סקודה סקאלה 1.0 ליטר במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 16 ינואר 2020
  • 0 תגובות

סקודה סקאלה החדשה, אשר נחשפה בהשקה עולמית בישראל, מצביעה על חשיבותו של השוק המקומי עבור היצרנית הצ'כית. סקודה הינה המותג האירופאי הנמכר ביותר בארץ וזוכה לאהדה בזכות תמחור נכון וליין דגמים פרקטי. מבחינת מידות, מפרט, ומחירים, ממוצבת סקודה סקאלה בין קטגוריית הסופרמיני לקטגוריית המשפחתיות, אך מכוונת לקטגוריה הגבוהה יותר.

סקודה סקאלה אמבישן 1.0 ליטר טורבו TSI אוטומטית
יתרונות ביצועים, צריכת דלק חסכונית, נוחות
חסרונות אבזור נוחות דל בגרסת ההבסיס, יחידת הנעה לא חלקה, תקופת אחריות קצרה

סקודה סקאלה

עיצוב ונוחות

עיצובה של סקודה סקאלה שואב השראה ממכונית הקונספט ויז'ן RS, והתוצאה הסופית נאה בהחלט, אם כי מעט אנמית וחסרת כריזמה. עיצוב החזית מאמץ את השפה המוכרת משאר דגמי המותג, עם שבכה קדמית הנמתחת לצדדים ונושקת לגופי תאורה בחיפוי דמוי קריסטל, פגוש קדמי הכולל כונס אוויר רחב, ומעליו פנסי ערפל. מאחור ניתן להבחין בגופי תאורה רוחביים ובכיתוב שם המותג המחליף את הסמל. מידותיה החיצוניות של סקודה סקאלה ממקמות אותה בלב קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות למרות היותה מבוססת על פלטפורמת MQB-A0 אשר משמשת את רכבי הסופר מיני של קונצרן פולקסווגן. אורכה 4,362 מ"מ, רוחבה 1,793 מ"מ, גובהה 1,471 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,649 מ"מ. נפח תא המטען נדיב ועומד על 429 ליטרים.

סקודה סקאלה

תא הנוסעים מציג גם הוא מראה פרקטי ומכובד בדומה לשאר דגמי היצרנית. בחלקה העליון של הקונסולה שוכן צג מגע צף איכותי עשוי זכוכית בגודל 8 אינץ',תחתיו פתחי אוורור יעילים, ותחתם פקדי בקרת האקלים המכנית בגרסת אמבישן הנבחנת. בתחתית הקונסולה תא אחסון פרקטי ויעיל עם צמד שקעי USB מסוג C. לוח המחוונים גם הוא ברור ובמרכזו צג מחשב הדרך המוכר משאר דגמי הקונצרן ונשלט באמצעות פקדים נוחים על גלגל ההגה. רכב המבחן עטה צבע שחור קודר בכל תא הנוסעים. בחירה בצביעה דו-גונית משולבת בז' המוצעת בגרסת סטייל, תחמיא יותר ותשפר את תחושת אווריריות התא. חומרי הדיפון רכים ונעימים בחלקם העליון, אך כבר במפלס השני ומאחור נמצא חומרים קשיחים ודיפון דלתות מבד פשוט. איכות ההרכבה טובה מאוד.

סקודה סקאלה

הנדסת האנוש ברורה ואינטואיטיבית, ותפעול מערכת המולטימדיה ברור ונוח. כמסורת המותג, נמצא גם כאן שפע תאי אחסון, והעיקרי שבהם שוכן מתחת למשענת היד. מולו מתקן בקבוקים עם לשוניות אחיזה המאפשרות פתיחת בקבוק באמצעות יד אחת, מבלי שזה יסתובב על צירו. התאכזבנו מהעדר תאורת איפור בסוככי השמש.

הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב סטנדרטי. המושבים פשוטים למראה אך מצליחים לספק נוחות ישיבה מעולה גם אחרי שעות נסיעה מרובות. המושבים הקדמיים וגלגל ההגה מתכווננים ידנית בשתי רמות האבזור. גלגל ההגה קטום ונעים מאוד לאחיזה בזכות דיפון במרקם ספוגי. סף החלונות סטנדרטי לחלוטין ומציע שדה ראיה טוב לכל הכיוונים. היינו שמחים לקבל מצלמת רוורס וחיישני חניה קדמיים, אשר חסרונם הורגש בתמרוני חניה צפופים.

