דאצ'יה סנדרו סטפווי במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 17 ינואר 2019
  • 0 תגובות

דאצ'יה נכנסה לשוק המקומי עם מבחר רכבים במחירים אטרקטיביים, ותוספת תיבת הילוכים אוטומטית למבחר הדגמים שיפר את אטרקטביות דגמיה עבור הקהל הישראלי. דאצ'יה סנדרו סטפווי, מהווה למעשה גרסת פנאי מוגבהת גחון של דאצ'יה סנדרו, בתוספת איפור שטח אופנתי ויכולת ירידה לשבילי עפר. יצאנו לבדוק מה מקבלים תמורת מחיר מפתה של 77,990 ₪ לגרסת טורבו בנזין אוטומטית.

דאציה סנדרו סטפווי
יתרונות מחיר, מרוווח גחון, נוחות נסיעה, מרווח פנימי, שימושיות גבוהה
חסרונות בטיחות, תיבת הילוכים, עיצוב תא הנוסעים

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

עיצוב ונוחות

עיצובה של דאצ'יה סנדרו סטפווי פשוט אך נאה. הקווים הכלליים ישרים ובסיסיים, וכיאה למכונית שנועדה בראש ובראשונה להציע מחיר נמוך, לא נמצא כאן קימורים אקזוטיים או ניסיון ליצור עיצוב מרהיב. מרווח גחון של 207 מ"מ יחד עם קשתות גלגלים מושחרות, מגלשים כסופים, ומוטות נשיאה בגג, תורמים למראה קשוח. אפילו כיסויי הפלסטיק לחישוקים (טאסות) נראים מרחוק כמו חישוקי סגסוגת קלה.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

על תא הנוסעים קשה יותר להרעיף סופרלטיבים. העיצוב בסיסי ומיושן למראה. הנהג והנוסעים עטופים בפלסטיקה קשה וזולה מכל עבר, וברגים חשופים נראים לעין בבתי ידיות הדלתות. גם הנדסת האנוש אינה מבריקה. פקדי פתיחת החלונות הקדמיים ממוקמים על הדלת כפי שניתן לצפות, אך אלו האחוריים ממוקמים בתחתית הקונסולה המרכזית. מתג כיבוי מערכת עצור וסע נסתר ברצפה בין המושבים. תחושת החיסכון ניכרת בין השאר גם במחסור בתאורת פנים מאחור, היעדר מראה ותאורה בסוכך השמש של הנהג, ידיות כיוונון מושב מתכתיות, ופקדים וחומרי דיפון פשוטים למראה ולמגע. אפילו המפתח פשוט ואינו מתקפל.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

דאצ'יה סנדרו סטפווי מציע בסיס גלגלים באורך 2,590 מ"מ המקנה מרווח ברכיים סביר בהחלט ליושבי המושב האחורי. המושבים הקדמיים טובים ונוחים, אם כי בסיס מושב ארוך יותר היה מתקבל בברכה. תנוחת הנהיגה גבוהה ומעניקה שדה ראיה רחב המקל מאוד בתמרון עירוני. ההגה מתכוון ידנית רק לגובה. הכניסה והיציאה מהמושבים הקדמיים נוחה בזכות המרכב הגבוה אך הכניסה למושב האחורי מעט פחות נוחה בשל מפתח דלתות אחוריות מצומצם.

המושב האחורי יאכלס שני בוגרים ללא בעיה אך השלישי יצור צפיפות לא נעימה חרף הרצפה השטוחה. בכל אופן, המרווח סביר ביחס לסגמנט. מיותר לציין, כי כל אבזור מותרות כגון פתחי אוורור, תאורת פנים, שקעי טעינה, חלונות כהים, או ידיות אחיזה, נעדר מסביבת המושב האחורי. המושב סביר ונוח לישיבה, עם זווית טובה למשענת הגב.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

תא הכפפות ענק, אך פתיחתו שומטת מטה את מכסה התא, ללא כל שיכוך. היעדר תא אחסון בין המושבים מורגש, במקומו ישנם תאי אחסון בדלתות, שני מחזיקי כוסות בתחתית הקונסולה ועוד תא קטן במרכז הדשבורד.

