מבחן דרכים - וולוו XC60

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: בוריס רוזנר
  • 14 אוגוסט 2014
  • 0 תגובות

בשנת 2006, שלוש שנים אחרי שזכתה להצלחה עם רכב הפנאי שטח הגדול XC90, הציגה וולוו רכב קונספט שענה לשם XC60 ורמז על רצונה של היצרנית הסקנדינבית לזלוג לקטגוריות אחרות ולפנות ללקוחות פוטנציאלים חדשים. שנתיים מאוחר יותר הגיע וולוו XC60 לייצור והפך תוך שנה אחת בלבד לרכב הנמכר ביותר של וולוו.

וולוו XC60

בתחילת השנה הציגה וולוו את "הדור החדש" של ליין הדגמים שלה, שלמרות השם המחייב היווה למעשה מתיחת פנים ועדכון של קשת הדגמים. בין הדגמים המעודכנים ניתן למצוא גם את וולוו XC60 שנכנס לנעליים הגדולות של קודמו עם עיצוב אלגנטי ומאופק יותר, יחידת הנעה חדשה ושמירה על מרבית האלמנטים שהפכו את קודמו לרכב כה מצליח.

נכון לרגע כתיבת שורות אלו, עומד וולוו XC60 במקום השני בטבלת המכירות של היצרנית, כאשר לפניו ניצבת דווקא וולוו S60 עליה הוא מבוסס. אחרי שבחנו את המשפחתית הגדולה S60, לקחנו גם את וולוו XC60 החדש בגרסת קינטיק למבחן דרכים כדי לעמוד על קנקנו של הרכב הכי נמכר של יצרנית הרכבים הבטוחים בעולם ולנסות להבין למה דווקא בישראל, מנצחת אותו אחותו נמוכת הקומה.

עיצוב חיצוני - דמיון משפחתי

במבט ראשון נראה וולוו XC60 כמו תערובת מוזרה ולא הרמונית של חלקה הקדמי של וולוו S60 יחד עם צדודית סטיישנית המזכירה את וולוו V60 הנושנה שעלתה על עקבים בדמות מתלים מוגבהים, ואחוריים של וולוו V40 הצעירה והססגונית שמציגה שמשה אחורית משופעת ודלת תא מטען בולטת.

וולוו XC60

אולי אותו חוסר ייחוד של וולוו XC60, אפילו מול מכוניות אחרות באותו אולם תצוגה ממש, כמו לדוגמה וולוו S60 R-Design הקרבית או וולוו S80 עם העיצוב שאי אפשר לטעות לגביו, הם שגורמים ללקוחות המעוניינים ברכב פנאי מרשים לפסוח על ההצעה מבית וולוו. אולי זו בכלל התדמית השקולה וההגיונית שרודפת את וולוו כבר לא מעט מעט שנים, ושהיצרנית והיבואנית, מנסות להעבירה מהעולם עם קמפיינים פרסומיים שמצליחים לדגדג את בלוטות החשק.

אחרי מספר דקות סביב הרכב, המראה וההגיון מאחורי העיצוב והדמיון המשפחתי מתחילים להיות ברורים. אותם אלמנטים עיצוביים שנראו כאילו הועתקו והודבקו מדגמי החברה האחרים עונים על מחויבות וולוו ללקוחות הוותיקים, שהם מהנאמנים בעולם, ליצור חיבור מיידי גם לדגם החדש ולחזור ולרכוש את רכבי המותג.

השינויים בעיצוב עדינים ביותר, במטרה לשמור על לקוחות וולוו המסורתיים ובו בזמן להצעיר את המראה של הדגם שנמצא איתנו כבר למעלה מ- 6 שנים, חיי דגם שלמים אצל לא מעט יצרניות. מלפנים מוזגו יחידות התאורה המפוצלות ופנסי תאורת היום נדדו לתוך פתחים בפגוש המכילים בדרך כלל את פנסי הערפל. מאחור השינויים מינוריים אף יותר ומסתכמים בפתחי מפלט מרובעים המחליפים את אלה העגולים, דיפיוזר קטן שמובנה בפגוש האחורי והסרתם של חיפויי הפלסטיק השחור, דבר המעניק לרכב מראה אורבני וצעיר יותר שכאילו רומז כי הרכב אינו בנוי להצלבות גלגלים בטיולי שטח קשים.

