פורד פוקוס 2016 (מתיחת פנים) במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 17 מרץ 2016
  • 0 תגובות

הדור השלישי של המשפחתית האירופאית החל את דרכו בעולם בשנת 2011. כבר באותה השנה הגיעה הפוקוס דור 3 לישראל וכבשה את טבלת המסירות הארצית, במיוחד בזכות גרסת הסטיישן הפרקטית ובזכות שיווק נרחב בשוק ציי הרכב. עם ההצלחה המהירה לא אחרו להגיע גם הבעיות ורכבי הפוקוס החלו לסבול מתקלות שמקורן בתיבת ההילוכים הרובוטית. הלקוחות סבלו, גירים הוחלפו, מחשבים עודכנו, אך הנזק כבר נעשה, גם ללקוחות וגם ליבואנית דלק מוטורס. התדמית של המותג בישראל נפגעה, שווי הרכבים המשומשים צנח, והמכירות של פורד פוקוס דעכו עד שבשנת 2014 שיווקה הופסק לחלוטין.

פורד פוקוס החדשה

כעת החלה דלק מוטורס, יבואנית פורד לישראל, בשיווק הפוקוס החדשה שהיא מתיחת הפנים של הדור השלישי. כל נקודות התורפה של הדגם הקודם תוקנו ושופרו. הפוקוס החדשה קיבלה מנוע טורבו בנזין חדש עוצמתי וחסכוני בנפח 1.5 ליטר בהספק 150 כ"ס, ותיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית טהורה מבית אייסין היפנית. פורד פוקוס החדשה משווקת גם בגרסת דיזל וזו עדיין מצויידת בתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים פאוור-שיפט. למבחן הדרכים קיבלנו את פורד פוקוס החדשה במרכב האצ'בק וברמת האבזור טיטניום הבכירה שמחירה עומד על 133,000 ₪.

עיצוב

מתיחת הפנים עשתה טוב לפורד פוקוס המזדקנת. המידות נותרו זהות וכך גם העיצוב הכללי. מלפנים קיבלה הפוקוס את שבכת הקירור הענקית והאגרסיבית בסגנון אסטון מרטין. ברמת האבזור טיטניום שבכת הקירור מצופה כרום שמבליט אותה מאוד. הפגוש הקדמי עודכן וכך גם יחידות התאורה שכוללות תאורת LED דקה וארוכה המשתלבת נהדר עם הקווים הכוחניים של מכסה המנוע. למעט יחידות התאורה החדשות, מאחור ומהצד לא נעשו שינויים מהותיים בגרסת ההאצ'בק. הפוקוס החדשה שומרת על חזות ספורטיבית ונאה, במיוחד עם חישוקי הסגסוגת הקלה ברמת האבזור טיטניום.

פורד פוקוס החדשה מציגה חזית כוחנית וספורטיבית

תא הנוסעים

פורד פוקוס החדשה שומרת על מראה נקי וספורטיבי גם בתא הנוסעים. שילוב הצבעים מעט כהה, אך איכות החומרים וההרכבה מצויינים. המושבים ספורטיביים ומזמינים ועוטים בד מהודר. הדשבורד של הפוקוס החדשה נותר כמעט זהה לזו המוחלפת אך עם שינוי אחד מהותי - ניקיון עיצובי. במרכז הדשבורד ניצב מסך מגע בגודל 9 אינץ' ותחתיו מספר פקדי מגע נאים ופונקציונליים המחליפים את בליל הפקדים שפקדו את הדגם המוחלף. מתחת למערכת המדיה ניצבת בקרת אקלים מפוצלת חדשה קלה מאוד לתפעול ותחתיה חיבורי המדיה, תא אחסון קטן, ומחזיקי כוסות. לוח המחוונים נעים וקריא, וכולל שני שעונים גדולים ומסך מידע מיושן וקשה להבנה שמציג את נתוני מחשב הדרך.

