וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
לפני כשנה זכתה אאודי A1 למתיחת פנים מרעננת וקיבלה מנוע 1.0 ליטר TFSI ותג מחיר תחרותי של 128,000 ₪. המטרה היא הנגשת מותג אאודי היוקרתי לקהלים חדשים. אאודי A1 משווקת עם מספר מנועים ובתצורות 3 ו- 5 דלתות. לקחנו לסיבוב את גרסת ה- 3 דלתות ובדקנו על מה צריך לוותר על מנת ליהנות מסמל סטטוס במחיר שפוי.
עיצוב
אאודי A1 נחתה בישראל בשנת 2010 ובשנת 2015 זכתה לעדכון קוסמטי ומכני. בחזית שבכת קירור ופנסים מעודכנים המזוהים עם המותג. מדובר במכונית סופר מיני קטנה למראה אך המידות ממוצעות לסגמנט. אורכה הכללי עומד על 3,973 מ"מ, רוחבה 1,740 מ"מ, גובהה 1,441 מ"מ, ובסיס הגלגלים עומד על 2,469 מ"מ. מאחור מצויידת אאודי A1 ביחידות תאורה מעודכנות, בספויילר קטן וספורטיבי וקו רוחב המדגיש את תא המטען. במבט צד ניתן להבחין בחישוקי סגסוגת קלה ובקשת שחורה המכסה את השטח בין קורות A ו- C.
תא הנוסעים
פתיחת הדלת חושפת סביבת נהג נעימה ומוכרת, אם כי מעט מיושנת. הנדסת האנוש טובה ומצריכה הסתגלות קצרה בלבד. איכויות ההרכבה והחומרים טובות אך לא מרשימות ולא מתעלות בהרבה על אלו של האחיות סיאט איביזה ופולקסווגן פולו. הדשבורד כולל ארבעה פתחי מיזוג גדולים בסגנון מניפת סילון ובמרכזו ניצב מסך מולטימדיה בגודל 6.5 אינץ' המתקפל באופן ידני ונעדר אפשרות שליטה במגע.
לעומת דגמים אחרים של המותג, פקדי השליטה במערכת המולטימדיה MMI נמצאים במרכז הדשבורד ולא בקונסולה שבין המושבים. מערכת ה- MMI של אאודי כוללת כאמור מסך בגודל 6.5 אינץ' והשליטה בה פשוטה ואינטואיטיבית. נהגים שכבר התנסו בדגמי אאודי חדשים לא יתקשו לתפעל את המערכת ששולטת ברדיו, במדיה, במחשב הדרך, בדיבורית, ובהגדרות הרכב. מערכת השמע המובנית כוללת 8 רמקולים שמספקים איכות שמע טובה אך לא מדהימה.
מתחת לפקדי מערכת המיזוג המכנית הפשוטה נמצאים פקדי ניתוק בקרת היציבות ומפשיר האדים, חיבור ה- AUX, שקע מתח 12V, ומחזיק כוסות כפול. בין המושבים נמצאת ידית הילוכים עגולה וספורטיבית ומשענת יד עם תא אחסון קומפקטי. ההגה מחופה עור נעים למגע ובעל פקדי שליטה על מערכת הבידור ומחשב הדרך. לוח המחוונים ברור וכולל מסך מידע מרכזי המציג את נתוני מחשב הדרך והמדיה. הבעיה הגדולה ביותר בתא הנוסעים של אאודי A1 היא שאינו מקרין מספיק יוקרה ופאר כצפוי מהמותג.
המרחב לנוסעים מלפנים טוב ולאחר צליחת הכניסה למושב האחורי, ניתן למצוא בו מרחב מספק לשני מבוגרים לא גבוהים במיוחד. קיפול המושבים הקדמיים לצורך גישה למושב האחורי נעשה ידנית בצורה קלה ופשוטה. אאודי A1 מציעה תא מטען בנפח 270 ליטר שניתן להגדילו לנפח של 920 ליטר בעזרת קיפול המושבים האחוריים. תא המטען אמנם קטן אך יספק זוג צעיר או כרכב שני בבית. עם פתיחת דלת תא המטען נדלקות זוג נורות בטיחות נוספות שיאירו את מיקומכם בעת החלפת גלגל או עצירה באמצע הדרך.
רשימת האבזור של אאודי A1 בגרסת הבסיס מעט מאכזבת. כנראה שאי אפשר לקבל גם מותג יוקרה וגם אבזור עשיר במחיר נמוך יחסית. גרסת הבסיס כוללת בין היתר מערכת מולטימדיה MMI עם מסך בגודל 6.5 אינץ', דיבורית בלוטות', חיבורי SD ו- AUX, אך בולט בהיעדרו חיבור ה- USB המתבקש. בנוסף ישנן 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, הגה וידית הילוכים בחיפוי עור, וחישוקי סגסוגת קלה בקוטר 16 אינץ'.
רכב המבחן הגיע מצוייד בחבילת האבזור סטייל המוסיפה לרשימת האבזור גג שמש חשמלי, פנסי קסנון ראשיים, פנסים אחוריים בטכנולגיית LED, וחבילת תאורה פנימית עם נורות LED. עלות החבילה 19,100 ₪ וחבל שאינה כוללת גם אבזור בטיחותי מתקדם שהפך היום לסטנדרט אף ברכבים זולים יותר.
