מבחן קיה ריו סדאן ידנית

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום: מערכת גיר
  • 12 מאי 2013
  • 0 תגובות

קיה ריו סדאן משתייכת לסגמנט התת משפחתיות, עם התייקרות המכוניות המשפחתיות ועימן שווי השימוש מתכווצות מכירות המכוניות המשפחתיות ומתרחבות מכירות המכוניות התת משפחתיות. בהתאם למגמה גדל ומתרענן היצע הדגמים בסגמנט התת משפחתיות וכולל גם את הסקודה ראפיד ואחותה התאומה סיאט טולדו שאוטוטו בארץ, שברולט סוניק סדאן משודרגת, סיטרואן C אליזה, פיג'ו 301 ויונדאי i25 - אחותה לפלטפורמה של הקיה ריו.

קיה ריו סדאן

הדור השלישי של הקיה ריו סדאן הוצג בשנת 2011 ושיווקו בארץ החל בשנת 2012. המכונית משווקת בארץ עם מנוע אחד בלבד מסוג בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר ובהספק 109 כ"ס ועם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת ארבעה הילוכים או ידנית בעלת 6 הילוכים. הגרסה הידנית משווקת ברמת גימור LX בלבד והגרסה האוטומטית משווקת ברמת הגימור LX ורמת הגימור EX הגבוהה יותר. לקחנו את גרסת הריו סדאן 1.4 ידנית ברמת גימור LX לנסיעת מבחן.

קיה ריו סדאן

התרשמות חיצונית

מעצבי קיה, תחת ניהולו של פיטר שרייר, ביצעו קפיצת מדרגה משמעותית בדור השלישי של הריו לעומת הדור הקודם מבחינת העיצוב החיצוני והפנימי, איכות החומרים וההרכבה. הדור השלישי מציע עיצוב נאה, זורם, ובעל נוכחות. למכונית יחידות תאורה גדולות מקדימה ושבכה קדמית מרשימה המאפיינת גם את שאר דגמי החברה. הסרח האחורי גדול מדי לטעמנו, במדידה שערכנו מצאנו כי מרכז הגלגל האחורי רחוק כמטר מקצה הפגוש האחורי. הגלגלים האחוריים נראים מעט קטנים ביחס לאחורי הרכב.

קיה ריו סדאן

פנים הרכב

תא הנוסעים מאובזר ומעוצב וחל שיפור ניכר מהדור היוצא, צבע תא הנוסעים שחור בלבד ומעט קודר. המושבים בריפוד בד שחור, נוחים ותומכים ברמה סבירה. הישיבה במכונית מרווחת, התקרה גבוהה ובסיס הגלגלים של הקיה ריו הארוך מהממוצע בקטגוריה ועומד על 2.57 מ' מאפשר מרווח רגלים מספיק מלפנים. קורות A מפריעות מעט לשדה הראיה לפנים, גם זוית החלון ונקודת המפגש שלה עם מכסה המנוע גבוהה מדי ומחייבת סף חלון קדמי גבוה ושדה ראיה מצומצם במיוחד לאלו שלא התברכו בגובה 1.80 מטר והלאה. הנדסת האנוש טובה, אין הפרעה לרגליים, לוח המחוונים ברור, המתגים במקומם. מתגי הפעלת המזגן גדולים ונוחים לתפעול.

קיה ריו, תא הנוסעים

המושב האחורי שטוח למדי ונוח להתקנת כסאות בטיחות לילדים. מרווח הרגליים מאחור טוב וגם התקרה גבוהה. גב המושב האחורי ניתן לקיפול על מנת להגדיל את נפח תא המטען, בסיס המושב האחורי לא מיועד להסרה או לקיפול ובקיפול גב המושב לא מתקבל משטח הטענה אחיד בגובה רצפת תא המטען. רצפת הרכב מאחור שטוחה למעט מדרגה קטנה ולא מורגשת במרכז בגובה של כ- 5 ס"מ. בגב המושבים הקדמיים ישנם כיסי אחסון לנוחיות היושבים מאחור ובדלתות מאחור מקום לאחסון בקבוקים קטנים.

גב המושב האחורי במצב מקופל

נפח תא המטען עומד על 389 ליטר, נמוך מהממוצע בקטגוריה. רוחב פתח תא המטען כ- 950 מ"מ בחלקו העליון, 850 מ"מ בחלקו התחתון וגובהו כ- 420 מ"מ, מרווח סביר אך לא מספיק לחלק מעגלות התינוק הגדולות. גובה סף הפתח כ- 720 מ"מ משפת הכביש ונוח להטענה.

קיה ריו סדאן, תא המטען

מאפיינים ואבזור

גרסת ה- LX עשירה באבזור ושמחנו למצוא בה: קודנית קיה מקורית, משענת יד לנהג, 2 כניסות 12V, מערכת רדיו MP3 מקורית עם כניסות USB ו- AUX וכפתורים לשליטה מגלגל ההגה, הגה כוח המתכוונן לגובה ולמרחק, משענת יד מרכזית קדמית, גלגל חלופי בגודל מלא, תאורת יום DRL אוטומטית וכיבוי אורות אוטומטי בעת הוצאת המפתח. למפרט הרכב המלא.

