אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
שוק הרכב הישראלי מתעורר לעידן חדש, עידן שבו חברות הרכב מורידות מחירים לרכבים חדשים ואף נכנסות לשוק היד השנייה. טלקאר, יבואנית קיה, מוציאה את הגרסה המוזלת שלה בדמות קיה ספורטאז' אורבן 1.6 החדשה במחיר של 135,000 ₪. קיה ספורטאז' אורבן הוא רכב כניסה לסגמנט הקרוסאובר העירוני, סגמנט שתופס תאוצה בעולם ובישראל בפרט, ומהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב משפחתי מסורתי. לקחנו את קיה ספורטאז' אורבן המוזלת לנסיעת מבחן לבדוק האם הגרסה המצויידת במנוע בנפח 1.6 ליטר והנעה קדמית בלבד גורעת או מוסיפה לחן שמציע פריט האופנה קיה ספורטאז' לשוק הצרכנים בישראל.
מראה חיצוני
מראה הרכב שרירי, מכסה המנוע הגדול מכסה את כל החלק הקדמי ומתיישב על פנסי החזית המעוצבים ועל הגריל המוכסף. מתיחת הפנים הקלה שעבר קיה ספורטאז' לא פגעה בצדודית המאסיבית והחזקה, הכנפיים גדולות ומנותקות מהגלגלים, סף החלונות גבוה, ומראה הזכוכית הארוכה והצרה, מזכיר רכב משפחתי שהתנפח למראה קרוסאובר עוצמתי. מערכת התאורה האחורית מפוצלת לשתי קומות והיא מוצבת על דלת חמישית גדולה ומאסיבית המעוצבת באופן מוקפד. חישוקי ה- 16 אינץ' נועלים צמיגים ברוחב 215 ס"מ ובחתך 70 הגבוה ביחס לגרסאות הבכירות ופוגע במראה הרכב. קיה ספורטאז' מתברג בין הרכבים הגדולים בקטגוריה, אורכו 4,440 מ"מ, רוחבו 1,855 מ"מ וגובהו 1,640 מ"מ.
מרווח הגחון המרשים עומד על 172 מ"מ, נתון יפה לקרוסאובר. לחיות השטח שבינינו נאמר שזוויות הגישה והנטישה הן 22.7 ו- 28.2 בהתאמה. קיה ספורטאז' אורבן לא נועד לספק יכולות שטח כמובן, הפיצ'ר ה"אוף-רודי" היחידי שמצאנו הוא מערכת ירידת מדרון, שבעת לחיצה על המתג הייעודי, תעזור לרכב לרדת במדרון חלקלק באמצעות שימוש אלקטרוני חכם במערכת ה- ABS וה- ESP להבטחת ירידה בטוחה ואיטית. במבחני הבטיחות גרף קיה ספורטאז' 5 כוכבי בטיחות ורשימת אבזור הבטיחות ארוכה למדי וכוללת בין היתר - שש כריות אוויר, מערכת התראת בלימת חירום, נעילת דלתות אוטומטית בתחילת נסיעה, מערכות בלימה ואחיזה אלקטרוניות מסוג ABS ,EBA ,TCS, עיגוני ISOFIX במושבים האחוריים, משענות ראש אקטיביות, תאורת פנייה, חיישני לחץ אוויר בגלגלים, ומערכת סיוע לזינוק בעלייה.
בקיה ספורטאז' אורבן 1.6 תמצאו את כל האבזור הנחוץ ולא מעבר, מערכת בקרת השיוט ומערכבת בקרת האקלים המפוצלת הוסרו למשל מהדגם הבסיסי. הגג הנפתח הוסר אף הוא מרשימת האבזור ולדעתנו חבל משתי בחינות - מבחינה עיצובית שובר הגג השחור את צבע הרכב ומוסיף לו מימד עתידני, ומבחינה פונקציונאלית תורם הגג לתא נוסעים מואר ונעים לשהייה, בהחלט פריט נוחות שיכול גם לעיתים לסגור עסקה.
המראה החיצוני, הגודל והמרווח הם הקלפים החזקים של קיה ספורטאז'. קהל היעד אליו מכוונת קיה הוא הטיפוס המשפחתי עירוני שמחפש אלטרנטיבה מעניינת ומרשימה למשפחתית אוטומטית ממוצעת. קהל זה מבין שמראית עין הוא נדבך חשוב למיצוב הסטטוס הקהילתי, ובמחיר אטרקטיבי מדובר מבחינתו במציאה של ממש ששווה לחטוף.
תא הנוסעים - יעיל ומינימליסטי
תא הנוסעים מרווח ונוח מאוד למשפחה בעלת 5 נפשות עם ילדים קטנים או גדולים. שלושה ילדים ישבו מאחור בקלות ויהיה להם מקום להתרווח ולריב. מבוגרים ימצאו את הרכב נוח יחסית עם מרווח רגליים וראש נדיבים גם מלפנים וגם מאחור. המושבים אינם שיא הטכנולוגיה, לא נוחים לטווח ארוך ומספקים תמיכה סבירה עם נטייה לקשיחות.