תא המטען בנפח מכובד של 320 ליטרים, אך מפתח הטעינה צר עקב גופי התאורה הרחבים, וגבוה עקב שפת הטענה גבוהה ומרכב מוגבה. גם הגימור בתא המטען זול ונעדר חומרי דיפון. קיפול המושבים האחוריים בתצורת 60:40 מביא לנפח טעינה של 1,200 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי זמני מפלדה.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

נוחות הנסיעה בדאצ'יה סנדרו סטפווי טובה מאוד. יעודו לשווקים מתפתחים כגון מזרח אירופה, הביאו את מהנדסי המתלים לבחור בכיול רך בעל מהלך ארוך, שהתאפשר בזכות מרווח גחון מוגבה. בעלת הבית רנו, אשר מספקת מגוון רכיבים לדאצ'יה, אחראית על בולמים בעלי יכולת שיכוך "צרפתית", כך שהתוצאה הסופית טובה בהחלט ועדיפה על כמה מהמשפחתיות המוכרות. דאצ'יה סנדרו סטפווי יודע לרכך ולספוג בורות ושברים, ומתאים מאוד לכבישי גוש דן.

נסיעת המבחן נערכה לאחר ימים שטופי גשם אשר פערו בורות בכבישים, יצרו קרקע בשלה למבחן והעמידו בפני הרומני שלנו אתגרי נוחות אשר היו עלולים אף לסיים את חייהם של צמיגים נמוכי חתך. צמיגי הרכב בחתך 55 יחד עם כיול המתלים הרך ספגו את תחלואי הכביש בכבוד. מחוץ לעיר נשמרת נוחות הנסיעה הטובה, אך קיימת רגישות יתרה לרוחות צד במזג אוויר חורפי. בידוד הרעשים אינו מבריק וזוכה לציון סביר בלבד. המנוע נשמע תחת תאוצה ורעשי רוח וצמיגים מתחילים להופיע כבר במהירות של 90 קמ"ש.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

מרווח גחון של 207 מ"מ מאפשר ירידה לשבילים. דאצ'יה סנדרו סטפווי נועד כאמור לשווקים מתפתחים, בעלי תשתיות רעועות וכבישי עפר. אותה נוחות רכה וסופגת, מספקת גם יכולת ספיגה טובה בשבילים, אשר מאפשרת לנהג שיחפוץ, להגיע רחוק יותר מכל רכב סופר מיני ממוצע. כמובן שהנעה קדמית בלבד ומפרט בסיסי אינם מאפשרים יכולת שטח כלשהי, אך האופציה לרדת לשביל מבלי לנגח את גחון הרכב, מהווה ערך מוסף.

ביצועים

יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 898 סמ"ק בהספק 90 כ"ס ומומנט של 14.3 קג"מ, המשודך לתיבת 5 הילוכים רובוטית חד מצמדית. הביצועים מספקים ומציעים תאוצה נאה, לצד תאוצות ביניים טובות. המנוע מייצר השהיית טורבו קצרה עד ל- 2,000 סל"ד, אך הוא נטול ויברציות וקרקושים אשר מתלווים לחלק ממנועי השלושה צילינדרים. מדדנו תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 12.1 שניות, שניה אחת יותר מנתון היצרן הרשמי.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

הבעיה העיקרית בחבילה זו, היא תיבת ההילוכים החד מצמדית אשר פוגמת באיכות הנסיעה עקב פעולה איטית ומטלטלת. דאצ'יה טוענים לפעולה מעודנת ביחס לתיבות דומות בזכות מצמד אלקטרו מכני, בשונה ממצמד אלקטרו הידראולי אצל חלק מהמתחרות. בפועל, החסרונות המוכרים מורגשים גם כאן באותה מידה והתיבה עלולה להציק בחיי היומיום לרוב הנהגים, במיוחד לאלו המרבים בנסיעה עירונית או פקוקה. אנו ממליצים לבחור בתיבת ההילוכים הידנית ככל שהאופציה רלוונטית.

התנהגות הכביש אינה יוצאת נשכרת מכיול המתלים הרך שאחראי על נוחות הנסיעה הטובה. בכל נהיגה שאינה מנהלתית, אפילו בכניסה מהירה לכיכר, מייצר המרכב זווית גלגול מוחשית. אחיזת הכביש דווקא טובה וזעקות צמיגים ישמעו רק בפניות חדות במהירות גבוהה. בכל מקרה המתלים הרכים ידכאו כל רצון לנסיעה דינמית. ההגה בעל תגבור הידראולי שכבר פס מן העולם, מציע משקל ודיוק טובים, אך חסר כל תקשורת.

