אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סאנגיונג ממתגת עצמה כיצרנית בעלת אופי שונה מהעדר, עם רכבים בעיצוב ייחודי ולעיתים אף מוזר. סאנגיונג טיבולי XLV שהוצג בז'נבה בשנת 2016 והגיע אלינו השנה, לא שונה מבחינה זו. הוא בולט בסגמנט רכבי הפנאי העירוניים בזכות מרכב ייחודי עם תא מטען ענק ומנוע טורבו דיזל. יצאנו לבדוק האם קיימת הצדקה למחיר הגבוה ב- 9,000 ₪ מאחיו הקטן.
| סאנגיונג טיבולי XLV | |
|---|---|
| יתרונות | נוחות, שימושיות, צריכת דלק |
| חסרונות | עיצוב, איכות חומרים, הנדסת אנוש |
עיצוב ונוחות
נראה כי המעצבים בסאנגיונג שאבו את ההשראה ממספר רכבים בסגמנטים שונים, ויצרו שעטנז בעיצוב הטיבולי XLV. יש שיגידו כי הוא רכב יפה ומסקרן, אך לדעתנו הטיבולי XLV הוא מעין פרנקשטיין מודרני המורכב מאלמנטים רבים מדי.
השבכה הקדמית והפנסים מזכירים פנים אנושיות ותאורת היום הדקה ממוקמת מעל פנסי החזית כמעין גבות. הפרופיל מאופיין בקווי מתאר זורמים ואורכו הנדיב בולט, בזכות סרח עודף מוחצן מאחור. חישוקי האלומיניום בקוטר 16 אינץ', נראים מעט קטנים לרכב ופוגמים בעיצוב הכללי. הגג הישר ופסי הגג הכסופים, משתלבים באופן הרמוני עם הקונספט הכללי של הרכב.
סאנגיונג טיבולי XLV ארוך ב- 245 מ''מ מאחיו הקצר, אך בעל בסיס גלגלים זהה, העומד על 2,600 מ"מ. נתונים אלו מעידים כי תוספת האורך לא הגדילה את תא הנוסעים כלל, אלא רק את תא המטען.
בתא הנוסעים גילינו איכות הרכבה נמוכה והנדסת אנוש מיושנת. גלגל ההגה מעוצב בצורה שאינה מובנת מבחינה ארגונומית, הוא דק בחלקו העליון ובשרני מדי בחלקו התחתון. את ההגה ניתן לכוון לגובה, אך לא לעומק. לוח המחוונים מציע עיצוב מיושן ונתוני מחשב הדרך מוצגים על מסך בגודל 3.5 אינץ' קטן באיכות בינונית.
מערכת השמע המקורית והבסיסית מזכירה את אלו שהותקנו לפני עשור במכוניות יפניות. המערכת כוללת 6 רמקולים באיכות טובה אך תפעולה אינו אינטואיטיבי. גם מערכת בקרת האקלים מעוצבת במראה מיושן ודורשת הסתגלות לפקדי שליטה שאינם נוחים לתפעול, המערכת מפוצלת לשני אזורים, אך אינה מציעה פתחי מיזוג מאחור. עוצמת המיזוג חזקה מספיק על מנת לצנן את תא הנוסעים בחודשי הקיץ ומיקום פתחי המיזוג נכון ביחס לידי הנהג.
הנדסת האנוש בטיבולי XLV לוקה בחסר ובעיות פשוטות שהיו יכולות להיפתר מראש, אינן מקבלות מענה. השמש המשתקפת על הלוגו הכסוף שבמרכז גלגל ההגה, מסנוורת מאוד את עיני הנהג. בשעות הצהריים לוח התצוגה חסר החדות אינו קריא. בעיות כאלו ראויות לרכב מהעשור הקודם אך לא לרכב משנת 2018.
תנוחת הנהיגה מוצלחת, אם כי מעט נמוכה בשביל רכב פנאי ולא תתאים למי שאוהב לשבת גבוה. המושבים הקדמיים נוחים ומרווחים ואנשים גדולי מידות ירגישו בהם נוח. מרווחי ראש, כתפיים וברכיים קיימים בשפע מלפנים וגם מאחור. המושבים האחוריים נוחים ותומכים, ויתאימו להסעת שלושה בוגרים בנוחות סבירה הודות למרווח הנדיר והרצפה השטוחה. מסעד היד הנשלף מהמושב האחורי נוח ויעיל, והשמשות הכהות תורמות לשמירה על פרטיות הנוסעים והגנה מפני השמש.
