אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
בשנת 2009 הציגה קיה מיקרוואן קופסתי ומוזר למראה אותו היא כינתה "סול", נשמה באנגלית. עם הסול הצטרפה קיה לשורה ארוכה של יצרניות שמציעות דגמים בהתאם לאופנה הפופולארית במיוחד ביפן, שם גודש התנועה ייצר את קטגוריית מכונית ה"קיי" (Kei). רכבים אלה מאופיינים בעיצוב מרובע ותרגום ממדי הרכב החיצוניים למרחב הפנימי המקסימאלי ביותר לאותם ממדים חיצונים.
קיה סול אמנם אינו משתייך באופן טבעי לקטגוריה זו, הכוללת רכבים קטנים ממנו. עם זאת, ההקשר ברור - מידות חיצוניות שגדולות אך במעט ממכונית סופר מיני שגרתית יחד עם גג גבוה, מושבים גבוהים ומרכב קופסתי מעניקים תנוחת נהיגה שולטת ומצליחים למקסם את שטח הפנים לטובת תא נוסעים אוורירי.
בתערוכת ניו יורק שהתקיימה בתחילת שנת 2013 הוצג הדור השני של קיה סול. עוד לפני החשיפה, הצהירה היצרנית בראש חוצות כי היא תשמור על העיצוב האיקוני שהיה אחת הנקודות הבולטות ביותר של הדגם היוצא וכי תשמור על האופי והנשמה של הרכב.
אין ספק שלא הופתענו לראות כי למעט שינויים בגופי התאורה הקדמיים, שבכה קדמית שעוצבה מחדש והובלטה, קיה סול החדשה נראית דומה עד מאוד לדגם היוצא. השינויים הבולטים ביותר בעיצוב החיצוני של הרכב הם יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות, דלת תא המטען שקיבלה מראה עתידני וכן תוספת חיפויי פלסטיק שחורים מסביב למרכב המעניקים לרכב מראה "קרוסאוברי" בהתאם לאופנה הנוכחית באירופה, שם רוצה קיה להשיג דריסת רגל משמעותית בשנים הקרובות.
עיצוב חיצוני - תאהבו או תשנאו אותה, להישאר אדישים פשוט אי אפשר
תוך שאני מסיים סיבוב נוסף מסביב לקיה סול החדשה מחוץ לסוכנות, אני מחליט לעשות עוד סיבוב ולנסות להחליט מה אני חושב עליה. מצד אחד, קצרה וגבוהה, הגלגלים קטנים, החלונות גדולים, האף והאחוריים פחוסים. מרובעת. משעממת. כאילו מנסה לרמוז שלא מעניין אותה למצוא חן בעיניי והיא תצליח לשבות אותי בזכות רשימות נתונים ומפרטים טכניים.
מצד שני, אני לא יכול להתעלם מהצביעה הדו-גונית באדום ושחור המוצעת בגרסת LX הבסיסית שהתייצבה למבחן, בתי הגלגלים המנופחים, הלוע הפעור והכועס, הגג הצף ופנסי האיתות שנדדו למראות הצד והשאירו מקום על הכנפיים הקדמיות לכיתוב "Soul". אולי אחרי הכל יש לה קצת נשמה? יש בה משהו, זה בטוח. מה זה בדיוק עדיין לא הצלחתי לפענח. אכנס פנימה, אולי שם אבין בדיוק מה קורה פה.
עיצוב פנים - הפכים משלימים?
השינויים בתא הנוסעים היו אחד הנושאים שזכו לתשומת הלב הרבה ביותר עם השקת הדור השני של קיה סול. היצרנית הצהירה כי עבדה על שינוי מקיף והפחת חיים חדשים בתא הנוסעים בעזרת החדרת יותר אלמנטים עגולים ויצירת תא נוסעים מעניין ומגניב יותר. הם לא צחקו, שם בקיה. בניגוד מוחלט לעיצוב החיצוני, בתא הנוסעים מפוזרים אין ספור עיגולים. נראה שבכל ס"מ פנוי הצליחו מהנדסי קיה לדחוס עוד עיגול ועוד אליפסה.
