וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יונדאי איוניק 5 מגיע אלינו למבחן נוסף, הפעם בגרסת הקצה המשדרגת את המתכון המוצלח בעזרת מנוע חשמלי קדמי בנוסף למנוע האחורי המצוי בכל הגרסאות הדגם. צמד המנועים יוצרים למעשה הנעה כפולה עם הספק מרבי משולב של 305 כ"ס ומומנט מרבי בשרני של 61.7 קג"מ המביאים עימם ביצועים חזקים. מעבר לנתונים המשופרים, מדובר באותו יונדאי איוניק 5 מצודד ושימושי המבוסס על פלטפורמת E-GMPשל הקונצרן המיועדת לרכבים חשמליים. הדגם מציע תא נוסעים מרווח הכולל שלל אפשרויות כוונון, ועיצוב רטרו מודרני מקורי. יונדאי איוניק 5 נועד להתחרות בלב קטגוריית החשמליות אל מול אחיו החורג קיה EV6, טסלה מודל 3, סקודה אניאק, פולקסווגן ID4 ואחרים. יונדאי איוניק 5 בגרסת ההנעה הכפולה הנבחנת משווק רק ברמת אבזור עלית הגבוהה ומוצע במחיר 238,900 ₪.
| יונדאי איוניק 5 AWD | |
|---|---|
| יתרונות | מרווח פנימי, שימושיות, עיצוב, ביצועים, בטיחות, אחריות |
| חסרונות | נוחות עירונית, רדיוס סיבוב גדול, התנהגות כביש גמלונית |
כמעט שנה חלפה מאז השקת יונדאי איוניק 5 בישראל אך העיצוב המקורי ממשיך למשוך עיני סקרנים, במיוחד בצבע האפור בטון של רכב המבחן. עדיין לא נס לחו של המראה הרטרו-מודרני הנראה כאילו נלקח מסרט משנות ה- 80 ומשלב אלמנטים מודרניים לצד פיקסלים גסים. רובנו התחברנו לעיצוב המקורי, אך ההכרעה הסופית תינתן באולם התצוגה לשיפוטכם. ליונדאי איוניק 5 פרופורציות לא שגרתיות בתעשיית הרכב, המתאפשרות בזכות התבססות על פלטפורמה חשמלית טהורה שאינה מיועדת לקלוט רכיבי הנעה מכניים. אורכו הכולל 4,635 מ"מ, רוחבו 1,890 מ"מ, גובהו 1,647 מ"מ, ובסיס הגלגלים עצום באורך 3,000 מ"מ.
על תא הנוסעים הוורסטילי ניתן לכתוב כתבה בפני עצמה. המפגש הנוסף הדהים מחדש עם מרווח פנימי שלא יבייש אף מכונית פאר. המושבים הקדמיים החשמליים בעל טווח כיוונון מהגדולים בעולם הרכב, כולל יכולת להפוך למיטה עם הדום נשלף לתמיכה ברגליים למנוחה בזמן טעינה. המושבים האחוריים נעים חשמלית על מסילה וכוללים כיוונון ידני לזווית הגב בחלוקה של 40:60. הקונסולה המרכזית בין הנהג לנוסע בעלת יכולת הזחה, וקסמים רבים נוספים מתאפשרים הודות לרצפה השטוחה לחלוטין ובסיס הגלגלים העצום שמקנה הפלטפורמה החשמלית. הכניסה והיציאה נוחות אף הן הודות לדלתות ענק וקו גג גבוה, אלא שדלתות אלו יכולות לעמוד לרועץ בעת פתיחתן בחניה צמודה במקביל לרכב קרוב. יונדאי מספקת פתרון גם לבעיה זו ומאפשרת להסיע את הרכב מטרים ספורים באמצעות השלט ובכך לשלוף או להשחיל את המרכב הרחב לחניות צרות.
המקוריות אינה מסתיימת ברצפה ובמושבים. הדשבורד הדו מפלסי כולל ארכיטקטורת צגים מחוברים בגודל 12.25 אינץ' כל אחד לטובת לוח המחוונים ומערכת המולטימדיה. הממשק ידידותי ומאפשרת צפיה במצלמות 360 מעלות עם הדמיית הרכב במרחב, הפעלת מצלמת רוורס בכל מהירות (אופציה השמורה לדגמי יונדאי, קיה וג'נסיס) שמהווה תחליף דיגיטלי ראוי למראה אחורית, וכמובן את הפיצ'ר האהוב מכל בדגמי הקונצרן - הקרנת תמונה ממצלמות הצד על לוח המחוונים בעת איתות לטובת זיהוי רכבים בשטחים מתים.