צריכת דלק

עם משקל של 1,122 ק"ג ומנוע בנפח 898 סמ"ק, ניתן היה לצפות לצריכת דלק נמוכה. בנסיעת המבחן שכללה שימוש במערכת עצור-סע ושימוש מועט במזגן, עמדה צריכת הדלק על 13.5 ק"מ לליטר דלק. הנתון שהשגנו סביר בלבד ורחוק מנתון היצרן העומד על 19.6 ק"מ לליטר. מיכל דלק גדול בנפח 50 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 600 ק"מ. דרגת זיהום האוויר הינה 4 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

דאצ'יה סנדרו סטפווי משווק עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים של דאצ'יה סנדרו סטפווי הינם מהזולים ביותר בשוק. גרסת הבנזין נדרשת לטיפול תקופתי כל שנה או 30,000 ק"מ. מחיר הטיפול הראשון עומד על 654 ₪ ומחיר הטיפול השני עומד על 1,199 ₪. עלות הטיפולים הכוללת עד 60,000 הקילומטרים הראשונים עומדת על 1,853 ₪ בלבד, כולל מע"מ.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

עלות פנס ראשי עומדת על 1,714 ₪, עלות פנס אחורי 710 ₪, עלות מראת צד 2,334 ₪, עלות רפידות בלמים 344 ₪, ועלות צלחות בלמים 583 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ וזולים משמעותית מהמתחרים.

עלויות הביטוח הן 1,632 ₪ לביטוח חובה ו- 5,855 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות וללא שלילת רישיון בשלוש השנים האחרונות.

בטיחות

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2013, קיבל דאצ'יה סנדרו ציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 80% בהגנה על בוגרים, 79% בהגנה על ילדים, 57% בהגנה על הולכי רגל, ו- 55% עבור מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות דל מאוד וכולל בין היתר 4 כריות אוויר בלבד, מצלמת רוורס וחיישני רוורס. כמו כן מותקנת ברכב מערכת מובאון בהתקנה מקומית המספקת התרעות בלבד. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 0 מתוך 8 עקב היעדרן של 6 כריות אוויר או כל מערכת בטיחות חדישה.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי

תמורה למחיר

דאצ'יה סנדרו סטפווי עם תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית, מוצע במחיר 77,990 ₪. אבזור הנוחות כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם צג בגודל 7 אינץ', קישוריות בלוטות', מצלמת רוורס, מערכת שמע עם 4 רמקולים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, משענת יד לנהג, הגה כוח אלקטרו הידראולי מתכוונן לגובה, 4 חלונות חשמל, מושב אחורי מתקפל ביחס 60:40, מראות מחוממות ומתכווננות חשמלית, פנסי ערפל, תאורת יום מסוג LED, וחישוקי פלדה בקוטר 16 אינץ'.

תמורת המחיר המפתה מציע דאצ'יה סנדרו סטפווי שימושיות גבוהה, ביצועים סבירים, ונוחות נסיעה טובה בכל תנאי הדרך. לחובתו נרשמת תחושה בסיסית ומיושנת בתא הנוסעים, בטיחות חסרה ותיבת הילוכים לא מעודנת. על כן, לאלו מכם אשר זקוקים למכונית קטנה וזולה, בעלת תיבת הילוכים אוטומטית, דאצ'יה סנדרו סטפווי מהווה אופציה הגונה.

דאצ'יה סנדרו סטפאווי אוטומטי
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים 898 סמ"ק
הספק מרבי משולב 90/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 14.3/2,250 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 5 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,089 מ"מ
רוחב כללי 1,761 מ"מ
גובה כללי 1,555 מ"מ
בסיס גלגלים 2,589 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

320 ליטרים

משקל עצמי 1,122 ק"ג
מהירות מרבית 168 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 11.1 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 19.6 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 4 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 4 כוכבים (2013)
רמת אבזור בטיחות

0 (מתוך 8)

מחיר

77,990 ₪

דאצ'יה סנדרו סטפווי 2019