וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
עם השקת קופרה פורמנטור, הדגם הבלעדי הראשון של מותג קופרה אשר לא ימכר תחת מותג האם סיאט, הבנו למה הוחלט בקונצרן פולקסווגן להפוך את קופרה למותג עצמאי עם מיצוב עדיף ביחס לסיאט. מדובר ברכב פנאי ספורטיבי ייחודי עם עיצוב מוקפד המיוצר עם מגוון יחידות הנעה. למבחן התייצבה הפעם גרסת VZ החמה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים המפיק 310 כ"ס ומערכת הנעה כפולה. מחירה עומד על החל מ- 259,900 ₪
| קופרה פורמנטור VZ 2.0 טורבו אוטומט | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, ביצועים, התנהגות כביש, שימושיות |
| חסרונות | הנדסת אנוש |
קופרה פורמנטור מציג מראה אגרסיבי ודרמטי. החזית כוללת גריל גדול עם סמל המותג בגוון נחושת, יחידות תאורה מפוצלות עם תאורת לד, וכונסי אוויר מעוצבים. הקימורים על מכסה המנוע מוסיפים למראה הקרבי. הפרופיל כוחני ומציג קו מותניים מודגש מאחורי הגלגל הקדמי ומעל הגלגל האחורי. קו הגג המשתפל יחד עם קו החלונות המטפס יוצרים מראה פנאי-קופה דינמי. חצאיות הצד וחיפוי בתי הגלגלים צבועים בגוון אפור כהה מבריק וייחודי. הזנב מעוצב באופן ספורטיבי עם ספוילר גדול המחפה חלק נרחב מהשמשה האחורית הקטנה. יחידות התאורה הגדולות מחוברות באמצעות פס תאורה ומציגות גרפיקה נאה. דלת תא המטען קעורה במרכזה ונושאת את סמל המותג ושם המותג בכיתוב שחור מט. הפגוש האחורי נראה נהדר עם חצאית בולטת המכילה שני זוגות של יציאות מפלט, ודיפיוזר בגימור שחור מבריק.
התוצאה הסופית נאה מאוד וחשוב לציין שהרכב מרשים יותר במציאות מאשר בתמונות. רכב המבחן משך המון תשומת לב בכל מקום אליו הגענו, מצלמות נשלפו ותיעדו אותו גם במהלך הנסיעה. חלק מהצופים הסתקרנו מהסמל שאינו מוכר, ופרגנו לעיצוב. אין ספק שגם הצבע בגימור מט של רכב המבחן אחראי לחלק מאפקט ההופעה, ומי שירצה להיטמע בין יתר הרכבים ולא לבלוט יוכל לבחור צבע סטנדרטי יותר. הגוון החביב עליי הוא האפור בטון שנראה פשוט מצוין.
קופרה פורמנטור הוא רכב פנאי משפחתי ומציג מידות קרובות לאחיו קופרה אטקה. אורכו 4,450 מ"מ, רוחבו 1,839 מ"מ, גובהו 1,528 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,679 מ"מ.
כניסה אל תא הנוסעים של קופרה פורמנטור VZ חושפת את קווי העיצוב אותם פגשנו בסיאט לאון החדשה וניכר כי לא נעשה ניסיון מיוחד ליצור בידול עיצובי. הדשבורד מורכב ממספר אלמנטים כשהבסיס הקרוב לשמשה מייצר מראה העוטף את תא הנוסעים, ובתוכו מוטמעת תאורת האווירה המשמשת גם להתרעה מפני רכב בשטח מת ומפני פתיחת דלת בעת רכב החולף במקביל. הפנל האמצעי מחופה חומר מחוספס עם תפרים בצבע נחושת, ומתחתיו פס בגימור אלומיניום מוברש. פתחי המיזוג הטרפזיים נאים, וכך גם המסך המרכזי הגדול. גלגל ההגה שופע פקדים, כולל מגרעות לאחיזה נכונה, וטבורו מחופה חומר מחוספס בגימור שזירת סיבי פחמן. הקונסולה בין המושבים הקדמיים נקיה למראה וכוללת מספר מינימלי של פקדים פיזיים בשילוב בורר הילוכים אלקטרוני זעיר ומספר תאי אחסון.
ניכר כי בבחירת חומרי הדיפון ניסו מעצבי קופרה להעניק לתא הנוסעים מראה והרגשה ספורטיביים. תא הנוסעים מדופן רובו בחומרים שחורים ומחוספסים, ולמרות שנצפו גם גימורים שמזכירים את אאודי, התחושה הכללית פשוטה ובסיסית למדי. מתקני הכוסות בקונסולה המרכזית מעט קטנים ועמוקים מדי, והם ממוקמים הרחק מאחור כך שכוסות גדולות או בקבוקים יפריעו להזיח את משענת היד לפנים. התאים בדלתות גדולים ושימושיים, תא הכפפות סביר בגודלו אך חסר דיפון ומיזוג. מתחת למשענת היד תא שימושי אך קטן למדי.
