פורד אקספלורר במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 07 יולי 2016
  • 0 תגובות

הדור האחרון של פורד אקספלורר הושק בשנת 2011. הוא נטש את שלדת הסולם ויכולות השטח לטובת נוחות ופינוקים. כעת לקראת סוף חיי הדגם עבר פורד אקספלורר עדכון מקיף שכולל שינוי עיצובי ושידרוגים ברשימת האבזור. פורד אקספלורר החדש הוא עוף מעט מוזר בישראל, הוא גדול מאוד ורחב, יכול לשנע בנוחות 7 נוסעים, והוא ספק מיניוואן ספק רכב פנאי שטח. העיצוב נוטה ללא ספק להצהרת פנאי שטח אופנתית.

עיצוב

נוכחות הינה מוטיב חזק ומשמעותי בבחירת רכב פנאי שטח יוקרתי, ולפורד אקספלורר החדש יש המון ממנה. מלפנים קיבל האקספלורר שבכת קירור מעודכנת משובצת כרום והפגוש הקדמי מציג קמטים כוחניים ומאלכס צמד פנסי ערפל בתצורת C. גם מכסה המנוע קיבל בליטות כוחניות ויחידות התאורה החדשות עם תאורת ה- LED משלימות את המראה הכוחני-יוקרתי מלפנים. מהצד בולטים 5,013 המ"מ שלאורכם נמתח האקספלורר ו- 1,804 המ"מ אליהם מתנשא פורד אקספלורר החדש. חישוקי הסגסוגת בקוטר 20 אינץ' ממחישים בצורה נהדרת את גודלו הכללי של הרכב. בישראל נחשב פורד אקספלורר לרכב פנאי גדול מאוד, אך בארצות הברית, ארץ מוצאו של האקספלורר, יש גדולים ממנו. מאחור פס כרום רוחבי מקשר בין שתי יחידות התאורה שכוללות גרפיקה בתצורת C, והפגוש האחורי אגרסיבי וכולל שילוב של שני צבעים. ספוילר אחורי חותם את המראה החיצוני של פורד אקספלורר שמצליח להיות יוקרתי, כוחני ומודרני בו זמנית.

פורד אקספלורר 2016

תא נוסעים

פורד אקספלורר החדש מציע תא נוסעים ענק. עיצובו של הדשבורד עתידני משהו אך דורש הסתגלות מסויימת. במרכזו ניצב מסך מולטימדיה בגודל 8 אינץ'. את השליטה על המערכת ניתן לבצע על ידי מגע במסך או מהמתגים בגלגל הגה, ואת רוב המידע ניתן להציג על זוג המסכים הדיגיטליים שבלוח המחוונים, הניתנים לשינוי ולהתאמה אישית. המערכת שולטת בהגדרות הרכב, במערכת המדיה, במערכת הניווט, במערכת בקרת האקלים, בטלפון, ובמחשב הדרך.

המרווח מלפנים מצויין ואיכות החומרים טובה מאוד אך נתקלנו גם במספר פלסטיקים פשוטים. איכות ההרכבה מצויינת ולאורך המבחן כולו לא שמענו קרקושים וצלילים טורדניים מיותרים. האקספלורר מציע שפע תאי אחסון בדלתות ובין המושבים, תא כפפות גדול ועמוק, ותא ייעודי למשקפיים. כמעט בכל פינה ברכב קיים שקע טעינה 12V או שקע טעינה USB, מאחור ישנו גם שקע 220V.

פורד אקספלורר 2016 - המרווח מלפנים מצויין ואיכות החומרים טובה מאוד

פורד אקספלורר משווק בישראל בשלוש רמות אבזור - לימיטד, לקצ'ורי ופרימיום 4x4 שאותה בחנו. זו רמת האבזור העשירה והיקרה ביותר שכוללת את כל הפינוקים האפשריים, ומחירה עומד על 359,000 ₪. רמת האבזור פרימיום באה לידי ביטוי עוד מחוץ לרכב כאשר בימי המבחן החמים, ההתנעה מרחוק עבדה מצויין והצליחה לצנן את תא הנוסעים בטרם נכנסנו אליו. לאחר הכניסה וההתמקמות במושב הנהג מצאנו תנוחת נהיגה נוחה ושולטת בעזרת אפשרויות כוונון חשמליות רבות להגה, למושב ולדוושות.