הנדסת האנוש טובה ומשמרת פקדים פיזיים לתפעול מערכת בקרת האקלים. חיוויים חיוניים כגון צריכת האנרגיה, מצב הסוללה וטווח הנסיעה הנותר זמינים כל העת ותפעול כל המערכות החשובות אינטואיטיבי. פתרונות האחסון עשירים וכוללים תא פתוח עצום מתחת למשענת היד המרכזית שכולל גם צמד מחזיקי כוסות ושקעי USB, תא נוסף עם שקע USB בקדמת הרצפה, תאי אחסון בדלתות, ומגירת כפפות הנעה על גבי מסילה שלטעמנו פחות נוחה ביחס לתצורה הקלאסית. תאורת האווירה בשלל גוונים חולשת לאורך הדלתות וסביב הרמקולים. איכות החומרים טובה וראויה בהחלט ביחס לתמחור. איכות ההרכבה הדוקה גם היא וקרקוש לא נשמע מרכב המבחן אשר גמע למעלה מ- 6,500 ק"מ.
תא מטען בנפח 531 ליטרים נוח להעמסת ציוד בזכות מפתח רחב ונגיש. ברצפתו חלל אחסון נמוך לכבל הטעינה וערכת ניפוח, ובדפנותיו טבעות עיגון ושקע מתח 12V. יתרון נוסף לפלטפורמה החשמלית מאפשר יצירת תא מטען קדמי קטן (frank-front trunk) ומוסיף חלל אחסון שימושי בנפח 57 ליטרים במקום בו מוצב המנוע ברכבי בעירה פנימית.
שדה הראיה מצוין הודות לקו חלונות בגובה סטנדרטי ומרכב רבוע בעל סרחי עודף קצרים המקל על זיהוי קצותיו. כשכל אלו נתמכים במערך מצלמות וחיישנים, וטווח כיוונון מושב שיאפשר מציאת תנוחת נהיגה מושלמת לכל נהג, הייתי מצפה לכושר תמרון מעולה, אלא שבסיס הגלגלים והרוחב הנדיבים יוצרים מרכב ענק בעל רדיוס סיבוב גדול המקשה עד מאוד בתמרוני חניה צפופים, סיבובי פרסה או סתם פניות ברחוב תל אביבי טיפוסי בו מחנים רכבים משני צידי המדרכה. ניכר שהפתרון למגבלה זו יגיע בעתיד כשהיגוי אחורי יהפוך למנגנון במחיר עממי או בגרסה ארבע מנועית שתאפשר את סבוב המרכב על צירו בדומה לטנק זחלים.
נוחות הנסיעה העירונית סבירה בלבד עם שיכוך בינוני כך שחלק גדול מהחבטות והמפגעים מצליחים לטלטל את תא הנוסעים. חישוקי 20 אינץ' עם צמיגים בחתך נמוך אמנם מרשימים למראה אך פוגעים באיכות הנסיעה, וללא ספק ניתן היה להסתפק במידה או שתיים פחות ועדיין לשמור על פרופורציות נכונות עיצובית ביחס למרכב. גם משקל הרכב העומד על למעלה משני טונות ומתלים סטנדרטים בתכנונם אחראיים על הנוחות הפושרת שמתגלה כקופצנית מהצפוי. כפיצוי על כך ממקסם איוניק 5 את היתרונות הגלומים בהנעה חשמלית ומאפשר נהיגה עירונית באמצעות דוושה אחת ללא שימוש בבלמים אלא באמצעות בלימה רגרנטיבית שנכתבה בדיוק לפי הספר, עם אפשרויות ויסות ממנופי האלומיניום מאחורי גלגל ההגה ועצירה מוחלטת מדודה ומדויקת ללא שקיעת חרטום. בתוספת מערכת בקרת השיוט האדפטיבית עם מנגנון הזחילה בפקקים, הופכת התנועה הלחוצה בעיר לרגועה ונינוחה הרבה יותר. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת פלאים ובשילוב נהיגה כמעט מוחלטת בדוושה אחת ובידוד רעשים מוצלח, מתקבלת יכולת שיוט נעימה.
הסיבה האמיתית למבחן היא מנוע חשמלי קדמי נוסף המותקן בגרסה זו ומביא עימו הנעה כפולה עם הספק מרבי משולב של 305 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 61.7 קג"מ, לעומת 217 כ"ס ו- 35.7 קג"מ בגרסאות עם מנוע אחורי בלבד. התאוצה 0-100 קמ"ש בגרסה זו אורכת 5.2 שניות לעומת 7.4 שניות בגרסאות האחרות והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 185 קמ"ש.