עיצוב פנים והנדסת אנוש - אתם תאומים?

הכניסה למושב הנהג בוולוו XC60 מעלה זכרונות מאותה אחות נמוכת קומה. אחרי הטיפוס מעבר למדרגת הצד שמעט מפריעה לכניסה לרכב, קשה עד בלתי אפשרי למצוא הבדלים בין רכב המבחן לבין שאר דגמי הדור החדש, או הדור הישן לצורך העניין.

וולוו XC60. תא הנוסעים

הקווים עדינים וחלקים, ויחד עם ריפוד עור בהיר של המושבים, וחיפויים בצבע קרם על הדלתות, וקורות B מתקבלת אווירה נעימה ואוורירית. יש לציין כי את רכב המבחן קיבלנו לאחר שגמע כ- 17,000 ק"מ לא קלים שהראו את אותותיהם, בדמות לכלוך כהה ולא מחמיא על המושבים.

בתוך כל האווירה האלגנטית, סימן ההיכר של וולוו, עומד במרכז לוח המחוונים הדיגיטאלי החדש של היצרנית שמאפשר מעבר בין שלוש ערכות נושא - אלגנטי, ספורטיבי ומכוון חסכון, המשנים את צבעו של שעון המהירות ושל שני המחוונים הנוספים שמצדיו וכן את המידע המוצג בשניהם.

במרכז תא הנוסעים עומדת בגאון הקונסולה הצפה המצויה במרבית מדגמי וולוו מהעשור האחרון. העיצוב מוסיף למראה המחוכם של תא הנוסעים, אך עומס הפקדים עם הכיתוב הקטן עליהם עלול בתחילה לבלבל ועלול לגזול תשומת לב יקרה בתפעול בזמן נסיעה. עם זאת, לאחר זמן קצר מתגלה ההיגיון שבסידור הפקדים, והמעבר בין התפריטים השונים מתבצע בזריזות ומבלי התברברות מיותרת בתפריטי ביניים.

וולוו XC60. לוח המחוונים הדיגיטלי

לאחר תקופת הלימוד הופך תפעול כל מערכות הרכב לנוח וטבעי ופקדי השליטה הגדולים הממוקמים על גלגל ההגה (המחופה בעור נעים מאוד למגע), שולטים על מערכת השמע, בקרת השיוט ודיבורית הבלוטות'. השליטה על לוח המחוונים המשוכלל ומחשב הדרך נעשית ממנוף האיתות.

מושבים - הטובים בעולם?

במרוצת השנים הספיקה וולוו לזכות מספר פעמים בפרסים על עיצוב המושבים, וכבר מהנחיתה הראשונית במושב הנהג ניתן להבין זאת. מושב הנהג עם הכוונון החשמלי הוא בין המושבים הנוחים ביותר שזכיתי לשבת בהם, ואם השורה הזו נראית לכם מוכרת, הסיבה היא כי היא תיארה גם את מושביה של וולוו S60 החולקת את אותם המושבים עם וולוו XC60. המושבים מעניקים תמיכה מספקת מבלי להיות מעיקים מדי או חובקים יתר על המידה, דבר מבורך ברכב שאינו מיועד לשעוט בין פיתולים על כבישים הרריים.

וולוו XC60. המושבים הטובים בעולם?

בסיס המושב ארוך מספיק ומעניק תמיכה מצויינת לירכיים גם לבעלי רגליים ארוכות, אם כי לנהגים נמוכים הוא יכול להיות ארוך יתר על המידה. משענות הראש מתכווננות לפנים ולאחור, דבר נדיר במכוניות מודרניות ויחד עם המשענת המעוצבת מעניק המושב תמיכה כמעט מושלמת לגב. טווח הכיוון הרחב של המושב וההגה מאפשרים להגיע לתנוחת נהיגה אופטימלית במהירות ויעילות. פקדי הזכרון מאפשרים לחזור לתנוחת הנהיגה המועדפת עליכם בקלות רבה. הטענה היחידה למושבים היא תמיכת הגב התחתון שמתכווננת ע"י גלגלת הממוקמת על צידו הפנימי של המושב והגישה אליה מסורבלת ואינה נוחה.

