טויוטה אוריס הייבריד סטיישן במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 18 פברואר 2016
  • 1 תגובות

טויוטה אוריס הגיחה לאוויר העולם בשנת 2007 כמשפחתית קומפקטית שנועדה להחליף את טויוטה קורולה RunX. בשנת 2010 הגיע אלינו הדור השני של האוריס אך הפעם גם בגרסה היברידית חדשה. עם השנים תפחו מימדיה של טויוטה אוריס והדור השלישי שהושק בשנת 2013 כבר הציג זהות עצמאית ומגובשת ושווק גם בגרסת סטיישן שימושית. הדור השלישי עבר לאחרונה מתיחת פנים מקיפה שכוללת שינויי עיצוב. מרבית השינויים, על פי טויוטה, אינם נראים לעין ומתמקדים בעידון ושיפור איכות הנסיעה. האוריס החדשה עדיין שומרת על שיוכה לסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות אך גרסת הסטיישן ההיברידית והפופולרית מציעה חבילה משפחתית פרקטית ומאוד חסכונית, אנחנו מדדנו 18.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. למבחן הדרכים התייצבה טויוטה אוריס סטיישן הייבריד סקיי הבכירה שמחירה עומד על 138,900 ₪.

עיצוב ונראות

במסגרת מתיחת הפנים קיבלה טויוטה אוריס חזית מודרנית ונאה יותר שהגיעה לטויוטה ראב 4 החדש ותגיע בקרוב גם לטויוטה קורולה. יחידות התאורה הוחלפו ביחידות תאורה צרות הכוללות תאורת LED ומחוברות בפס כרום המדגיש את שבכת הקירור החדשה והמעודנת. הפגוש הקדמי כולל כונס אוויר גדול ורחב יותר שחולש כמעט על כל רוחבו ומאכלס את פנסי הערפל. מהצד אין שינויים בולטים אך מאחור קיבלה טויוטה אוריס סטיישן החדשה יחידות תאורה מעודכנות ופגוש אחורי חדש עם פס כרום וצבע שחור מבריק סביב מחזירי האור. רכב המבחן עטה צבע כחול קאריבי נאה במיוחד ואת החבילה הכוללת השלימו חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 16 אינץ', פסי גגון, ואנטנת סנפיר בולטת.

מתיחת הפנים הפכה את טויוטה אוריס החדשה לנאה ומודרנית

תא הנוסעים ואבזור

העיקרון העיצובי שעומד מאחורי תא הנוסעים של טויטה אוריס החדשה לא השתנה. תא הנוסעים החדש דומה לתא הנוסעים הקודם אך נעשו בו שינויים לטובה. החומרים איכותיים ונעימים יותר למגע ואיכות ההרכבה מצויינת למעט קרקוש מציק מאזור הגג. הדשבורד נותר אנכי אך מודרני וכולל מערכת מולטימדיה אינטגרלית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' ופקדי מגע שפוגמים בהנדסת האנוש. מצידו השמאלי של המסך ניצבים כפתור ההתנעה וכפתור תאורת החירום, ומימינו שעון דיגיטלי. מתחת למסך ניצבת בקרת אקלים דיגיטלית לא מפוצלת אך נקייה וקלה לתפעול. תחתיה ממוקמים שקע מתח V12, חיבורי USB ו- AUX ובורר ההילוכים ומצבי הנסיעה. לצד בלם היד נמצאים שני מחזיקי כוסות עמוקים במיוחד שהתגלו כלא ידידותיים לכוסות חד פעמיות בגודל סטנדרטי.

לוח המחוונים בעל שני שעונים גדולים וקריאים. הימני מד מהירות קלאסי בשילוב מד כמות הדלק במיכל ואילו הימני מד סל"ד שקיבל אינטרפטציה היברידית ואינו מציג מספרים אלא טווחים ומצבי פעולה של המערכת ההיברידית, מצב טעינה בצבע כחול, מצב חסכון בצבע ירוק, ומצב כוח בצבע אדום. זה רעיון נחמד אך היינו שמחים לתצוגת מספרים בנוסף. בין שני מנהרות השעונים ניצב מסך מידע צבעוני ברור להפליא בגודל ¬¬¬4.2 אינץ' המספק מידע על מצב הרכב, מחשב הדרך, המדיה, והדיבורית. פתחי המיזוג הקיצוניים דמויי מניפת סילון ומשלימים את המראה המודרני של תא הנוסעים ומוסיפים לו תחושה ספורטיבית.

