סקייוול ET5 חשמלי במבחן

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 18 נובמבר 2021
  • 0 תגובות

סקייוול ET5 הינו הרכב הראשון והיחידי לעת עתה של מותג skywell הסיני מבית קונצרן האלקטרוניקה skyworth. הדגם אשר הושק לאחרונה בישראל על-ידי קבוצת כדורי היבואנית, ינסה להתבלט בין שלל מותגי הרכב החשמליים הקיימים והעתידיים כשהוא נשען על פלטפורמה חשמלית טהורה המציעה מרווח פנימי אדיר וסוללה בקיבולת 72 קוט"ש המספקת טווח נסיעה שימושי של 400 ק"מ.

סקייוול ET5 לקצ'ורי
יתרונות טווח נסיעה, מרווח, עיצוב, עלות אחזקה
חסרונות מערכת מולטימדיה, הנדסת אנוש

סקייוול ET5

למבחן הנוכחי התייצב סקייוול ET5בגרסת הביניים לקצ'ורי עם מנוע קדמי בהספק מרבי של 204 כ"ס שמחירו עומד על 184,900 ₪.

עיצוב ונוחות סקייוול ET5

סקייוול ET5 נהנה מעיצוב "גי'פאי" הודות למרכב גבוה ורבוע, ומצליח להסוות את היותו חשמלי. החזית ניחנת בצמד גופי תאורת לד-לייזר מרהיבים עם טווח הארה מרשים, שבכה קדמית אטומה ומושחרת, ותא מנוע רבוע וארוך שאינו אופייני לרכב חשמלי. פרופיל הרכב כולל קווים סטנדרטים ומוכרים מעולם רכבי הפנאי, וחישוקי ה- 19 אינץ' המעוצבים אינם מתאמצים לחסוך פרוטות אנרגיה באמצעות עיצוב אווירודינמי הנהוג ברכבים חשמליים רבים. מאחור פס תאורה מרשים הכולל את שם המותג באותיות מוארות, ספוילר אחורי, וצמד יחידות תאורה אנכיות נוספות. איפור השטח כולל קשתות גלגלים וספי מרכב מושחרים, מגלשים בגוון כרום בפגושים, ומוטות נשיאה על הגג. המידות נדיבות למדי. אורכו הכללי 4,698 מ"מ, רוחבו 1,908 מ"מ, גובהו 1,696 מ"מ, בסיס הגלגלים נמתח לכדי 2,800 מ"מ, ומרווח הגחון בגובה 159 מ"מ.

סקייוול ET5

תא הנוסעים מתהדר בדשבורד דו מפלסי עם מסך מרכזי צף בגודל נדיב של 12.8 אינץ', ובלוח מחוונים דיגיטלי וקריא בגודל 12.3 אינץ'. עיצוב הפנים דוגל בקווי רוחב נקיים, כך שהמפלס העליון כולל תריסים בהם מוטמעים באופן הומוגני פתחי המיזוג בדומה לדגמי קונצרן פולקסווגן. במפלס השני תאורת אווירה נעימה ופאנל דמוי עץ התחום בחלקו התחתון בפס דמוי אלומיניום. הקונסולה המרכזית המוגבהת כוללת את פתחי המיזוג המרכזיים, בורר מצבי נהיגה בצורת חוגה, צמד מחזיקי כוסות עם כיסוי נגלל, ובלם חניה אלקטרוני. תחתיה נמצא חלל אחסון נדיב עם משטח טעינה אלחוטי המתאפשר הודות לרצפה שטוחה והיעדרה של תיבת הילוכים. אי אפשר להתעלם משלל אלמנטים בהשראת דגמי מרצדס, ביניהם פתיחה דו-צדדית לתא שבין המושבים, כיסויי הרמקולים בדלתות, וסוללת הפקדים מתחת לפתחי המיזוג. איכות החומרים וההרכבה טובים בהחלט. רוב הדיפונים רכים ונעימים למגע, ודיפוני דמויי עור חולשים לרוחבם של הדשבורד והדלתות.

