מבחן דרכים - טויוטה ספייס ורסו

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 04 ספטמבר 2014
  • 0 תגובות

טויוטה ספייס ורסו, שהחלה את דרכה כטויוטה יאריס ורסו, משתייכת לקטגוריית המיקרוואנים, מכוניות סופר מיני שעברו מתיחה כלפי מעלה על מנת לספק מרווח פנים משופר ותנוחת ישיבה מעט גבוהה יותר מאחיותיהן הנמוכות. טויוטה ספייס ורסו הגיעה לישראל לראשונה בשנת 2011, 5 שנים אחרי שהופסק שיווקה של המכונית המוחלפת.

לפני כחודשיים החל שיווקו של הדגם לאחר שעבר מתיחת פנים קלילה ביותר, שכלל עיצוב מחודש של החזית, יחידות התאורה הראשיות ושיפור איכות החומרים. לקחנו את טויוטה ספייס ורסו בגרסת טרה, היחידה שנמכרת בישראל שמחירה עומד על 107,500 ₪ למבחן דרכים כדי לבדוק האם מוניטין של אמינות, שקט נפשי ושמירת ערך יעזרו לה להמשיך להחזיק בראש טבלת המסירות בקטגוריה.

טויוטה ספייס ורסו

עיצוב חיצוני - זרקתי על עצמי משהו

במבט ראשון, טויוטה ספייס ורסו היא מין קופסא קטנה ומגושמת על גלגלים שנראים קטנים עליה בכמה מידות. ברור שעל מנת לקבל מרווח פנים גדול יותר מאשר בטויוטה יאריס החולקת איתה פלטפורמה, נאלצו לעשות מעצבי טויוטה מספר פשרות. המיקרוואן הקטן עוצב על מנת לשרת מטרה שונה מזכייה בתחרויות יופי.

טויוטה ספייס ורסו מציעה עיצוב פונקציונלי ונטול הפתעות. רכב המבחן הצליח לא להבלע בחניית הסוכנות בזכות צבע כחול בוהק, קורטוב כרום המקיף את הסבכה הקדמית ופנסי תאורת היום שזוכים לשדרוג בדמות נורות LED. לסיכום סעיף זה ניתן לומר כי עיצובה חסר מעוף וניתן למצוא בשוק רכבים מעוצבים ממנה.

טויוטה ספייס ורסו

עיצוב פנים - ההגיון מתחיל להתברר

עיצוב הפנים של טויוטה ספייס וורסו הוא אותה המנגינה של העיצוב החיצוני - שימושיות מעל הכל. מלבד התבנית על המושבים, ומסך המגע של מערכת המולטימדיה, עיצוב הפנים הוא כל כולו זועק שימושיות. לוח המחוונים פשוט וקריא, בלי מחשבי דרך מסובכים או גופנים קטנים שמקשים על הקריאה, ידית ההילוכים ממוקמת גבוה על מנת להקל על העברת ההילוכים, ובכך משאירה שפע מקום לאחסון פריטים שונים בין המושבים.

טויוטה ספייס ורסו. תא הנוסעים

איכות החומרים סבירה ולא יותר. כל המשטחים אמנם מחוברים למקומם כראוי ואינם מקרקשים או מרעישים בנסיעה, אך רובם המוחלט אינו נעים למגע. עם זאת, ההגה וידית ההילוכים, שני המשטחים שאיתם תבואו במגע באופן התכוף ביותר, מחופים עור ונעימים יחסית למגע, דבר ההופך את שד איכות החומרים לפחות נורא.

אבזור והנדסת אנוש - בול במטרה

רשימת האבזור של טויוטה ספייס וורסו מעט דלילה. היא מציעה מזגן מכאני, מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית, שקעי USB ו- AUX לחיבור נגני מדיה חיצוני, וזהו, פחות או יותר. על דלת הנהג חסרים הכפתורים לשני חלונות החשמל האחוריים, כנראה לשם כך הותקנו ידיות מסתובבות על כל אחת מהדלתות האחוריות. למרבה ההפתעה, מצאנו מאחורי ההגה של המכונית שני משוטים להעברת הילוכים ידנית, משוטים שככל הנראה לא יראו יותר מדי שימוש.

טויוטה ספייס ורסו. הפקדים גדולים וברורים

הנדסת האנוש היא אחת הנקודות החזקות ביותר, שנייה רק לשימושיות ולמרווח. כל הפקדים נמצאים בדיוק היכן שהייתם מצפים למצוא אותם, הכפתורים גדולים עם כיתוב ברור באשר לתפקידו של כל אחד מהם. הטענה העיקרית היא היעדרם של פקדי שליטה על מערכת השמע והדיבורית מההגה, דבר שהיה יכול להקל על התפעול, ומעט מאכזב שלא נכח, במיוחד לאור מחירה הגבוה.

