אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן, היצרן הצרפתי האוונגרדי, סיפק במהלך השנים מספר דגמים אלמותיים אשר הותירו חותם על עולם הרכב, כגון ה- DS, טרקסיון אוונט, הפיקאסו המקורי, וגם הקקטוס החביב. בסיטרואן לא הסתפקו רק בעיצוב מיוחד וציידו את הרכבים בפיצ'רים ייחודיים כגון מערכת מתלים הידרו פנאומטית שתרמה לנוחות נסיעה משובחת.
| סיטרואן C3 | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, תנוחת ישיבה גבוהה, נוחות נסיעה |
| חסרונות | ויברציות ורעידות, רכות מוגזמת |
את קו העיצוב הנוכחי של סיטרואן ייסד C4 קקטוס, קרוסאובר עירוני קטן הנראה כמו רכב קונספט שהגיע לייצור, אשר מעבר לעיצוב הייחודי כולל תכנון פרקטי ומיוחד לטובת שימושיות והפחתת משקל. ההצלחה של הקקטוס דרבנה את סיטרואן להחיל את המאפיינים הייחודיים על דגמים נוספים וכך נולדה סיטרואן C3 החדשה.
עיצוב ונוחות
סיטרואן C3 החדשה מוחקת כל זכר לדורותיה הקודמים ומאמצת כאמור את שפת העיצוב של סיטרואן קקטוס. החזית חביבה ואף משעשעת עם תאורה קדמית המחולקת לשלוש קומות. מהצד פוגשים את יחידות ה- Air Bump שהוצגו במקור בסיטרואן קקטוס ועשויות חומר פלסטי המיועד לספוג שריטות וחבטות קלות מבלי להינזק. מאחור צמד פנסים עם חותמת תאורה מעוצבת, דלת תא מטען קטנה ופגוש גבוה ומסיבי. מסביב עוטה ה- C3 רצועות פלסטיק שחורות ובולטות אשר יחד עם המרכב הגבוה והחישוקים הגדולים משווים לה מראה של רכב פנאי קטן.
בעיננו העיצוב מקורי ונאה עד מאוד. רכב המבחן שהגיע בשילוב צבעים של כסוף ואדום משך מבטים רבים במהלך ימי המבחן, והחיוכים שהגיעו אחריהם מעידים שגם הקהל הישראלי מחבב את העיצוב הססגוני. ממדיה של סיטרואן C3 תואמים את המקובל בקטגורית הסופר מיני. אורכה 3,996 מ"מ, רוחבה 1,749 מ"מ, גובהה 1,490 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,539 מ"מ.
גם תא הנוסעים של סיטרואן C3 שואב מאפיינים עיצוביים מהאב הרוחני – סיטרואן קקטוס. קווי העיצוב ברובם ישרים והמוטיב העיצובי המרכזי הוא מלבן מעוגל. חלקו העליון של הדשבורד שטוח, תחתיו ממוקמים פתחי המיזוג, ובשונה מהקקטוס קיים פתח מיזוג גם לנוסע לצד הנהג. בין פתחי המיזוג פאנל בחיפוי בד דמוי עור עם אפשרות לבחירת גוון.
מסך המולטימדיה המרכזי בולט מהקונסולה ולא מכיל כפתורים פיזיים למעט גלגלת הווליום. לוח המחוונים רבוע ומקורי אף הוא, אך הספרות בו מעט דקיקות. בנוסף, חיפוי הלוח קעור ומופיעות בו השתקפויות המקשות על קריאת הנתונים במהלך היום. החלק הנאה ביותר בתא הנוסעים הוא ידיות האחיזה בדלתות המעוצבות בסגנון ידית של מזוודה ישנה ועשויות מחומר איכותי ונעים למגע.
איכות החומרים בינונית ולא מתעלה. בדי הריפוד והחלק העליון של הדשבורד נעימים למגע. לעומת זאת דיפון הדלתות וחלקו התחתון של הדשבורד מורכבים לרוב מפלסטיק דק, מחוספס, ולא נעים למגע הפוגם בתחושת האיכות בתא הנוסעים. פגשנו כבר רכבים איכותיים יותר מבית סיטרואן אך ייתכן והפשרה נועדה לאפשר שמירה על מחיר נמוך.
קל להיכנס ולהתמקם במושבים הקדמיים של סיטרואן C3 בזכות הדלתות הגדולות והמושב הגבוה. הדלתות האחוריות מעט קטנות והגג המשתפל מחייב נוסעים גבוהים להרכין את הראש. המושבים בסיטרואן C3 ייחודיים, הם מדמים כורסאות רכות ומרווחות המרגישות בהתחלה נוחות. לאחר שהתחלנו בנסיעה גילינו שתמיכת הצד כמעט ולא קיימת והיעדרותה פגמה בתחושת הביטחון של הנהג והנוסעים בנסיעה מהירה בעיקולים.