ביצועים אלו מביאים את גרסה זו של יונדאי איוניק למחוזות ספורטיביים של ממש בכל הנוגע לתאוצות והאצות בקו ישר. במצב ספורט היציאה מהמקום ותאוצות הביניים במהירויות דו ספרתיות ראויות לכל הקלישאות הנדושות. רמיסת דוושת התאוצה בועטת במהירות החשמל (זו כבר קלישאה חדשה) את מלוא המומנט האדיר אל ארבעת הגלגלים ויוצרת דרמה עוצמתית נטולת רעש וויברציות. כמו ברכבים חשמליים רבים, תאוצות הביניים במהירויות תלת ספרתיות כבר מעט פחות דרמטיות בשל יחס ההעברה היחיד המכויל לנהיגה אידיאלית במהירויות השכיחות בהן רובנו נוהג ביומיום. לכל הכיף הזה יש כמובן מחיר שאינו נמדד בכסף אלא בטווח נסיעה שירד באופן דרסטי בעשרות אחוזים אם מאמצים סגנון נהיגה אגרסיבי הממצה את מלוא פוטנציאל הביצועים.
בורר מצבי הנהיגה בגלגל ההגה מאפשר בחירה במצב אקו המתאים לנהיגה נינוחה מבלי שהכוח יאולחש באופן מוגזם בדומה לרכבים חשמליים רבים אחרים. במצב נורמל מערכת ההנעה תפעל כפי שנצפה ממנה. במצב ספורט ניתן ליהנות ממלוא הפוטנציאל, כאמור במחיר ירידה מהותית בטווח הנסיעה. נדידה בין המצבים תשוקף בו בעת בחיווי טווח הנסיעה שיתאפשר באותו מצב נבחר.
עם ההנעה הכפולה הנוספת בגרסה זו מגיעה הציפייה לאחיזת כביש גבוהה יותר והתנהגות מחודדת. בפועל, המנוע הקדמי נכנס לפעולה רק תחת עומס כך שההנעה הכפולה יכולה לתרום אחיזה בעת יציאה מהירה מפניה. למרות מנועים חזקים, צמיגי מישלין פיילוט EV רחבים אשר ייעודיים לרכב חשמלי ומרכז כובד נמוך הנוצר בזכות פריסת הסוללות ברצפת המרכב בין הסרנים, אל תצפו למכונית ספורטיבית הפונה לחובבי נהיגה, אבל האמת שיונדאי איוניק 5 גם לא פונה לקהל זה. מרווח גחון של 160 מ"מ ומשקל יבש של למעלה משני טונות נותנים אותותיהם בעת העמסת השלדה בנהיגה דינמית בכביש מפותל, כך שהמגבלות, גם אם גבוהות מהמצופה ברורות וקיימות.
יונדאי איוניק 5 כולל סוללת ליתיום-יון בקיבולת 72.6 קוט"ש הממוקמת ברצפת המרכב ומאפשרת טעינה מהירה במתח 400V או אפילו 800V המקצרת את זמן הטעינה מ- 10% ל- 80% מקיבולת הסוללה ל- 18 דקות או תוספת של 100 ק"מ בחמש דקות טעינה. בעמדת טעינה תלת פאזית ביתית יארך זמן הטעינה כ- 6:43 שעות. כאופציה ניתן לרכוש התקן L2V המאפשר שימוש באנרגיית הסוללה להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים.
המנוע הנוסף בגרסת ההנעה הכפולה מגביר את צריכת החשמל ובנסיעת המבחן אשר נערכה ברובה במצב אקו עם בלימה רגרנטיבית מכוילת לעצימות הגבוהה ביותר, מזגן מקרר בטמפרטורת 22 מעלות וכן כמה קטעים מאומצים במצב ספורט, עמדה צריכת החשמל על 4.7 ק"מ לקוט"ש, כלומר טווח נסיעה של 340 ק"מ בתנאים אלו. מי שיתפתה ליהנות מהתאוצות הממכרות יירגע במהרה ע"י חיווי האחוזים הנותרים בסוללה שירד בקצב מלחיץ. ניכר כי הטווח בגרסה זו פחת ב- 5% ביחס לגרסת ההנעה האחורית. היצרן מצהיר על טווח נסיעה של 430 ק"מ בתנאים אופטימליים. דרגת זיהום האוויר בדומה לכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.
רכבי יונדאי זוכים לתדמית של רכבים אמינים וסחירים בשוק המקומי, ולאלו ניתן להוסיף את יתרונות האמינות המובנים ברכב חשמלי הנובעים מפשטות מכנית עם מיעוט חלקים נעים. גם עלות האחזקה זולה מרכב עם מנוע בעירה פנימית הדורש טיפולים שוטפים להחלפת שמנים, פילטרים, מצתים, ורצועות. מחיר אגרת הרישוי השנתית עומד כיום על 530 ₪ בלבד ומהווה הטבה נוספת באחזקת הרכב.
בסקר אמינות שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2021 שמרה יונדאי על המקום השישי בטבלה מתוך 26 מותגים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בשנת 2021 בארצות הברית המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה יונדאי למקום השביעי מתוך מתוך 32 יצרניות. בסקר דומה שנערך בגרמניה בשנת 2019 הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 22 יצרניות.