מושבים, מרווח ותא מטען - איך הם עושים את זה?

טויוטה יאריס ורסו הייתה בזמנו סוד של תופעת טבע. מכונית פצפונת שקיבלה משיכה קטנה בגג והפכה לאחת המכוניות המרווחות שהיה לי הכבוד להכיר. יורשת העצר אמנם מעט פחות מרווחת אך היא משמרת את שאלת המקור "איך המכונית הכל-כך קטנה הזו מצליחה להיות כל-כך מרווחת!?" הכניסה לטויוטה ספייס ורסו נוחה וקלילה, הודות לדלתות עצומות, גג גבוה במיוחד ומושבים שהוגבהו גם הם, הכל בשם השימושיות. המושבים הקדמיים סבירים, הם לא מאוד נוחים או אוחזים, אך גם לא תמצאו את עצמכם מתלוננים לאחר הרבה שעות של נהיגה.

טויוטה ספייס ורסו. לא תתלוננו גם אחרי מספר שעות של נהיגה

בפעם הראשונה שנכנסתי לטויוטה ספייס ורסו מיד יצאתי החוצה עם מבט מבולבל על הפנים, הבטתי על המכונית הקטנה שעומדת מולי, נכנסתי חזרה פנימה והרגשתי כאילו עברתי בתוך הארון מהסרט "נרניה". יחסית למכונית שמימד האורך הכללי שלה לא מגיע לארבעה מטרים, מציעה טויוטה ספייס ורסו דונמים של מרווח ראש ורגליים, ומתקבלת ההרגשה כאילו היפנים הצליחו לדחוס לתוך המרכב הקטנטן הרבה יותר מקום ממה שההיגיון יכול לעכל.

יצאתי החוצה, הבטתי שוב בקופסא הכחולה עם הגלגלים הקטנים שעומדת מולי, והתיישבתי במושב האחורי. שוב פגשתי בתופעה הפיזיקלית ההזויה שהיא תא הנוסעים של המכונית הזו, גם מאחור אפשר להתמתח לכל הכיוונים, התקרה גבוהה, מרווח הרגליים יותר ממספק את 180 הסנטימטרים שלי והמושבים מוגבהים על מנת להקל על היציאה והכניסה. הרצפה לפני המושב האחורי שטוחה לחלוטין ומאפשרת לשלושה מבוגרים לשבת מאחור בנוחות יחסית. הבעיה היחידה היא מימד הרוחב, שלא יספק די מקום לשלושה מבוגרים בגודל מלא.

טויוטה ספייס ורסו. המושב האחורי מרווח באופן מפתיע

עם פתיחת דלת תא המטען אני שומע את עצמי ממלמל, באופן כמעט לא רצוני, "פעם שלישית גלידה". גם כאן הצליחו מהנדסיה של טויוטה לדחוס הרבה יותר מרווח ממה שהייתם מדמיינים ממבט על דף הנתונים או במבט חטוף על המכונית מאחור. נפח תא המטען עומד על 363 ליטר, המקבילים לנפח תא המטען של משפחתית ממוצעת. לאחר קיפול המושבים האחוריים גדל הנפח לכדי 1,322 ליטרים מרשימים במיוחד.

מתחת לרצפת תא המטען המתכווננת לגובה על מנת להעלים את שפת ההטענה והמדרגה שנוצרת עם קיפול המושבים האחוריים, נמצאת תבנית ספוג המחולקת להמון תאים קטנים בהם תוכלו לאחסן פריטים רבים ושונים. מתחת לאותו תא אחסון מפוצל נמצא גלגל רזרבי זמני.

טויוטה ספייס ורסו. תא המטען מפתיע בגודלו

יחידת הנעה - קטנה וחסכונית

בחרטומה של טויוטה ספייס ורסו שוכן מנוע בנפח 1.3 ליטרים המפיק 99 כ"ס צנועים ומומנט מרבי של 12.5 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים רציפה בעלת אפשרות להעברה ידנית בין 7 יחסי העברה קבועים מראש. כצפוי, הביצועים פושרים והמכונית לא תעלה את הדופק בשום מצב. המנוע מספיק כדי לספק קצב תנועה סביר אך אל תצפו לריגושים או ביצועים ספורטיביים.