בעוד הפוקוס החדשה מצטיינת במספר לא מבוטל של תחומים, היא מעט נופלת בסעיף מרחב המחייה לנוסעים. מלפנים המרווח מספק, אך התחושה מעט צפופה. המושבים נוחים ותומכים, אך לאורך זמן התגלו כמעט נוקשים. מאחור יכולים לשבת שני מבוגרים בנוחות, וניתן לחילופין להכניס שני כסאות תינוק בקלות. נוחות הנסיעה מאחור טובה הודות למרווחי ראש ורגליים טובים, אך נוחות הנוסע האמצעי נפגמת עקב תעלת ההינע הגבוהה. מאחור ספי החלונות גבוהים ובשילוב הצבעים הכהים נוצרת תחושה מעט קלסטרופובית. תא המטען סביר בנפחו שעומד על 317 ליטרים, ומצוייד במפתח רחב ושפת הטענה נוחה. את המושבים האחוריים ניתן לקפל ביחס של 40/60 וליצור ריצפה כמעט שטוחה להטענה.

פורד פוקוס החדשה קיבלה תא נוסעים נקי מבעבר

פורד פוקוס מגיעה אלינו היישר ממפעל פורד בגרמניה ואת האיכות האירופאית ניתן להרגיש מהרגע הראשון. הדלתות כבדות והפוקוס משדרת תחושה של מכונית מאסיבית ואיכותית בכל אספקט. פורד פוקוס החדשה משווקת בשתי רמות אבזור, טרנד הבסיסית שמחירה עומד על 128,000 ₪ ומיועדת בעיקר לציי רכב, וטיטניום הבכירה, שנבחנה אצלנו ומיועדת בעיקר ללקוח הפרטי, ומחירה עומד על 133,000 ₪. אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ומערכת בלימה אוטונומית עירונית. רמת האבזור טיטניום מצויידת ברשימת אבזור מכובדת הכוללת בין היתר כפתור הנעה, מפתח חכם המאפשר הגבלת מהירות הנסיעה ועוצמת השמע המירבית בזכרון המפתח, מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד, מסך מגע בגודל 9 אינץ', תוכנת ניווט ווייז, דיבורית בלוטות', חיבורי USB ו- AUX, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, מראה מרכזית מכתכהה אוטומטית, חיישני גשם ותאורה, עיטורי כרום חיצוניים, מראות צד מתקפלות עם חימום, פנסי ערפל, שמשות אחוריות כהות, וחישוקי סגסוגת קלה בקוטר 18 אינץ'.

יחידת הנעה וחווית נהיגה

פורד פוקוס החדשה מצויידת ביחידת הנעה מפתיעה במיוחד: מנוע טורבו בנזין בנפח 1,498 סמ"ק המספק 150 כ"ס המושגים ב- 6,000 סל"ד ומומנט של 24.4 קג"מ הזמין מ- 1,500 סל"ד. מדובר בנתונים שאפיינו מכוניות ספורטיביות משנות ה- 90, והיום מתחילים לחלחל אל המכוניות המשפחתיות הסטנדרטיות. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית המעבירה את הכח לגלגלים הקדמיים.

פורד פוקוס החדשה היא המשפחתית הסטנדרטית החזקה ביותר בישראל ועל הנייר היא גם הכי זריזה. במיאוץ מאפס למאה קמ"ש מדדנו 9.1 שניות ובעקיפה מ- 80 ל- 120 קמ"ש מדדנו 7.0 שניות זריזות. הפוקוס החדשה הייתה יכולה להיות ספורטיבית יותר אילולא בניית הכח הלינארית של המנוע ופעולתה המנומנמת מעט של תיבת ההילוכים. לנהג המשפחתי הפוקוס החדשה זריזה בהחלט, אפילו זריזה מאוד. האצות חזקות ועקיפות מבוצעות בקלות, והמנוע גמיש ומספק רצועת כח רחבה לאורך כל קשת הסל"ד.

