אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
ליגואר הבריטית עבר מפואר ומורשת מכובדת של דגמי קופה ורודסטר. זה התחיל עם SS 90 בשנת 1935 (10 שנים מאוחר יותר שינתה החברה את שמה ליגואר). שנה מאוחר יותר הוצגה SS 100. בשנת 1948 הוצגה XK120, בשנת 1954 XK140, ובשנת 1957 הוצגה יגואר XK150.
| יגואר F-TYPE S 300 HP | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, התנהגות כביש, הנעה אחורית, הנאה מנהיגה, צליל מנוע |
| חסרונות | מחיר, בטיחות, צריכת דלק, נוחות נסיעה, שימושיות |
בשנת 1961 הוצגה יגואר E-Type האייקונית והוכרזה על ידי המתחרה האיטלקי אנזו פרארי כמכונית היפה ביותר בעולם. לאור הצלחת יגואר E-Type הוצגה מחליפתה יגואר XJ-S רק בשנת 1975. בשנת 1992 הוצגה יגואר XJ220 וקטפה את תואר המכונית המהירה ביותר בייצור סדרתי. בשנת 1997 הוצגה יגואר XK8 בתצורת 2+2 מושבים ושנה מאוחר יותר הוצגה יגואר XKR החזקה ממנה.
בשנת 2006 הוצגה יגואר XK ושנה מאוחר יותר הוצגה יגואר XKR עם מגדש-על. בשנת 2013 הוצגה יגואר F-Type במרכב קבריולט ושנה מאוחר יותר הוצגה במרכב קופה. בדצמבר 2019 הוצגה מתיחת הפנים של יגואר F-Type כמודל 2020, והושקה בישראל רק בסוף שנת 2020.
בישראל משווקת יגואר F-Type במרכב קופה וקבריולט רק עם מנוע 4 צילינדים בנפח 2.0 ליטרים. לקחנו למבחן בסוף שבוע מהנה את דגם הקופה שמחירו 588,000 ₪.
עיצוב ונוחות
אחריות גדולה הונחה על כתפיהם של מעצבי יגואר F-Type אשר קיבלה שם הרומז על המשכיות ליגואר E-Type הנחשבת לאחת המכוניות היפות ביותר בכל הזמנים. פרופורציות נכונות, מבנה של 2 מושבים, מכסה מנוע ארוך, חלון אחורי גדול ומשופע, וזנב קצר מהווים התחלה טובה מאוד לעיצוב מוצלח ונראה שהמעצבים הצליחו במשימה ויצרו את אחת המכוניות היפות ביותר בקטגוריה.
במתיחת הפנים האחרונה בשנת 2019 בוצעו שינויי עיצוב מהותיים בחזית הרכב אשר העניקו לו מראה רחב וקרבי יותר. שני הפנסים האנכיים שמוקמו מעל גובה הגריל הוחלפו בפנסים צרים מאוד וארוכים המשתלבים עם הגריל הגדול אשר בתוכו סמל פני היגואר של המותג. ידיות הדלתות נשלפות בלחיצה על פתיחת הנעילה בשלט הרכב או בלחיצה על מתג מגע קטן בידיות.
בחלק האחורי שונה עיצוב הפנסים, הספויילר הקטן הנשלף הוחלף בספויילר גדול וקבוע, עיצוב הפגוש והדיפיוזר שונה, ויציאת המפלט גדולה ומלבנית במרכז הדיפיוזר. אורכה של יגואר F-Type עומד על 4,482 מ"מ, רוחבה 1,923 מ"מ, גובהה 1,310 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,622 מ"מ. אין ספק שמדובר ביפיפיה אמיתית, ועל כך יעידו עשרות עוברי אורח ונהגים שהסבו מבט מקנא, שלפו מצלמות, והחליפו ביניהם רשמים.
עיצוב הפנים נותר כשהיה. המסך המרכזי הוחלף במסך מגע רחב יותר ולוח מחוונים דיגיטלי מחליף את לוח המחוונים האנלוגי שהיה בדגם הקודם. תנוחת הישיבה במושבי הבאקט הדקיקים נמוכה מאוד וכיוונונם חשמלי. גם ההגה מתכוונן חשמלית. למרות מגבלת אורך תא הנוסעים, גם נהגים גבוהים יהנו ממרווח מחיה ונהיגה טובים.