הנדסת האנוש מורכבת. הבחירה לבטל את מרבית הפקדים הפיזיים והעברת השליטה למסכים מחייבת שמירה על מינימום תפריטים ותצוגות ברורות, אך זה לא המצב בקופרה פורמנטור. לוח המחוונים סובל מריבוי תצוגות ושליטה מסובכת בבחירת האינפורמציה שתוצג. המסך המרכזי נאה עם גרפיקה מקורית וצבעונית אבל כולל יותר מדי מסכים ותתי תפריטים שפשוט מסבכים את השליטה ברכב. לטעמי עדיף היה לפשט את השליטה במערכת המיזוג ולמצוא מקום ייעודי לפקד ביטול מערכת Start&Stop ולפקד הפעלת מערכת החניה האוטומטית כמו שעשו מספר יצרנים אחרים. הניסיון לשלוט בחלק מהפונקציות במהלך הנהיגה יגזול תשומת לב רבה מהנהג ויסכן את הנסיעה.
הכניסה למושבים הקדמיים נוחה מאוד הודות לדלתות גדולות וסף דלת לא גבוה. המושבים בסגנון באקט פשוט נהדרים! הם נעימים ותומכים, לא יציקו גם לבעלי מבנה גוף רחב, ומאפשרים להגיע לתנוחת נהיגה נוחה בזכות כוונון חשמלי וזיכרונות. ריפודי העור האופציונליים עבים ונעימים למגע, ולימי החורף יש גם חימום. משענת הראש ניצבת רחוק מדי ואינה מציעה תמיכה מספקת לעורף ולצוואר בנסיעות ארוכות.
באופן מפתיע, קו הגג המשתפל לא גוזל הרבה מגובה מפתח הדלתות מאחור ולכן הכניסה נוחה גם למושב האחורי. בפנים זכינו להפתעה נעימה עם מושב מרווח יחסית ומרווח ראש מכובד בזכות מיקום מושב נמוך יחסית, אך המושבים הקדמיים הגדולים חוסמים את שדה הראיה לפנים. תאורטית המושב יכול לאכלס שלושה בוגרים בזכות מרווח הולם ומבנה שטוח יחסית, אך מדרגת תעלת ההינע הגדולה והקונסולה שבין המושבים הקדמיים גוזלים את מרווח הרגליים של הנוסע במרכז ויחייבו אותו לשבת בפישוק רגליים. לרשות הנוסעים מאחור שקעי טעינה ושליטה נפרדת בבקרת האקלים, וכן שמשות אחוריות כהות ונוף לשמיים מגג השמש הגדול.
קופרה פורמנטור VZ ממשיך להיות שימושי ומשפחתי גם כשמגיעים לתא המטען. נפחו 420 ליטרים, נתון שמרגיש מעט פסימי בהתרשמות פיזית. המפתח רחב אך סף ההטענה גבוה ויוצר מדרגה כך שיש להניף את הציוד פנימה והחוצה. המושב האחורי מתקפל בקלות באמצעות מנופים בדופן תא המטען ונוצרת רצפה שטוחה וחלל הטענה גדול ושימושי. תא המטען כולל תאורה ומספר נקודות עיגון, אך ללא שקע מתח. מתחת לרצפה גלגל חלופי זמני.
השילוב בין תנוחת נהיגה נמוכה יחסית לרכב פנאי לבין סף חלונות גבוה, פוגם בשדה הראיה החוצה. מכסה המנוע נמתח הרחק לפנים וקצת מקשה על אומדן קצות המרכב. לזה נוסיף חישוקי ענק עם צמיגים דקיקים שלא ישמחו לפגוש מדרכות, ונקבל רכב שמחייב משנה זהירות בתמרונים צפופים. חיישני החניה ההיקפיים מסייעים אך מצלמות היקפיות היו מספקות יותר בטחון. נציין כי לאחר שימוש קצר מתרגלים למידות וקל יותר להתנהל עם הרכב בעיר.
