סיטרואן C3 במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 12 אפריל 2021
  • 0 תגובות

סיטרואן C3 מציגה עיצוב מקורי וייחודי בסגמנט ומתיחת הפנים אותה עברה נועדה לרענן את הצרפתייה המתבגרת מול שלל יריבות צעירות שצצו סביבה לאחרונה. סיטרואן נשארת נאמנה לחובבי המותג ומנצלת את מתיחת הפנים להעשרת שילובי הצביעה, האקססוריז, והנראות החיצונית, לצד הטמעת מערכת מולטימדיה ומערכות בטיחות חדשות. למבחן שלנו התייצבה סיטרואן C3 עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ברמת אבזור שיין פק הבכירה שמחירה עומד על 105,990 ₪.

סיטרואן C3 שיין פק 1.2 ליטרים
יתרונות נוחות נסיעה, מושבים, תנוחת נהיגה, אחריות ארוכה
חסרונות חומרי דיפון, יחידת הנעה בינונית, תאי אחסון, הנדסת אנוש

סיטרואן C3

עיצוב ונוחות

סיטרואן C3 המעודכנת שומרת אמונים לעיצוב המוצלח של הדגם היוצא וכוללת חרטום גבוה ובולט לצד קווי מתאר עגלגלים. במסגרת מתיחת הפנים פוצלו גופי התאורה ושודרגו לתאורת LED מלאה, כך שאלו העליונים משתלבים אל תוך שבכה קדמית דקה ורוחבית, המשלבת את סמל המותג בין צמד פסי הכרום התוחמים אותה. תחתם בולט פגוש קדמי שמנמן, המאכלס את גופי התאורה התחתונים וכונס אוויר גדול.

סיטרואן C3

מהצד ניתן לזהות עיצוב חדש לקוביות ה- Airbump המזוהות עם המותג, חישוקים חדשים בקוטר 17 אינץ', וסממנים המוכרים מעולם הפנאי כגון חגורת פלסטיק שחור בתחתית המרכב ובקשתות גלגלים המעניקים אשליה של מרכב מוגבה. הצביעה הדו-גונית ברכב המבחן סייעה לו לבלוט ולהשלים מראה שיקי. מאחור מציג הדגם החדש עיצוב שבלוני יחסית, עם צמד גופי תאורה גדולים. ניתן לסכם את העיצוב כסיטרואני ייחודי.

סיטרואן C3

ההשקעה בעיצוב ניכרת גם בתא הנוסעים. סיטרואן C3 החדשה מגיעה עם שתי אפשרויות לגימור פנים. גרסת Techwood כוללת פנל בגימור דמוי עץ לרוחב הדשבורד ומושבים בריפוד דמוי עור בצבע אפור כהה ובז'. הגרסה השניה כוללת ריפודי בד בצבע אפור עם פס טורקיז במושבים ובדשבורד. האלמנטים העיצוביים הייחודיים של סיטרואן נותרו, וביניהם ידיות דלתות פנימיות בעיצוב ידית של מזוודה. במרכז הקונסולה מערכת מולטימדיה עדכנית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' הכוללת תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto . איכות החומרים מאכזבת בשל חומרים קשיחים כבר בחלק העליון של הדשבורד והדלתות.

סיטרואן C3

סיטרואן C3 לא מצטיינת בתחום הנדסת האנוש. סוככי השמש אינם כוללים תאורת איפור נוחה, ומערכת בקרת האקלים ניתנת לשליטה דרך מסך מערכת המולטימדיה בלבד, כך שכל שינוי טמפרטורה או עוצמת אוורור מתבצעים בצורה לא נוחה ולא בטיחותית הדורשים יציאה ממערכת הניווט למשל וכניסה אל תפריט מערכת בקרת האקלים.

המושבים בסיטרואן C3 מעולים. המושבים הקדמיים בנויים ככורסאות רחבות המרופדות בבד איכותי ונעים, ונראים מזמינים במיוחד. סיטרואן מתגאה בשילוב חומרים בצפיפות שונה במושבים, לטובת תמיכה אידיאלית. התוצאה הסופית מרשימה, הן מלפנים והן מאחור. ההשקעה ניכרת והכורסאות מציעות נוחות המתקבלת לרוב ברכבים יקרים הרבה יותר. ניתן לכוון את גובה הכורסאות הקדמיות, ויחד עם כיוונון הגה לגובה ולמרחק קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה וגבוהה ביחס למקובל בסגמנט.

