אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
מבט ראשון - פחות זה יותר
באמירה הזו אני מסתכן בהפרת זכויות יוצרים של חברת ביגוד ישראלית שאת שמה אינני זוכר כרגע אולם ככל שנסיתי לחשוב על משפט שיתאר את עיצובה של האוקטביה החדשה לא הצלחתי למצוא משפט אחר שיעשה זאת בצורה טובה יותר. הדור השלישי של האוקטביה זונח את החזית המוחצנת קמעה של הדגם היוצא ועוטה עיצוב מאופק ושמרני. יש שיגידו שעיצובה של האוקטביה החדשה שבלוני ואף משעמם. במערכת גיר קטפה האוקטביה החדשה מחמאות והסכמנו פה אחד כי העיצוב בוגר, יפה ומשתלב מצויין עם התדמית אותה מנסה היצרנית להעביר.
למבחן התייצבה האוקטביה ברמת גימור אמבישן הבסיסית בצבע חום טופז שמדגיש אף יותר את האלגנטיות של שפת העיצוב החדשה של סקודה. הטענה היחידה כלפי עיצוב האוקטביה בגרסת אמבישן הם חיפויי הפלסטיק על חישוקי הברזל שמשווים מראה מעט זול במבט מהצד.
תא הנוסעים - Simply Clever
בפעם הראשונה שזוגתי נכנסה לאוקטביה היא שאלה אותי בתמימות "מה זה, אאודי?" ואכן, הכניסה לתא הנוסעים של האוקטביה מלווה בתחושת איכות גבוהה מאוד. איכות החומרים וההרכבה גבוהה וכל המשטחים נעימים למגע ונראה כי יישארו במקומם במשך שנים רבות.
עיצובו של תא הנוסעים לוקח את פילוסופיית העיצוב שבמרכזה עומד המשפט Simply Clever צעד אחד קדימה, הקונסולה המרכזית מסודרת בצורה הגיונית, נקייה ופשוטה מבלי להרגיש זולה. תא הנוסעים פונה באופן ברור לחובבי העיצוב הנקי ולאלו שיסתפקו בעיטורי הכרום והשחור מבריק בהם נעשה שימוש בפנים הרכב. אלה משתלבים היטב בפתחי המיזוג, פקדי השליטה המרכזיים של המזגן המכאני, מערכת המולטימדיה וההגה ומכניסים מעט חיים לתא הנוסעים וזאת מבלי להיות צעקניים מדי.
המושבים הקדמיים מרופדים בבד מהודר ומספקים תמיכה טובה. למרות היותם קשים מעט ולא מאוד נעימים ברגע הראשון, אחרי מספר שעות מאחורי ההגה ואחרי שגמעתי עם האוקטביה למעלה מ- 900 ק"מ במהלך סוף שבוע בודד הסתיימה הנסיעה ללא תלונות מצד הנוסעים או איתותי מצוקה מגבי.
סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, סיאט לאון ואאודי A3, מבוססת על פלטפורמת MQB המודולרית, בסיס גלגליה הוארך ביחס לדור הקודם ב- 11 ס"מ לכדי2,686 מ"מ והוא למעשה הארוך ביותר מבין שלושת האחיות העממיות. מפתח הדלתות הרחב תורם גם הוא את חלקו ומאפשר גישה קלילה ונוחה למושב האחורי. האוקטביה, שסבלה בדור הקודם ממרווח ברכיים מוגבל כאשר כיסא הנהג מוסט לאחור מפצה בדור הנוכחי ובמושב האחורי נותר המון מרווח לברכיים ולראש. כמו אחיותיה לקונצרן, גם האוקטביה סובלת מתעלת הינע גבוהה שעוברת במרכז רצפת תא הנוסעים וגוזלת מקום מהנוסע במושב האמצעי, אך הוא יוכל להתנחם בעובדה כי פתחי המיזוג האחוריים ישאירו אותו קריר ורענן.
בגרסת אמבישן הבסיסית, שמחירה עומד על 132,000 ₪ רשימת האבזור של האוקטביה איננה ארוכה במיוחד אך היא מסמנת בווי את כל הסעיפים החשובים. כך לדוגמה ניתן למצוא מזגן מכאני העובד בשקט וביעילות, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע חכם שמזהה את התקרבותה של אצבע ומאיר את איזורי המגע, קישוריות בלוטות', שקעי USB ו- AUX לחיבור נגן חיצוני, בקרת שיוט, הגה, ידית הילוכים וידית בלם יד בחיפוי עור, פקדי שליטה על מערכת השמע, מחשב הדרך ובקרת השיוט מגלגל ההגה, במרכז לוח המחוונים נמצא מסך המספק מידע על מערכות הרכב ונתוני הנסיעה, המסך משתמש בטכנולוגיית MAXI-DOT והוא חד-גוני אך גדול וקריא . מפרט הבטיחות כולל את כל בקרות הבטיחות האלקטרוניות הנדרשות, 7 כריות אוויר ועיגוני ISOFIX במושב האחורי, אלה זיכו את האוקטביה בציון מרבי של חמישה כוכבים במבחני הריסוק שערך לה ארגון EuroNCAP. למפרט הרכב המלא.
