ניסאן קשקאי 1.3 טורבו בנזין במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 16 יוני 2019
  • 0 תגובות

בשנת 2007 הציגה ניסאן את הדור הראשון של הקשקאי - רכב פנאי קל וקומפקטי המהווה אלטרנטיבה למשפחתית הקונבנציונלית. זה היה כנראה ההימור המוצלח ביותר של היצרנית היפנית מאחר וניסאן קשקאי הפך לרכב המצליח ביותר של החברה באירופה מאז היווסדה.

ניסאן קשקאי 1.3 ליטרים טורבו אוטומט
יתרונות מנוע 1.3 טורבו, עיצוב, כושר תמרון
חסרונות מרווח לנוסעים, אבזור בטיחות בסיסי ביחס למקובל, העדר פתחי מיזוג מאחור

ניסאן קשקאי

הדור השני של ניסאן קשקאי הוצג בשנת 2013 ועבר מתיחת פנים בשנת 2017. לאחרונה התחדש הדגם בהיצע מנועים חדש לחלוטין ומנוע ה- 1.2 טורבו בנזין החלש של הדגם היוצא הוחלף במנוע 1.3 טורבו חזק בהספק 160 כ"ס. זו הזדמנות טובה לקחת את רכב הפנאי הוותיק למבחן דרכים ולבדוק האם יש לו מה להציע בשוק הגדוש במתחרים צעירים.

עיצוב ונוחות

ניסאן קשקאי מציג עיצוב נאה המשדר רושם קליל וקומפקטי יותר ממתחריו. החזית כוחנית עם גריל גדול ועתיר כרום שהקווים הנמתחים ממנו נמשכים אל הפנסים הצרים הכוללים תאורת לד מעוצבת. בקצוות הפגוש כונסי אוויר מעוצבים ופנסי ערפל. מבט מהצד מגלה קו מותניים מודגש ובתי גלגלים גדולים הגולשים גם אל הכנפיים. החישוקים בקוטר 19 אינץ' בצביעה דו גונית מציגים עיצוב ייחודי, ופסי הגגון הכסופים משלימים את המראה המכובד.

ניסאן קשקאי

הזנב מציג עיצוב נאה עם פנסים גדולים בעלי רקע כהה, דלת תא מטען קטנה יחסית לפגוש המסיבי, וספוילר אחורי מודגש. אורכו של הקשקאי 4,394 מ"מ, רוחבו 1,806 מ"מ, גובהו 1,590 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,646 מ"מ.

כניסה אל תא הנוסעים חושפת את גילו של הרכב המציג עיצוב שגרתי ומיושן למדי. הדשבורד גבוה ועיצובו נמשך גם אל דיפוני הדלתות. הקונסולה המרכזית בגימור שחור מבריק מכילה מסך מגע קטן ביחס למקובל בימינו ומתחתיו פקדי בקרת האקלים. בורר ההילוכים הנאה ניצב יחד עם בלם החניה החשמלי על קונסולה מוגבהת המדופנת בכריות עטויות עור. דיפוני הדלתות נאים וכך גם ההגה הספורטיבי.

ניסאן קשקאי

איכות החומרים מעורבת. החלק העליון של הדשבורד, ריפוד המושבים, וחיפויי העור איכותיים ונעימים למגע, אך בסמוך אליהם חלקים מפלסטיק פשוט. איכות ההרכבה לא מצטיינת ונשמעו קרקושי פלסטיקה בזמן הנסיעה.

מרבית תאי האחסון יעילים. התא שבתחתית הקונסולה קטן מאוד ולא יוכל להכיל טלפון סלולרי, אך ניתן לאחסנו בתא העמוק שבסמוך למשענת היד. מחזיקי הכוסות עמוקים כך שאין סיכוי שהמשקה ישפך, אך העומק מקשה על השימוש בהם. מתחת למשענת היד תא רדוד לאחסון חפצים קטנים ותחתיו תא גדול ועמוק עם חיבורי מדיה ומתח 12V. גודלו של תא הכפפות בינוני והדיפון הפנימי גס. התאים בדלתות נוחים ושימושיים מלפנים ומאחור. עבור הנוסעים מאחור הותקנו מחזיקי כוסות במשענות היד וכיסים בגב המושבים הקדמיים, אך חסרים שקעי טעינה ופתחי מיזוג מאחור. אף אחד מתאי האחסון לא מדופן למניעת תזוזות ורעשים.