לקופרה פורמנטור מערך מתלים אדפטיביים עם טווח שיכוך רחב במיוחד שמשפיע רבות על נוחות הנסיעה. במצב נוחות מתקבל רכב נוח באופן מפתיע, בוודאי בהתחשב בגודל החישוקים ובחתך הצמיגים. קופרה פורמנטור מצליח לספוג ולשכך חלק ניכר מהמהמורות תוך שמירה על ריסון הולם. נדנודי מרכב קלים נרשמו רק בכבישים גליים או אחרי מהמורות אכזריות במיוחד. מחוץ לעיר העדפתי את המצב האינדיווידואלי המאפשר בחירה של כיול מתלים רצוי על פני סקאלה רחבה. אני מיקמתי אותו בין מצב נוחות למצב ספורט באופן שהעניק שיכוך טוב יחד עם ריסון מעולה. גם בתחום בידוד הרעשים נרשמה הצלחה עם נסיעה שקטה ובידוד מצוין של רעשי רוח וצמיגים. צליל המנוע נשמע בצורה מעודנת בתא הנוסעים ואינו מטריד.
קופרה פורמנטור VZ מצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 310 כ"ס ומומנט של 40.8 קג"מ הזמין החל מ- 2,000 סל"ד, המשודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת הנעה כפולה 4X4. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 4.9 שניות והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 250 קמ"ש.
המנוע מתעורר בצליל עדין ובאופן אישי הייתי שמח לצליל מעט יותר מעורר. שריקת הטורבו בעת לחיצה מפצה על כך במידה מסוימת. על הצליל המלאכותי הבוקע מהרמקולים בחלק ממצבי הנהיגה הייתי מוותר. המנוע חזק, גמיש, ומספק שפע כוח זמין בכל לחיצה על דוושת התאוצה. הנהיגה מלווה בתחושה קלילה וחסרת מאמץ, ומצליחה כמעט להעלים את משקלו ומידותיו של הרכב. מהלך דוושת התאוצה מאפשר ליצור מינון מדויק של תאוצה בהתאם לרצון הנהג. הפעלת בקרת השיגור דורשת כמה מהלכים, אחריהם תתבקשו להניח רגל על דוושת התאוצה ורגל על דוושת הבלם, ולהביא את המנוע ל- 4,000 סל"ד. בהסרת הרגל מדוושת הבלם מתקבלת תאוצה שממש מעיפה את הראש לאחור ומדביקה את הגב למושב. הברוטאליות מתעדנת לאחר מספר רגעים, אך התאוצה נותרת מרשימה והחלטית.
הייתי שמח אילו בורר מצבי הנהיגה היה זוכה לפקד פיזי נפרד. השימוש במסך על מנת לבחור את מצב הנהיגה לא אינטואיטיבי וגוזל זמן ותשומת לב בעת הגעה לכביש הנכון. תיבת ההילוכים תפקדה היטב, היא מהירה וחלקה, ובמצבי ספורט וקופרה מספקת העברות הילוכים מעט יותר אגרסיביות שמוסיפות לאווירה. גם מנופי ההילוכים מאחורי גלגל ההגה מגיבים במהירות.
אחיזת הכביש מצוינת ונדמה שהצמיגים דבוקים לאספלט. למרות המימדים הגדולים יחסית, מרגיש קופרה פורמנטור VZ בבית גם בכבישים צפופים ומפותלים וצלח אותם במהירות גבוהה ובקלות מעוררת השתאות. גם כניסה לעיקולים במהירות גבוהה במיוחד לא גרמה לו להזיע. המתלים במצב קופרה הופכים לנוקשים ומהלכם מתקצר, זוויות הגלגול מינימליות והם מצליחים לגרום לתחושה של נהיגה ברכב קטן וקל בהרבה. ההגה מדויק ומהיר מאוד, ובמצבי ספורט וקופרה מקבל משקל ראוי אך הייתי שמח לפידבק גדול יותר. הבלמים מצוינים, בוודאי בהתחשב בכך שרכב המבחן גמע כבר למעלה מ- 10,000 ק"מ מפרכים. הנשיכה הראשונית החלטית ונדמה שהרכב נשתל במקום, אך במקרים מסויימים נדרשה הגברה של עוצמת הלחיצה בכדי לספק את עוצמת הבלימה הנדרשת.
צריכת הדלק המשולבת אותה מדדנו במהלך המבחן עמדה על 9.7 ק"מ לליטר. בנסיעה רגועה הצלחנו לגמוע 10.5 ק"מ לליטר, ובנסיעה ששילבה נהיגה ספורטיבית ומספר שימושים בבקרת השיגור עמדה צריכת הדלק על 9.0 ק"מ לליטר. מדובר בצריכת דלק טובה ביחס למרכב ולמנוע החזק. עם מיכל דלק בנפח 55 ליטרים ניתן לצפות לטווח נסיעה של כ- 500 ק"מ בין תדלוקים. קופרה פורמנטור VZ מתברג בדרגת זיהום 14 מתוך 15.