סקייוול ET5

הכניסה והיציאה נגישות מאוד בזכות מושבים בגובה אידיאלי, קו גג גבוה, ומפתח דלתות גדול. המושבים הקדמיים רחבים ונוחים למדי, וכוללים כיוונון חשמלי, זיכרונות, אוורור וחימום. מושב הנהג כולל גם מצב שינה עם הדום חשמלי לרגליים למקרים בהם נדרשת טעינה ארוכה באמצע הדרך. אהבתי במיוחד את תמיכת הצד במשענות הראש. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת עם סף חלונות בגובה בינוני, אך גלגל הגה בעל כיוונון מוגבל ביותר בצירי הגובה והעומק יכתיב פשרה מסוימת לחלק מהנהגים.

סקייוול ET5

מרווח הפנים אדיר לכל הכיוונים, והנוסעים מאחור ייהנו ממושב נוח, רצפה שטוחה, מרווח ברכיים ומרווח ראש נדיבים, ומרווח כתפיים המאפשר הסעת שלושה בוגרים בנוחות. הנוסעים מאחור ייהנו גם מחלונות כהים, פתחי מיזוג עם פילטר בתקן N95, משענת יד, ושקעי טעינה. הגג הפנורמי נפתח חשמלית ובעל וילון הצללה חשמלי.

סקייוול ET5

על רקע הסופרלטיבים, מאכזב לגלות פספוסים בתחום הנדסת האנוש. מערכת המולטימדיה מסורבלת ואינה תומכת בצימוד לסמארטפון (יש אפלקציית WAZE מובנית), פקד פיזי לכיוון עוצמת השמע קיים רק על גלגל ההגה, פתיחת דלת הנהג אינה מעבירה אוטומטית למצב P כמתבקש, אלא רק בעת דימום הרכב, אשר מפעיל גם את בלם החניה האוטומטי, הטמפרטורה החיצונית אינה מוצגת בלוח המחוונים (הובטח שיטופל ברכבים אשר ימסרו ללקוחות), ושקע הטעינה של הסוללה אינו כולל חיווי מואר בדבר מצב הטעינה.

סקייוול ET5

פתרונות האחסון מגוונים ופרקטיים. ביניהם תא עמוק מתחת לקונסולה המרכזית הצפה, תא נוסף מתחת למשענת היד המרכזית, מתקני כוסות מלפנים ומאחור, כיסי אחסון עמוקים בדלתות, ותא כפפות קומפקטי. תא המטען בנפח נדיב של 467 ליטרים וקיפול המושב האחורי יביא לנפח של 1,141 ליטרים עם מפלס הטענה שטוח, אך לשם כך תצטרכו לעבוד קשה ולפרק את בסיס המושב. דלת תא המטען נפתחת חשמלית גם במחוות רגל, המפתח רחב ונוח להעמסה, ומתחת לרצפה נמצא תא לאחסון כבלי הטעינה וערכת תיקון תקרים. תא מטען קדמי הידוע גם בכינוי פראנק, אינו בנמצא חרף הפלטפורמה החשמלית.

סקייוול ET5

ההתנהלות העירונית נינוחה כמו בכל רכב חשמלי, עם תנועה חרישית נטולת ויברציות והעברות הילוכים, פונקציית HOLD בבלם החניה, וכושר תמרון טוב. המתלים הקשיחים הנדרשים בשל משקל כולל הנושק לשני טונות, מעיבים על סינון מפגעי אספלט בצורה נאותה אך מדובר באיכות נסיעה עירונית מקובלת היות ורוב יצרני הרכבים החשמליים טרם מצאו נוסחה בשלה דיה להתמודדות עם מסת הסוללות ללא פגיעה בנוחות הנסיעה וללא שילוב אלמנטים יקרים כגון מתלי אוויר. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת מהותית, ומציגה ריסון טוב מצד המתלה האחורי הרב חיבורי. על רקע יחידת ההנעה החרישית בולטים רעשי רוח כבר במהירות 90 קמ"ש מכיוון מסגרת החלון הקדמי.