בשורת המושבים האמצעית, מרווח הברכיים טוב ושני המושבים הקיצוניים נוחים מאוד ומרווחים. המושב האמצעי נופל מהשניים האחרים בנוחות אך הוא נסבל בהחלט. שלושת המושבים כוללים אפשרות לכיוון זווית משענת הגב. בנוסף, יהנו יושבי השורה האמצעית משקעי USB להטענה, מפתחי מיזוג, משליטה נפרדת על בקרת האקלים, ומתאי אחסון. הספסל בשורה השלישית מחולק לשני מושבים שייעודם העיקרי הוא הסעת ילדים, אך גם אנשים מבוגרים במידות סבירות יוכלו להידחק שם וליהנות מהנסיעה. המושבים מתקפלים חשמלית, לחוד או יחדיו לשלושה מצבים: שימוש מלא, צמוד לגב המושבים האמצעיים, או מקופלים לתוך הרצפה, מצב שיוצר רצפה שטוחה להטענה.

פורד אקספלורר 2016 - המושבים מאחור נוחים ומרווחים

תא המטעען כולל פתיחה וסגירה חשמליים על ידי לחצן או על ידי חיישן בתחתית הפגוש האחורי. כאשר כל המושבים בשימוש מציג תא המטען נפח הטענה מכובד של 595 ליטרים. קיפול שורת המושבים האחורית יוצר נפח הטענה של 1,243 ליטרים. הגישה לתא המטען, המפתח ושפת ההטענה נוחים מאוד.

אבזור

כאמור, פורד אקספלורר הינו רכב פנאי שטח יוקרתי. למרות שתג המחיר אינו מהגבוהים ביותר בישראל מציע פורד אקספלורר רשימת אבזור ארוכה ומפנקת שלא תבייש אפילו את מותגי היוקרה. אבזור גרסת הפרימיום כולל בין היתר התנעה ללא מפתח, התנעה מרחוק, בקרת אקלים מפוצלת בעלת שליטה נפרדת מאחור, מראות צד עם קיפול חשמלי, מערכת עזר לחנייה, חיישני חנייה קדמיים, צידיים ואחוריים, זכרונות למושב הנהג ולמראות, חימום וקירור מושבים, וגג פנורמי. אהבנו במיוחד את מצלמות העזר לנסיעה לפנים ולאחור בהן ניתן להגדיל את זוויות הצפייה ל- 180 מעלות על מנת להימנע משטחים מתים. אהבנו גם את פונקציית העיסוי לזוג המושבים הקדמיים שפועלת מצויין ומפיגה מתחים בנסיעות ארוכות.

פורד אקספלורר 2016 - שפע של אבזור יוקרתי ובטיחותי

אבזור הבטיחות גם כן לא חסר וכולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת סיוע לזינוק בעלייה, מערכת בקרת נדנוד הגרור, מערכת לניטור שטחים מתים הכוללת התרעה על תנועה צולבת מאחור, ומערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים. ברמת האבזור הגבוהה פרימיום מצוייד האקספלורר גם במערכת בלימה אוטונמית עירונית ומערכת בקרת שיוט אדפטיבית שפועלת מצויין.

יחידת הנעה וחויית נסיעה

בהתאם לארץ מוצאו, מצוייד פורד אקספלורר במנוע בנזין עתיר נפח שאינו מיישר קו עם מגמת המנועים הקטנים והמוגדשים. בארצות הברית מוצע האקספלורר עם יחידות הנעה נוספות לבחירה אך בישראל מצוייד האקספלורר במנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר בהספק 290 כ"ס המושגים ב- 6,500 סל"ד ובעל מומנט מירבי של 35.2 קג"מ הזמינים מ- 4,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית וברמת האבזור פרימיום הבכירה מצוייד הרכב גם במערכת הנעה כפולה חכמה.

משקלו של פורד אקספלורר עומד על 2,179 ק"ג והמומנט הנדיב של המנוע מבצע בנאמנות את עבודת השינוע של המשקל הרב. למרות ששיא ההספק מגיע בסל"ד גבוה, יחידת ההנעה מהירה ונחושה. זינוק מעמידה ל- 100 קמ"ש מדדנו ב- 8.9 שניות, ואת מיאוץ העקיפה הקלאסי השלים האקספלורר בזמן של 7.1 שניות. צריכת הדלק הממוצעת במשך המבחן עמדה על 7.6 ק"מ ליטר, לא צריכת דלק מבריקה אך סבירה בהחלט.