יחידת הנעה וחווית הנהיגה
השינוי המהותי ביותר שבוצע במסגרת מתיחת הפנים האחרונה לדגם הוא בהיצע יחידות ההנעה. אאודי A1 קיבלה מנוע קטן בנפח 1.0 ליטר בעל 3 צילינדרים המפיק 95 כ"ס ומומנט מירבי של 16.3 קג"מ. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים S-tronic המכונה גם DSG בדגמים שונים בקונצרן פולקסווגן.
על אף ההספק הצנוע של מנוע ה- 1.0 TFSI, הוא אינו מתקשה לדחוף את 1,140 הק"ג של ה- A1. משום מה, באחות סיאט איביזה, אותו המנוע מפיק הספק מכובד יותר של 110 כ"ס, עניין מעט תמוהה בגלל רמות הייחוס של שני המותגים. בכל מקרה יחידת ההנעה הזו פועלת בצורה נהדרת באאודי A1. שיא המומנט זמין כבר מ- 1,500 סל"ד נמוכים, מה שיוצר תגובת דוושה בריאה ותחושת כוח בזינוקים מהמקום. על פי המדידה שלנו, זינוק מעמידה למאה קמ"ש אורך 11.2 שניות וצריכת הדלק הממוצעת עמדה על 15.3 ק"מ לליטר, נתון מכובד מאוד.
ההתנהלות בעיר קלילה מאוד עם אאודי A1. היא קומפקטית, זריזה, וקלה לתמרונים עירוניים בזכות ההגה הקל ומידותיה החיצוניות. שדה הראייה לפנים ולצדדים גדול ונקי, אך שדה הראייה לאחור נפגע בעקבות חלון אחורי קטן ויכול להתבטל כמעט לחלוטין עם נוסע במושב האחורי האמצעי. חיישני הרוורס פעלו בצורה מדוייקת וחיפו על כך באופן חלקי. מערכת ה- Start & Stop יכולה להציק מכיוון שזו ממהרת לכבות את המנוע בכל הזדמנות כחלק ממגמת החיסכון בדלק והשמירה על איכות הסביבה. הדבר בא לידי ביטוי בתמרוני חניה למשל, אז המנוע נכבה בכל עצירה רגעית ומכבה איתו את המזגן ותגבור ההגה החשמלי. למזלנו ניתן לנתק את המערכת בלחיצת כפתור בתחילת כל נסיעה.
בנסיעות בין עירוניות חושף המנוע הקטן את חולשותיו ולא מצליח לספק די כוח מתפרץ לעקיפות או האצות ביניים מזדמנות. תיבת ההילוכים יכולה להיות מעט הססנית בתחילת הנסיעה ולייצר רעידות מיותרות. התיבה מקשה על נהיגה דינמית, היא אינה ממהרת להוריד הילוכים ושואפת תמיד לשמור על צריכת דלק אופטימלית. מלבד זאת פעולת התיבה נעימה ומדוייקת.
אאודי A1 צויידה בכיול מתלים נוקשה יחסית ולכן הנסיעה אינה רכה ושקטה אך גם לא נוראית או בלתי נסבלת. מרבית השיבושים ישארו מחוץ לתא הנוסעים שנשאר שקט בצורה משביעת רצון רוב הזמן, אפילו עם חלון פתוח מעט. מאידך, הכיול הנוקשה תורם רבות להתנהגות הכביש של אאודי A1 שמציגה אחיזת כביש מצויינת ותגובות מצויינות להפניית ההגה שמתקשר בצורה מפתיעה לטובה. רק המחסור בכוח מוציא את החשק מנהיגה ספורטיבית ממושכת.
בלמיה של אאודי A1 מסוגלים לייצר עוצמת בלימה נשכנית ומיידית. בשימוש מנהלי מעבירה דוושת הבלם תחושה טובה וה- A1 הקטנה תגיע לעצירה מלאה כמעט על פי פקודה. נסיעה דינמית מרובת בלימות תייצר דעיכה בעוצמת הבלימה. נפחו הזעיר של המנוע מתקשה לבלום עצמאית את הרכב ובירידות הבקעה התלולות נאלצנו להשתמש בבלמים מעבר לרצוי.
סיכום
את משימת הנגשת המותג לקהלים חדשים תצליח אאודי A1 ככל הנראה לבצע. ישנן לא מעט מכוניות קטנות שיציעו תמורה טובה יותר למחיר, אך הייחוס של אאודי וסמל הסטטוס יקסמו ללקוחות שכעת יוכלו לרכוש במחיר שפוי יחסית רכב עם ארבע הטבעות בחזית. אאודי A1 אינה המכונית הכי מעודכנת או הכי מאובזרת, אך היא מציעה איכות, מנוע חסכוני, והילת מותג אאודי עם כל המשתמע מכך.
| אאודי A1 1.0 TFSI אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 999 סמ"ק |
| הספק מרבי | 95/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 16.3/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 3,973 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,740 מ"מ |
| גובה כללי | 1,441 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,469 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען |
920/270 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,140 ק"ג |
| מהירות מרבית | 186 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 10.9 שניות (יצרן) |
| קבוצת זיהום | 3 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים |
| מחיר |
128,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025