פורד פוקוס החדשה היא המשפחתית הסטנדרטית החזקה ביותר בשוק כיום

למאמץ בצמצום צריכת הדלק מצטרפות גם מערכת Start & Stop ומערכת תריסים אקטיביים בשבכת הקירור הקדמית המווסתים את כניסת האוויר לתא המנוע. צריכת הדלק שנמדדה במהלך המבחן שלנו עמדה על 13.6 ק"מ לליטר, ואת נתון זה ניתן אף לשפר בנסיעה מנהלתית.

ניתן לשלוט בתיבת ההילוכים באופן ידני באמצעות כפתור על בורר ההילוכים כמו בדגם הקודם. המעבר למצב ספורט מחדד את תגובת המצערת ותיבת ההילוכים הופכת לנמרצת וזריזה גם בהאטות והורדות הילוכים. השילוב של המנוע הנמרץ, השלדה המצויינת וההגה הנהדר הופכים את הפוקוס החדשה לאחת המשפחתיות המהנות ביותר לנהיגה בישראל. הפוקוס החדשה יודעת לתקוף פניות בדיוק ובחדות מופתית, ולייצר שינויי כיוון חדים ללא כל היסוס ודרמה. הפוקוס מרגישה קלילה אך מספקת שפע של אחיזה, במיוחד עם הצמיגים נמוכי החתך המוצעים בגרסת הטיטניום. ההגה החדש מתוגבר חשמלית אך משקלו נכון, הוא חד, מדוייק וצייתני ואנו בהחלט יכולים להעיד על כך שהוא אחד ההגאים המתוגברים חשמלית הטובים ביותר שפגשנו.

מהנדסי פורד עשו עבודה מצויינת בכיול המתלים של פורד פוקס החדשה. המכונית מצויידת במתלים קונבנציונליים המכויילים על הצד הנוקשה, ומספקים ריסון מצויין של מרכב הרכב מצד אחד, ונוחות נסיעה מצויינת מצד שני. אורכה הקצר יחסית של פורד פוקוס האצ'בק, העומד על 4,360 מ"מ, הופך אותה למכונית קלה ופשוטה לתמרונים ולחניות. בנסיעות בין עירוניות שומרת פורד פוקוס החדשה על שקט בתא הנוסעים ומשייטת במאה קמ"ש בנינוחות מתחת ל- 2,000 סל"ד.

פורד פוקוס החדשה אינה חפה ממגרעות אך היא בהחלט משפחתית טובה מאוד

סיכום

פורד פוקוס החדשה היא המשפחתית הסטנדרטית החזקה ביותר שיש היום בישראל ולכן תתאים מאוד לנהג המעוניין במשפחתית זריזה ומהנה לנהיגה. הפוקוס תתאים פחות למשפחות הזקוקות לתא מטען ענק, ספסל אחורי מרווח, ושימושיות משפחתית גבוהה. גם לקוחות הליסינג ימצאו בפורד פוקוס החדשה מכונית נעימה, אירופאית איכותית, זריזה, ובעיקר מהנה מאוד לנהיגה. פורד פוקס החדשה משפרת את מגרעותיו הגדולים ביותר של הדור הקודם ובהחלט בעלת הנתונים לכבוש שוב את טבלת המסירות.

פורד פוקוס האצ'בק 1.5 טורבו טיטניום אוטומטית

מנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין   
הספק מרבי 150/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 24.4/1,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 מהירויות
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,360 מ"מ
רוחב כללי 1,823 מ"מ
גובה כללי 1,455 מ"מ
בסיס גלגלים 2,648 מ"מ
מיכל דלק 55 ליטרים
נפח תא מטען

316 ליטרים

משקל עצמי 1,364 ק"ג
מהירות מרבית 208 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 9.2 שניות
קבוצת זיהום 4
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים
מחיר

133,000 ₪

פורד פוקוס האצ'בק 2016