פורד אקספלורר 2016 - 3.5 ליטרים V6 שעושים נאמנה את העבודה

המנוע נעים בפעולתו ורעשו חודר לתא הנוסעים רק בסל"ד מאוד גבוה. שיוט חוקי מתבצע בכ- 2,000 סל"ד נעימים כאשר בדוושה נותרת תחושה של עוד הרבה כוח זמין למקרה הצורך. רעשי הרוח גם כן אינם חודרים לתא הנוסעים ועבודת העידון שנעשתה על פורד אקספלורר החדש מרשימה. בשיוט מהיר באוטוסטרדות מרגיש האקספלורר בבית. הוא גדול ושולט ולא מעט נהגים בנתיב השמאלי פינו לו מקום בזריזות.

בעיר לעומת זאת ההתנהלות עם האקספלורר מעט מסורבלת, בסמטאות וברחובות צרים הרגשנו כמו פיל בחנות חרסינה. צריך להתרגל לגודלו של האקספלורר ויש לו לא מעט שטחים מתים. גם קוטר הסיבוב הגדול של ההגה אינו תורם להתנהלות העירונית, אך מצלמות העזר, החיישנים והמראות הגדולות מקלות על המלאכה. גם מערכת החנייה האוטומטית עובדת בצורה טובה.

נוחות נסיעה והתנהגות

המתלים בפורד אקספלורר מצליחים לתמוך במשקל הרב ולשמור על ריסון המרכב, ועם זאת לשמור על נוחות הנסיעה בצורה טובה מאוד. בעיר התחושה מעט נוקשה, אך את מרבית השיבושים מצליח האקספלורר לספוג. מחוץ לעיר המצב משתפר רבות והאקספלורר מצליח להיות רך ונעים, כמו רכב אמריקאי אמיתי.

יומרות ספורטיביות אין לאקספלורר, ההגה מנותק לחלוטין וכבישים מפותלים הם ממש לא השטח הביתי שלו. הוא אומנם מצליח לייצר קצב נסיעה טוב ושומר גם על ריסון מרכב טוב אך ההגה ממחיש שוב שהוא לא בעד נסיעות ספורטיביות. רמת האבזור פרימיום מצויידת במערכת הנעה כפולה שעובדת מצויין. בשילוב הבלמים הטובים שלא גילו סימני עייפות, האקספלורר משדר תחושת ביטחון בנסיעה.

פורד אקספלורר 2016 - שיוט בכבישים מהירים הם המגרש הביתי שלו

גרסת הפרימיום של האקספלורר מצויידת בנוסף בבורר מצבי נהיגה בשטח שיודע להתאים את התנהגות ומכלולי הרכב לתוואי השטח המבוקש עם אפשרויות לכביש, חול, חצץ\שלג, ובוץ. לא את כל מצבי הנהיגה בדקנו אך מרווח הגחון בגובה 211 מ"מ, וזוויות הגישה והנטישה הלא מחמיאות מבהירות לנו את יכולותיו של האקספלורר בשטח. נסיעה בשטח טכני ואתגרי לא מומלצת. נסיעה בכורכר ובשבילים לטיול משפחתי נעים, מומלצת בהחלט, עם מידת זהירות.

סיכום

פורד אקספלורר החדש הוא רכב טוב, ויוקרתי ומפנק במיוחד ברמת האבזור פרימיום הבכירה. האקספלורר יכול בקלות להצהיר על סטטוס או מעמד מסויים ומהווה בחירה מצויינת ללקוחות אמידים אשר מחפשים דרך נוחה לשנע 7 נוסעים וליהנות מרכב גדול ומפנק, ללא פחד מצריכת דלק מעט גבוהה. לפורד אקספלורר החדש מתחרה ישיר אחד בישראל - שברולט טראוורס, אשר מגיע עם מנוע ומימדים דומים אך מאובזר פחות. הדגמים המתחרים ממותגי הפרימיום קטנים יותר ויקרים ב- 200,000 ₪ ואף יותר. לדעתנו פורד אקספלורר הוא בחירה הגיונית מאוד לנישה זו, עד כמה שהוא יכול להיות הגיוני בישראל.

פורד אקספלורר 3.5 ליטר V6 פרימיום 4X4 אוטומט
מנוע .3.5 ליטר V6 בנזין
הספק מרבי 290/6,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 35.2/4,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בת 6 מהירויות
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 5,013 מ"מ
רוחב כללי 2,005 מ"מ
גובה כללי 1,804 מ"מ
בסיס גלגלים 2,860 מ"מ
מיכל דלק 70 ליטרים
נפח תא מטען

595/1,243 ליטרים

משקל עצמי 2,179 ק"ג
מהירות מרבית 183 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 8.2 שניות (יצרן)
קבוצת זיהום 15
ציון בטיחות ENCAP -
מחיר

359,000 ₪  

פורד אקספלורר 2016