וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
הדור הנוכחי של יונדאי טוסון נמצא איתנו כבר 3 שנים ובשנת 2017 נמסרו קרוב לעשרת אלפים רכבי יונדאי טוסון בישראל. הדגם מחזיק במקום הראשון בטבלת המסירות של קטגוריית רכבי הפנאי בגודל בינוני, והוא מהרכבים הנמכרים ביותר בארץ.
| יונדאי טוסון 1.6 טורבו בנזין לוקצ'רי אוטומט | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב חיצוני, מרווח פנימי, פרקטיות |
| חסרונות | צריכת דלק, היעדר מערכת בלימה אוטונומית |
לפני כמה ימים התבשרנו על מתיחת פנים לטוסון הכוללת מנועי בנזין ודיזל חדשים, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מעודכנת, אבזור בטיחות אקטיבי, עיצוב רענן, שיפור איכות החומרים, ומערכת מולטימדיה משודרגת המטפסת אל מעל הדשבורד. הדגם החדש אמור לנחות בישראל רק בסוף השנה ובינתיים לקחנו למבחן את יונדאי טוסון 1.6 טורבו לקצ'ורי - הגרסה החזקה והמאובזרת ביותר של הדגם בישראל.
עיצוב ונוחות
מה עוד ניתן להגיד על עיצוב יונדאי טוסון שלא נאמר? מדובר לדעתי בעיצוב חיצוני מדהים של מעצב העל פיטר שרייר, שמכפר על העיצוב הפושר של הדגם הקודם. הטוסון נראה גבוה, רחב ושרירי, והוא לבטח אחד הג'יפונים היפים בשכונה.
גריל קדמי טרפזי ענק ומרשים עטוי מסגרת כרום ופסי כסף, משתלב בצורה מתוחכמת עם מכסה המנוע ויחידות התאורה הקדמיות הצרות והארוכות כוללות חתימת LED מרשימה בחלקן העליון. הפגוש הקדמי מעוצב ומשלב בתוכו פנסי ערפל ותאורת LED ליום נוספת. חלון הגג הפנורמי תופס את כל שטח הגג ויבלוט יותר ברכב בצבע בהיר יחד עם מסילות הגג.
גם פרופיל הרכב מעוצב ומושקע. חישוקי סגסוגת מעוצבים בשני צבעים בקוטר 19 אינץ' תורמים למראה הספורטיבי של הרכב, ויחד קו מותניים בולט וחיפויי פלסטיק שחור בתחתית הרכב ובבתי הגלגלים הגדולים והתפוחים, מוסיפים למראה שטח שרירי ונחשק. מאחור פנסים צרים וארוכים עם תאורת LED בצורת ריבועים המזוהים מרחוק, ופגוש מעוצב המשתלב נהדר עם בתי הגלגלים והדלת האחורית. לשיפור האווירודינמיות ולהשלמת המראה הנחשק, מותקן ספויילר גדול מעל החלון האחורי.
עיצוב הפנים נאה אך לא מיוחד כמו העיצוב החיצוני. שילוב צבעים של בז' ואפור, יחד עם חלון גג פנורמי ענק וריפודי עור בגרסת הלקצ'ורי, מוסיפים הרבה חן ועניין בתא הנוסעים. מערכת המולטימדיה Connected Car של כלמוביל בהתקנה מקומית כוללת מסך גדול בין שני פתחי המיזוג במרכז הדשבורד. המערכת כוללת כרטיס סים, קישוריות WiFi ו- BlueTooth, אפליקציות ניווט וויז וניווט שטח, ואפליקציות חניה פנגו וסלופארק. המסכים במערכת ברורים ואינטואיטיביים אך המערכת איטית ותצוגת המסך בהירה מדי וחסרה ניגודיות באור יום. איכות השמע במערכת טובה.
לוח המחוונים סטנדרטי. מימין מד מהירות, משמאל מד סל"ד וביניהם מסך המציג מידע ממחשב הדרך, ממערכת המולטימדיה ומהטלפון. פנל בקרת האקלים נפרד לחלוטין ונמצא בחלקו התחתון של הדשבורד. תצוגת המסך בפנל ממוקמת נמוך מדי ולא ברורה מספיק באור יום. המיזוג מלפנים מפוצל והנוסע לצד הנהג יכול לכוון טמפרטורה עדיפה לעצמו. פתחי המיזוג במיקומים סטנדרטיים, גדולים, ניתנים לכיוונון ולסגירה, ומבצעים עבודתם נאמנה.