למען האמת, השינוי מבורך. אם תא הנוסעים של הדור הקודם הרגיש לא מגובש, עם שילוב של מספר שפות עיצוב, כאן ניתן לראות בקלות את הכיוון שלקחה היצרנית. היא כאילו מתעלמת בבוז מהעיצובים המקובלים ומכל הקונספט של המיקרוואן המשעמם וצועקת לעולם שרכב שימושי לא חייב להיות בנאלי וחסר שמחת חיים.
למרות העובדה כי תא הנוסעים מורכב ברובו מחלקי פלסטיקה שחורים, הוא עדיין מצליח להיראות אוורירי ורענן. תפירה בצהוב בהיר על ההגה, שק העור של ידית ההילוכים, משענת היד המרכזית והמושבים מצליחה לשבור את מונוטוניות הצבע השחור ושפע העיגולים גורם לעיניים להימשך לפרטים מיוחדים ומעניינים בתא הנוסעים.
אחרי שהעיניים מתרגלות לכל העיגולים, הדבר הבא שתופס את תשומת הלב הוא הסידור המשונה של הכפתורים על ההגה, בעיגול כמובן. על כל אחד משני החישורים העליונים מסודרים ארבעה כפתורים בצורת עיגול ולצידם כפתור נוסף, בתחילה הסידור מרגיש לא טבעי ולא נוח, אך מהר מאוד מתרגלים וההבלטה של הכפתורים מעל החישורים תורמת לנוחות והופכת את ההגעה אליהם לנוחה מאוד. מאידך, אל ששת הכפתורים אשר ממוקמים קרוב לציר ההגה קשה להגיע ותפעולם דורש הורדה של העיניים מהכביש.
מושבים ומרווח - מה זה קטן מבחוץ וגדול מבפנים?
לאחר שסיימתי ללטף את ההגה שעטוף בעור נעים מאוד למגע, המשיכו עיניי לפתחי המיזוג המרכזיים הבולטים מעל הקונסולה המרכזית. מסיבה כלשהי, בחרה קיה שלא לאפשר סגירה שלהם. לבסוף נחות העיניים על פתחי המיזוג הצדדים כאשר בכל אחד מהם משולב אחד משישה רמקולים שאיתם מגיעה הסול.
הפספוס הגדול ביותר בתא הנוסעים של קיה סול הם המושבים. הם רכים מדי איפה שציפיתי לקבל תמיכה, קשים מדי איפה שרציתי לשקוע בנינוחות ובתחתית משענת הגב נמצאת בליטה שאמורה לספק תמיכה לגב התחתון אך הלכה למעשה מרחיקה אותו מהמשענת. בנסיעת המבחן אכן הסתבר כי המושבים רכים מדי ולא תומכים.
תנוחת נהיגה אופטימלית מתקבלת בקלילות בזכות טווח כיוון רחב של המושבים וההגה. גם כאשר מורידים את המושב עד לסוף המהלך מתקבלת תנוחת ישיבה מעט גבוהה, דבר שיכול להפריע לחלק מהנהגים.
תא הנוסעים של קיה סול מרווח מאוד יחסית למידותיו החיצוניות הקומפקטיות שעומדות על: אורך 4,140 מ"מ, רוחב 1,800 מ"מ וגובה 1,593 מ"מ. בזכות העיצוב הקופסתי, מכסה המנוע הקצר ומיקום הגלגלים האחוריים בפינות האחוריות של הרכב, מתקבל שפע של מקום לארבעה מבוגרים. התקרה הגבוהה מספקת שפע של מרווח ראש אפילו בגרסה הבכירה, לה גג שמש פנורמי שמנמיך את התקרה ב- 44 מ"מ. רצפת הרכב שטוחה כמעט לחלוטין. אף ששלושה מבוגרים יתקשו לשבת בנוחות מאחור, אין שום מניעה למלא את המכונית בחמישה נוסעים בגודל ממוצע לנסיעות קצרות.