וולוו XC60. מאחור המצב פחות טוב

המעבר למושב האחורי מלווה בתחושת החמצה קלה. מרווח הראש מעולה ויספק גם את הגבוהים שבחבורה, אך מרווח הברכיים לוקה בחסר, במיוחד לאור בסיס הגלגלים הנמתח על פני 2,774 מ"מ שמבטיחים על הנייר שפע מקום ליושבים מאחור. שני נוסעים במושב האחורי ייהנו ממושבים נוחים ושקועים, עם פתח מיזוג אישי לכל אחד מהם שהותקן על קורות B. למרות מימד רוחב העומד על 1,891 מ"מ, יתקשו שלושה מבוגרים לשבת במושב האחורי בגלל תעלת הינע גדולה למדי המשמשת את גרסאות ההנעה הכפולה וגוזלת כמעט את כל מרווח הרגליים של הנוסע האמצעי לטובת מרווח גחון מרשים במיוחד של 230 מ"מ.

תא מטען ושימושיות - יותר מדי ומעט מדי

התשובה למרווח הברכיים המצומצם ליושבי המושב האחורי מתגלה עם פתיחת דלת תא המטען הנפתחת חשמלית בגרסאות הבכירות אך נעדרת מגרסת קינטיק הבסיסית. תא המטען גדול ונפחו עומד על 495 ליטרים עד קו החלונות או מעל ל- 2200 ליטר עד קו הגג עם קיפול המושבים האחוריים. היינו יותר משמחים לראות מושבים אחוריים המותקנים על מסילות על מנת לשפר את מרווח הברכיים על חשבון נפח תא המטען או אפילו תא מטען קטן במעט, שעדיין היה יכול לחלוטין לספק את צרכיה של משפחה שגרתית.

וולוו XC60. תא המטען גוזל ממרווח הברכיים

בתא המטען נמצאים סט צלונים המותאמים במיוחד לחלונות הרכב. תוספת שימושית מאחר שהחלונות האחוריים בגרסה זו אינם כהים. מתחת לשטיח הגומי העבה המרפד את רצפת תא המטען נמצא גלגל רזרבי מוקטן מתוצרת Chao Yang, תזכורת לכך שבמשרדיה של בעלת הבית של היצרנית השבדית מדברים בכלל בסינית.

בתא הנוסעים מספר מכובד של תאי האחסון, אך מיקומם וגודלם פחות משביע רצון. תא הכפפות גדול אך נמוך מדי ועמוק מדי, ודורש התמתחות של הנהג על מנת לשלוף ממנו פריטים שהתגלגלו לתוכו. הקונסולה הצפה אמנם מאפשרת את מיקומו של תא אחסון מאחוריה, אבל הגישה אליו לא נוחה. בין המושבים נמצאים שני מחזיקי כוסות מקוררים היטב והארנק והמכשיר הסלולרי מוצאים את דרכם לתוך התא הקטן יחסית שבתוך משענת היד.

אבזור - ממוצע לקטגוריה, מעט למחיר

רשימת האבזור בוולוו XC60 קינטיק אמנם עומדת בקנה אחד עם העובדה כי מדובר בגרסה הבסיסית ביותר והיא ממוצעת ביחס לרכבים אחרים בקטגוריה, אך כאשר משקללים את המחיר העומד על החל מ- 289,900 ₪ מתקבלת תחושה שהאבזור היה יכול להיות ולו מעט עשיר יותר.

וולוו XC60. בגרסת הכניסה תקבלו פנסי הלוגן וחישוקי 17 אינץ'

וולוו XC60 משווק בישראל בלא פחות מעשר גרסאות שונות וארבע רמות אבזור. רשימת האבזור בגרסת קינטיק הבסיסית כוללת את כל הפריטים המקובלים בקטגוריה. ברכב קיימים - בקרת אקלים מפוצלת, ריפודי עור למושבים בעלי הכיוונון החשמלי, חיישני הפעלה למגבים והפנסים, עמעום אוטומטי במראה המרכזית, מערכת City Safety למניעת תאונות במהירויות של עד 50 קמ"ש, ומערכת שמע מצויינת עם 8 רמקולים וחיבורי USB ו- AUX. היעדרותם של פריטים בסיסיים יחסית כגון חיישני חנייה קדמיים ומצלמת נסיעה לאחור ברשימת האבזור הסטנדרטי מעיבה מעט על תחושת היוקרה.