יונדאי איוניק 5 משווק עם אחריות יצרן מלאה למשך 5 שנים או עד 100,000 ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 7 שנים או עד 150,000 ק"מ. הרוכשים ייהנו מטיפולים בחינם למשך 3 שנים או עד 45,000 ק"מ וגם יקבלו עמדת טעינה 11 kW של חברת ג'ינרגי', אפקון או סונול ללא תוספת תשלום. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 30 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומדת על כ- 8,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,500 ₪.
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן בשנת 2021 את יונדאי איוניק 5 שגרפה ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 88% בהגנה על נוסעים בוגרים, 86% בהגנה על ילדים במושב האחורי, 63% בהגנה על הולכי רגל, ו- 88% עבור תפקוד מערכות העזר לנהג. אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר ביניהן כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע מלפנים, מערכת לניטור מרחק מלפנים כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית הפעילה גם מול תנועה חוצה בצמתים, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת לשמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית הכוללת תמיכה בנסיעה בפקקים, ניטור שטחים מתים, מערכת אקטיבית למניעת כניסה לנתיב חסום, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מאחור, התרעה על עייפות הנהג, התרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי, התרעה ומניעת פתיחת הדלתות האחוריות בעת מעבר רכב בנתיב המקביל, ושליטה אוטומטית באורות הגבוהים. רמת האבזור עלית כוללת בנוסף מערכת לחניה אוטומטית, מערכת מצלמות היקפיות, והקרנת צילום חי של השטחים המתים בלוח המחוונים בעת מעבר נתיב. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8.
יונדאי איוניק 5 מוצע בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה פרסטיג' מוצעת במחיר 189,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 12.25 אינץ', תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto , לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.25 אינץ', מנופים לשליטה על עוצמת הבלימה הרגנרטיבית מגלגל ההגה, בלם חניה חשמלי עם פונקציית Auto Hold, חיישני אור וגשם, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, מפתח חכם עם אפשרות להתנעה מרחוק, תאורת לד מלפנים ומאחור, שמשות אחוריות כהות, חיישני נסיעה לאחור, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'. רמת האבזור סופרים מוסיפה גג שמש פנורמי ומחירה 199,900 ₪.
רמת האבזור הבכירה עילית מוצעת במחיר 216,900 ₪ עם הנעה אחורית או 238,900 ₪ עם הנעה כפולה וכוללת בנוסף ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים עם זיכרונות למושב הנהג, חימום למושבים הקדמיים והאחוריים, אוורור למושבים הקדמיים, גלגל הגה מחומם, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, תאורת אווירה בתא הנוסעים, חיישני חניה היקפיים, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, ידיות פתיחת דלתות שקועות הנשלפות אוטומטית, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ'.
יונדאי איוניק 5 ממצה ביעילות את הפוטנציאל הגלום בפלטפורמת ההנעה החשמלית. התפיסה החשמלית אשר זונחת את פרופורציות המרכב והארכיטקטורה שהיו נכונות לרכבי בעירה פנימית, מאפשרת יצירת מרכב סופר שימושי ומתוחכם בעל רצפה שטוחה, יכולות הזחה שונות של המושבים, תא מטען קדמי, וניצול מיטבי של המרחב הפנימי. מערכת ההנעה החשמלית מנוצלת לטובת הורדת מרכז הכובד ונינוחות תנועה עם בלימה רגרנטיבית המאפשרת בחירת עצימות זמינה ונהיגה בדוושה אחת.
גרסת ההנעה הכפולה הנבחנת מוצעת רק ברמת אבזור עלית, מוסיפה למחיר 21,000 ₪ ביחס לגרסת ההנעה האחורית, ומשפרת באופן ניכר את הביצועים על חשבון פגיעה קלה בטווח הנסיעה. למרות שהביצועים בגרסת המנוע האחורי בהחלט מספקים, לאור תוספת מחיר של פחות מעשרה אחוזים, שיפור באחיזת הכביש ושיפור של 40% בהספק ו- 72% במומנט המביאים לביצועים חזקים ממש, מקלים על ההחלטה לחובבי הביצועים.
| יונדאי איוניק 5 4X4 עלית | |
|---|---|
| מנוע | שני מנועים חשמלים (קדמי ואחורי) |
| הספק מרבי משולב | 305 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 61.7 קג"מ |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,635 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,890 מ"מ |
| גובה כללי | 1,647 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 3,000 מ"מ |
| נפח תא מטען | 531 ליטרים |
| קיבולת סוללה | 72.6 קוט"ש |
| משקל עצמי | 2,065 ק"ג |
| מהירות מרבית | 185 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.2 שניות |
| טווח נסיעה מרבי (יצרן) | 430 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי (מבחן) | 340 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2021) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 238,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025