אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיאט לאון היא כרטיס הכניסה לקבוצת המשפחתיות של קונצרן פולקסווגן. לא מרווחת כמו סקודה אוקטביה, לא איכותית כמו גולף, ולא יוקרתית כמו אאודי A3. אבל לסיאט לאון תמיד היו נקודות זכות משלה - עיצובה מצודד וצעיר, היא מוצעת עם אותם מנועי טורבו קטנים וחזקים, רמת האבזור גבוהה, וכבר שנים שהיא מוצעת במחיר נוח ומעניקה תמורה גבוהה לכספם של הרוכשים.
| סיאט לאון 1.4 סטייל אוטומט | |
|---|---|
| יתרונות | ביצועים, אבזור נוחות |
| חסרונות | מחסור במערכות בטיחות מתקדמות, עלויות אחזקה |
הדור הנוכחי והשלישי במספר של סיאט לאון נחשף בתערוכת פריז בשנת 2012 עם עיצוב שהזכיר את האחות הקטנה והמצליחה סיאט איביזה. היו שטענו שהעיצוב מציג נסיגה לאחור לעומת הדור הראשון והשני שעוצבו באופן ייחודי, אך המהלך הצדיק את עצמו וסיאט לאון הפכה לאחד הדגמים הנמכרים והמצליחים ביותר של סיאט בשנים האחרונות.
עיצוב ונוחות
עדכון אמצע החיים של סיאט לאון הוצג לפני כשנה. במקרה של הלאון אפשר לומר שמדובר בהזרקת בוטוקס קלה ופחות במתיחת פנים עם התערבות כירורגית. אם נציב את הדגם היוצא מול הדגם החדש נגלה שהפנסים הקדמיים הפכו צרים וחדים, וזכו לתאורת יום מסוג לד, וכונסי האוויר גדולים ועמוקים יותר ומקנים לחזית אופי כוחני. מהצד בולטים חישוקים נאים בצורת כוורת בקוטר 17 אינץ'. מאחור, כמו בחזית, הסתפקו בסיאט בעיצוב חדש של הפנסים והפגוש. האחרון זכה לדיפיוזר חביב בתחתית. סיאט לאון הייתה ונותרה מכונית נאה אך מתחרות חדשות מציגות עיצובים חדשים ואגרסיביים יותר, וביחס אליהן נראית הלאון שמרנית ומעט בנאלית.
כשהוצגה לפני 4 שנים ממדיה של סיאט לאון היו מקובלים בקבוצת המשפחתיות הקומפקטיות. עם השנים שעברו, גדלו המתחרות החדשות, וכעת היא בין הקטנות שבחבורה. אורכה של הלאון 4,282 מ"מ, רוחבה 1,816 מ"מ, גובהה 1,459 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,618 מ"מ.
תא הנוסעים נותר דומה מאוד לקודמו. העדכונים מסתכמים בחומרים חדשים ובמערכת מולטימדיה חדשה עם מסך גדול. הבחירה בחומרי דיפון כהים יוצרת אווירה מעט קודרת בתא הנוסעים, דיפון הדלתות בבד דמוי ג'ינס מציל את המצב. הדשבורד גדול ומסיבי ובולטים מתוכו המסך המרכזי ולוח המחוונים. החומרים איתם באים במגע איכותיים, עבים ונעימים למגע. מקו הדשבורד כלפי מטה בולט השימוש בחומרים פשוטים ופחות נעימים למגע. גלגל ההגה מכוסה עור נעים אך הוא מרגיש מעט דק. את ההגה העבה והבשרני שומרים בסיאט לרמת אבזור FR הספורטיבית.
המעבר מבלם יד מכני לחשמלי פינה מקום בקונסולה שבין המושבים המשמש כעת שני מחזיקי כוסות גדולים ותא פתוח נוסף. התא שמתחת למשענת היד מחולק למספר חללים שימושיים. קיים תא נוסף עם סגירה משמאל לנהג המיועד להכיל ארנק או חפצים שלא תרצו להשאיר חשופים בזמן שיורדים מהרכב. ידית התא הינה חור דרכו נופלים מטבעות ומוזר שבאג זה לא תוקן במסגרת מתיחת הפנים. בסעיף זה מורגשים הבדלי האיכות מול הגולף והאוקטביה כאשר בולטים בהיעדרם חומרי הבידוד ומשטחים מונעי החלקה בתא הכפפות ובתאי האחסון בדלתות.