מתחת לפנל בקרת האקלים נמצא תא אחסון פתוח ושימושי הכולל שני שקעי מתח 12V, ושקעי USB ו- AUX. תאי האחסון בדלתות מספקים וכוללים מתקנים לבקבוקים קטנים. תא הכפפות גדול, מואר וממוזג. תא אחסון קטן ועמוק מסתתר מתחת למשענת היד, ומתקן שימושי למשקפיים שוכן בתקרת הרכב בהישג יד. שני מתקני כוסות נוחים ממוקמים בין שני המושבים הקדמיים. סוככי השמש גדולים ושימושיים וכוללים מראה, תאורה, ומשלימי כיסוי הנפתחים לכיוון המראה הפנימית.
הכניסה לרכב מתבצעת בלחיצה על כפתור בידית הרכב כשהמפתח החכם בכיס או בתיק, והתנעת הרכב וכיבוי המנוע מתבצעים בלחיצה על כפתור ההתנעה. המתגים גדולים ובמיקומים סטנדרטיים, והנדסת האנוש טובה בסך הכל. לא היינו מתנגדים לחלונות שעולים ויורדים בלחיצת כפתור (חלון הנהג נפתח בלחיצה אך לא נסגר בלחיצה), לתאורת מראות אוטומטית בפתיחת מכסה המראה בסוכך השמש, ולראות טובה יותר של מסך בקרת האקלים. במחיר זה היינו מצפים לקבל גם בלם חניה חשמלי, וכיוונון גובה למושב הנוסע לצד הנהג.
איכות החומרים לא מצטיינת. רוב חומרי הדיפון בתא הנוסעים קשיחים וחלקם הקטן רך ונעים למגע. ברכב ברמת הגימור הגבוהה ביותר ובמחיר זה היינו מצפים לדשבורד ודלתות עם דיפונים רכים למגע. לאחר נסיעה ארוכה ברך ימין התחילה לכאוב ולא היה מזיק כי חומר הדיפון הצמוד לרגל היה רך יותר או לפחות כולל כרית רכה לברך. איכות ההרכבה גבוהה והדיפונים מוצמדים בצורה ראוייה ולא נשמעו שום קרקושים בנסיעה.
המרווח מלפנים מעולה. איכות המושבים טובה אם כי לא הייתה מזיקה תמיכה צידית נוספת. את מושב הנהג ניתן לכוונן חשמלית, כולל גובה וזווית המושב, זווית הגב ותמיכת גב תחתון. את מושב הנוסע לצד הנהג לא ניתן לכוון לגובה בכלל. ההגה מחופה עור ונעים למגע. גלגל ההגה מתכוונן ידנית לגובה ולמרחק וכולל פקדים לשליטה על רוב מערכות הרכב. תנוחת נהיגה טובה מתקבלת בקלות עבור כל נהג.
הישיבה ביונדאי טוסון גבוהה וזווית הראיה לפנים ולצדדים טובה, אם כי קורה A עבה מדי. מראות הצד גדולות ושימושיות אך יחד עם קורה A מסתירות חלק נכבד משדה הראיה הצידה, ופוגמות בראות במיוחד בפניות בתוך העיר. היינו מצפים שהמראה הפנימית תתכהה אוטומטית אך מצאתי עצמי מתעסק איתה בכל פעם שסונוורתי מאחור. הראות לאחור מעט מוגבלת בגלל קו חלונות המטפס מעלה וחלונות קטנטנים אחרי קורה C, אך מצלמת הרוורס מעולה ואליה מתווספים גם חיישנים.
המרווח מאחור טוב וניתן לכוונן את זווית משענת הגב במושבים. מרווח הרגליים עומד על 970 מ"מ ומרווח הראש עומד 969 מ"מ לאחר שהגג הפנורמי גזל ממנו 26 מ"מ. שני נוסעים מבוגרים ייהנו משהייה במושב האחורי ויתרעננו גם מפתחי המיזוג מאחור. נוסע אמצעי אמנם לא יסבול כל כך ממדרגת ההינע (9 ס"מ בסך הכל) אך המושב האמצעי לא ממש בנוי לנוחות נוסע אלא כדי לשרת את הנוסעים משני צדיו ולספק להם משענת יד נשלפת הכוללת 2 מתקני כוסות.
תאורת הפנים כוללת תאורת מפות מסוג LED הכוללת 2 יחידות מלפנים ו- 2 יחידות מאחור המשמשות גם לתאורה כללית של תא הנוסעים בפתיחת הדלתות. השהות ביונדאי טוסון נעימה הודות למרווח הפנים, לישיבה הגבוהה, לשילוב הצבעים בתא הנוסעים, לריפודי העור, ולגג הפנורמי הענק המכניס המון אור פנימה ותורם להרגשת המרווח. היציאה והכניסה אל כל מושבי הרכב נוחה הודות לדלתות גדולות ומושבים גבוהים.