סיטרואן C3

מרווח הפנים טוב ביחס לקטגוריה. מלפנים יש די והותר מקום לצמד בוגרים. המרווח מאחור סביר לצמד בוגרים, אך ארוכי רגליים עלולים לחוש במרווח ברכיים חסר. נוסע שלישי ייצור צפיפות במושב האחורי בשל מרווח כתפיים מוגבל ומדרגת תעלת הינע גבוהה. המושבים האחוריים נוחים ומפנקים כמעט כמו הקדמיים, והנוסעים אף זוכים לתאי אחסון עמוקים בדלתות, אך על שקעי טעינה המוצעים במתחרות מודרניות או תאורה אין מה לדבר.

גם תחום פתרונות האחסון בתא הנוסעים אינו מזהיר. תא הכפפות גדול וטוב שכך כי חוץ ממנו תאי האחסון בקונסולה המרכזית מצומצמים ואין מקום נוח להנחת הסמארטפון. משענת יד צרה מוצעת לנהג בלבד, מורכבת עם ציר בדופן גב מושב הנהג, ומוותרת לחלוטין על תא גדול ומקורה בין המושבים הקדמיים. תא המטען בנפח סביר של 300 ליטרים אך אינו נוח להעמסה עקב סף הטענה גבוה. ברצפת תא המטען גלגל חלופי קטן מפלדה.

סיטרואן C3

נוחות הנסיעה אשר היוותה שם נרדף לסיטרואן בעבר, לא מאכזבת ומהווה את המעלה העיקרית של סיטרואן C3. כיול רך בעל כושר ריסון מצטיין, מצליח להעלים בקלות שברים, חריצים ובורות עירוניים, ומתמודד בכבוד עם תחלואות האספלט העירוני המקומי. פסי האטה וגלי אספלט מרוסנים גם הם באופן מרשים מאוד בזכות מהלך ארוך ושיכוך מעולה. מחוץ לעיר מתגלה רכות מוגזמת הפוגעת ביציבות הכיוונית בנסיעה מהירה המשלבת רוחות צד חזקות. בידוד הרעשים טוב ומיישר קו עם המקובל בסגמנט.

ביצועים

יחידת ההנעה נותרה ללא שינוי ביחס לדגם הקודם וכוללת מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים מסדרת פיור טק בנפח 1,199 סמ"ק עם הספק מרבי של 110 כ"ס ומומנט מרבי של 20.9 קג"מ ב- 1,750 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית מבית אייסין היפנית. הביצועים טובים בהחלט, אך ביחס ליחידות ההנעה של המתחרות המובילות נדמה כי סיטרואן נותרה בפיגור קל על רקע התקדמות הקטגוריה. בתחילת תנועה מורגשת השהיית טורבו קצרה במטרים הראשונים, אך לאחר מכן מגלה המנוע גמישות מבורכת גם בסל"ד נמוך, ללא רטט וטרטורים. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 10.0 שניות והמהירות המרבית עומדת על 191 קמ"ש. מצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה משפר במעט את תגובות הדוושה ומפיק מהמנוע צליל בריטון גברי המסווה את היותו קטן נפח. תיבת ששת ההילוכים היפנית אמנם זריזה ומגיבה היטב לדרישת קיק דאון, אך שילובה עם המנוע הצרפתי דורש כיוונון מסוים היות ובזחילה בפקקים ובמהירות עירונית מורגשות העברות הילוכים קופצניות מעט.

סיטרואן C3

בכבישי יער שוויץ המפותלים, מזכירה סיטרואן C3 את המחיר שיש לשלם בעד רכות נסיעה מפנקת. הצרפתיה מייצרת זוויות גלגול מוחשיות כבר בעומס בינוני, המאותתות לנהג לחזור למוד שבת וליהנות מהנוף. כל עוד נשמור על מהירות סבירה, התנהגות הכביש טובה בהחלט ותספק כל נהג, אך חובבי ההגה, או מי שציפה להתנהגות חצופה ומפולפלת מסופר מיני אירופאית, יתאכזבו. הגה נטול תקשורת ומושבים לא מצטיינים בתמיכה צידית, מסכמים את הפרק הדינמי בציון בינוני. הבלמים לעומת זאת מעולים ומאטים את 1,165 הק"ג בצורה נוטעת ביטחון.

צריכת דלק

בימי המבחן שכללו נסיעה מנהלתית עם כמה קטעי נהיגה דינמיים ומערכת עצור וסע פועלת רוב הזמן, עמדה צריכת הדלק על 13.5 ק"מ לליטר. מדובר בנתון סביר, אם כי מעט רחוק מנתון היצרנית אשר מצהירה על צריכת דלק משולבת של 16.1 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 45 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 600 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 6 מתוך 15.