קל להיכנס ולהתיישב בסיאט לאון, הדלת גדולה והמשקוף לא גוזל ממרווח הכניסה של הראש. בסיסם של המושבים קצר ומעט צר, הדבר הורגש בעיקר בנסיעות ארוכות בהן הברכיים משועות לתמיכה הולמת. מעבר לכך חלקו העליון של המושב נוח ומעניק תמיכה טובה.
המושב האחורי מעניק מרווח מצויין לשני נוסעים, מעט מפתיע בהתחשב בבסיס הגלגלים הצנוע של הלאון. המושב המרכזי שטוח ומאפשר ישיבה בנוחות סבירה אך תעלת ההינע גבוהה וגוזלת ממרווח הרגליים של הנוסע השלישי. בימי המבחן החמים הורגשה האפקטיביות של פתחי המיזוג למושב האחורי שסייעו ביצירת אווירה קרירה ונעימה. בלילה גילנו כי תא הנוסעים מואר בתאורת לד עדינה וקיימת תאורה גם באזור רגלי הנוסעים.
כדי לתפעל את סיאט לאון לא נדרש תרגול מיוחד, והכפתורים בתא הנוסעים מסודרים באופן הגיוני ומקלים על השימוש. דווקא מערכת המולטימדיה החדשה מקלקלת מעט. היא מחליפה את לחצני הניווט בין התפקודים השונים בכפתור אחד המוביל אל מסך הבית ומשם ניתנת גישה לאפליקציות השונות. מזל שעל גלגלת הווליום לא ויתרו בסיאט. ללאון תא מטען בנפח 380 ליטרים. עוד לפני פתיחת הדלת בולט סף ההטענה הגבוה, ולאחר שפותחים את דלת תא המטען מגלים כי רצפת התא נמוכה, מה שעלול להקשות על הטענת ופריקת המטען מהרכב. בתא המטען נקודות העיגון ותאורת לד בהירה המסייעת להתמצאות בחשיכה.
בלם היד החשמלי של סיאט לאון כולל פונקציית Auto Hold שלמעשה מחזיקה את הבלמים במקום הנהג בזמן עמידה ברמזור או בפקק. המערכת שימושית מאוד בתנאים אלה והופכת את הנסיעה בפקקים לפחות מעיקה. בתמרוני חנייה צפופים כשרוצים לקבל גלישה עדינה מבלי ללחוץ על דוושת התאוצה היא עשויה להקשות מעט ומצאנו את עצמנו מנטרלים את פעולתה בתנאים אלה. בנוסף, השילוב עם מערכת Start&Stop לא אידיאלי ומאט את הזינוק מעמידה, מה שהביא אותנו לניטרול פעולת המערכת.;
כיול המתלים של סיאט לאון גרמני למהדרין. היא אמנם מצליחה לסנן חלק ניכר ממפגעי הסלילה בכבישים הישראלים אך היא לא מעלימה אותם לגמרי אלא מעדנת אותם בלבד. מהצד השני כיול המתלים הקשיח תורם לריסון מצויין ומונע תנודות מיותרות לאחר מפגש עם שיבושים. בנסיעה מהירה וספורטיבית גילינו שנטיית המרכב בסיבובים כמעט ולא מורגשת, מה שמסייע ליצירת קצב גבוה ומעניק תחושת ביטחון לנהג. בידוד רעשי הרוח והמנוע מצויינים אך רעשי כביש וצמיגים חודרים אל תא הנוסעים, במיוחד בנסיעה על כבישים ישנים ומשובשים. ייתכן ולחישוקים הגדולים והצמיגים הרחבים יש אשם תורם בנושא.
ביצועים
חלקכם אולי זוכרים כי בערוב ימיו של הדור השני של סיאט לאון, הוצעו הרכבים בסוג של מכירת חיסול. סיאט לאון חמושה במנוע 1.8 ליטרים טורבו וב- 160 כ"ס נמכרה תמורת 120,000 ₪, ככל הנראה אחת העסקאות עם הכי הרבה כ"ס לשקל שהוצעו בשוק הרכב הישראלי. מאז עברו מתחרות רבות להשתמש במנועי טורבו, ההספקים צמחו, ולמרות שהלאון הבסיסית הייתה בין הזולות בחבורה, מנוע 1.2 ליטרים ו- 105 כ"ס כבר פחות מרשימים בימינו. מה עשו בסיאט כדי לתקן את המצב?