ניסאן קשקאי

הגישה אל המושבים הקדמיים נוחה, הם ממוקמים בגובה אידיאלי ולא מצריכים טיפוס. המושבים נאים במיוחד עם ריפוד עור שחור בתפירה ייחודית, ומציעים אפשרויות כוונון חשמלי מוגבלות וזכרונות. המושבים הקדמיים מעט נוקשים, בסיסם קצר, ולמרות המראה הספורטיבי אינם מציעים תמיכה מספקת באיזור המותניים. החיפויים מסביב לבורר ההילוכים גוזלים ממרווח הרגליים של הנהג והנוסע מלפנים.

הכניסה למושב האחורי נוחה אך לגבוהים נמליץ להיזהר מהמשקוף. המושב שטוח, ללא תמיכת צד לירכיים, ומסעד הגב נוטה יותר מדי לאחור לטעמנו. המושב יתאים לשני נוסעים בוגרים אך שלושה יחושו בו צפיפות. מרווח הראש מוגבל ומסגרת הגג הפנורמי לא משפרת את המצב.

ניסאן קשקאי

הנדסת האנוש טובה. אמנם קיימים לא מעט פקדים בתא הנוסעים אך ברור מאוד מה תפקידו של כל אחד מהם והגישה אל רובם נוחה למעט אלה משמאל לנהג הפרוסים במספר מפלסים ומחייבים הורדת המבט מהכביש והושטת יד הרחק למטה. גודלו הקטן של מסך המגע מכתיב אייקונים קטנים לשלל הפונקציות ועל כן רצוי שלא לשוטט בתפריטים בזמן הנהיגה אלא להעזר בלחצני קיצורי הדרך בצידי המסך המסייעים להתמצאות מהירה. לוח המחוונים קריא וברור אך מסך מחשב הדרך במרכז מציג את הנתונים בגופן קטן שקשה לפענח בזמן הנהיגה.

לניסאן קשקאי תא מטען בנפח 430 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען מסתתרים צמד תאים נוספים עם כיסוי ומחיצות שניתנים להסרה ואז יעמוד נפח תא המטען על 561 ליטרים. כאשר רצפת תא המטען המודולרית במצב הגבוה, תא המטען מעט רדוד אך יוצר רצפת הטענה שטוחה עם קיפול המושב האחורי. סף ההטענה בגובה בינוני והמפתח רחב ונוח להעמסת ציוד.

ניסאן קשקאי

שדה הראיה לפנים מוגבל על ידי קורות A רחבות, במיוחד בבסיסן, המשתלבות עם משטח פלסטיק בקצה חלונות הצד. שדה הראיה לצדדים מוצלח ונתמך במראות צד גדולות ושימושיות המציגות תמונת מצב ברורה אודות המתרחש בצידי הרכב. שדה הראיה לאחור מוגבל בעקבות השמשה הקטנה, אך על כך מחפים מערך חיישני חניה ומצלמות היקפי, ובחלק מרמות האבזור גם מערכת חניה אוטומטית. המימדים הקומפקטיים הופכים את ניסאן קשקאי לבן לוויה נאמן מאוד בעיר וקל מאוד להשתחל עמו לחניות צפופות.

בכיול המתלים נעשה ניסיון ליצור פשרה בין רכות לקשיחות אך חישוקי 19 אינץ' מוגזמים פוגמים בנוחות הנסיעה ומתקשים להתמודד עם שברי כביש ובורות בתוך העיר. מחוץ לעיר מתקשה ניסאן קשקאי להתמודד עם כבישים מצולקים והוא משדר תחושה עסוקה מאוד. על כבישים איכותיים נוחות הנסיעה משתפרת כמובן אך נרשם קושי בהתמודדות עם גלים גדולים. בידוד הרעשים סביר. במהירויות שיוט נמוכות כבר חודרים אל התא רעשי רוח וצמיגים, אך רעשי הצמיגים סבירים ביחס למצופה מחישוקים ענקיים.