טויוטה ספייס ורסו. הביצועים פושרים

פעולת המנוע מעודנת ותיבת ההילוכים הרציפה מספקת העברת כח חלקה ונעימה מאוד על אף העובדה שהיא מפיקה את ההמייה האופיינית לתיבות מסוגה. אחד היתרונות הברורים והגדולים ביותר של תיבות רציפות הוא בשמירה על המנוע בסל"ד נמוך בכל זמן נתון וביכולת לשמור על צריכת דלק נמוכה מאוד. במהלך המבחן, שכלל נסיעה עירונית בעיקרו בשאיפה לדמות את סביבת המחייה העיקרית של המכונית, נרשמה צריכת דלק סבירה לחלוטין של 11.2 ק"מ לליטר.

בגזרת הביצועים נרשמו לטויוטה ספייס וורסו 14.0 שניות לא מרשימות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש ו- 13.0 שניות בתאוצת ביניים מ- 80 ל- 120 קמ"ש. הביצועים הפושרים אינם באמת חסרון משמעותי, והמספרים עושים לה עוול במידה מסוימת. במהירויות עירוניות מרגישה המכונית חיה וזריזה, ומעטים המקרים בהם היא הרגישה באמת חלשה או חסרת מחץ.

על הכביש - תשמרו אותה בסביבתה הטבעית

לפני מספר שנים שמעתי לראשונה את הפתגם שאומר שאם תשפוט דג על פי היכולת שלו לטפס על עצים, הוא יחיה לנצח במחשבה שהוא כשלון. המשפט הזה בה לידי ביטוי באופן חד ומובהק בזמן הנסיעה בטויוטה ספייס ורסו. כל עוד תשמרו אותה בתוך רחובות העיר הצפופים והצרים תזכו בפרטנרית מעולה שמצליחה לטרוף את כל המכשולים שמעמידה בפניה העיר הגדולה. תנוחת הישיבה הגבוהה וסף החלונות הנמוך שיוצר חלונות עצומים, מספקים שדה ראיה מושלם לכל הצדדים, קורות A המשוכות קדימה וחלונות הצד המשולשים הקטנים מעלימים כמעט לחלוטין את השטח המת בצידי המכונית והופכים את התמרון בכל מקום אפשרי לקל במיוחד.

טויוטה ספייס ורסו. מרגישה טבעית בסביבה אורבנית

המתלים הרכים מצליחים להתמודד היטב עם כל השיבושים שתפגשו ברחובות העיר, להוציא שיבושים רוחביים או בורות עמוקים שיגרמו למכונית לאבד את האיזון לרגע קל. ההגה קל, זריז וחסר תחושה לחלוטין, מתכון מושלם למכונית עירונית שנהגה אינו מחפש תקשורת עם הגלגלים הקדמיים דרך קצות האצבעות ורוצה רק שההגה יעשה את המטלה שלשמה הוא תוכנן - הפניית הגלגלים הקדמיים.

עם היציאה לכביש המהיר, ניכר שטויוטה ספייס ורסו יוצאת מהסביבה הטבעית שלה. אין כאן הפתעה, קופסה גבוהה וצרה היא אינה צורה אווירודינמית במיוחד והמרכב הגבוה אינו מתמודד היטב עם מהירויות גבוהות. הפח החשוף על הדלתות לא מצליח להעלים את רעשי הרוח המופיעים כבר במהירויות נמוכות יחסית, ואלו מתחזקים עד לרמה מעיקה במהירויות תלת ספרתיות, בעוד בסיס הגלגלים הצר והקצר הופך את הנסיעה בכביש המהיר לחוויה קופצנית ולא מאוד נעימה.

סיכום - פונה לשכל, לא לרגש

בואו נודה באמת, מלבד דגמים ספורים ששחררה טויוטה במרוצת השנים, רוב דגמיה אינם מכוונים לאנשים הרודפים אחרי צו האופנה העדכני ביותר או כאלה המוכרחים לקבל את הצעקה האחרונה בפריטי אבזור. טויוטה מכוונת את מכוניותיה לאנשים מיושבים, הגיוניים, ושקולים, שרוצים כמה שפחות כאבי ראש בהסתגלות, באחזקה ולאחר מכן במכירה.

טויוטה ספייס ורסו

טויוטה ספייס ורסו מתמודדת עם תהליך קניית המכונית כמו עם רשימת מכולת. היא נותנת לרוכשיה את כל מה שהם "צריכים" מבלי לבלבל אותם בדברים שהם "רוצים". קל להתנייד איתה בעיר, היא חסכונית, נוחה, מרווחת, תא המטען מספק שפע של נפח, ההסתגלות אליה תארך לא יותר מכמה דקות, וכל עוד תשמרו אותה בסביבתה הטבעית, קרי בתוך העיר, היא תספק לכם אין ספור חיוכים. רק אל תבקשו ממנה לטפס על עצים.

טויוטה ספייס ורסו 2014