למרות השינויים הקטנים בתוך המכונית, הנדסת האנוש טובה מאוד לטעמנו. לשמחתנו עדיין נמצאים פקדים פיזיים רבים המסודרים בצורה נוחה ללא הרגשת עומס מיותר. אהבנו מאוד את פקדי מערכת בקרת האקלים הכוללים שורה של פקדים בולטים כמו בקוקפיט של מטוס, ומעליהם 3 חוגות המעוצבות כמו גלגלים שבטבעתם גומי נעים למגע ובחזיתם מסך דיגיטלי עם תצוגה עגולה גדולה וברורה.
ידית ההילוכים קצרה ונוחה מאוד לאחיזה ולתפעול. לחיצה על כפתור החניה בידית ההילוכים תדאג להפעיל את בלם החניה. בשילוב להילוך קדמי או רוורס יש ללחוץ על ניצרה בידית ההילוכים ובלם החניה ישתחרר אוטומטית. ניתן לשלוט גם ידנית על העברת ההילוכים בעזרת מנופים גדולים ואיכותיים מאחורי גלגל ההגה, וגם מידית ההילוכים במצב ספורט. תיבת ההילוכים מעבירה את ההילוכים בצורה מהירה וחלקה ולא נתקלנו בהרבה מצבים בהם העדפנו לבצע זאת בעצמנו.
גג זכוכית פנורמי גדול ולא נפתח, מכניס אור לתא הנוסעים וכולל וילון ידני עם אטימות מלאה לאור. התקרה מחופה בעור, וברצועת הגג הקדמית 3 תאורות לד צמודות המופעלות במגע, וסוככי שמש צרים וארוכים מחופים אלקנטרה עם מראה וללא תאורה.
הכניסה והיציאה מהרכב די מאתגרות בשל הגג הנמוך, סף הדלת הגבוה ומושבי הבאקט הנמוכים. הדלתות ארוכות וצרות וחלונות הצד ללא מסגרת. ההגה משולש צלעות, מחופה עור ונעים למגע. תבור ההגה עגול, במרכזו סמל המותג, ובצלעות מתגים לשליטה על מערכת השמע והטלפון.
הראות לפנים ולצדדים טובה, אך לאחור מאוד מוגבלת. למרות זאת, בעזרת מצלמת רוורס וחיישנים קדמיים ואחוריים, ניתן להתנייד עם יגואר F-TYPE בעיר בצורה נוחה. מערכת השמע המושקעת של חברת MERIDIAN כוללת בין היתר מגבר בהספק 380W, 8 רמקולים ו- 2 סאבוופרים מאחורי המושבים. איכות השמע מעולה.
תא הנוסעים מציע כמה תאי אחסון שימושיים. תא הכפפות מואר ובגודל סביר, בדלתות הרכב תאי אחסון בגודל בינוני עם מתקנים לבקבוקים קטנים, בין המושבים 2 מתקני כוסות, ומתחת למשענת היד תא אחסון בגודל בינוני עם 2 שקעי USB ושקע 12V.
תא המטען בנפח מכובד של 310 ליטרים אך בתוכו יושב גלגל חלופי התופס את רוב נפחו. לא ברור מדוע יגואר F-Type לא משווק בישראל עם מערכת תיקון תקרים וללא גלגל חלופי. איכשהו עם כשרון מיוחד של חלוקת מוצרים הצלחנו להעמיס בתא המטען עגלת מוצרים מלאה מהסופר.
המתלים הקצרים כוילו לקשיחות אך אינם נסגרים בחבטה, המכונית לא מתרסקת על כל מפגע בכביש, ונוחות הנסיעה סבירה לחלוטין. גם פסי האטה ניתן לעבור במהירות סבירה בלי צורך להאט למהירות חד ספרתית. אין ספק שבמחיר כזה היינו מצפים לקבל מתלים אדפטיביים המאפשרים בחירה של כמה רמות נוחות וקשיחות. בידוד הרעשים סביר ועונה בעצם של שתי דרישות מנוגדות. האחת העברת תחושת הנהיגה ללא פילטרים והשניה אפשרות גמיעת מרחקים במהירות ובנוחות של רכב GT.
ביצועים
יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו בנזין טורי 4 צילינדרים בנפח 1,997 סמ"ק עם הספק מרבי של 300 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 40.8 קג"מ בטווח 1,500-4,500 סל"ד, תיבת 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית, ותאוצה 0-100 קמ"ש רשמית של 5.7 שניות.