באוטקביה יש שפע תאי אחסון בשלל גדלים ומיקומים: תא כפפות מואר ומקורר המציע נפח מכובד, תא עם מכסה נשלף בתחתית הקונסולה המרכזית, תא נוסף משמאל להגה, עוד אחד מתחת לידית המרכזית המתכווננת ושני מחזיקי כוסות בין הנוסעים. גולת הכותרת היא ללא ספק המתקן הנשלף לטלפון סלולארי שעוצב בצורת כוס והותקן באחד ממחזיקי הכוסות. בהחלט פשוט וללא ספק מאוד חכם. רשימת תאי האחסון נמשכת וכוללת תאים בדלתות עם מקום לבקבוקי ליטר וחצי, תא למשקפי שמש וכל זאת לפני שהגענו לדבר על תא המטען, האס האמיתי בשרוול של האוקטביה.
פתיחת תא המטען מלווה, כמו בדורות הקודמים, בהתרוממות של השמשה האחורית וחושפת את תא המטען הגדול ביותר בקטגוריה וגדול אפילו ביחס למכוניות בקטגוריות גבוהות יותר, נפחו של תא המטען עומד על 568 ליטר. כדי להבין את גודלו העצום של תא המטען של האוקטביה אנו נדרשים לחשיבה יצירתית. ניקח לצורך השוואה את פורד פוקוס סטיישן, שזוכה להצלחה רבה בזכות תא המטען הגדול והשימושי. כמעט 100 ליטרים מפרידים בין הפוקוס סטיישן לאוקטביה. קיפול המושבים האחוריים באוקטביה מגדיל את תא המטען לכדי נתון בדיוני לחלוטין של 1,558 ליטר, גדול פי שלוש ממקרר ביתי ממוצע. אל לנו לשכוח שמדובר בגרסת ליפטבק, סתם לידיעה גרסת הסטיישן של האוקטביה חוצה את רף 600 הליטרים ללא קיפול המושבים האחוריים.
תא המטען מציע לא רק נפח עצום אלא גם מגוון פתרונות אחסון בדמות רשתות שמאפשרות קיבוע פריטים שונים, וויי תליה נשלפים ושקע 12V. מידותיו של תא המטען הן 107 ס"מ לעומק, 102 ס"מ לרוחב בנקודה הצרה ביותר וגובה שפת ההטענה מהכביש הוא 70 ס"מ. מתחת לרצפת תא מטען נמצא סט של שטיחוני גומי וגלגל רזרבי בגודל מלא. נקודות החובה היחידות שנרשמות לתא המטען הן שפת הטענה גבוהה יחסית ומדרגה שנוצרת עם קיפול המושבים האחוריים.
יחידת ההנעה - שילוב מנוע גיר מעולה
עד לאחרונה ניתן היה לרכוש את הסקודה אוקטביה עם שני מנועים מוגדשי טורבו בנפח 1.2 ו- 1.4 ליטר מסדרת TSI של פולקסווגן. שניהם משודכים לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG) בת שבעה הילוכים. לפני מספר ימים התווספו להיצע הדגמים המקומי מנוע TSI בנפח 1.8 ליטר ושני מנועי טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר ו- 2.0 ליטר.
רכב המבחן הגיע כשהוא מצוייד במנוע הבסיסי ביותר, 1.2 ליטר המפיק 105 כ"ס ונתון מומנט מרבי של 17.8 קג"מ . למרות שמדובר בהספק נמוך באופן יחסי הרכב מספק ביצועים נאים כמעט בכל תנאי דרך וזאת תודות לשילוב מוצלח בין המנוע לתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים המוערכת של קבוצת פולקסווגן.
פעולת תיבת ההילוכים חלקה ונעימה והיא מגיבה באופן כמעט מיידי לכל בקשה של הנהג, בין אם מדובר בהעלאת הילוך בעזיבה של דוושת התאוצה או הורדה של שניים או שלושה יחסי העברה בלחיצה נחושה. כאמור, שילוב תיבת ההילוכים עם המנוע מוצלח מאוד ובחלק גדול מהזמן פועל המנוע בטווח סל"ד אפקטיבי. במהלך המבחן נמדדו זמני תאוצה מאפס למאה קמ"ש של 10.26 שניות במצב D, מצב ספורט הצליח לגלח עשירית שניה לא משמעותית. בהאצות ביניים מ- 80 ל- 120 קמ"ש שעון העצר הראה 7.4 שניות באופן עקבי למדי.