לזכותו של סאנגיונג טיבולי XLV נזקוף את רמת השימושיות הגבוהה המאופיינת בכניסה ויציאה קלה מהרכב, שלל תאי אחסון יעילים כגון תא פתוח מעל תא הכפפות, משטח מרופד מתחת לקונסולה הקדמית ותאים גדולים בכל הדלתות.
תא המטען בנפח 720 ליטרים ולאחר קיפול שורת המושבים השנייה, יגדל נפחו לכדי 1,294 ליטרים. רצפת תא המטען עמוקה ולכן משווק הטיבולי XLV עם מחיצה דקה המחלקת את תא המטען לשתי קומות לטובת נוחות ההעמסה. המחיצה משאירה נפח של 574 ליטרים בקומה העליונה וניתן גם להסירה, אך בשל גודלה קיים קושי לאחסנה בתוך הרכב. אהבנו את פתרונות האחסון בתא המטען, ביניהם ווי תליה שימושיים לשקיות, שקע מתח 12V, ותאי אחסון מודולריים מתחת למחיצת תא המטען.
נוחות הנסיעה בעיר טובה ורק שיבושים חדים יצליחו להפר את שלוות הנוסעים. נוחות הנסיעה בכבישים בינעירוניים טובה מאוד, בעיקר במהירויות של 60-110 קמ''ש. בטווח זה הנסיעה חלקה ושקטה, אך צפונה משם יתגברו רעשי הכביש והרוח, ויהפכו למורגשים מאוד בתא הנוסעים. במהירויות נמוכות מ- 60 קמ"ש הנסיעה קופצנית, בעיקר על גבי כבישים משובשים.
למרות אורכו מציע ה- XLV רדיוס סיבוב קטן יחסית העומד על 5.3 מטרים ומאפשר להתנהל בעיר בקלות יחסית. עם זאת, שדה הראיה לאחור כמעט אינו קיים והיינו שמחים לקבל מצלמת רוורס שהפכה לאביזר נפוץ אצל המתחרים.
ביצועים
סאנגיונג טיבולי XLV משווק בישראל עם מנוע טורבו דיזל 4 צילינדרים בנפח 1.6 ליטרים המפיק 115 כ''ס בטווח של 3,400-4,000 סל"ד ומומנט מרבי של 30.6 קג''מ בטווח של 1,500-2,500 סל''ד. תאוצה 0-100 קמ''ש אורכת 12 שניות והמהירות המרבית עומדת על 174 קמ''ש. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית מבית אייסין היפנית.
יחידת ההנעה אומנם אינה מתהדרת בהספק גבוה במיוחד, אך בהחלט מפצה על כך במומנט גבוה מסל"ד נמוך. יתרון זה הופך למשמעותי בעת האצה מהמקום, תוך כדי שמירה על צריכת דלק סבירה. תיבת ההילוכים מתפקדת מצויין ומציעה אפשרות להעברת הילוכים ידנית באמצעות כפתור קטן הממוקם על ידית ההילוכים.
יחידת ההנעה שקטה ומעודנת יחסית למנועי דיזל, והופתענו לגלות כי המנוע הקטן יכול לספק חווית נהיגה מהנה. התאוצה לינארית ולא הרגשנו נפילות כוח או השהיות טורבו כלשהן. זוויות גלגול חדות וחוסר ריסון מרכב, מורגשים בעיקר בפניות חדות ומהירות. זהו אמנם אינו הרכב המתאים לנהיגה טכנית בכבישים מפותלים, אך בהחלט יצליח להתמודד ללא חשש עם עליות תלולות וסיבובים חדים במהירות ממוצעת.
בשטח לא מציע סאנגיונג טיבולי XLV שום יתרון משמעותי על המתחרים. השילוב בין מרווח גחון נמוך העומד על 164 מ''מ, סרח עודף גדול מאחור, ומערכת הנעה קדמית, יצליח כנראה לדכא כל מחשבה הרפתקנית לגבי טיולי שטח בעבירות גבוהה.
