סוזוקי ויטרה במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 01 אוקטובר 2015
  • 1 תגובות

חלק מהדינוזאורים שביננו לבטח זוכרים את סוזוקי ויטרה, רכב שטח קטן, אמין ומהנה בעל יכולות שטח אמיתיות. חלק מהצעירים מכירים אותו כיום כרכב שטח שגם אחרי הרבה שנים והחלפות ידיים עדיין לוקח אותם לטיולי שטח קטנים בצפון, בדרום ובכל אזור ותוואי שיש לארצנו הקטנה להציע. סוזוקי הייתה ידועה תמיד בזכות רכביה הפשוטים והאמינים ובזכות רכבי השטח הקטנים כגון הויטרה, הגראנד ויטרה, הסמוראי והג'ימני. עתה השיקה מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי בישראל, את סוזוקי ויטרה החדש, רכב פנאי שטח קטן המציע פוזה וסגנון החסרים לסוזוקי קרוסאובר שעושה חייל בנתוני המכירות בסגמנט בזכות המותג וצריכת דלק מהטובים בסגמנט. עם מחיר אטרקטיבי של החל מ- 125,000 ₪ נראה שיש לסוזוקי ויטרה את כל הנתונים לכבוש את צמרת השוק.

קופסתי אך אגרסיבי ומסוגנן - סוזוקי ויטרה החדש

עיצוב חיצוני – מתחיל יפה ונגמר משעמם

במבט ראשון קשה לעכל את סוזוקי ויטרה החדש, הוא מעט קופסתי אך אגרסיבי ומסוגנן. שילובי הצבעים של רכב המבחן עם גוף כתום וגג לבן בהחלט זוקפים לו נקודות זכות וילהיבו את רוב הרוכשים. החזית קשוחה ומכילה יחידות תאורה דומיננתיות, תאורת LED ליום, פנסי ערפל, ושבכת קירור בצבע שחור מט עם סמל ה- S הגדול בתוכה. במבט מהצד בולט המבנה המינוואני הקופסתי ששולט במראה הכללי של הרכב והגלגלים המצויידים בחישוקי סגסוגת קלה בקוטר 17 אינץ' מרגישים קטנים מדי לגודלו הכללי של הרכב. מבט מאחור חושף יחידות תאורה כמעט זהות לאלו של סוזוקי קרוסאובר וכמה חלקים אפורים משפרים מעט את התוצאה הסופית. התחושה היא שתקציב העיצוב נגמר לפני שהספיקו מעצבי סוזוקי לפסל את חלק האחורי. למרות הכל המראה הכללי נעים לעין, מעט קופסתי אך אגרסיבי ומסוגנן, בייחוד בשילובי הצבעים שייעלו לכם עוד 3,000 ₪.

עיצוב פנימי - מיושן

כניסה לרכב מלווה בתחושה שנכנסנו לרכב שיוצר לפני עשר שנים. הפלסטיקה שחורה ומשעממת, מעט עיטורי פלסטיק בצבע כסוף משפרים מעט את המצב אך התחושה הזולה שולטת ברוב תא הנוסעים. מאידך, איכות ההרכבה מצויינת ונראה שתשמור על שלמותה עוד שנים רבות. ברמת האבזור הבכירה שקיבלנו, GLXV, מצוייד הויטרה החדש במושבי עור בשילוב זמש נעימים למדי אך נוקשים בטווח הארוך. ההגה מחופה עור וקל לכיוון, הוא כולל פקדים לשליטה על הדיבורית, מערכת השמע ובקרת השיוט. במרכז הקונסולה שולטים תאי אחסון, בקרת אקלים דיגיטלית, מערכת השמע, ושעון אנלוגי גדול ומעוצב שניצב בין שני פתחי האוורור המרכזיים ובהחלט מוסיף לתחושת השטח הכללית של הרכב.

תחושה של רכב שיוצר לפני עשור - סוזוקי ויטרה החדש

בין שני המושבים ניצב בקר ה- ALL GRIP שמאפשר בדגם ה- 4x4 בחירה בין מצבי הנהיגה. מאחור המצב סביר ושני מבוגרים ישבו בנוחות, שלושה מבוגרים יוכלו לשרוד נסיעות קצרות בלבד. מרווח הראש והרגליים טובים אך חסרים פתחי מיזוג מאחור. תא המטען מכובד ונפחו עומד על 375 ליטרים. תא המטען בנוי מתחתית כפולה שמאפשרת משטח שטוח בקיפול שורת המושבים האחורית, ותא אחסון נכבד. מאחור מותקן שקע 12V וקיימת תאורה שמסיבה כלשהי אינה נדלקת עם פתיחת תא המטען אלא רק בלחיצה על כפתור ייעודי. עגלת תינוק וקניות בסופר ייכנסו לתא המטען ללא בעיה.

אבזור - עונה על הציפיות

סוזוקי ויטרה החדש מגיע בשתי רמות אבזור, GLX הבסיסית ו- GLXV הבכירה שקיבלנו למבחן וכוללת הנעה לכל ארבעת הגלגלים ואבזור משופר, חיצונית ופנימית. רמת האבזור הבכירה כוללת בנוסף לאבזור הבסיסי גם חישוקי סגסוגת מלוטשת, חיישני תאורה, תאורת LED, קיפול חשמלי למראות הצד, לחצן התנעה וכיבוי, מערכת שמע עם 2 טוויטרים, מערכת בקרת ירידה במדרון וחיישני חניה קדמיים ואחוריים. האבזור עובד מצויין למעט מערכת השמע המעט מיושנת שנתקעת לעיתים בעת החיבור לטלפון. אבזור הבטיחות מכובד וכולל בין היתר 7 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים,כל מערכות בקרת הבלימה והאחיזה הסטנדרטיות, ומערכת מובילאיי כסטנדרט.