ביצועים

ניסאן קשקאי אמנם היה מרכבי הפנאי הראשונים שאימצו מנוע טורבו, אך מדובר היה במנוע קטן יחסית ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה ויחד סיפקו ביצועים פושרים ותחושה מאומצת. ניסאן קשקאי זוכה כעת למנוע טורבו בנזין חדש בנפח 1.3 ליטרים אשר פותח בשיתוף פעולה עם רנו ומרצדס, ומפיק 160 כ"ס ומומנט של 27.4 קג"מ הזמין החל מ- 1,600 סל"ד. באותה הזדמנות הותקנה גם תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ובכך הושלם מהפך בתחום יחידת ההנעה.

ניסאן קשקאי

השיפור הוא תהומי ומורגש החל מהשניה הראשונה בה הרכב מתגלגל על הכביש. המנוע חזק וגמיש, הוא מושך היטב את הרכב ומספק ביצועים מצויינים בכל מצב כולל תחת עומס ובעליות תלולות. בתאוצות זריזות מהמקום אף נתקלנו בסחרור גלגלים שקרא לדגל את בקרת המשיכה. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש נמשכת 10.1 שניות על פי נתוני היצרן, אך הצלחנו למדוד תוצאה טובה יותר של 9.7 שניות במיאוץ הקלאסי. צליל המנוע מעט מחוספס ומורגש בתא הנוסעים וגם אופי פעולתו לא חלק לחלוטין ומורגשות ויברציות לעיתים, אך הביצועים זמינים בכל שלב והופכים באחת את הקשקאי לאחד הכלים הזריזים ביותר בביצה.

שילוב ההילוכים הראשונים מעט איטי ומהוסס ובתנועה עירונית צפופה ופקוקה נרשמו מספר חבטות מצד תיבת ההילוכים, אך ככל שהמהירות עולה התפקוד משתפר וההחלפות חלקות ומהירות. מצב ספורט לא מייצר הבדל מספיק גדול והחלפות ההילוכים מבוצעות מוקדם מדי ביחס למצופה. מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה היו מתקבלים בברכה. מצב Eco מסרס מאוד את הביצועים אך בתנועה עירונית סייע למתן מעט את התזזיתיות של הרכב.

ניסאן קשקאי

השיפור הדרמטי בביצועים לא הפך את הקשקאי לרכב ספורטיבי. הכיול הבסיסי בטיחותי ורמת האחיזה טובה אך זוויות הגלגול אינן צנועות. בתנאי קיצון, תנודות המרכב על המתלים מורגשות ועשויות לערער את הבטחון. ההגה אילם לחלוטין, משקלו קל והתגבור אינו אחיד. תפקוד הבלמים טוב אך מהלך הדוושה מעט קצר.

צריכת דלק

על פי נתוני היצרן, צריכת הדלק המשולבת של ניסאן קשקאי בגרסת טקנה הנבחנת עומדת על 17.2 ק"מ לליטר. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכה משולבת של 13.4 ק"מ לליטר, נתון טוב ביחס לביצועים המצויינים. עם מיכל דלק בנפח 55 ליטרים מתקבל טווח נסיעה של כ- 650 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר עומדת על 11 מתוך 15.

ניסאן קשקאי

אמינות ועלויות אחזקה

למרות מוצאה היפני של ניסאן, תופתעו לגלות כי בדירוג שפרסם ארגון Consumer Reports בארצות הברית בשנת 2019, הגיעה ניסאן למקום ה- 12 מתוך 28 יצרנים, ירידה של מקום אחד משנת 2018. סקר של ארגון J.D. Power שבוצע בשנת 2019 מספק תמונה דומה ומדרג את ניסאן במקום ה- 16 מתוך 32 יצרנים בארה"ב ובמקום ה- 15 מתוך 23 יצרנים בגרמניה.