צריכת דלק
נתוני היצרן מעידים על צריכת דלק ממוצעת של 16.9 ק''מ לליטר, אך במהלך מבחן הדרכים שלנו, שכלל בעיקר נסיעות בינעירוניות מנהלתיות ונסיעות קצרות בגוש דן, נרשמה צריכת דלק משולבת של 13.3 ק''מ לליטר. מיכל דלק מלא בנפח 47 ליטרים יספק טווח נסיעה של כ- 550 ק''מ. ציון זיהום האוויר עומד על 15 מתוך 15. סאנגיונג טיבולי XLV אינו החסכוני בקטגוריה, אך מציג צריכת דלק טובה.
עלויות אחזקה
סאנגיונג טיבולי XLV משווק עם אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ, ואחריות לשנה השלישית או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. שגרת הטיפולים היא אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון עומדת על 681 ₪, עלות הטיפול השני 1,322 ₪, עלות הטיפול השלישי 701 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,322 ₪. סך הכל עלות הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומדת על 4,026 ₪ כולל מע"מ.
עלות פנס קדמי עומדת על 4,402 ₪, עלות פנס אחורי 1,771 ₪, עלות מראת צד קומפלט 2,126 ₪, עלות זוג רפידות בלמים קדמיות 308 ₪, ועלות צלחות בלמים קדמיות עומדת על 660 ₪. עלות ביטוח מקיף וחובה לשנה לכל נהג מגיל 21 עם וותק של 3 שנות נהיגה ועבר נקי מתביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 10,200 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ ומצביעים על עלויות אחזקה ממוצעות ביחס למקובל בקטגוריה, פרט לביטוח יקר מהממוצע.
בטיחות
סאנגיונג טיבולי נבחן במבחני הריסוק האירופאיים של ארגון Euro Ncap בשנת 2016 וזכה לציון של 4 כוכבי בטיחות מתוך 5, עם ציון של 82% בהגנה על בוגרים, 62% בהגנה על ילדים, 65% בהגנה על הולכי רגל, ו- 43% עבור מערכות הבטיחות. רמת האבזור הבטיחותי בישראל עומדת על 6 מתוך 8, וזאת רק הודות למערכת מובילאיי המשווקת כסטנדרט ברכב. מפרט הבטיחות מצומצם וכולל 7 כריות אוויר, סיוע לזינוק בעליה, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, נקודות עיגון ISOFIX, וכאמור מערכת מובילאי בהתקנה מקומית.
תמורה למחיר
סאנגיונג טיבולי XLV משווק בישראל ברמת אבזור אחת בלבד ומחירו עומד על 128,900 ₪, כלומר יקר ב- 9,000 ₪ מדגם הטיבולי הקצר. רשימת האבזור צנועה וכוללת בקרת אקלים מפוצלת דו-אזורית, 4 חלונות חשמליים, בורר מצבי נהיגה, בורר מצבי תגובת הגה, שני שקעי מתח 12V, מסילות גג, ותאורת יום אוטומטית מסוג LED.
סאנגיונג טיבולי XLV מנסה לשחק בכמה מגרשים במקביל, אך לדעתנו לא מציע חבילה שיכולה לאיים על הדגמים המובילים בסגמנט. לחובתו נרשמו יחידת הנעה שאינה חזקה או חסכונית במיוחד, ציוני בטיחות לא מצטיינים, הנדסת אנוש לא מבריקה, ואבזור דל יחסית.
אלו שיחליטו לרכוש את הסאנגיונג טיבולי XLV, יזכו לרכב נוח ומרווח מאוד המספק את רוב צרכי המשפחה הממוצעת הודות לתא מטען ענק ותאי אחסון יעילים. סאנגיונג טיבולי XLV בעצם ממציא את קטגוריית רכבי הפנאי העירוניים המוארכים, ועל כן יקרוץ ללקוחות המחפשים רכב מוגבה ושימושי במיוחד.
| סאנגיונג טיבולי XLV | |
|---|---|
| מנוע | טורבו דיזל 4 צילינדרים 1,597 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 115/3,400-4,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 30.6/1,500-2,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,440 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,798 מ"מ |
| גובה כללי | 1,635 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,600 מ"מ |
| מיכל דלק | 47 ליטרים |
| נפח תא מטען |
720 ליטרים |
| נפח תא מטען עם קיפול מושב אחורי |
1,294 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,500 ק"ג |
| מהירות מרבית | 174 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 12 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.3 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 4 כוכבים (2016) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר |
128,900 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025