המחיר שמשלמת קיה סול על תא הנוסעים המרווח הוא בנפח תא המטען שעומד על 354 ליטרים בלבד. קיפול המושבים האחוריים מגדיל את הנפח לכדי 1,367 ליטרים מכובדים אך שפת הטענה גבוהה ומושבים שאינם מתקפלים לגמרי מקשים על העמסת מטען גדול או כבד מדי.
איכות חומרים, איכות הרכבה והנדסת אנוש - מרגישה יקרה יותר ממה שהיא
איכות החומרים בקיה סול טובה. היא אמנם לא משהו שתרוצו לספר עליו לחברים שלכם, אבל מרבית המשטחים מרגישים טוב מאוד ביחס למחיר של 119,900 ₪. איכות ההרכבה טובה גם היא, ואפילו בנסיעה על כביש משובש מאד לא נשמעו חריקות או רעשים חשודים ותא הנוסעים הרגיש מוצק ואיכותי במהלך כל נסיעת המבחן.
למעט הכפתורים על ההגה, כל הפקדים בתא הנוסעים של קיה סול נופלים בצורה טבעית מאוד לידיים ונמצאים בדיוק במקום שהייתם מצפים למצוא אותם. התפעול נוח וקל, לוח השעונים ברור וקריא כאשר במרכזו נמצא מחשב דרך בסיסי שמספק מידע על צריכת דלק רגעית וממוצעת, מרחק נסיעה מאז האיפוס האחרון, טווח ק"מ עד לתדלוק, טמפרטורה חיצונית וההילוך המשולב.
אבזור - אין תלונות
כבר בגרסת LX הבסיסית מגיעה קיה סול חמושה ברשימת אבזור מרשימה למדי ביחס למחיר. היא כוללת פריטים כמו דיבורית בלוטות' מובנית, בקרת שיוט ומגביל מהירות עם שליטה מההגה, שישה רמקולים, בקרת אקלים, שקעי USB ו- AUX ואפילו זכרון פנימי לאחסון מוזיקה. כמו כן, מצויידת קיה סול במערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 4.3 אינץ' שאמנם קטן מעט אך מציג את תוכנו באופן קריא וברור גם בשמש ישירה.
גרסת EX הבכירה מוסיפה לרשימה גג פנוראמי נפתח, מסילות גג, חישוקי סגסוגת בקוטר 18 אינץ', קיפול חשמלי למראות הצד ושמשות אחוריות כהות.
אבזור הבטיחות זהה בשתי הגרסאות והוא כולל 6 כריות אוויר עם אפשרות לביטול כרית האוויר של הנוסע לצד הנהג, עיגוני ISOFIX במושבים האחוריים, פנסי ערפל ומגוון מערכות בטיחות אקטיביות.
יחידת הנעה וביצועים - Nu Generation
בחרטומה של קיה סול שוכן מנוע 1.6 ליטר מסדרת NU מהדור החדש של מנועי חברת האם, יונדאי. מדובר במנוע בנזין עם הזרקה ישירה שמפיק 132 כ"ס ב- 6,300 סל"ד ומומנט מרבי של 16.4 ב- 4,850 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת שישה הילוכים עם אפשרות להעברה ידנית מידית ההילוכים וכן כפתור Eco שתורם לחסכון בצריכת הדלק ע"י שינוי עקומת המומנט ותזמון העברת ההילוכים אך פוגע בביצועים כמובן.
על פי נתוני היצרן, צריכת הדלק המשולבת של קיה סול עומדת על 13.2 ק"מ לליטר אך במהלך המבחן, שכלל ברובו נסיעה בין עירונית, נתון צריכת הדלק הרשים פחות ועמד על 9.8 ק"מ לליטר. את המיאוץ מאפס למאה קמ"ש סיימה קיה סול תוך 10.9 שניות סבירות והתאוצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארכה 7.0 שניות.