לצערנו הגרסאות החזקות יותר לא משווקות בישראל. בחו"ל מוצע מנוע זה גם בהספק 380 כ"ס עם הנעה אחורית ותאוצה 0-100 קמ"ש תוך 4.9 שניות. עוד מוצע בחו"ל מנוע בנזין V8 בנפח 5.0 ליטרים עם מגדש-על בהספק 450 כ"ס עם הנעה אחורית או כפולה ותאוצה 0-100 קמ"ש תוך 4.6 שניות, וגרסה מחוזקת של אותו מנוע בהספק 575 כ"ס עם הנעה כפולה ותאוצה 0-100 קמ"ש תוך 3.7 שניות. יגואר F-TYPE הנבחן חזק מאוד ומהיר, רק חבל שבקניית רכב ספורט כה יקר, לא ניתן לשדרג לגרסאות ההנעה הרבות שמציע היצרן בחו"ל. גם אבזור המכונית אחיד ולא ניתן לבחירה.
ליגואר F-TYPE בורר מצבי נהיגה המאפשר בחירה בין מצב ספורט, דיינמיק, ושלג (קרח וגשם). מצב ספורט הוא מצב ברירת המחדל בו ההגה והמתלים קשיחים. במצב דיינמיק ההגה והמתלים אמורים להיות קשיחים יותר והמצערת מהירה יותר, אך לא שמנו לב להבדל משמעותי. לעומת זאת, בהעברת התיבה למצב ספורט שמנו לב להבדל משמעותי בביצועים ובצליל מערכת הפליטה. גם ההגה הרגיש לנו מעט יותר קשיח במצב זה.
ביגואר השקיעו רבות במערכת הפליטה כדי שתפיק נהמת מנוע גדול ובשרני ממנוע צנוע בנפח 2.0 ליטרים בלבד. במצב ספורט מועברים גזי הפליטה במסלול שונה במערכת הפליטה, ויחד עם תכנון התהודה הייחודי מפיק המנוע צליל משכר. להגברת אפקט התהודה ישנו כפתור ייעודי המהדהד את צליל המנוע בתא הנוסעים בעזרת מערכת השמע. ההרגשה היא כי המנוע גדול ובשרני יותר ממה שהוא באמת.
כיאה לרכב חזק מצויד יגואר F-TYPE בצמיגי פירלי PZ4 (Pirelli P Zero) ספורטיביים ודביקים המיועדים לביצועים גבוהים. מלפנים צמיגים בגודל 245/40 R19 ומאחור צמיגים בגודל 275/35 R19. ברמיסת דוושת התאוצה מורגשת השהיית הטורבו, ויחד עם הצמיגים המעולים ומערכת בקרת היציבות לא נשמעים פרפורי צמיגים גם בתאוצה מהירה מעמידה. לאחר השהיית הטורבו צוברת המכונית מהירות בקצב מעולה בזכות מגדש הטורבו ותיבת ההילוכים המצוינת מבית ZF. העברות ההילוכים חלקות בתאוצה ובתאוטה, והמנוע מטפס מהר מאוד לסל"ד גבוה ללא שום בעיה. התאוצה הרשמית מעמידה ל- 100 קמ"ש עומדת על 5.7 שניות, אך בכמה נסיונות שערכנו נותרה לנו חצי שניה עודפת.
בנהיגה דינמית בכביש מפותל התנהגות הכביש מעולה. השלדה המשובחת תוכננה לתמוך גם במערכת הנעה עם כוח כפול ונהנית מחלוקת משקל מושלמת ביחס של 50:50 בין הצירים. מפסק גלגלים אחורי ברוחב 1,647 מ"מ, מרכז כובד נמוך, מתלים קשיחים, וצמיגים דביקים בחתך נמוך, תורמים לאחיזת הכביש הגבוהה ולזוויות גלגול קטנות.
המושבים המחבקים וההגה הקשיח מאפשרים נהיגה במהירות גבוהה מאוד גם בסיבובים חדים. מערכת בקרת האחיזה נותנת לזנב לברוח מעט לפני שהיא טורחת להחזיר אותו לקו הנסיעה הרצוי. לא ברור אם מדובר בהשהיה של המערכת או בכיול לטובת ההנאה מהנהיגה, היות ובריחת הזנב הקצרצרה הופיעה גם במהירויות לא גבוהות, למרות הצמיגים המעולים.