חווית נסיעה – בסיסית ולא מעבר

לחיצה על כפתור ההתנעה אינה מבשרת רבות. סוזוקי ויטרה החדש מצוייד במנוע בנזין אטמוספרי קלאסי בנפח 1.6 ליטר בהספק 120 כ"ס המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת 6 מהירויות. פעולת התיבה נעימה וחלקה אך תפעולה המעט מיושן פוגע בחוויה. המצב הידני נמצא בדיוק מתחת למצב ה- D ויוצר לעיתים קרובות בלבול. רמת האבזור GLXV מצויידת במערכת הנעה כפולה ובקר ה- ALL GRIP. העברת בורר ההילוכים מ- P ל- D ממחיש את הפשטות של הרכב, בעיר הנסיעה לרוב קופצנית. מתלי הויטרה החדש מכויילים על הצד הנוקשה לטובת יכולות שטח משופרות אך ניכרת הפגיעה בנוחות הנסיעה. בכבישים משובשים הויטרה החדש אפילו מתרסק וניתן להרגיש את סוף מהלך המתלה כאשר הוא עושה את כל המאמצים לשכך את הפגיעה.

משרה לנהג אווירה בטוחה ונשלטת -סוזוקי ויטרה החדש

מערכת ה- Start & Stop פועלת בגסות ומורגשת יתר על המידה. ההגה קל ביותר והראות לאחור מצויינת מה שמקל על תמרוני החניה ונסיעה עירונית. בנסיעה בין עירונית הויטרה החדש דורש התעסקות תמידית בהיגוי עקב היותו קל ומנותק מגלגלי הרכב. בכדי להוציא כח מהמנוע הצנוע נדרשת לחיצה בריאה על דוושת הגז. בסל"ד גבוה הרכב מתקדם בקצב סביר אך רעשי הכביש והמנוע חודרים בגסות לתא הנוסעים. פתיחת חלון בנסיעה מהירה גוררת רוחות ורעשים חזקים מבחוץ והיא כמעט בלתי אפשרית עקב חוסר תכנון אווירודינמי.

את מדבר סהרה או את פסגות ההימאליה ככל הנראה לא תכבשו עם סוזוקי ויטרה החדש, אך שבילים עם מעט בוץ וחול תוכלו לעבור בקלות בעזרת ההנעה הכפולה ומרווח הגחון של סוזוקי ויטרה העומד על 185 מ"מ. מערכת ה-ALL GRIP של הויטרה מאפשר בחירה בין מצב רגיל, מצב ספורטיבי, מצב שלג ובוץ, ומצב של נעילת דיפרנציאל אלקטרונית. מצבי הנהיגה השונים משפיעים על התנהגות הרכב, המצב הספורטיבי משפיע על תגובת הדוושה ומאפשר לויטרה החדש להיות מעט יותר נמרץ, מצב השלג והבוץ מאפשר אחיזה טובה יותר, וקיימת גם נעילת דיפרנציאל לשטח טכני.

הויטרה החדש מצוייד במנופי העברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה, אך אל תצפו לחיית כבישים וגם לא לחיית שטח. אחיזת הרכב טובה אך לא אינסופית ולרוב משרה לנהג אווירה בטוחה ונשלטת. נתון המיאוץ של הויטרה עמד על 12.8 שניות מאפס למאה קמ"ש וצריכת הדלק הממוצעת עמדה בסוף המבחן המאומץ על 12.2 ק"מ לליטר מכובדים. הבעיות המרכזיות הן אם כן ההתעסקות הבלתי פוסקת בהיגוי והתאמצות היתר של יחידת הכח המלווה ברעשי מנוע עזים.

את מדבר סהרה או את פסגות ההימאליה ככל הנראה לא תכבשו עם סוזוקי ויטרה החדש, אך שבילים עם מעט בוץ וחול תוכלו לעבור בקלות - סוזוקי ויטרה החדש

סיכום – נתוני המכירות מדברים בעד עצמם

למרות שרוב הבוחנים לא נפלו לרגלי הויטרה החדש, בשורה התחתונה כולם הסכימו שיש לויטרה את כל מה שצריך ללא פינוקים מיותרים. סוזוקי ויטרה החדש מעט גס וחסר עידון, אך עם המוניטין של סוזוקי בישראל ומחיר אטרקטיבי יש למכשירי תנועה קלף מנצח. סוזוקי ויטרה הוא רכב אמין, פשוט וזול העונד תג מחיר של 131,990 ₪ לגרסה מאובזרת וכפולת הנעה, בהחלט מחיר הוגן ונתונים שיספיקו לרוב הצרכנים. הבחירה היותר הגיונית תהיה הגרסה הבסיסית בעלת ההנעה הקדמית שעולה 124,990 ₪ כי רוב הצרכנים לא באמת צריכים את ההנעה הכפולה.

סוזוקי ויטרה 1.6 4x4 GLXV

מנוע בנזין 1.6 ליטר
הספק מרבי 120/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 15.9/4,400 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 מהירויות
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,175 מ"מ
רוחב כללי 1,775 מ"מ
גובה כללי 1,610 מ"מ
בסיס גלגלים 2,500 מ"מ
מיכל דלק 47 ליטרים
נפח תא מטען 375/710 ליטרים
משקל עצמי 1,185 ק"ג
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 13 שניות
קבוצת זיהום 4
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבי בטיחות
מחיר

131,990 
תוספת 3,000  לשני צבעים 

סוזוקי ויטרה 2015