על הכביש - לשים קרוז קונטרול ולנסוע
אם תא המטען לוקח את מדליית הזהב בכל הנוגע ליתרונות של הסקודה אוקטביה ומרווח הפנים מסיים במקום שני בפער קטן, הרי שבעורפו נושפת חווית הנסיעה באוקטביה. לאו דווקא חווית הנהיגה אלא חווית הנסיעה ברכב, בידוד הרעשים של תא הנוסעים מהסביבה מעולה ולא נשמעים בו רעשי רוח, צמיגים או מנוע חריגים וניתן לנהל שיחה נעימה ושקטה גם במהירויות גבוהות.
המתלים של האוקטביה מכוונים אמנם על הצד הקשיח של הסקאלה אבל גם כאן, כמו גם אצל שתי אחיותיה לפלטפורמה, מצליחה האוקטביה "לגהץ" את מרבית תחלואי האספלט העירוני של גוש דן, בין היתר, גם בזכות הצמיגים בעלי החתך הגבוה ברכב המבחן. על אף בסיס הגלגלים הארוך יותר מאחיותיה, האוקטביה מרגישה קטנה הרבה יותר מ- 4,659 המילימטרים שלה וזאת הודות להגה קליל ונוח שהופך תמרונים עירוניים קשים לעניין של מה בכך.
ביציאה לכביש המהיר ועם עליית מהירות הנסיעה מתקשה ההגה ותורם לתחושת היציבות של האוקטביה על הכביש. בידוד הרעשים המעולה של תא הנוסעים אפשר שיוט במהירויות גבוהות וזאת בנינוחות וברוגע שגרמו לי לא פעם לשלוח את האצבע לכפתור בקרת השיוט ולתת לאוקטביה לעשות את העבודה הקשה בזמן שאני נהנה מהנסיעה. הטענה היחידה בהתנהגות הרכב היא כלפי ההתמודדות הפחות טובה של האוקטביה עם כביש גלי.
בכבישים המפותלים מעט המובילים לים המלח האוקטביה הציגה אחיזה גבוהה והצליחה לבלוע פניות מהירות אחת אחרי חברתה במהירויות שגרמו לנוסעת שלצידי ללפות כל ידית אחיזה אפשרית שידיה מצאו. במהלך כל הנסיעה שידרה האוקטביה שנהיגה מהירה וחסרת אחריות היא אינה מנת חלקה ושאם מבקש הנהג למצוא חדוות נהיגה, יגש כבודו ויצור קשר עם האחות הספרדיה (סיאט לאון החדשה) איתה האוקטביה חולקת את מערכת ההיגוי ויחידת הכח. ההבדל בין השתיים נעוץ בעיקרו בבסיס הגלגלים הארוך של האוקטביה והצמיגים גבוהי חתך בהם מצויידת האוקטביה. הצמיגים שתרמו בסעיף נוחות הנסיעה אינם מעבירים די פידבק להגה וגורמים לאוקטביה לאבד אחיזה בפניות טכניות ולצאת לתת היגוי שהורס את החגיגה.
סיכום - הנאה על כל שקל
הדור השלישי של סקודה אוקטביה לוקח את כל היתרונות של הדור הקודם צעד אחד קדימה. כבר במבט ראשון מתבהר כי אין מדובר כאן במהפכה או בניסיון ללכוד מבטים, אלא לתת תמורה ראויה לנהג ולנוסעים. האוקטביה החדשה מרווחת יותר מקודמתה, מעודנת יותר, נעימה יותר לשהיה ונוחה יותר.
בשעת ערב מאוחרת ים המלח כבר מאחורינו, אי שם באיזור באר שבע בדרך צפונה מראה מד המרחק קרוב ל- 900 ק"מ שעברנו עם האוקטביה. מחוון צריכת הדלק מראה ממוצע של 15.7 ק"מ לליטר והנסיעה לכיוון הבית שקטה ונעימה.
ברגע שמתגברים על תג המחיר הגבוה יחסית למתחרים מגלים כי סקודה פגעו בול במטרה שהציבו לעצמם, האוקטביה מתגלה כאחת החבילות הטובות ביותר בשוק המשפחתיות הישראלי והחוויה מתעצמת ככל שמבלים איתה יותר זמן ולומדים את אופייה האמיתי. מומלץ לכל לקוח פוטנציאלי המחפש רכב משפחתי להתייצב באולם התצוגה של סקודה, להתרשם מהאוקטביה ולבצע בה נסיעת מבחן, היא מרוויחה את זה ביושר.
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025