קופרה הוא מותג צעיר אך עושה שימוש במכלולים ותיקים ונפוצים בקבוצת פולקסווגן כך שניתן לשער שיציג רמת אמינות דומה. מנוע הטורבו בנפח 2.0 ליטרים ותיק למדי ומציג רמת אמינות טובה, כך גם תיבת ההילוכים הרובוטית שבשידוך ליחידות הנעה חזקות מגיעה עם מצמדים טבולים בשמן המסוגלים לשאת עומס רב. בסקר שערך ארגון Power JD בשנת 2019 בגרמניה המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה יצרנית האם סיאט למקום השביעי מתוך 22 יצרניות.
מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת ולא נמסרו לידינו מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 10,000 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 1,900 ₪. קופרה פורמנטור ניצב בקבוצת רישוי 6 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 3,366 ₪.
קופרה פורמנטור עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בתחילת שנת 2021 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 88% הגנה על ילדים, 68% בסעיף הגנה על הולכי רגל, ו- 80% בתפקוד מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות כולל 10 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת למניעת סטיה מנתיב הנסיעה עם תיקון היגוי אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות הנהג, ומערכת התרעה מפני פתיחת דלתות במעבר רכב בנתיב המקביל.
מערכות הבטיחות תפקדו היטב. ההתרעה על רכב בשטח מת באמצעות תאורת האווירה ההיקפית מקורית ואפקטיבית בחשיכה, אך לא הייתי מוותר על ההתרעה המקובלת במראות הצד שכן במהלך היום החיווי בתאורת האווירה אינו בולט מספיק.
קופרה פורמנטור VZ מוצע במחיר של החל מ- 259,900 ₪. המפרט כולל מושבי באקט בריפוד בד, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12 אינץ' ותמיכה בשפה העברית, תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, בקרת אקלים מפוצלת ל- 3 אזורים, מערכת שמע מבית Beats, תאורת אווירה, לוח מחוונים דיגיטלי, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען גם ללא מגע יד, פנסי לד מלפנים ומאחור, תאורת איתות אחורית דינמית, גג זכוכית פנורמי חשמלי, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.
מושבי באקט בריפוד עור מוצעים כאופציה בתוספת 9,900 ₪. חבילת אבזור Black Pearl מוצעת תמורת 19,900 ₪ וכוללת מושבי באקט בריפודי עור בצבע שחור, כוונון חשמלי למושב הנהג עם זיכרונות, וחימום למושבים הקדמיים. חבילת Blue Blood מוצעת תמורת סכום זהה ומציעה תוספות אבזור זהות אך נבדלת במושבים בריפוד עור בצבע כחול כהה. מחירי החישוקים הקלים המוצעים במגוון עיצובים נעים בטווח של 6,900-13,900 ₪. צביעה בגימור מט בגוון אפור כהה או כחול כהה תעלה 13,900 ₪.
קופרה פורמנטור VZ הצליח להפתיע אותי. ציפיתי לקבל עוד רכב פנאי מעוצב, חזק ומהיר, אבל לא אחד שמצליח באמת לרגש. מהנדסי קופרה הצליחו לצקת תוכן אמיתי לכותרת קרוסאובר ספורטיבי ויצרו רכב שיכול להפוך את עורו כשהוא מגיע לכביש הנכון ולהסב הנאה רבה לאוחז בהגה. קופרה פורמנטור VZ מצליח להיות ורסטילי ולא להעניש את הנהג והנוסעים גם כשהוא מוביל אותם לחופשה משפחתית או סתם עומד בפקקים בדרך לאטרקציית סוף השבוע התורנית.
בשלב זה מדובר בדגם ללא מתחרים ישירים. זה נכון שמותגי יוקרה מציעים גרסאות ספורטיביות לרכבי הפנאי שלהם, והביצועים שלהם ברמה אחרת, אך גם תג המחיר. באופן מעניין התחרות העיקרית מגיעה בעיקר מהבית בדמות האח קופרה אטקה החולק מכלולים עם קופרה פורמנטור VZ, אך ללא העיצוב הייחודי והדרמטי. קופרה פורמנטור מאפשר ללקוחות "לגדול" בתוך המותג, למי שקופרה לאון כבר לא מספקת את צרכיו היום יומיים ומבקש לקבל רכב מרווח ושימושי יותר עם יכולת ספורטיבית ראויה.
| קופרה פורמנטור VZ 2.0 טורבו אוטומט TSI | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,984 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 310/5,450 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 40.8/2,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה 4x4 |
| אורך כללי | 4,450 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,839 מ"מ |
| גובה כללי | 1,528 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,679 מ"מ |
| מיכל דלק | 55 ליטרים |
| נפח תא מטען | 420 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,643 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 4.9 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 11.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 9.7 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro Ncap | 5 כוכבים מתוך 5 (2021) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 259,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025