מרחב המחייה מלפנים טוב מאוד. מרווח הראש מצויין ואין בעיה למצוא תנוחת נהיגה טובה. המושבים עוטים בד מהודר והם נעימים למגע אך חשוב מכך, הם נוחים גם לאורך זמן. מאחור המרווח טוב ושלושה מבוגרים יכולים לשבת בנוחות מספקת. הדלתות האחוריות מעט צרות ומקשות על כניסת נוסעים גדלי ממדים, והיעדר פתחי מיזוג אחוריים הורידו נקודה או שתיים לאוריס החדשה. גולת הכותרת של גרסת הסטיישן הוא תא מטען בנפח 530 ליטרים שיכול לאכלס בתוכו מגוון רחב של ציוד, החל מעגלות ילדים וצידניות ועד למזוודות ענק ורהיטים קטנים. אם יש צורך בהובלת חפצים גדולים, ניתן לקפל את שורת המושבים האחורית ולקבל רצפה כמעט שטוחה. שפת ההטענה נוחה וקיים כיסוי נגלל לתא המטען שאותו ניתן לקבע לגג כאשר תא המטען עמוס.

טויוטה אוריס החדשה מציגה תא נוסעים נעים ומודרני עם הנדסת אנוש כמעט מצויינת

טויוטה אוריס סטיישן הייבריד ברמת אבזור סקיי מצויידת בגג זכוכית פנורמי בגודל מלא עם כיסוי בד פנימי בשליטה חשמלית. את כיסוי הבד ניתן לפתוח או לסגור בלחיצת כפתור אחת או לחילופין ניתן לבחור את שטח הכיסוי הרצוי. מעבר לכך מצויידת טויוטה אוריס סטיישן הייבריד בבקרת שיוט, התנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית, 3 שקעי מתח 12V, מערכת TOYOTA TOUCH2 עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', דיבורית בלוטות', חיבורי USB ו- AUX, מצלמת נסיעה לאחור, הגה מחופה עור, פנסי ערפל, חישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינץ', ושמשות אחוריות כהות.

בניגוד למכוניות משפחתיות אחרות באותו טווח מחיר, אבזור הבטיחות לא כולל מערכות בטיחות אקטיביות מודרניות אך הוא כולל 7 כריות אוויר כולל אפשרות ניתוק בצד הנוסע הקדמי, עיגוני איזופיקס, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, כלל מערכות הבלימה והבקרה המקובלות, וקורות פלדה כפולות בדלתות.

יחידת ההנעה וחווית הנסיעה

טויוטה אוריס סטיישן הייבריד מצויידת במערכת ההנעה ההיברידית המוכרת של טויוטה המורכבת ממנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר בהספק 99.3 כ"ס צנועים המשודך למנוע חשמלי ולסוללה בהספק 80 כ"ס. ההספק הכולל של המערכת ההיברידית עומד על 136 כ"ס שמציבים אותה בשורה אחת אל מול המשפחתיות הזוללות בנזין טהור. המנוע משודך לתיבת הילוכים רציפה שמספקת פעולה חלקה ונעימה.

את מרבית ההתנעות והתחלות הנסיעה בטויוטה אוריס הייבריד כמעט לא שומעים מכיוון שברובן נעשה שימוש רק במנוע החשמלי השקט להפליא. מחשב הרכב מחליט מתי להפעיל את מנוע הבנזין על מנת לספק כח או לשם הטענת הסוללות ולרוב גם כניסת מנוע הבנזין לפעולה אינה מורגשת. התחלות נסיעה ילוו בעזרה מהמנוע החשמלי שמציג ביצועים מספקים ומומנט זמין לשימוש החל מאפס סל"ד.

טויוטה אוריס החדשה מצויידת במערכת היברידית בעלת הספק שלא יבייש אף משפחתית מתחרה

לנהגים שלא נהגו קודם ברכב היברידי של טויוטה, תדרש הסתגלות קלה לבורר ההילוכים ותפעולו, אך תהליך הלמידה קצר ולאחר מספר נסיעות הכל מתחבר. מנוע הבנזין והמנוע החשמלי פועלים בסינרגיה כמעט מושלמת ומשלימים זה את זה. לאוריס הייבריד קיימים שלושה מצבי נסיעה: כח, אקו ו- EV. במצב כח מוביל מנוע הבנזין ויחד עם המנוע החשמלי מסופקת תגובת מצערת נמרצת וזריזה יותר. במצב אקו שני המנועים עובדים בשילוב על מנת להשיג את צריכת הדלק הטובה ביותר. במצב EV או Electric Vehicle נעשה שימוש במערכת החשמלית בלבד והנסיעה במצב זה נעימה וחרישית להפליא, אך תתאפשר למספר קילומטרים בודדים במהירות שאינה עולה על 50 קמ"ש.