חלונות הצד של סיטרואן C3 גדולים ובעלי סף נמוך, ומכניסים אור רב אל תא הנוסעים. בלילה גילינו מחסור בתאורה הפנימית ברכב. תאורת הלד המרכזית ממוקמת מעל המראה המרכזית, והותירה את המושב האחורי אפלולי. תא המטען בנפח 300 ליטרים בעל מבנה קצר וגבוה אשר יצריך ארגון הציוד בשכבות. המושב האחורי מתקפל אך לא יוצר רצפה שטוחה עם תא המטען.
כיאה לסיטרואן, הנדסת האנוש לא שגרתית. השליטה ברוב הפונקציות מרוכזת במסך המרכזי. אנחנו בעד הרעיון של צמצום כפתורים ולחצנים בתא הנוסעים אך העברת השליטה בבקרת האקלים אל המסך מיותרת בעינינו ופוגמת בנוחות השימוש. למעשה לא ניתן להפעיל את המזגן בזמן ההנעה אלא יש להמתין עד שהמערכת תסיים את טקס ההדלקה. גם בזמן שמצלמת הרוורס מוצגת על גבי המסך אין אפשרות לגשת ללחצני השליטה על המיזוג.
מתגי השליטה והחיווי של תיבת ההילוכים ממוקמים באופן מוזר בין מחזיקי הכוסות, והם קטנים ונסתרים מעיני הנהג. טרוניה אחרונה בסעיף הנדסת האנוש שמורה ללחצני השליטה על מערכת השמע מההגה, אלה מסודרים הפוך מהמקובל עם גלגלת להעברת שירים ולחצנים לשליטה על עוצמת הווליום.
נוחות הנסיעה היא אחד האסים בשרוול הצבעוני של סיטרואן C3. מזמן לא פגשנו בסיטרואן נוחה בסגנון של פעם כמו סיטרואן C3 החדשה, המרגישה כמו מרבד קסמים המרחף מעל הכביש ומצליח להעלים כמעט את כל מפגעי הסלילה והבורות בכביש. במספר מקרים התרשמנו במיוחד מבורות ענק שהוחלקו מתחת לגלגלים. המתלים הרכים משלמים דיווידנד בנוחות הנסיעה אך גובים את מחירם בהתנהגות הכביש עם זוויות גלגול גדולות ורכינה מורגשת על ציר האורך בבלימה והאצה. השילוב בין המתלים הרכים לכיסאות ללא תמיכת צד גורם לפעמים לתחושת החלקה מהכיסא ומביא את הנהג להפחית את המהירות.
ביצועים
סיטרואן C3 החדשה מוצעת בישראל עם יחידת כוח אחת המוכרת לנו משלל דגמים בקונצרן PSA. מדובר במנוע בנזין Pure Tech, בעל 3 צילינדרים ומגדש טורבו בנפח 1.2 ליטרים בהספק מרבי של 110 כ"ס ומומנט מרבי של 20.9 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בת 6 הילוכים מתוצרת חברת אייסין היפנית. נתוני הביצועים הרשמיים מלמדים על 9.8 שניות מעמידה ל- 100 קמ"ש ומהירות מרבית של 188 קמ"ש.
על הכביש מורגש כי יחידת הכוח מכוילת לחיסכון מקסימלי בדלק, תיבת ההילוכים ממהרת לטפס להילוכים גבוהים בכדי לשמור על סל"ד נמוך, וגורמת לעיתים לוויברציות ורעידות המאפיינים מנועי 3 צילינדרים. גם בזמן עמידה מורגשות רעידות קלות מכיוון המנוע אך לא ברמה מטרידה. העברה של תיבת ההילוכים למצב ספורט או לחיצה הגונה על דוושת התאוצה מניבים ביצועים טובים ובסך הכל ניתן לומר שסיטרואן C3 היא מכונית זריזה למדי.
המתלים הרכים שתורמים רבות לנוחות הנסיעה הופכים את סיטרואן C3 למכונית לא ספורטיבית בעליל. זוויות הגלגול גדולות והרכינה לצדדים מורגשת, כך גם העברות משקל הגורמות לנוסעים להיאחז היטב במקומם עקב חוסר התמיכה של המושבים. למרות ההרגשה הדרמטית רמת האחיזה גבוהה וקיימת נטייה להרחבת קו הפניה ככל שעולה המהירות. אם ממש תגזימו תתערב בקרת היציבות בעדינות ותחזיר אתכם לקו הפניה הנבחר.
צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת של סיטרואן C3 החדשה עומדת על פי נתוני היצרן על 20.4 ק"מ לליטר. במבחן שלנו נמדדה צריכה משולבת של 12.9 ק"מ לליטר. צריכת הדלק העירונית עמדה על 11.7 ק"מ לליטר ומחוץ לעיר הסתפקה סיטרואן C3 בליטר אחד לכל 14.2 ק"מ. כאן המקום לציין כי בחלק מימי המבחן היה מזג האוויר חם במיוחד והמזגן עבד ללא הפסקה. בנוסף, מבחני הדרכים נערכים בתנאי עומס, ובנסיעות שגרתיות צפויה צריכת הדלק להשתפר.