סקודה סקאלה

סקודה סקאלה מציעה מרחב פנים ממוצע ביחס לקטגורית המשפחתיות הקומפקטיות אליה היא מכוונת, ומרחב נדיב ביחס לסגמנט הסופרמיני עליו היא מבוססת. בסיס גלגלים באורך 2,649 מ"מ מספק מרווח ברכיים טוב לנוסעי המושב האחורי ביחס למתחריה. נוסע שלישי יסבול ממושב צר וקשיח, וממדרגת תעלת הינע בולטת ברצפת המרכב. מרווח הראש טוב גם לגבוהים ומרווח הכתפיים משקף את הממוצע בקטגוריה. נוסעי המושב האחורי יהנו מחלונות אחוריים כהים ומפתחי מיזוג יעודיים על אף בקרת אקלים המכנית. תא המטען מציע סף הטענה נמוך ומפתח נגיש. כיאה לסקודה מציע תא המטען נפח הטענה מכובד של 429 ליטרים לצד פתרונות פרקטיים כגון ווים לתליית שקיות, מחיצות לאחסון חפצים קטנים, ושקע 12 וולט. קיפול המושב האחורי מתאפשר בקלות בזכות ידיות נוחות בצד תא המטען, אך שפת ההטענה הנוצרת אינה שטוחה. מתחת לרצפת התא נמצא גלגל חלופי בגודל מלא עם חישוק מפלדה.

סקודה סקאלה

סקודה סקאלה מציע נוחות נסיעה טובה בזכות כיול מתלים רך בבסיסו וכושר ריסון טוב. בעיר מצליחים המתלים לרסן את רוב המפגעים, כאשר שיבושים חדים או בורות ביוב עמוקים יעבירו חבטה מסויימת אל התא. סקודה בחרה במתלה אחורי בעל זרוע נגררת, שהינו זול ביחס למתלה אחורי רב חיבורי אשר מוצע בחלק מהמשפחתיות הקומפקטיות. התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית בכביש רצוף גלים, ועודף תנועה בציר הרוחב במעבר על רצף גלים או שיבושים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה מעולה וגם יכולת השיוט נעימה, תוך שמירת רעשי כביש ורוח ברמה סבירה עד למהירות מאה קמ"ש. מעבר לכך הרעשים מורגשים בגבול הסביר.

ביצועים

סקודה סקאלה מצויידת במנוע מסוג טורבו בנזין משולש צילינדרים המוכר של הקונצרן בנפח 1.0 ליטר בהספק 115 כ"ס ומומנט של 20.3 קג"מ ב- 2,000 סל"ד, המשודך לתיבת 7 הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. יחידת הנעה זו מתאפיינת בחיסכון ויעילות מירביים, לצד ביצועים זריזים וגמישות פעולה.

סקודה סקאלה

ביצועי סקודה סקאלה אכן טובים וזרירים כמעט בכל תנאי הדרך. תאוצה מ- 0-100 קמ"ש אורכת 9.9 שניות והאצות הביניים טובות מאוד. במהירות מאה קמ"ש בהילוך שביעי המנוע עובד ב- 2,400 סל"ד אך פעולתו עגולה ושקטה. הבעיה העיקרית עם מנוע זה, בדומה לדגמים רבים המשתמשים בו, הן הוויברציות והרעידות בסל"ד נמוך ובתנועה עירונית פקוקה הנובעות ממספר אי זוגי של צילינדרים. נסיעה בפקקים, אינה חוויה נעימה במיוחד ומצריכה הסתגלות.

סקודה סקאלה

התיבה ממהרת להעלות הילוכים ולשמר את המנוע בסל״ד נמוך בו צריכת הדלק נמוכה, אך מתחת ל- 2,000 סל"ד פעולת המנוע אינה עגולה וחלקה, ושיהוי הטורבו, המתחיל להיות אפקטיבי מעל 2,000 סל"ד, מורגש ולא תורם לאיכות הנסיעה. מערכת ה- STOP&START מחמירה את המגרעה ויוצרת תנודות וטרטורים נוספים בפקקים, בשם קדושת החיסכון בדלק.