בניגוד לציפיות מגיעה קיה מאובזרת ברמה די טובה וכוללת גם מערכת שמע בסיסית שמספקת בדיוק מה שצריך בעזרת 6 רמקולים ואיכות שמע טובה מאוד, למערכת חיבורי AUX ו- USB, וחיבור בלוטות' לסמארטפון. איכות החומרים בתא הנוסעים סבירה, למעלה פלסטיק רך המשלב שלושה צבעים ומתחת פלסטיק קשיח ונעים פחות. המתגים מרגישים זולים למדי ואיכות ההרכבה סבירה ולא יותר. החלונות החשמליים אינם נפתחים בלחיצה אחת, דבר פעוט אך מטריד לעיתים.
בין הכיסאות הקדמיים מצאנו תא אחסון נוח ועמוק עם משענת יד מחופת עור, בנוסף מצאנו תא נשלף בלחיצה לאחסון משקפיים. נקודה לטובת הקיה היא שידית האחיזה הפנימית נשארה מהדגם בעל ההנעה הכפולה כך שהנוסע יוכל לאחוז במשהו בעת ירידה לשטח. סביב ידית ההילוכים ישנה טבעת מוכספת בתוכה נמצאים מחווני תיבת ההילוכים האוטומטית. ידית ההילוכים עצמה מחופת עור וארגונומית עם לחצן כסוף, ההגה מחופה עור אף הוא ומשלב צבעי פלסטיק שחור עם צבע אפור כסף מלוטש. על ההגה ישנם מתגים השולטים על מערכת השמע ועל מחשב הדרך, ישנם גם מתגי הפעלה לטלפון אך הם ממוקמים בחלק התחתון של גלגל ההגה, דבר המצריך הסתגלות קטנה.
בחלקו העליון של תא הנוסעים נמצאת מערכת תאורה אפקטיבית עם מנגנון עמעום למניעת סנוור בלילה. סוככי השמש כוללים בנוסף למראות גם אפשרות הארכה על מנת לתת הגנה גדולה יותר מהשמש בין הסוככים ובחלון הצד כאשר מסובבים את הסוככים לכיוון החלון הצר והארוך. קיה ספורטאז' מגיע עם מחזיקי כוסות נוחים מלפנים וגם במושב האחורי בשליפת משענת היד בגב הכיסא האחורי. תא המטען גדול ומציע 564 ליטרים הגדלים עם קיפול המושבים לכדי 1,353 ליטרים עם סף הטענה נוח בגובה של 90 ס"מ מהקרקע. בתוך תא המטען מצאנו מקומות אחסון נוספים ותאורה נוחה. הגלגל הרזרבי בגודל מלא נמצא בתחתית תא המטען ותופס הרבה מקום, גלגל חלופי קטן היה מפנה עוד הרבה מקום בתא המטען.
חטיבת הכוח - קטנה אך עושה את העבודה
יחידת הכוח החדשה המוצבת בקדמת הספורטאז' המוזלת כוללת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים שנלקח ישירות מדגם הקיה סיד ויונדאי i30 המפיק 133 כ"ס ב- 6,300 סל"ד ו- 16.5 קג"מ המגיעים ב- 4,850 סל"ד. בשידוך לתיבת הילוכים פלנטארית בעלת שישה הילוכים טיפטרוניק בהנעה קדמית, מאיצה קיה ספורטאז' מעמידה למאה קמ"ש תוך 12 שניות ותאוצת ביניים שבין 80 ל- 120 ק"מ אורכת אף היא 12 שניות - לא מדובר בביצועים ספורטיביים אך גם לא בביצועים עצלים במיוחד. העברת ההילוכים מתבצעת באופן חלק. מנוע ה- GDI הוא מנוע בעל מזרקים חזקים במיוחד העובדים בשיטת הזרקה מרובדת, ליצירת בעירה מתמשכת בתהליך העבודה של מנוע ארבע פעימות. הזרקה מרובדת זו מונעת שריפה מיותרת של דלק כיוון שכל גרם דלק שמוזרק בטכנולוגיה זו מיועד להישרף לחלוטין בצורה יעילה. טכנולוגיה זו שומרת על המנוע ועל יעילותו לאורך זמן, מגבירה את החיסכון בדלק ומפחיתה את זיהום האוויר בצורה משמעותית. מבלי להיכנס לפרטים גדושי מספרים ונתונים טכניים נציין שמדובר בטכנולוגיה העתידית של מנועי הבעירה הפנימית.