תא המטען גדול בנפח 488 ליטרים. עם קיפול המושבים האחוריים מתקבלים רצפה שטוחה ונפח הטענה של 1,478 ליטרים. המושבים לא ניתנים לקיפול מהיר מאחור וקיפולם מתבצע בעזרת משיכת ידיות כיוון זווית משענת הגב הממוקמות בצידי המושבים. העמסת ציוד נוחה מאוד אודות לשפת הטענה בגובה 75 ס"מ המיושרת עם רצפת תא המטען, ורוחב מפתח של 110 ס"מ. בתא המטען תמצאו גם וו תליה מתקפל לשקיות. הגלגל החלופי השוכן מתחת לרצפת תא המטען הינו בגודל מלא וכולל חישוק סגסוגת כשאר גלגלי הרכב.
ביצועים
בהיצע יונדאי טוסון שלושה מנועי בנזין. 2 מנועים אטמוספריים בנפח 1.6 ו- 2.0 ליטרים ומנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטרים. הגרסה הנבחנת מצויידת במנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,591 סמ"ק המפיק 177 כ"ס ב- 5,000 סל"ד ו- 27.0 קג"מ בטווח של 1,500-4,500 סל"ד. תיבת ההילוכים ייחודית לגרסה זו, רובוטית כפולת מצמדים מסוג DCT בת 7 הילוכים.
יחידת ההנעה נעימה מאוד והעברות ההילוכים מתבצעות בצורה חלקה וליניארית גם בתאוצה וגם בתאוטה. ההרגשה הכללית היא שיש ליחידת ההנעה הרבה כוח אך משהו מעט מסרס אותה, אולי זאת השהיית הטורבו או כיוון תיבת ההילוכים לנוחות וחסכון בדלק על חשבון ביצועים. את ההילוכים ניתן להעביר גם באופן ידני בעזרת ידית ההילוכים. דוושת הגז ספוגית ומרגישה מלאכותית לחלוטין.
על אף שהיציאה מהמקום מרגישה מעט איטית, יונדאי טוסון 1.6 טורבו תופס תאוצה די מהר והצלחנו להשיג נתון של 9.2 שניות במיאוץ 0-100 קמ"ש, רחוק רק עשירית השניה מנתון היצרן. מערכת ההנעה מציעה בורר מצבי נהיגה המאפשר בחירה בין מצב רגיל למצב ספורט, אך לצערנו מצב ספורט לא משפר הרבה את תגובות תיבת ההילוכים או את משקל ההגה.
המתלים משככים מצויין הן את שברי האספלט העירוני והן את גלי הכביש המהיר. המתלים הקדמיים מסוג מקפרסון והמתלים האחוריים רב חיבוריים. למרות צמיגים בחתך נמוך, שומרים המתלים על נוחות טובה מאוד בתא הנוסעים ומגהצים גם פסי האטה גבוהים. ההגה מדוייק ומשקלו עולה במהירות גבוהה אך חסר תקשורת משמעותית עם הכביש. יחד עם מתלים רכים, לא מומלץ לתקוף סיבובים במהירויות גבוהות.
בידוד הרעשים ביונדאי טוסון מצויין למרות גודלו ולמרות מראות הצד הגדולות. המנוע לא רועש במיוחד גם בסל"ד גבוה, להבדיל מאחיו האטמוספרי, וגם רעשי הכביש לא נשמעים למרות צמיגים גדולים במידות 245/45 R19. יונדאי טוסון מיוצר בצ'כיה ומכוון לשוק האירופאי, שם הוא מככב כדגם הנמכר ביותר של המותג. לכן נראה שהיצרן השקיע באיכות נסיעה ברמה גבוהה, הן בזכות יחידת הנעה שקטה ומלוטשת והן בשל בידוד מוצלח של תא הנוסעים.
צריכת דלק
לאחר נסיעה של 400 ק"מ ברכב, בעיקר בדרכים בינעירוניות ללא פקקים, הצלחנו להשיג נתון של 9.4 ק"מ לליטר בלבד. התוצאה שהשגנו רחוקה מנתוני היצרן המצהיר על 15.4 ק"מ לליטר בכביש בינעירוני ו- 13.3 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. עם מיכל דלק של 62 ליטרים אפשר להשיג בתנאים אלו טווח נסיעה של כ- 550 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר עומדת על 14 מתוך 15 בגרסה זו.