במרבית המצבים מספק המנוע די כוח ופעולת תיבת ההילוכים חלקה ונעימה אך תיבת ההילוכים המכויילת במובהק לחסכון בדלק גרמה לכך שכשנדרשתי לעקיפות מהירות או נהיגה שהיא מעט מחוץ למעטפת הנורמה ההילוך המשולב היה גבוה יותר ממה שרציתי וגרר הורדה גוזלת זמן של הילוך או שניים, לא משהו חריג למרבית התיבות האוטומטיות הנמצאות כיום במרבית הרכבים בקטגוריה.
על הכביש - מפתיעה
בנסיעה בעיר, סביבת המחייה הטבעית של קיה סול, התחושה טובה כמעט בכל מצב. למעט צליל מנוע שנוכח כמעט תמיד, תא הנוסעים נשאר שקט ומבודד את הנוסעים היטב משאון העיר הגדולה ומשיבושי האספלט. רק במעבר על שיבושי כביש גדולים או חדים במיוחד נשמעו רעשי חוסר שביעות רצון מהמתלים. בכביש בין עירוני המצב טוב פחות, העיצוב הקופסתי והפרופיל הגבוה תובעים את מחירם בדמות רעשי רוח שנוכחים במהירויות שיוט ובסיס הגלגלים הקצר גורם לקיה סול להרגיש מעט קופצנית ולתחושה קלה של חוסר יציבות על כביש גלי.
זאת איננה מכונית ספורטיבית וכבישים טכניים או נהיגה מהירה אינם מנת חלקה אך בסיס הגלגלים הקצר, יחד עם סרחי העודף הקטנים, מאפשרים סוג מסויים של כיף אפילו במהירויות נמוכות יחסית.
בקרת היציבות ניתנת לניתוק חלקי ויחד עם ההגה שמאפשר בחירה מבין שלוש רמות תגבור, ניתן להשתעשע מעט בחברתה של המכונית והוצאת הזנב לפסיעות צד קצרצרות אך חביבות מתבצעות בקלות יחסית. בקרת היציבות כמובן לא תאפשר לכם שום חוליגניזם מעבר לכך, אך זה חלק מהקסם, על אחת כמה וכמה ממכונית שלא מצפים ממנה להתנהגות ספורטיבית או מהנה.
סיכום - לפעמים שווה להסתכל בקנקן
קיה סול היא באמת ובתמים מכונית עם נשמה וכמו כל דבר עם נשמה יש לה יתרונות וחסרונות. היא יותר זולה לרכישה ויותר קומפקטית ממכונית משפחתית אך לא פחות מרווחת, היא הרבה יותר ייחודית מרכב פנאי שטח ובו בזמן מעניקה כמעט את אותה תנוחת נהיגה שולטת. לבסוף, היא נמכרת עם 7 שנות אחריות. מצד שני, היא לא מאוד נוחה בנסיעות ארוכות, היא סובלת מבידוד רעשים לא מרשים ובנסיעת המבחן הציגה צריכת דלק פחות ממרשימה.
קיה סול החדשה היא ללא ספק לא הבחירה הכי הגיונית בהיצע, עיצובה שנוי במחלוקת ותא המטען די קטן, אך היא מצליחה לפצות על כך בעטיפה שוברת מוסכמות שגוררת מבטים בכל מקום שאליו היא מגיעה. לחלק מהאנשים תתאים הסול כמו כפפה בעוד אחרים יעקמו פרצוף ויקנו משפחתית סדאן או רכב פנאי שטח. לסיכום ניתן לומר במשפט אחד שאחת המכוניות הכי מרובעות על כבישי ישראל, היא גם אחת המכוניות הכי פחות מרובעות במובן החיובי של המילה.
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025