סיטרואן C3

אמינות ועלויות אחזקה

סיטרואן אינה נהנית ממוניטין אמינות מוצלח, בין היתר בשל דגמים רבים אשר סבלו בעבר משלל תקלות חשמל, ובעיות במערכות מתלים מורכבות שאינן מותקנות בדגם זה. בסקר J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019, התברגה סיטרואן במקום ה- 18 מתוך 23 יצרנים, עם 135 תקלות לכל 100 כלי רכב.

סיטרואן C3 משווקת עם אחריות מלאה ארוכה למשך חמש שנים או עד 120,000 ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ ומחירם ממוצע ביחס לסגמנט. עלות הטיפול הראשון במוסכי היבואן עומדת על 700 ₪, עלות הטיפול השני 1,209 ₪, עלות הטיפול השלישי 700 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,209 ₪.

סיטרואן C3

עלויות חלקי החילוף זולות ביחס לסגמנט. עלות פנס ראשי עומדת על 2,170 ₪, עלות פנס אחורי 723 ₪, עלות מראת צד 1,814 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 374 ₪, ועלות זוג צלחות קדמיות 701 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות קודמות או שלילת רישיון עומדת על כ- 2,500 ₪. עלות ביטוח החובה הינה כ- 1,550 ₪.

בטיחות

ארגון הבטיחות Euro Ncap בחן את סיטרואן C3 בטרם מתיחת הפנים בשנת 2017 והעניק לה ציון של 4 כוכבי בטיחות מתוך 5. סיטרואן C3 קיבלה ציון של 88% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנה של ילדים, 59% בהגנה על הולכי רגל, ו- 58% בגין מערכות הבטיחות ברכב אשר שופרו מאז. אבזור הבטיחות כולל כיום מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, זיהוי תמרורי תנועה, והתרעה על עייפות הנהג. ברמת האבזור שיין פאק מתווספת מערכת לניטור רכבים בשטח מת. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 4 מתוך 8 בגרסת פיל פאק ו- 6 בגרסת שיין פאק.

סיטרואן C3

תמורה למחיר

סיטרואן C3 משווקת בשתי רמות אבזור. גרסת הכניסה FEEL Pack מיועדת לציי רכב בעיקר ומחירה 104,990 ₪. רשימת האבזור בגרסה זו כוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, תמיכה בשפה העברית ובממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, גלגל הגה מחופה עור, משענת יד במושבים הקדמיים, חיישני רוורס מקוריים, ותאורה ראשית מסוג לד.

מחירה של רמת האבזור הבכירה הנבחנת SHINE Pack עומד על 105,990 ₪ והיא כוללת בנוסף מערכת ניווט מקורית, מפתח חכם, אפשרות לבחירת גווני הריפוד והדיפון, שמשות אחוריות כהות, חיישני חניה היקפיים עם תצוגה גרפית, מצלמת רוורס, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

סיטרואן C3 אינה המודרנית והצעירה בסגמנט אשר רוב המתחרות בו כבר הוחלפו בדורות חדשים. גילה ניכר בעיקר בתא הנוסעים וביחידת ההנעה שאינה המילה האחרונה. עם זאת מציעה הסופר מיני הצרפתיה מחיר נגיש ביחס למתחרות החדשות שלא מתביישות לנקוב בתג מחיר הנושק לסגמנט המשפחתיות. בנוסף צמודה לה אחריות ארוכה ביחס למתחרות ומעלות ייחודיות כגון עיצוב שיקי ונוחות הנסיעה הטובה בסגמנט. סיטרואן C3 תתאים לחובבי המותג וללקוחות המעריכים עיצוב ייחודי ושונה מכל העדר. מעבר לכך, נוחות נסיעה חסרת תחרות משאירה אותה כבחירה המועדפת לאלו שמבלים לרוב באזורים עם תשתיות רעועות או שמים את נוחות הנסיעה בראש סדר העדיפויות.

סיטרואן C3 שיין פק אוטומטי
מנוע 3 צילינדרים טורבו בנזין 1,199 סמ"ק
הספק מרבי משולב 110/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 20.9/1,750 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 3,996 מ"מ
רוחב כללי 1,749 מ"מ
גובה כללי 1,490 מ"מ
בסיס גלגלים 2,539 מ"מ
מיכל דלק 45 ליטרים
נפח תא מטען

300 ליטרים

משקל עצמי 1,165 ק"ג
מהירות מרבית 193 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.0 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.1 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 6 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCap 4 כוכבים מתוך 5 (משנת 2017, טרם מתיחת הפנים)
רמת אבזור בטיחותי

6 (מתוך 8)

מחיר

105,990 ₪

סיטרואן C3 2021