קיה ריו, תא הנוסעים

ובכל זאת לא מדובר ברכב משפחתי בגודל מלא וגם לא בגרסה המאובזרת לכן לא תמצאו ברכב חיפוי עור לגלגל ההגה, מושב הנהג ניתן לכוונון גובה אך תמיכת הגב התחתון אינה ניתנת לכוונון, סוככי השמש ללא תאורה וללא מדפים הנפתחים להארכת שטח הכיסוי, רק חלון הנהג נפתח ונסגר בלחיצת כפתור אחת, שטיחי הרכב עשויים גומי, המיזוג מכני ולא אלקטרוני וללא פתחי מיזוג ליושבים מאחור.

קיה ריו, תא הנוסעים

האבזור הבטיחותי מלא וכולל 6 כריות אוויר, כרית אוויר לנוסע עם אפשרות נטרול, מערכת בקרת יציבות אקטיבית VSM, מערכת התראה בעת בלימת חרום ESS, תאורת יום, שטיחים קדמיים עם תפס למניעת החלקה ו- 3 עוגני ISOFIX מאחור.

קיה ריו, תא הנוסעים

יחידת הנעה

המכונית מצויידת במנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.4 ליטר המספק 109 כ"ס המושגים ב- 6,300 סל"ד עם מומנט של 14.0 קג"מ המושג ב- 4,200 סל"ד. למנוע משודכת תיבת הילוכים ידנית שלשמחתנו כוללת שישה יחסי העברה, חריג לטובה בסגמנט התת משפחתיות. רמת זיהום האוויר של המכונית הינה מקבוצה 4. לפי נתוני היצרן, תאוצה מאפס למאה קמ"ש מושגת תוך 11.5 שניות, המהירות המרבית עומדת על 183 קמ"ש וצריכת הדלק עומדת על 18.1 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. בזמן המבחן מדדנו 12 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש לאחר כמה נסיונות וללא הפעלת המזגן. צריכת הדלק שהשגנו בזמן המבחן היתה כ- 13 ק"מ לליטר, לפי נתוני מחשב הדרך.

קיה ריו, תא המנוע

על הכביש

עם התחלת הנסיעה הבחנו בחוסר זמינות כוח בסל"ד נמוך והחלנו למשוך את העברת ההילוכים כדי לנצל את רצועת הכוח בסל"ד גבוה ולהדביק את קצב המכוניות סביבנו בכביש. אמנם מומנט המנוע אינו גבוה אך היינו מצפים מתיבה ידנית בת 6 הילוכים לנצל טוב יותר את זמינות הכוח של המנוע. המכונית מתקשה בתאוצות, במיוחד כאשר מזגן המכונית בפעולה. רעשי הכביש והסביבה נשמעים בתא הנוסעים, גם רעש המנוע נשמע היטב, תוצאה של חיסכון בבידוד תא הנוסעים - עוד הבדל משמעותי בין מכונית תת משפחתית למכונית משפחתית בגודל מלא.

קיה ריו סדאן

המתלים בקיה ריו רכים מדי, בסיבובים ניתן להרגיש שהמכונית נוטה הצידה יתר על המידה ומציגה זווית גלגול גדולה. מהמורות הכביש מטופלות ברמה סבירה והמכונית קופצת מדי בכביש גלי. "שבירה" פתאומית של ההגה גרמה לטלטלה רצינית של המכונית ימינה ושמאלה עד לאיזונה. ההגה קל מדי לטעמנו, קל מאוד לתמרון המכונית בעיר אך אינו מתקשר טוב עם הגלגלים הקדמיים וחסר התנגדות מספקת במהירויות גבוהות.

קיה ריו סדאן

ידית ההילוכים קלה לתפעול ומאפשרת העברת הילוכים חלקה ונוחה. דוושת המצמד רכה אך ברכב המבחן מהלכה היה קצר מדי ודרש הסתגלות. בלוח המחוונים מוצגת המלצה על העלאת הילוך למען החסכון בדלק ולדעתנו אינה מדוייקת ומוצגת בסל"ד גבוה מדי. המלצה על הורדת הילוך וחווי על ההילוך בו נמצאת התיבה חסרים. במכונית מותקנת מערכת מבורכת של סיוע לזינוק בעליה (HAC) המונעת הידרדרות בזמן הזינוק.

קיה ריו סדאן

הבלמים במכונית טובים אך מערכת ה- ABS נוקשת ומחוספסת וגורמת להרבה ויברציות בתא הנוסעים, בניגוד למכוניות משפחתיות בגודל מלא כגון הקיה פורטה שם הפעולה חלקה ומעודנת. זריקות זנב במכונית מטופלות מיידית ע"י מערכת בקרת היציבות (ESP) ומערכת בקרת היציבות האקטיבית (VSM) הניתנות לביטול אך איננו ממליצים לעשות כן. במבחני הריסוק של Euro NCAP זכתה קיה ריו בחמישה כוכבי בטיחות.

קיה ריו סדאן

סיכום

קיה ריו סדאן הינה מכונית תת משפחתית במחיר 90,000 ש"ח ואינה מכונית משפחתית בגודל מלא. עיצובה יפה ומושקע, רמת האבזור נאה ומדובר במכונית שימושית ומרווחת למשפחה צעירה. בתחום הביצועים המכונית מאכזבת, ממנוע בעל 109 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית בת שישה יחסי העברה היינו מצפים לביצועים טובים יותר, ומתווספים לכך מתלים רכים והגה רך מדי ולא מתקשר כראוי. במחירה הנוכחי מהווה הקיה ריו אלטרנטיבה מעניינת למשפחה צעירה המוגבלת בתקציב המימון לרכב או בגובה שווי השימוש.