ניתן לבטל את בקרת האחיזה, אך הדבר לא מומלץ בכבישים ציבוריים ובטח שלא בכבישים רטובים או שומניים. במגרש רחב שאפשר זאת, העזנו לבטל את בקרת היציבות ונהנינו מהחלקות זנב מהנות ומדריפטים מעולים שרק מכונית עם הנעה אחורית יודעת לייצר. החיוך הרחב שעלה על שפתינו לא ירד עד עצם כתיבת שורות אלו. מערכת הבלימה כוללת 4 בלמי דיסק גדולים המצליחים בקלות לבלום את המסה גם במהירויות גבוהות מאוד וגם בעומס מתמשך.
צריכת דלק
במהלך המבחן גמענו מעל 600 ק"מ וצריכת הדלק של יגואר F-TYPE עמדה על 6.0 קילומטרים לליטר. צריכת הדלק הרשמית עומדת על 10.4 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. במהלך המבחן נהגנו עם רגל כבדה על הגז במצב ספורט ונראה לנו שבנהיגה מתונה ניתן בהחלט להגיע לצריכת דלק של 8 ק"מ לליטר.
מיכל דלק בנפח 63 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של מעל 400 ק"מ בין תדלוקים. הרכב מתברג בקבוצת זיהום 14 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
אמינות רכבי יגואר אינה מזהירה. בסקר שערך ארגון J.D. Power בארה"ב בשנת 2019 התברגה יגואר במקום ה- 25 מתוך 31 יצרנים עם 168 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 136 תקלות ל- 100 רכבים.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 21 ומעלה עם ותק נהיגה של 3 שנים, ללא תביעות קודמות וללא שלילות רישיון תעמוד על כ- 25,000 ₪. עלות ביטוח החובה 1,500 ₪. יגואר F-TYPE משווקת עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית חברת המזרח. עלות הרישוי השנתי עומדת על 4,731 ₪.
בטיחות
יגואר F-TYPE טרם נבחנה ע"י ארגון הבטיחות Euro NCAP כך שעמידותה במבחני ריסוק אינה ידועה. במסגרת מתיחת הפנים לא צוידה יגואר F-TYPE במערכות בטיחות מתקדמות ורמת האבזור הבטיחותי עומדת על 0 מתוך 8 לפי דירוג משרד התחבורה הישראלי.
רשימת אבזור הבטיחות ביגואר F-TYPE דלה מאוד וכוללת בין היתר 4 כריות אוויר, ניטור שטחים מתים בצדדים, מראה מרכזית ומראות צד עם עמעום אוטומטי, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, ומצלמת רוורס.
תמורה למחיר
יגואר F-TYPE משווקת בישראל ברמת אבזור אחת בלבד הכוללת בין היתר גג זכוכית פנורמי, תאורת לד מלפנים ומאחור, מפתח חכם, מערכת מולטימדיה התומכת בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, מערכת שמע MERIDIAN, בקרת אקלים מפוצלת, ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים, ותאורת אווירה. במחיר 588,000 ₪ היינו שמחים לקבל גרסה חזקה יותר ובטיחותית יותר.
אין ספק שיגואר F-TYPE היא מכונית מיוחדת ונדירה. היא מכונית יוקרה ספורטיבית שנועדה לגמוע מרחקים בנוחות יחסית, ולספק הנאה כשהכביש הופך להררי ומפותל. המראה החיצוני הספורטיבי-קלאסי מייחד את יגואר F-TYPE והיא גילתה עניין גם במפגש מכוניות ספורטיביות ויקרות ממנה. השלדה המעולה, חלוקת המשקל המושלמת, ההנעה האחורית, ומערכת הפליטה מספקים טונות של הנאה מנהיגה. יגואר F-TYPE נראית נהדר, נוסעת נהדר, נשמעת נהדר, ולא נכנעת לעת עתה לטרנד חשמול מכוניות הספורט.
| יגואר F-TYPE S 300 HP | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,997 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 300/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 40.8/1,500-4,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,482 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,923 מ"מ |
| גובה כללי | 1,310 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,622 מ"מ |
| מיכל דלק | 63 ליטרים |
| נפח תא מטען | 310 ליטרים ללא גלגל רזרבי |
| משקל עצמי | 1,525 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.7 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 10.4 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 6.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | טרם נבחנה |
| רמת אבזור בטיחותי | 0 (מתוך 8) |
| מחיר | 588,000 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025