ביצועים סקייוול ET5

יחידת ההנעה כוללת מנוע חשמלי קדמי בהספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 32.6 קג"מ. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.9 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 160 קמ"ש. הנתונים שהפכו למעין תקן אחיד לרכבים חשמליים רבים, דומים גם כאן ומספקים ביצועים חזקים, תגובות מהירות, מומנט זמין, ותאוצות ביניים בטוחות. אם רק היה עובר הכוח אל הסרן האחורי, היינו יכולים לקבל גם קורטוב של הנאה ושובבות במקום מלחמת מומנט ופרפורי צמיגים ביציאה חזקה מפניות. בורר מצבי הנהיגה כולל מצב ספורט המשפר את התנהגות המנוע על חשבון צריכת אנרגיה גבוהה באופן משמעותי.

סקייוול ET5

התנהגות הכביש בטוחה, אך עם מפרט המונה משקל של שני טונות, מרווח גחון של 159 מ"מ והנעה קדמית, אל תצפו לקבל את הרכב המושלם לכבישים מפותלים. כמו רכבי פנאי כבדים רבים, הכיול הוא לנהיגה נינוחה, תוך התרווחות במושב והנאה מהדרך, לא מפעולת הנהיגה. עוצמת הבלמים מספקת וניתן לבחור בין שני מצבים באמצעות המסך המרכזי. מצב ספורט נמצא על ידי כעדיף, אך באופן כללי יחוש הנהג כי דרושה לחיצה הגונה על מנת לעצור את המסה הכבירה ממהירות גבוהה או במדרון תלול. בלימה רגרנטיבית בעצימות גבוהה יותר, הייתה משפרת את ביצועי הבלימה ומעניקה ערך מוסף בהפחתת השימוש בבלמים.

טווח נסיעה סקייוול ET5

סקייוול ET5 כולל סוללת ליתיום-יון בקיבולת 72 קוט"ש המספקת טווח נסיעה משולב מרבי של 460 ק"מ וצריכת חשמל ממוצעת של 17.2 קוט"ש ל- 100 ק"מ על פי נתוני היצרן. טעינה ביתית מלאה בהספק 6.6 קילוואט תמשך 11 שעות, וטעינה מ- 30% ל- 80% מקיבולת הסוללה בעמדת טעינה מהירה בהספק 145 קילוואט תמשך 30 דקות.

סקייוול ET5

בנסיעת המבחן שלנו אשר נערכה ברובה בתנאים מתונים המשקפים נהיגה יומיומית של נהג סביר באזור המרכז, עם מזגן המוגדר לטמפרטורה של 22 מעלות, נרשמה צריכת חשמל ממוצעת של 5.5 ק"מ לקוט"ש אחד, כלומר טווח נסיעה כולל של 400 ק"מ בתנאי אמת. מדובר בנתון מרשים מאוד ושימושי לרוב הנהגים. דרגת זיהום האוויר בדומה לכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה סקייוול ET5

מותג סקייוול הצעיר טרם בנה לעצמו מוניטין ולא צבר פז"מ מספק לאיסוף נתונים אודות אמינות הדגם הראשון, אך מאחר ומדובר ברכב חשמלי, ניתן להסתמך על יתרונות האמינות המובנים הנובעים מפשטות מכנית שאינה כוללת מנוע בעירה, תיבת הילוכים, משאבת דלק, רצועות ומכלולים נוספים, כך שגם עלויות האחזקה נמוכות. אגרת הרישוי השנתית עומדת על סך 530 ₪ והינה הזולה ביותר.