במסגרת מתיחת הפנים יצרו בסיאט גרסה חדשה הכוללת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים בהספק של 150 כ"ס הזמינים ב- 5,000 סל"ד, ומומנט של 25.5 קג"מ הזמינים החל מ- 1,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בת 7 הילוכים. נתוני הביצועים הרשמיים מספרים על תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 8.0 שניות, ומהירות מרבית של 215 קמ"ש. אז הלאון אולי כבר לא הכי חזקה בקבוצה אבל בגזרת המחיר שלה היא עדיין מציעה דיל אטרקטיבי מבחינת הספק וביצועים.
ואיך זה מרגיש על הכביש? מצויין. כוח לא חסר בשום שלב, תחושת חוסר המאמץ של הלאון מרשימה, והיא מעניקה לנהג יכולת להתנהל בקלות ובזריזות כמעט בכל מצב. תיבת ההילוכים DSG המוכרת עברה שינויים המשפיעים על אופי פעולתה. העברות ההילוכים פחות מהירות אך חלקות יותר, כמעט ולא מורגשות, אך שחרור המצמד בזינוק מהמקום הפך איטי. בנוסף, לתיבת ההילוכים נטייה לרוץ מיד להילוך הגבוה ביותר האפשרי ותאוצות עדינות בתוך העיר גורמות לה להרגיש מעט כבדה. קליק אחד קטן ואתם במצב ספורט שמרגיש הרבה יותר נכון, נמצא תמיד הילוך אחד או שניים נמוך יותר מהמצב הרגיל, ומעניק תחושה נמרצת וזריזה מבלי להעיק עם סל"ד גבוה ורעש בתא הנוסעים.
המתלים הנוקשים מסייעים למרכב של הלאון להישאר מאוד מאוזן בפניות ובסיבובים מהירים, ומאפשרים לנהג לצלוח אותם במהירות גבוהה. משקלו של ההגה משתנה לפי מהירות הנסיעה אך לטעמנו גם במהירות גבוהה הוא נותר מעט קל. ההגה אומנם מדויק אך לא מתקשר או מעביר פידבק לאוחז בו. מהלך דוושת הבלם הדרגתי ולינארי ומסייע לנהג במינון עוצמת הבלימה הרצויה. כבישים מפותלים יעברו מתחת לגלגלים במהירות גבוהה תוך שהלאון מעניקה לנהג תחושת שליטה וביטחון, אבל היא לא מספקת הנאה מיוחדת מנהיגה או בוסט של אדרנלין לנהג.
צריכת דלק
בסיאט מדווחים על צריכת דלק משולבת אופטימית למדי של 20.4 ק"מ לליטר. בימי המבחן הלוהטים בהם המזגן לא נח לרגע לא היה סיכוי להתקרב לצריכת דלק כזו. בקטעים הדינמיים והמהירים נמדדו 10.3 ק"מ לליטר, ובנסיעה משולבת שכללה שיוט מהיר ועמידה ממושכת בפקקים נמדדו 13.5 ק"מ לליטר מרשימים יותר. בקטעים הרגועים דיווח מחשב הדרך של הלאון על 16 ק"מ לליטר ואכן בנסיעה רגועה יותר אנו מאמינים כי צריכת הדלק תשתפר.
אמינות ועלויות אחזקה
סיאט לאון מגיעה עם אחריות יצרן לשנתיים בלבד ללא הגבלת קילומטרים. תקופת אחריות קצרה ביחס לסטנדרט בשוק הרכב הישראלי, במיוחד אם לוקחים בחשבון שחלק מהמתחרות מוצעות היום עם אחריות ל- 5 או ל- 7 שנים, ואת התקלות מהן סבלה בעבר תיבת ההילוכים DSG.