עלויות הטיפולים והחלפים אינן זמינות ברשת האינטרנט וטרם זכינו לקבלן מהיבואנית קרסו מוטורס. עלות ביטוח חובה לנהג מעל גיל 21 עם 3 שנות ותק בנהיגה, ללא תביעות וללא שלילת רישיון, עומדת על כ- 1,600 ₪ ועלות הביטוח המקיף כ- 4,900 ₪. מחירו של ניסאן קשקאי בגרסת המבחן מציב אותו בקבוצת רישוי 5 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 2,412 ₪.

ניסאן קשקאי

בטיחות

ארגון Euro Ncap בחן את ניסאן קשקאי בשנת 2014 לפני מתיחת הפנים שעבר והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבים. עם זאת חשוב לציין כי תנאי המבחן הוחמרו מאז ואילו היה נבחן היום סביר שהיה מקבל ציון אחר. ניסאן קשקאי בגרסת אסנטה הבסיסית מציע אבזור בטיחות דל ביחס למקובל כיום אצל מובילות הסגמנט, וכולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית בקרבה מסוכנת, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, וזיהוי תמרורים, המספקים לו ציון בטיחות של 5 מתוך 8 לפי משרד התחבורה הישראלי.

ברמת האבזור הבכירה טקנה מקבלים רשימת אבזור בטיחות מכובדת יותר הכוללת בנוסף מערכת לניטור שטחים מתים עם חיווי ויזואלי בבסיס קורות A, התרעה על עייפות הנהג, התרעה על תנועה חוצה מאחור, מערך מצלמות היקפי, ומערכת חניה אוטומטית במקביל ובניצב למדרכה. ציון הבטיחות עולה בגרסה זו ל- 6 מתוך 8.

ניסאן קשקאי

תמורה למחיר

ניסאן קשקאי 1.3 טורבו בנזין מוצע בגרסה ידנית עם הספק מוחלש של 140 כ"ס תמורת 132,990 ₪ ברמת אבזור אסנטה הכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם תמיכה בממשקי Android Auto ו- Apple Car Play, מצלמת רוורס, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חיישני חניה היקפיים, חיישני אור וגשם, בלם חניה חשמלי, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'. גרסת אסנטה האוטומטית עם 160 כ"ס מוצעת תמורת 152,990 ₪.

רמת האבזור אסנטה טק מוצעת תמורת 156,990 ₪ וכוללת בנוסף מושבים קדמיים בעיצוב ספורטיבי, גג זכוכית פנורמי, מערך מצלמות היקפי, מסילות גגון, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

רכב המבחן ברמת אבזור טקנה מוצע תמורת 164,990 ₪ וכולל בנוסף ריפוד עור נאפה בתפירה ייחודית, חימום וכוונון חשמלי למושבים הקדמיים, פנסי חזית עוקבי פניה עם תאורת לד, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.

לחובתו של ניסאן קשקאי מרווח פנימי מצומצם ביחס למתחרים, עיצוב פנים וממשק מעט מיושן, מסך מרכזי קטן, ואבזור בטיחות נחות ביחס למקובל אצל המתחרות הישירות בגרסתו הבסיסית. עם זאת, ניסאן קשקאי עדיין רלוונטי בזכות יחידת ההנעה החדשה שהופכת אותו לרכב קליל וזריז. טווח המחירים הרחב מאפשר לכל רוכש למצוא את הגרסה המתאימה לו, ועבור משתמשים שמבלים את עיקר זמנם בעיר, הממדים הקומפקטיים מהווים יתרון משמעותי ובלתי מבוטל.

ניסאן קשקאי 1.3 טורבו בנזין אוטומט טקנה
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,332 סמ"ק
הספק מרבי משולב 160/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 27.4/1,600 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,394 מ"מ
רוחב כללי 1,806 מ"מ
גובה כללי 1,590 מ"מ
בסיס גלגלים 2,646 מ"מ
מיכל דלק 55 ליטרים
נפח תא מטען

430-1,598 ליטרים

משקל עצמי 1,390 ק"ג
מהירות מרבית 199 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.1 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 17.2 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.4 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 8 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים מתוך 5 (2014)
רמת אבזור בטיחותי

6 (מתוך 8)

מחיר

164,990 ₪

ניסאן קשקאי 2019