רשימת התוספות מקיפה מאוד כאשר במרכזה נמצאת חבילת הבטיחות המצוינת המציעה מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, מערכת המתריעה על עייפות הנהג, תצוגת תמרורים על לוח המחוונים והתרעה על אי שמירת מרחק תמורת 20,000 ₪. למעשה, בתמורה לתוספת במחיר תוכלו לצייד את הרכב שלכם בכל אחד מפריטי האבזור המגיעים עם כל אחת מהגרסאות השונות של הרכב, בין אם בתור אופציה בתוספת תשלום, או בהזמנה מיוחדת.

יחידת הנעה - יש דבר כזה יותר מדי כח?

בחרטומו של וולוו XC60 נמצאת יחידת הכוח החדשה שפותחה ע"י וולוו - מנוע טורבו בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח כולל של 2.0 ליטר המפיק 245 כ"ס ומומנט מרבי של 35.6 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת שמונה יחסי העברה שתוכננה גם היא ע"י וולוו במיוחד לטובת השילוב עם מנוע זה.

המנוע עובד מצוין ומספק הרבה מאוד כח כמעט בכל תחום סל"ד, וכיאה למנוע טורבו, מורגשת העדפה ברורה לסל"ד ביניים. כאשר המחט מטפסת מעלה אל עבר הקו האדום מתקבלת הרגשה שהמנוע נחנק מעט. העברת הכח של המנוע לגלגלים הקדמיים כמעט משכרת בתחושתה, לחיצה על דוושת התאוצה עד למחצית המהלך מפיקה גל מומנט אדיר שמושך את הרכב קדימה לעבר מהירויות שהשתיקה יפה להן ומשאיר מאחור לא מעט נהגים מבולבלים שלא ציפו לראות וולוו ששוקלת מעל ל- 1.8 טון מזנקת לפנים בקלילות שכזו.

וולוו XC60. המנוע מפיק 245 כ"ס, הרבה כח

תיבת ההילוכים פועלת ביעילות מופתית ומעבירה הילוכים בצורה חלקה וכמעט בלתי מורגשת. בנוסף למצב הרגיל, מציעה תיבת ההילוכים מצב ספורט שמושך את ההילוכים עד לסל"ד גבוה יותר ומעביר אותם מהר יותר בתוספת חבטה קטנה בגב. כמו כן, קיים מצב ידני בו העברת ההילוכים מתבצעת מידית ההילוכים, אך אם תשכחו להעביר הילוך או שתחליטו למשוך אותו גבוה מדי, תתערב התיבה ותעלה הילוך בעצמה.

במהלך המבחן מדדנו לוולוו XC60 זמנים מעוררים השתאות של ארבע אלפיות שניה מתחת ל- 7 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש ו- 5 שניות מרשימות אף יותר בתאוצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש. הביצועים האלה כמובן לא מתאפשרים בלי מחיר, שמגיע בדמות צריכת דלק של 8.8 ק"מ לליטר שנמדדו במהלך המבחן. משמעותית פחות טובה מ- 14.9 הקילומטרים לליטר עליהם מצהירה וולוו.

על הכביש - כמו כספת על גלגלים

הנסיעה בוולוו XC60 מעניקה לכל נהג באשר הוא הרגשה של שליטה ובטחון. חבילת מערכות הבטיחות האקטיביות שמספקות מעטה הגנה בכל מקרה אפשרי כמעט, יחד עם תנוחת הישיבה הגבוהה והשולטת תורמים להרגשת הבטיחות ושלוות הנפש שמכוניות של וולוו ידועות בהן במשך לא מעט שנים.