טיפולים שוטפים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסכי היבואן עומדת על 874 ₪, עלות הטיפול השני 1,737, עלות הטיפול השלישי 874 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 2,073 ₪. עלות פנס קדמי עומדת על 3,516 ₪, עלות פנס אחורי 921 ₪, ועלות מראת צד עומדת על 1,934 ₪. עלויות הטיפולים והחלפים גבוהות ומנטרלות במידה מסויימת את יתרון מחיר הרכישה האטרקטיבי. בנוסף, האחריות הקצרה בשילוב עם מוניטין אמינות לא מושלם, עלולים להרתיע חלק מהרוכשים הפוטנציאליים. היינו שמחים לראות את היבואן מאריך את תקופת האחריות, בדומה למה שהתבצע עם דגמי פולקסווגן.
בטיחות
סיאט לאון נבחנה על ידי ארגון Euro NCAP בשנת 2012 וזכתה לציון מלא של 5 כוכבים במבחני הבטיחות. ציון הגנה על מבוגרים 94%, ציון הגנה על ילדים 92%, ציון הגנה על הולכי רגל 70% וציון על ציוד הבטיחות 70%. אם שאלנו בכותרת איפה הקאץ' ייתכן שבסעיף זה מסתתרת התשובה. מפרט האבזור של סיאט לאון לא כולל מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות בהן מצויידות המתחרות העיקריות.
ציוד הבטיחות הסטנדרטי כולל 7 כריות אוויר, מערכת התראה על עייפות הנהג, ומערכת הבולמת את הרכב אחרי תאונה בכדי למנוע תאונות משנה. בזמנים בהם בלימה אוטונומית הופכת לאבזור סטנדרטי וחלק מהמתחרות אף מתהדרות בבקרת שיוט אדפטיבית, ומערכות לתיקון סטייה מהנתיב, נותרת הלאון בסעיף זה הרחק מאחור ואנו סבורים שהויתור על אביזרי הבטיחות הוא אחד הגורמים למחירה האטרקטיבי.
תמורה למחיר
סיאט לאון מוצעת בישראל במחיר של החל מ- 105,900 ₪, תמורתו תקבלו אותה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ותיבת הילוכים ידנית בת 6 הילוכים. הגרסה האוטומטית הבסיסית מוצעת עם מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח ליטר אחד בהספק 115 כ"ס ובמחיר אטרקטיבי במיוחד של 109,900 ₪, ההופך את הלאון למשפחתית הקומפקטית הזולה בישראל.
גרסת רכב המבחן עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים בהספק 150 כ"ס עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מוצעת תמורת 123,900 ₪. בסכום זה תעניק לכם הלאון ברמת אבזור סטייל הגה וידית הילוכים מחופים עור, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', חיבורי AUX ו- USB, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', מראות מתקפלות חשמלית, וגג שמש פנורמי חשמלי.
את הלאון אפשר לקבל גם ברמת אבזור FR עם מנוע 1.4 ליטרים כמו ברכב המבחן, או עם מנוע בנפח 1.8 ליטר בהספק 180 כ"ס. רמת אבזור FR כוללת בנוסף מערכת לבחירת מצבי נהיגה, מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, מושבי ספורט בריפוד עור ואלקנטרה, תאורת אווירה, מערכת שמע עם תאימות ל- Apple Car Play ו- Android Auto, פנסי לד מלפנים ומאחור, חישוקי 18 אינץ', ופגושים בעיצוב ספורטיבי. המחירים לגרסאות FR 5 דלתות עומדים על 136,900 ₪ עם מנוע בנפח 1.4 ליטרים ו- 152,900 ₪ עם מנוע בנפח 1.8 ליטרים.
קהל היעד של הלאון מונה בעיקר צעירים, וצעירים ברוחם. אלה יתרשמו מהמנוע החזק, העיצוב הנאה, ורמת האבזור העשירה ביחס למחיר - היתרונות המסורתיים של סיאט לאון. לדעתינו התמורה הטובה ביותר למחיר מתקבלת בגרסת סטייל עם מנוע בנפח 1.4 ליטרים. למרות זאת, לא ניתן להתעלם מהמתחרות, אמנם הן מוצעות במחירים גבוהים יותר, אך הן מציעות בטיחות גבוהה יותר ונעזרות במערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט.
| סיאט לאון 1.4 סטייל אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1.4 ליטרים |
| הספק מרבי משולב | 150/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 25.5/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,282 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,816 מ"מ |
| גובה כללי | 1,459 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,618 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען |
380 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,263 ק"ג |
| מהירות מרבית | 215 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.0 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 20.4 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 7 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2014) |
| מחיר |
123,900 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025