שתיבה אוטומטית פלנטרית או תיבה רובוטית כפולת מצמדים היו משפרות את תאוצות הרכב.

טויוטה ראב 4

התחושה היא שקל לשלוט ולנהוג ברכב בכל מצב. בנסיעה עירונית ההגה קליל והרכב נוח לתמרון גם במקומות צפופים. בכביש המהיר הרגשנו כי ההגה מעט קל מדי ורצוי היה שההגה יתנגד מעט יותר במהירות גבוהה. הבלמים בראב 4 מגיבים במהירות וביעילות ומספקים את הסחורה. השליטה על עוצמת הבלימה מדוייקת וצפויה למדי.

טויוטה ראב 4

כיול המתלים בטויוטה ראב 4 נוטה להיות בינוני-קשיח. המתלים לא מצליחים לגהץ מהמורות בכביש והתקלות בבורות ושברים בכביש או בשביל חודרים לתא הנוסעים. אולם ברוב המקרים הנסיעה די נוחה ונטולת טלטלות. בנסיעה עירונית מנהלתית היינו מבקשים כיול מתלים רך יותר לרכב שכזה. את יתרונות המתלים בכיול הקשיח מרגישים מחוץ לעיר שם הראב 4 מרגיש מהודק לכביש, משרה תחושת בטחון בשיוט במהירות גבוהה והמרכב מרוסן היטב בכביש גלי.

במהירות של כ- 60 קמ"ש כבר נשמעים רעשי הצמיגים ובמהירות של כ- 80 קמ"ש חודרים לתא הנוסעים גם רעשי רוח. באופן כללי הראב 4 מבודד רעשי מנוע וסביבה בצורה סבירה, בידוד רעשי הצמיגים טוב פחות.

טויוטה ראב 4

על מבחן בתנאי שטח קשים ויתרנו מראש עקב מרווח גחון נמוך בגובה 187 מ"מ וזוויות גישה ונטישה שאינן מתאימות למכשולי שטח רציניים. את הראב 4 לקחנו לבדיקה בדרכי עפר, חולות רדודים ושבילי כורכר. נציין כי מערכת ההנעה הכפולה והאקטיבית שמרה על אחיזה גבוהה בכל תנאי השטח שנבדקו. גם כשניסינו מעט לאתגר את הרכב ולאבד אחיזה בצורה מכוונת הראב 4 התעקש לשמור על מסלול הנסיעה. את החולות צלח הרכב בקלות וללא התחפרויות.

טויוטה ראב 4

סיכום

הדור הרביעי של הראב 4 טוב מקודמו בכל פרמטר. מדובר ברכב יפה, מרווח לכל נוסעיו, שקט, חסכוני ונעים לנהיגה ונסיעה. סביר להניח גם שהראב 4 ישמור על ערכו ויוכיח אמינות גבוהה. הראב 4 מגיע לישראל עם הנעה כפולה בלבד וניצב אוטומטית בקבוצת רכבי הפנאי שטח היקרים יותר יחד עם מתחרים כגון פורד קוגה, סובארו פורסטר, מיצובישי אאוטלנדר והגרסאות הבכירות של המאזדה CX-5, שברמות המחירים הנ"ל גם מציעים אבזור עשיר יותר. למרות המחיר היקר מעט, הראב 4 הוא מתחרה ראוי בקטגוריית הפנאי שטח ומומלץ למשפחות שאוהבות לשבת גבוה ברכב עם נוכחות, משפחות שמטיילות בשבילים לא סלולים ובתנאי שטח המצדיקים רכישת רכב בעל הנעה כפולה ואחיזה מוגברת אך לא כוללים מכשולים גבוהים מדי.