הודות לאיכות הגבוהה של בידוד הרעשים, הנסיעה ברחובות העיר מלווה בשקט מופתי ורק גרגור המנוע הנעים שרומז על היכולות של יחידת הכח מפקיע לעיתים את מעטפת הבידוד. התמרון בסמטאות צפופות מעט פחות נעים, בעיקר בשל היעדרותם של חיישני חניה קדמיים ומנוע שמעביר לעיתים יותר מדי כח לגלגלים. עם זאת, שדה הראייה לכל הכיוונים טוב מאוד ומראות הצד הגדולות תורמות גם הן לשקט הנפשי. בולמי הזעזועים מעט נוקשים ביחס למקובל בקטגוריה אך למרבה הפלא הם מצליחים לבלוע את רוב המהמורות והבורות בכביש.

וולוו XC60

בכביש המהיר מקבל הרכב עוד ועוד מחמאות. בידוד הרעשים עושה גם כאן עבודה מבורכת ומשאיר את כל הרעשים, מלבד מעט רעשי רוח המגיעים מכיוון מראות הצד. בשיוט במהירות של 120 קמ"ש מתייצב המנוע על 2,000 סל"ד וממשיך להפיק את אותו גרגור נעים שמגיע לאוזני הנהג. בולמי הזעזועים הנוקשים מספקים תמיכה מצוינת למרכב הכבד ומצליחים להתמודד מצוין עם כביש גלי ומשובש.

התנהגות הכביש, כצפוי, אינה נקודת החוזק של וולוו XC60. הוא נוטה להיכנס לתת היגוי מוקדם מדי, ובקרת היציבות ממהרת להתערב ולגדוע את החגיגה. למרות מצב ספורט שנותן לנהג מעט יותר חופש, וולוו XC60 יעדיף שיוט בכביש המהיר על פני כביש הררי מפותל.

וולוו XC60

לחובבי ההגה שבכם היינו ממליצים לבחון את גרסת R-Design לה מתלים מוקשחים ומושבים חובקים יותר, או ללכת צעד אחד רחוק יותר ולבחור בדגם T6 לו מנוע בנפח של 3.0 ליטר, הספק העומד על 304 כ"ס ומומנט מרבי העומד על 45 קג"מ.

כמו בכביש מפותל, כך גם בשטח. למרות מרווח גחון מרשים של 230 מ"מ, וולוו XC60 בגרסת ההנעה הקדמית מכויל באופן ברור לנהיגת כביש ולא לשעשועי שטח. הוא יצלח שבילי עפר משובשים בלי כל דרמה, אך הוא מרגיש שם לא טבעי. לא סתם בחרה וולוו להוריד את חיפויי הפלסטיק מצדי המרכב.

סיכום - לאוהבי המותג

מתיחת הפנים שעבר וולוו XC60 הפכה אותו לעדכני יותר בפן העיצובי ושמרה על אותו מתכון שהפך אותו לרכב הנמכר ביותר של היצרנית מאז הוצג. הוא מציג אין ספור יתרונות, כשהמרכזי ביניהם הוא ללא צל של ספק המנוע שאין מספיק מילים בפי לשבח. איכות החומרים המצוינת והנסיעה הנינוחה הופכות את וולוו XC60 לרכב שהשהיה בו נעימה מאוד והחיים איתו מצליחים להישאר רגועים.

וולוו XC60

וולוו XC60 החדש מספק, בדיוק כמו בדגם הקודם, אלטרנטיבה ראויה ביותר לרכבי הפנאי שטח של שלושת מותגי היוקרה המסורתיים אך למרבה הצער הוא אינו מסמן מספיק סעיפים שיגרמו ללקוחות הנאמנים של המותגים האחרים להמיר את דתם שכן הוא מכוון במובהק ללקוחות העבר של וולוו.

בעבור לקוחות שזהו רכב היוקרה הראשון שלהם, או בשביל כאלה שמגיעים עם ראש פתוח, וולוו XC60 הוא אופציה שכדאי מאוד לבחון, במיוחד לאור מחיר התחלתי של 289,900 ₪ הנמוך משל המתחרות הישירות. עם זאת, למרות מחיר הפתיחה המפתה, המלצתנו היא לפסוח על גרסת הבסיס וללכת על אחת הגרסאות המאובזרות יותר, או לכל הפחות להוסיף לרכב את חבילת הבטיחות, שהופכת את הרכב לכזה הראוי לשאת את מוניטין הבטיחות של וולוו.

וולוו XC60 2014