אמינות ועלויות אחזקה
יונדאי טוסון משווק עם 3 שנות אחריות או עד 100,000 ק"מ. הטיפולים השוטפים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 627 ₪, עלות הטיפול השני 1,243 ₪, עלות הטיפול השלישי 627 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,482 ₪. מחיר ארבעת הטיפולים הראשונים עד 60,000 ק"מ זול מהממוצע בסגמנט ועומד על 3,352 ₪.
עלויות חלקי החילוף גבוהות מהממוצע. מחיר פנס קדמי עומד על 5,782 ₪, מחיר פנס אחורי 3,882 ₪, ועלות מראת צד יקרה מאוד ועומדת על 5,251 ₪. מחירי הבלמים ממוצעים. רפידות בלם קדמיות יעלו 498 ₪ וזוג צלחות בלם קדמיות יעלו 909 ₪. עלות ביטוח חובה ומקיף לנהג בן 21 בעל ותק של 3 שנים, ללא שלילת רישיון וללא עבר פלילי, עומדת על 8,400 ₪.
בטיחות
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את יונדאי טוסון בשנת 2015 והעניק לרכב ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות. הטוסון קיבל ציון של 86% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה של ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל, ו- 71% בגין מערכות הבטיחות ברכב. רמת הבטיחות שהעניק משרד התחבורה הישראלי לטוסון עומדת על 6 מתוך 8.
מפרט הבטיחות הסטנדרטי בכל גרסאות הדגם בישראל כולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכות בקרת בלימה, מערכות בקרת יציבות, מערכת הגנה בעת התהפכות, מערכת בקרת בלימה במורד, מערכת סיוע לזינוק בעליה, אפשרות לביטול כרית אוויר לנוסע, חיישן אורות, פנסי ערפל, חיישני רוורס, מצלמת נסיעה לאחור, ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית המתריעה על קרבה לרכב מלפנים וסטייה מנתיב הנסיעה, ומזהה גם תמרורים.
בגרסת לקצ'ורי הנבחנת מתווספות גם מערכת בקרת סטייה מנתיב הנסיעה עם תיקון היגוי, ומערכת זיהוי רכבים בשטחים מתים בצדדים ומאחור. בגרסה הבכירה ביותר היינו בהחלט מצפים למערכת בלימה אוטונומית ואנו מופתעים שהיא נעדרת ממפרט הבטיחות של רכב במחיר זה.
תמורה למחיר
יונדאי טוסון 1.6 לקצ'ורי הינה הגרסה הבכירה ביותר של הדגם בארץ. מפרט האבזור כולל בין היתר חלון גג פנורמי נפתח, מסילות גג, קיפול מראות חשמלי, שמשות כהות, תאורת יום מסוג LED, תאורת לד פנימית, מערכת בקרת אקלים מפוצלת, תא כפפות מקורר, מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח, ריפודי עור, אפשרות כיוון משענת גב בספסל אחורי, בורר מצבי נהיגה, חישוקי סגסוגת בשני צבעים בקוטר 19 אינץ', מושב נהג חשמלי, ומערכת מולטימדיה Connected Car הכוללת כרטיס סים, קישוריות WiFi ו- BlueTooth, כניסת AUX, כניסת USB, אפליקציות ניווט, ואפליקציות חניה.
במחיר 182,900 ₪ היינו שמחים לקבל גם מערכת בלימה אוטונומית בכל מהירות, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת עזר לסיוע בחניה, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, איכות חומרים טובה יותר, מערכת מולטימדיה איכותית יותר, בלם חניה חשמלי, חלונות עולים ויורדים בלחיצת כפתור, ואפשרות כיוון גובה במושב הנוסע לצד הנהג. גם מיחידת ההנעה המתקדמת ציפינו לצריכת דלק ופליטת מזהמים נמוכות יותר.
למרות חסרונות כאלו ואחרים, יונדאי טוסון הנבחן לא נופל באף סעיף ומציע חבילה הגיונית הכוללת יחידת הנעה חזקה ומתקדמת, איכות נסיעה גבוהה, מרווח פנים מכובד, ושימושיות גבוהה, הארוזים כולם יחד בעטיפה מעוצבת לעילא. לא פלא שיונדאי טוסון זוכה לאהדה כה גדולה מהציבור בישראל, ואנו מאמינים כי שיפור קטן בתמחור ו\או באבזור גרסה זו היה מביא אותנו להמלצה גורפת בעבורו.
| יונדאי טוסון 1.6 טורבו לוקצ'רי אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,591 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 177/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 27.0/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,475 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,850 מ"מ |
| גובה כללי | 1,650 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,670 מ"מ |
| מיכל דלק | 62 ליטרים |
| נפח תא מטען |
488 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,580 ק"ג |
| מהירות מרבית | 201 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.1 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 13.3 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 9.4 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2015) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר |
182,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025