טויוטה אוריס הייבריד מכוונת לחסכון בדלק ואת זה היא עושה מצויין מבלי להתפשר על כח מהמנוע. מיאוץ מאפס למאה קמ"ש ארך 11.4 שניות והאצת ביניים קלאסית מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארכה 8.3 שניות במדידה שלנו. את צריכת הדלק מדדנו במגוון מצבים. בנסיעה משולבת עם פקקים כבדים הציגה טויוטה אוריס הייבריד סטיישן צריכת דלק ממוצעת של 20.1 ק"מ לליטר, בנסיעה נמרצת ואגרסיבית נמדדה צריכת דלק ממוצעת של 14.1 ק"מ לליטר. בתום ימי המבחן נרשמה צריכת דלק מצויינת של 18.5 ק"מ לליטר בממוצע, כל הכבוד לטויוטה.

טויוטה אוריס הייבריד סטיישן הינה מכונית משפחתית שעושה את עבודתה נאמנה ועל מנת לשמור על כך, שיפרו במסגרת מתיחת הפנים את בידוד הרעשים. תא הנוסעים אכן שקט ונעים לשהיה ורק בעת מאמץ חודרים רעשי המנוע לתא הנוסעים. כיול המתלים רך אך טויוטה אוריס מספקת תחושה מוצקה ונכונה. את מרבית השיבושים היא בולעת באופן משביע רצון ורק הקשים שבהם הצליחו לזעזע את תא הנוסעים. באופן כללי מצליחה האוריס סטיישן לשמור על תחושה נעימה בתא הנוסעים רוב הזמן. האוריס סטיישן אינה מכונית חורכת אספלט אך משקלו של ההגה טוב ואחיזת הכביש טובה גם היא. טויוטה אוריס אמנם לא מהנה לנהיגה במובנים של חובבי הגה אך היא מספקת ביצועים נאותים וטונות של תחושת ביטחון.

טויוטה אוריס היא מכונית טובה ונעימה בכל דרך, עירונית או בין עירונית, מפותלת או ישרה, ובכדי להשיג את מטרותיה הטבעיות היא מעודדת נהיגה רגועה וחסכונית. ניתן לנטר את אופי פעולת המערכת ההיברידת בכל זמן על ידי אחד משני המסכים ובנוסף תדאג מחט טווחי הפעולה להזכיר לכם שאתם מגזימים עם דוושת הגז, כאשר תגיעו לחלקו העליון של המד תהפוך המחט לאדומה וזועקת.

טויוטה אוריס החדשה היא מכונית חסכונית, טובה, ונעימה בכל דרך

סיכום

טויוטה אוריס הייבריד סטיישן היא מכונית נאה ומגובשת. מהנדסי טויוטה הצליחו להתגבר על מרבית נקודות התורפה של הדגם הקודם ולשפר אותן. טויוטה אוריס סטיישן הייבריד מציגה צריכת דלק מצויינת, ביצועים נאותים שלא יביישו אף משפחתית סטנדרטית, ושימושיות גבוהה עם תא מטען גדול ותא נוסעים מרווח. חסרונה היחיד של טויוטה אוריס הייבריד סטיישן הוא תג המחיר הגבוה יותר ממחירן של מרבית המשפחתיות המתחרות ומתחיל ב- 136,900 ₪ לגרסת הבסיס, אך אין ספק כי התוספת הקטנה במחיר הרכב תוחזר לכם בתחנת הדלק.

טויוטה אוריס סטיישן הייבריד סקיי 1.8 אוטומט
מנוע 1.8 ליטר בנזין בשילוב מנוע חשמלי 
הספק מרבי 136/5,200 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 14.5/2,800 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה 
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,595 מ"מ
רוחב כללי 1,760 מ"מ
גובה כללי 1,485 מ"מ
בסיס גלגלים 2,600 מ"מ
מיכל דלק 45 ליטרים
נפח תא מטען 530 ליטרים
משקל עצמי 1,335 ק"ג
מהירות מרבית  175 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 11.2 שניות
קבוצת זיהום 3
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים
מחיר

138,900 ₪

טויוטה אוריס סטיישן הייביריד 2016