עלויות אחזקה
בכדי להפיג את חששותיו של הישראלי הממוצע מהסטיגמות אודות אמינותן של המכוניות הצרפתיות, מוצעת סיטרואן C3 החדשה עם אחריות לחמש שנים או עד 120,000 ק"מ. טיפולים שוטפים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות שני הטיפולים הראשונים במוסכי היבואן עומדת על 817 ₪ כל אחד, עלות הטיפול השלישי 1,321 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 817 ₪.
עלות פנס ראשי עומדת על 1,123 ₪, עלות פנס אחורי 668 ₪, ועלות מראת צד 841 ₪. עלות ביטוח מקיף וחובה לשנה עבור נהגים מגיל 21 ומעלה, ללא תביעות בשלוש השנים האחרונות, עומדת על 6,315 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ.
עלויות האחזקה אינן גבוהות, עלות החלפים זולה, ויחד עם האחריות הארוכה מציגה סיטרואן C3 החדשה אטרקטיביות בעלויות האחזקה.
בטיחות
סיטרואן C3 החדשה נבחנה ע"י ארגון בטיחות EuroNcap בשנת 2016 וזכתה לציון של 4 כוכבים מתוך 5. הסיבות לשלילת הכוכב החמישי היו מחסור באבזור בטיחות מתקדם, וציון של 59% בשמירה על הולכי רגל כאשר הרף לכוכב החמישי הוא 60%. בסעיף ההגנה על מבוגרים זכתה סיטרואן C3 לציון של 88%, ולציון של 83% בהגנה על ילדים.
בניגוד למגמה הרווחת בשנים האחרונות, סיטרואן C3 לא מצויידת בבלימה אוטונומית או התראה על אי שמירת מרחק. אבזור הבטיחות הסטנדרטי כולל 6 כריות אוויר עם אפשרות לנטרול כרית האוויר של הנוסע הקדמי, התראת עייפות, התראה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, ומערכת לזיהוי תמרורים. ברמת האבזור הגבוהה שיין פאק מצטרפת מערכת לזיהוי רכבים בשטח המת עם התראה במראות הצד. למרות המחסור בבלימה אוטונומית ציוד הבטיחות עשיר ביחס למקובל ואנו מברכים על כך שאבזור הבטיחות מקורי ולא בהתקנה מקומית (עדכון: בלימה אוטונומית והתראה על אי שמירת מרחק נוספו למפרט במאי 2018).
תמורה למחיר
סיטרואן C3 משווקת בישראל בשתי רמות אבזור. גרסת הכניסה המכונה 'שיין' מוצעת במחיר של 94,900 ₪, וכוללת בין היתר בקרת אקלים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, מסך מרכזי בגודל 7 אינץ' עם תפריטים בעברית, שליטה מההגה על מערכת השמע והדיבורית, גלגל הגה מחופה עור, מראה מרכזית מונעת סנוור, חיישני אורות, גשם, וחניה הכוללים תצוגה גרפית, חישוקים קלים בקוטר 16 אינץ', ואפשרות לצביעה חיצונית דו גונית.
רמת האבזור הבכירה 'שיין פאק' מוצעת במחיר של 99,900 ₪, מוסיפה כניסה והנעה ללא מפתח, מצלמת חניה, מצלמת דרך DVR מקורית מובנית בשמשה הקדמית, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'. האבזור עשיר ביחס למתחרות וגם ביחס למחיר. מאז ההשקה מוצעת סיטרואן C3 בהנחות של בין 4,000 ל- 5,000 ₪ ההופכות אותה לאחת המכוניות המשתלמות בקטגוריית הסופר מיני.
סיטרואן C3 החדשה היא מכונית שקל להתאהב בה. היא אמנם לא חפה ממגרעות כגון רכות מוגזמת והנדסת אנוש יצירתית בסגנון צרפתי, אך במקביל מספקת סיטרואן C3 עיצוב מקורי ונאה במיוחד, רמת אבזור עשירה, נוחות נסיעה מעולה וביצועים טובים. לקהל הישראלי יחסי אהבה-שנאה ארוכים עם תוצרתה המוטורית של צרפת אולם במקרה של סיטרואן C3 החדשה מוטב להניח את הסטיגמות בצד משום שהיא מציעה חבילה כוללת אטרקטיבית ביחס למתחרות, אחריות ארוכה, ושקט נפשי.
| סיטרואן C3 שיין פאק | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1.2 ליטר |
| הספק מרבי משולב | 110/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 20.9/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 3,996 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,794 מ"מ |
| גובה כללי | 1,490 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,539 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען |
300 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,090 ק"ג |
| מהירות מרבית | 188 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.8 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 20.4 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 12.9 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 4 |
| ציון בטיחות ENCAP | 4 כוכבים (2016) |
| מחיר |
99,900 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025