סקודה סקאלה

בכביש המפותל מייצר כיול המתלים הרך זוויות גלגול מוחשיות למדי עם נטייה לתת היגוי תחת עומס. ניתן להיכנס לפניות בבטחה, ואחיזת הכביש טובה, אך היכולת הדינמית בינונית, וההגה חסר התקשורת לבטח אינו מעודד תקיפת פניות. ראויות לציון הן מערכת בקרת השיוט האדפטיבית ומערכת תיקון הסטיה מנתיב הנסיעה, המאפשרות בשילובן יחד נסיעה חצי אוטונומית ונעימה בכביש בין עירוני בתנאים מתאימים. גם הבלמים גילו ביצועים מעולים עם נשיכה חזקה ומהלך דוושה פרוגרסיבי.

צריכת דלק

בימי המבחן רשמה סקודה סקאלה צריכת דלק ממוצעת של 13.5 ק"מ לליטר בנסיעה מנהלתית עם מערכת STOP&START פועלת. נתון היצרן מדבר על 19.6 ק"מ לליטר בממוצע. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטרים מתקבל טווח נסיעה של כ- 700 ק"מ. דרגת זיהום האוויר הינה 5 מתוך 15.

סקודה סקאלה

אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי סקודה נחשבת טובה. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה סקודה למקום השני מתוך 32 יצרנים בגרמניה. סקודה סקאלה משווקת עם אחריות לשנתיים בלבד או עד 100,000 ק"מ. שנת אחריות שלישית מוצעת בתוספת 1,000 ₪.

מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מצ׳מפיון מוטורס היבואנית. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחיר ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילת רישיון יעלה 5,700 ₪, ומחיר ביטוח חובה 1,600 ₪.

בטיחות

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2019, זכתה סקודה סקאלה לציון מרבי של חמישה כוכבים עם ציונים של 97% בהגנה על בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 81% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% עבור מערכות הבטיחות.

סקודה סקאלה

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, ניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית בעת חירום, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע לזינוק בעליה, ומערכת eCall עם לחצן חיוג למוקד חירום. גרסת סטייל מוסיפה ניטור שטחים מתים לטווח של עד 70 מטרים, חיישני רוורס מקוריים, ומצלמת רוורס. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 6 או 7 מתוך 8 בהתאם לגרסה.

תמורה למחיר

סקודה סקאלה 1.0 ליטר TSI ברמת אבזור אמבישן הבסיסית ,תעבור לבעלותכם תמורת 117,990 ₪ . אבזור הנוחות בגרסה זו כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', תמיכה בשפה העברית ובממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto, שני שקעי USB מלפנים ושניים מאחור, פתחי מיזוג למושב האחורי, הגה וידית הילוכים מחופים עור, שמשות אחוריות כהות, וחישוקי 16 אינץ'.

רמת האבזור סטייל תעלה 125,990 ₪ ומוסיפה ביחס לגרסת אמבישן לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת בקרת אקלים, פתיחה והתנעה ללא מפתח, תאורת אווירה, מסגרות כרום סביב החלונות, גופי תאורה אחוריית מסוג LED מלא, איתות דינמי, מראות צד מתקפלות חשמלית עם הפשרת אדים, וחישוקי 17 אינץ'.

סקודה סקאלה ממותגת כמשפחתית קומפקטית ברף התחתון של מנעד המחירים. ככזו, ובאופן שאינו אופייני כלל למותג בארץ, נוצרת בעיית תמורה לאור האבזור הדל. תקופת האחריות בת שנתיים בלבד עלולה גם היא להרחיק חלק מהרוכשים, במיוחד לאור מגמה חיובית של יבואנים רבים להרחיב את תקופת האחריות אף מעבר לחמש שנים. לציי רכב, או לרוכשים בשיטת אפס ק"מ אשר זוכים להנחה, ישנה כאן הצעה לרכישת משפחתית פרקטית מודרנית, בטיחותית, נעימה וחסכונית, אשר מבצעת את כל מטלות הנהיגה בצורה טובה, בעלות נמוכה ממכונית משפחתית סטנדרטית.

סקודה סקאלה אמבישן 1.0 ליטר TSI טורבו אוטומטי
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים 999 סמ"ק
הספק מרבי משולב 115/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 20.3/2,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,362 מ"מ
רוחב כללי 1,793 מ"מ
גובה כללי 1,471 מ"מ
בסיס גלגלים 2649 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

429 ליטרים

משקל עצמי 1,229 ק"ג
מהירות מרבית 199 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.9 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 19.6 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 5 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים (2019)
רמת אבזור בטיחותי

6 (מתוך 8)

מחיר

117,900 ₪

סקודה סקאלה 2020