מבחן דרכים: אאודי A5 קופה

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 10 מאי 2017
  • 0 תגובות

אלגנטיות היא מושג חמקמק, קשה להגדיר אותה במילים ולייחס לה תכונות אופי. מה מביא אנשים לתפוס מוצר כאלגנטי? ובכן, אנחנו חושבים שבאאודי הצליחו לעלות על נוסחה מדויקת ולפיה הם תכננו באופן מדויק את אאודי A5 החדשה.

אאודי A5 קופה
יתרונות עיצוב, איכות, נוחות נסיעה
חסרונות לא מרגשת, העדר אבזור בטיחות מתקדם בגרסת הפתיחה

אאודי A5 קופה

אאודי A5 היא גרסת הקופה של אאודי A4, מכונית המנהלים של היצרן מאינגלושטאט. הדור הראשון של אאודי A5 הוצג בשנת 2007 ומאז הוצג גם בתצורת קבריולט, זכה לדגמי קצה ספורטיביים ואפילו לגרסת ספורטבק- קופה עם 4 דלתות. הדור השני ראה אור בחודש יולי 2016, ולמרות עיצוב זהה, הצהירה אאודי שמדובר במכונית קלה, חדה, וספורטיבית מבעבר.

יצאנו לסוף שבוע ארוך בחברתה של אאודי A5 החדשה כדי לבדוק האם היא פרטנרית טובה.

עיצוב ונוחות

באאודי כמיטב המסורת אין שינויי עיצוב רדיקליים וה- A5 החדשה היא אבולוציה עדינה ומדודה של הדגם הקודם. עם זאת, ניתן להבחין שלעיצוב הנקי והלא מתאמץ נוספו מספר אלמנטים אשר מבהירים כי מדובר בדגם חדש. בחזית מתנוסס גריל הטרפז המוכר של אאודי בפרשנות מעט שונה עם המון כרום מבריק. ברכב המבחן בהקו פנסי לד יפיפיים בטכנולוגית מטריקס של אאודי. על מכסה המנוע בליטות ואלמנטים המשווים ל- A5 מראה שרירי וכוחני.

מהצד קו מותניים מודגש עם תפיחות מעל בתי הגלגלים תורם ליציבה רחבה ונמוכה של המכונית. חישוקי 19 אינץ' נאים בגווני כסף וטיטניום השתלבו מצוין עם צבע 'אפור מנהטן' המהפנט של רכב המבחן. מאחור שפה בולטת בקצה תא המטען, פנסי לד צרים וארוכים, ובתחתית הפגוש פס כרום ושני פתחי מפלט גדולים. אנחנו חושבים שהיא אלגנטית ויפה.

כיאה למכונית קופה ספורטיבית, אאודי A5 ארוכה, רחבה, ונמוכה. אורכה 4,673 מ"מ, רוחבה 1,846 מ"מ, וגובהה 1,371 מ"מ. בסיס הגלגלים נמתח על פני 2,764 מ"מ.

אאודי A5 קופה

תא הנוסעים יוקרתי ובעיצוב מינימליסטי, ומורכב מחומרים מהשורה הראשונה. מול הנהג הגה קטן, שמנמן, וספורטיבי המחופה בעור איכותי, דרכו מביטים בלוח השעונים. ברכב המבחן מותקן ה- 'וירטואל קוקפיט' של אאודי, שהוא למעשה מסך המחליף את לוח השעונים המסורתי וניתן להתאמה אישית על פי בחירת הנהג. פס אלומיניום חוצה את הדשבורד ומכיל בתוכו את מתגי השליטה של מערכת בקרת האקלים, תחתיו מספר לחצני שליטה על מספר מערכות בשימוש תדיר, ולחצנים לבחירת מצבי הנהיגה. בקונסולה שבין המושבים חוגת התפעול של מערכת MMI של אאודי וידית הילוכים פחוסה ומעוצבת.

למרות עושר האבזור ומערכות העזר ברכב המבחן ההתאקלמות הייתה קלה ומהירה. דרך ההגה שולטים במערכת השמע ובמחשב הדרך המפורט. משמאל להגה מנוף השליטה בבקרת השיוט האדפטיבית, וסביב חוגת ה- MMI מספר כפתורים אשר מסייעים להגיע במהירות לתפריטי השמע, הרדיו, הניווט, והטלפון. אם ביום תא הנוסעים נראה מצוין, בלילה הוא הופך לחגיגה של ממש עם תאורת אווירה עם צבעים לבחירה, אשר מאירה ברכות את הקימורים והפינות של תא הנוסעים.