חוויית נסיעה
הכניסה לקיה ספורטאז' אורבן לא הייתה מלהיבה במיוחד, הכיסאות נוקשים ותחושה זולה אפפה את תא הנוסעים, ההנעה עוררה לחיים את מנוע ה- GDI הקטן, לחיצה קלה על דוושת הגז לא עשתה שום דבר, לחצנו חזק יותר והטנק בו ישבנו החל לנוע אל מחוץ לחניון. החוויה העירונית הייתה שקטה באופן מפתיע, ההשקעה בבידוד הרעשים ניכרת מאוד בנסיעה איטית בתוך העיר ורעשי המנוע, הכביש והרוח הופיעו רק במהירויות תלת ספרתיות, הופתענו לטובה מאיכות הנסיעה בקיה ספורטאז' המוזלת. המתלים קשיחים והקופצניות בתוך העיר קצת הטרידה אותנו, מחוץ לעיר החלו המתלים לעבוד קשה בשיכוך המהמורות והנסיעה הפכה רגועה יותר, התחושה היא שהספורטאז' לא רוצה שידחפו אותו.
המנוע מרגיש קצת כבד על המרכב הגדול ותחושות נמרצות או אדרנלין גבוה לא היו שם בכלל, מי שמחפש קצת יותר בין רמזורים לא ימצא את מבוקשו בקיה ספורטאז' אורבן 1.6. יחידת הכוח אמנם מרגישה קצת חלשה אך היא מספיקה בהחלט לנסיעה משפחתית מנקודה א' לנקודה ב' ותיתן תחושה נינוחה ליושבי הרכב במהלך הנסיעה. יחידת הכוח מניעה את הרכב באופן מספק ואפילו עקיפות התבצעו ללא התרגשות גדולה מצד המנוע. במידה ותרצו לרדת לשבילי ישראל הכבושים, הקרוסאובר ישמח לעזור וייתן מענה נפלא במקומות שבהם משפחתית רגילה תגרד את הקרטר בקולות צורמים.
המרווח הפנימי הוא גדול ורחב ותא המטען מציע מקומות אחסון מגוונים ויכולת הטענה גדולה ונוחה. ההגה מתוגבר חשמלית ומתוך כך אינו מתקשר יתר על המידה, אך מתקשה עם המהירות לצרכי בטיחות ותחושת שליטה. הישיבה גבוהה ושולטת אך הראות לוקה בחסר, קורות ה- A וקורות ה- C גדולות וחוסמות את הראות לצדדים מלפנים ומאחור, גם סף החלונות הגבוה מצמצם את שדה הראיה. הגענו אל הכביש הפתוח וקיה ספורטאז' משתלב יפה בתנועה למרות המנוע הקטן יחסית. קיה ספורטאז' מגיעה גם עם מנוע 2.0 ליטר עוצמתי הרבה יותר, גג נפתח ומערכת בקרת שיוט, המחיר האטרקטיבי חוסך בדיוק בדברים האלה. לא דחפנו את הקיה ספורטאז' לקצוות כי לא זה ייעודו ובכל זאת צריכת הדלק המשולבת בסוף נסיעת המבחן הראתה 9 ק"מ לליטר, רחוקה מאוד מצריכת הדלק ברכבים משפחתיים עם מנוע דומה.
סיכום
קיה ספורטאז' אורבן 1.6 הוא רכב כניסה אפקטיבי לסגמנט הפנאי שטח והוא בין המשתלמים בסגמנט ומתחרו הישיר של סובארו XV עם מנוע 1.6 ליטר שמציע גם הנעה כפולה, אך כמו בקיה ספורטאז' הנבחנת מציע יחידת כוח חלשה למדי. האם אהבנו את הקיה ספורטאז' המוזל? בהחלט כן, זהו רכב מצויין שייתן מענה לרוב הצרכים למשפחה ישראלית, נתוני צריכת הדלק קצת אכזבו אך עדיין מדובר במחיר מאוד אטרקטיבי. קיה בהחלט נותנת אלטרנטיבה מעולה למשפחתית אוטומטית עם טוויסט מהנה בשטח, לוק אגרסיבי, ישיבה גבוהה ומחיר משתלם. אנחנו לא רואים סיבה לבחור במשפחתית רגילה על פני קרוסאובר גבוה, גדול ומרווח. אמנם צריכת הדלק גבוהה יותר אך רשימת היתרונות הגדולה והמחיר האטרקטיבי גוברים בהחלט. קיה ספורטאז' ביצע את העבודה המוטלת עליו, הוא מהנה לנהיגה, מרגיש בטוח ומציע גם יכולת טיול וירידה מהכביש עם המשפחה בסופי שבוע. מבחינתנו, קיה ספורטאז' אורבן 1.6 הוא בחירה מצוינת לרכב משפחתי ומציע תמורה מלאה למחיר, מה צריך יותר מזה?
| קיה ספורטאז' אורבן 1.6 | |
|---|---|
| מנוע | 1,591 סמ"ק הזרקה ישירה |
| הספק מרבי | 133/6,300 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 16.5/4,850 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 מהירויות |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,440 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,855 מ"מ ללא מראות |
| גובה כללי | 1,640 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,640 מ"מ |
| מיכל דלק | 55 ליטרים |
| נפח תא מטען | 564 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,397 ק"ג |
| מהירות מרבית | 185קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 12 שניות |
| קבוצת זיהום | 15 |
| ציון בטיחות ENCAP | חמישה כוכבי בטיחות |
| מחיר | 135,000 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025