סקייוול ET5

סקיוול ET5 משווק עם אחריות יצרן מלאה ל- 5 שנים או עד 150,000 ק"מ, ואחריות של 8 שנים או עד 150,000 ק"מ לסוללה. הטיפולים מתבצעים אחת לשנתיים או בכל 40,000 ק"מ. הטיפול הראשון במוסך היבואן כולל החלפת שמן ממסרה במחיר 385 ₪, החלפת נוזל קירור במחיר 105 ₪, החלפת נוזל בלם במחיר 47 ₪, והחלפת מסנן מזגן במחיר 162 ₪. עלות העבודה 315 ₪. סה"כ המחיר לטיפול הראשון עומד על 1,014 ₪ כולל מע"מ ומשקף עלות אחזקה נמוכה ביחס לרכבים חשמליים בסגמנט ובוודאי ביחס לרכבי פנאי גדולים עם מנועי בנזין או דיזל. בשלב זה מציע היבואן שני טיפולים ראשונים ללא עלות.

סקייוול ET5

גם עלות סל החלפים שבדקנו זול מהממוצע בסגמנט. עלות פנס קדמי מסוג לד-לייזר 6,594 ₪, עלות פנס אחורי 1,062 ₪, עלות מראת צד קומפלט 1,946 ₪, ועלות רפידות בלם קדמיות 489 ₪. בשל הקיבולת הגבוהה מחיר הסוללה יקר ועומד על 106,704 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 30 ללא היסטוריית תאונות ושלילות במשך 7 שנים עומדת על כ- 4,000 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,500 ₪.

בטיחות סקייוול ET5

ארגון הבטיחות Euro NCAP טרם בחן את סקייוולET5 . אבזור הבטיחות זהה בכל רמות האבזור וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מערכת חניה אוטומטית בניצב ובמקביל, ומצלמת רוורס. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8.

סקייוול ET5

תמורה למחיר סקייוול ET5

סקייוול ET5 בגרסת הכניסה קומפורט מוצע במחיר 174,900 ₪ וכולל בין היתר מפתח חכם, ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12.8 אינץ' ותמיכה בשפה העברית, 8 רמקולים, בלם חניה חשמלי עם פונקציתAuto Hold , תאורת אווירה עם 128 צבעים לבחירה, בקרת אקלים עם טיהור אוויר בתקן N95, פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען ללא מגע יד, פנסים ראשיים עם תאורת לד-לייזר ותאורה עוקבת פניה, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.

רכב המבחן בגרסת לקצ'ורי מוצע במחיר 184,900 ₪ וכולל בנוסף גג זכוכית פנורמי חשמלי ומשטח טעינה אלחוטי לסמארטפון וטאבלט. גרסת פרימיום הבכירה מוצעת במחיר 189,900 ₪ ומוסיפה מערכת מצלמות חניה היקפיות עם תצוגה ממבט על, ואפשרות לבחירת ריפודי עור בגווני חום ולבן.

סקייוול ET5 בגרסאותיו המאובזרות מתומחר בדומה לגרסאות הכניסה של יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק להם מוניטין מוצק וחשוב ללקוח הישראלי. על כך מנסה סקייוול ET5 לפצות באבזור עשיר, מראה פנאי משכנע, ומחיר אטרקטיבי יותר. סקייוול ET5 אינו חף מחסרונות ביניהם הנדסת אנוש לא מבריקה, אך בהחלט מדובר ברכב בשל בעל מרווח פנימי אדיר, מרכב שימושי, וטווח נסיעה ריאלי של 400 ק"מ המהווים את הנתון הקריטי ביותר לרוכשי רכב חשמלי.

סקייוול ET5 לקצ'ורי 72LR
מנוע מנוע חשמלי  קדמי סינכרוני
הספק מרבי 204 כ"ס
מומנט מרבי 32.6 קג"מ
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,698 מ"מ
רוחב כללי 1,908 מ"מ
גובה כללי 1,696 מ"מ
בסיס גלגלים 2,800 מ"מ
נפח תא מטען 467 ליטרים
משקל עצמי 1,920 ק"ג
מהירות מרבית 160 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 7.9 שניות
קיבולת סוללה 72 קוט"ש
צריכת אנרגיה משולבת (יצרן) 5.8 ק"מ\קוט"ש (WLTP)
צריכת אנרגיה משולבת (מבחן) 5.5 ק"מ\קוט"ש
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 460 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 400 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון   בטיחות Euro NCAP טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 184,900 ₪

סקייוול ET5 2021