אאודי A5 קופה

לאאודי A5 דלתות גדולות ורחבות ולאחר הכניסה יקבלו אתכם מושבי עור ספורטיביים ותומכים בתנוחת ישיבה נמוכה. זרוע מכנית תגיש לכם את חגורת הבטיחות קרוב לכתף בכדי שלא תצטרכו להתאמץ. המושבים הקדמיים בעלי כוונון חשמלי מלא כולל כיוונון תמיכה לגב התחתון, אך באופן מעט תמוהה אינם מחוממים. באופן מסורתי ברכבי קופה הכניסה למושב האחורי דורשת גמישות ומעט אקרובטיקה, מרווח הרגליים מצומצם וכך גם שטח החלונות. כפרס ניחומים דאגו באאודי לבקרת אקלים מפוצלת ולפתחי מיזוג גם עבור היושבים מאחור. אם אתם מסיעים נוסעים במושב האחורי באופן קבוע מוטב לשקול את גרסת הספורטבק השימושית.

לאאודי A5 תא מטען גדול בנפח 465 ליטרים במבנה שטוח ועמוק. רכב המבחן צויד בערכת רשתות והתקני עיגון בתא המטען. את המושבים האחוריים ניתן לקפל בעזרת מנוף מתוך תא המטען.

מעל ראשי הנוסעים המאושרים גג שמש פנוראמי נפתח חשמלית ובכדי להנעים את זמנם מערכת שמע מבית Bang&Olufsen עם לא פחות מ- 19 רמקולים האחראים לסאונד איכותי מאוד.

אאודי A5 קופה

אאודי A5 היא שייטת אוטוסטרדות משובחת, היא נוחה ומצליחה לשכך את רוב המהמורות בצורה טובה למעט בורות מאתגרים במיוחד. חישוקי הענק גורמים לרעש החודר פנימה במהירות גבוהה, אך מלבד זאת נותר תא הנוסעים שקט ונעים גם במהירויות תלת ספרתיות. העיר היא לא שטח המחיה הטבעי של ה- A5 אך היא מפתיעה לטובה לאחר שמתרגלים לישיבה הנמוכה ולראות המוגבלת החוצה. מצלמת רוורס איכותית ומערך חיישני חניה מלפנים ומאחור עם תצוגה חכמה יסייעו לכם לתמרן בחניונים וברחובות צפופים.

ביצועים

אאודי A5 התייצבה למבחן בגרסה הבכירה המוצעת בישראל עם מנוע טורבו בנזין TFSI בנפח 2.0 ליטרים בהספק 252 כ"ס ב- 5,000 סל"ד. כיאה למנוע טורבו נתון המומנט מכובד ועומד על 37.7 קג"מ כבר ב- 1,600 סל"ד נמוכים. הביצועים טובים מאוד עם 5.8 שניות מעמידה ל- 100 קמ"ש, ומהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 250 קמ"ש. גרסה זו משודכת באופן בלעדי להנעה כפולה 'קוואטרו' של אאודי.

אאודי A5 קופה

לאחר ההנעה והתנועה הראשונית התאכזבנו מעט מהצליל האנמי שמפיק המנוע, אך מחוץ לעיר גילינו צליל נעים וספורטיבי מעל 3,000 סל"ד שאף משתפר עם המעבר למצב ספורט. תיבת ההילוכים חלקה ומהירה במיוחד, היא כנראה התיבה הרובוטית כפולת המצמדים הכי טובה שפגשנו בשנים האחרונות. העברת הילוכים ידנית מתאפשרת בעזרת מנופים מאחורי גלגל ההגה, ומצב ספורט שומר על המנוע בתחום היעיל ומבטל את הנטייה לעלות להילוך הגבוה ביותר האפשרי.

אאודי A5 היא מכונית קופה ספורטיבית אך את החוויות היא משאירה לאחיותיה החזקות S5 ו- RS5. בכביש המפותל התחושה היא שה- A5 תעשה כל מה שתרצה בלי תחושת מאמץ או דרמה. ההנעה הכפולה תורמת לאחיזה גבוהה במיוחד, ויחד עם המנוע החזק אפשר לצלוח פניות ועיקולים במהירות גבוהה מאוד. כשבוחרים במצב ספורט התנהגות הכביש אף משתבחת. ההגה מתקשח, תיבת ההילוכים עוברת למצב קרבי, והמתלים האדפטיביים מתקשחים וכמעט מבטלים את זווית הגלגול.

למרות היכולת הגבוהה והביצוע המרשים ה- A5 לא באמת מצליחה לרגש. תחושות השליטה והביטחון גבוהות מאוד, אך התקשורת עם ההגה והשלדה מוגבלת, וניסיונות להוציא אותה משלוותה ע"י פרובוקציות מכוונות יתקלו בחומת מערכות הבקרה שידאגו לשמור אותה על המסלול כאילו כלום לא קרה.

אאודי A5 קופה

צריכת דלק

נתוני צריכת הדלק המדווחים על ידי היצרן מרשימים עם צריכה משולבת של 16.1 ק"מ לליטר, וצריכה בין עירונית של 20 ק"מ לליטר. כמובן שלא הצלחנו לשחזר את נתוני היצרן אך בשיוט מהיר ונינוח בכביש 6 הציג מחשב הדרך צריכה נאה של 15 ק"מ לליטר, ובנסיעה ששילבה גם כמה קטעי כביש הרריים ומפותלים קיבלנו צריכת דלק מתונה של 9.4 ק"מ לליטר.

עלויות אחזקה

אאודי A5 מגיעה עם אחריות יצרן מלאה לשלוש שנים ללא הגבלת קילומטרים. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או כל 15,000 קילומטרים, המוקדם מבניהם. עלות הטיפול הראשון במוסכי הרשת של היבואן עומדת על 969 ₪, עלות הטיפול השני 1,985 ₪, עלות הטיפול השלישי 1,477 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,985 ₪.

מחירו של הפנס הקדמי עומד על 21,033 ₪ (מישהו צריך לשלם על פיתוח תאורת המטריקס המרשימה), מחיר פנס אחורי 2,921 ₪, ומחיר מראת צד קומפלט עומד על 8,962 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ ומצביעים על מחירי אחזקה גבוהים, פועל יוצא של רכישת מכונית פרימיום מתקדמת.

אאודי A5 קופה

בטיחות

אאודי A5 לא נבחנה במבחן הריסוק של EuroNcap אך בזכות התכנון המשותף מאשר הארגון כי ציון 5 כוכבים שקטפה אאודי A4 תקף גם עבור ה- A5. ציון הגנה על מבוגרים 89%, ציון הגנה על ילדים 87%, ציון הגנה על הולכי רגל 75% וציון עבור אבזור בטיחות 75%. אבזור הבטיחות התקני של אאודי A5 בישראל כולל 6 כריות אוויר, מערכת התראה על רכבים בשטח מת, ומערכת התרעה על אי שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית במהירות עירונית.

רכב המבחן צויד גם בפנסים עם מעבר אוטומטי בין אור נמוך לאור גבוה למניעת סנוור, בקרת שיוט אדפטיבית, ומערכת התרעה על סטיה מנתיב הנסיעה עם תיקון הגה אקטיבי, אשר משתפות פעולה בעומסי תנועה ולמעשה מתפקדות כמערכת נהיגה אוטונומית בפקקים.

אאודי A5 קופה

תמורה למחיר

אאודי A5 מוצעת בישראל במחיר של החל מ- 359,900 ₪, תמורתו תקבלו אותה עם מנוע 2.0 ליטרים TFSI בהספק 190 כ"ס עם הנעה קדמית. גרסת המבחן בהספק 252 כ"ס מאותו המנוע, והנעה כפולה מוצעת במחיר של החל מ- 409,900 ₪. רשימת האבזור התקני כוללת תאורת לד פנימית, מושבי ספורט עם כיוונון חשמלי מרופדים בעור בשילוב אלקנטרה, מערכת התרעה על אי שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, מצלמת רוורס, תאורת לד קדמית ואחורית, גג שמש פנוראמי חשמלי וחישוקי 18 אינץ'.

בנוסף מוצעות שתי חבילות אבזור- טק פאק ולקצ'ורי. עלות חבילת טק פאק עומדת על 24,900 ₪ וכוללת בין היתר תאורת אווירה פנימית ולוח מחוונים דיגיטלי. חבילת לקצ'ורי בעלות של 34,900 ₪ כוללת את בקרת השיוט האדפטיבית, מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה, מערכת שמע מבית Bang&Olufsen עם 19 רמקולים, וחישוקי 19 אינץ'. רכב המבחן כלל את שתי חבילות האבזור ועלותו האמירה לכ- 470,000 ₪.

אאודי A5 היא תצוגת יכולת מרשימה, אם תרצו מתכון מנצח לשייטת אוטוסטרדות אלגנטית ומהירה. היא נראית מצוין, תא הנוסעים איכותי ומפנק, והיא תיקח אתכם לאן שרק תחפצו בנוחות ובמהירות. עם זאת, לחובבי ההגה והריגוש היינו ממליצים על האחיות אאודי S5 ואאודי RS5.

אאודי A5 2.0 TFSI קוואטרו
מנוע טורבו בנזין 2.0 ליטרים
הספק מרבי משולב 252/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 37.7/1,600 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,673 מ"מ
רוחב כללי 1,846 מ"מ
גובה כללי 1,371 מ"מ
בסיס גלגלים 2,764 מ"מ
מיכל דלק 58 ליטרים
נפח תא מטען

465 ליטרים

משקל עצמי 1,575 ק"ג
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 5.8 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.1 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.4 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 13
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2015)
מחיר

469,700 ₪

אאודי A5 קופה 2017