מבחן פיאט 500 חשמלית קבריולט

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום: קובי זוילי
  • 27 יוני 2022
  • 1 תגובות

המכונית העירונית האייקונית פיאט 500 הוצגה בעולם בשנת 1957 ושווקה עד שנת 1975 במגוון גרסאות וגם בגרסה ספורטיבית מהנה אבארט 695 SS. לאחר הפסקה של כ- 3 עשורים ו- 50 שנה בדיוק לאחר השקת הדגם המקורי הראשון, החזירו את פיאט 500 לחיים בשנת 2007 בעיצוב רטרו מודרני מדהים, ובישראל הושק הדגם 3 שנים מאוחר יותר במגוון גרסאות כולל קבריולט וגרסאות חמות תחת מותג הספורט הנפרד אבארט. 11 שנים מאוחר יותר מוצג בישראל הדגם החדש של פיאט 500, אך הפעם גדול יותר, יפה יותר, וחשמלי.

פיאט 500e קבריולט
יתרונות עיצוב, החשמלית הזולה בישראל, הקבריולט הזולה בישראל, אחריות לסוללה
חסרונות איכות חומרים, הנדסת אנוש, צפיפות במושב האחורי, תא מטען קטן

פיאט 500e קבריולט

לקחנו למבחן סוף שבוע מהנה את פיאט 500 קבריולט ICON בצבע רוז גולד (Rose Gold) מיוחד שעלותה 149,335 ₪ כדי לבדוק עד כמה היא באמת טובה יותר מקודמתה ומצדיקה את מחירה.

עיצוב ונוחות פיאט 500 קבריולט

פיאט 500 החדשה היא קודם כל עיצוב. מדובר במכונית מיני מיוחדת מאוד המעידה כי בעליה אדם אופנתי המחפש ייחוד ולא שימושיות. כמה שהדגם הקודם היה יפה ומיוחד, מגיע הדגם החדש, נכנס לנעליו ואף מתעלה עליו בכל היבט כולל עיצוב, גודל, שימושיות, מערכת הנעה, ונוחות. אורכה של פיאט 500 קבריולט 3,631 מ"מ (60 מ"מ יותר מהדגם הקודם), רוחבה 1,683 מ"מ (56 מ"מ יותר), גובהה 1,529 מ"מ (41 מ"מ יותר), ואורך בסיס הגלגלים 2,322 מ"מ (22 מ"מ יותר).

פיאט 500e קבריולט

בחזית הוחלף לוגו המותג בלוגו 500 ענקי עם שני פסי ניקל ארוכים, ובחלק התחתון של הפגוש גריל מעוצב. תאורת היום מסוג לד בצורת קשת המותקנת על מכסה המנוע מתחברת לעיגול התאורה הראשית המותקנת בחלקו העליון של הפגוש הקדמי ונקטמת על ידי מכסה המנוע. התאורה הראשית מסוג הלוגן בגרסת אייקון הנבחנת. מתחת לתאורה הראשית תאורת ערפל עגולה מסוג לד. פנסי האיתות יחודיים בצורת כנף שקופה המותקנת בחיבור שבין הפגוש למכסה המנוע.

פיאט 500e קבריולט

הפרופיל במבנה בועתי חביב עם מכסה מנוע קצר ומשופע, חלון קדמי גדול ומשופע, דלת צד גדולה וידית חשמלית שקועה. בולטים גם הגלגלים בקצוות המרכב עם חישוקים קלים נאים, לוגו 500 מפואר וצמיגי קונטיננטל במידות 195/55 R16. גם המראה מאחור חמוד ושובה לב, עם לוגו פיאט, לוגו 500e, פנסים גדולים עם חותמת תאורה בצורת האות C, וגג בד בצבע אפור הנפתח חשמלית בתנועה על מסילות בקורות הגג ומציג קיפולי בד חביבים מאחור.

פיאט 500e קבריולט

העיצוב החמוד והעגלגל ממשיך גם אל תא הנוסעים. מסגרת אליפטית מפלסטיק דמוי אלומיניום מקיפה פנל מבריק בצבע הרכב, מסך מרכזי צף, לוח מחוונים עגול, פס פתחי מיזוג, שורת מתגי בקרת האקלים, ותא אחסון פתוח עם משטח טעינה אלחוטית ושקע USB. ההגה קטום בחיפוי עור, שני חישורים עם מתגים שונים וטבור עגול עם לוגו 500 מניקל בתוך טבעת בצבע שחור מבריק.

פיאט 500e קבריולט

גם בדלת פנל אליפטי הכולל ידית פתיחה חשמלית, משענת יד ומתגי חלונות ומראות צד. בתחתית הדלת פתחי אחסון לא גדולים הכוללים גם אפשרות לאחסון בקבוק שתיה אישי. בקונסולה שבין המושבים הקדמיים תא אחסון פתוח, שקעי טעינה, ומתקן לכוס או בקבוק שתיה מאחור לשימוש כל הנוסעים ברכב אך לא נוח לשימוש היושבים מלפנים. בקדמת הקונסולה מתג לשינוי מצבי הנהיגה, מתג בלם החניה וגלגלת לעוצמת האודיו במערכת השמע. מתחת לקונסולה מלפנים נפתח תא אחסון לכוס או בקבוק שתיה אך הוא נמוך מדי ולא נוח לשימוש. תא הכפפות בגודל בינוני ללא תאורה, דיפון או מיזוג.

פיאט 500e קבריולט

הנדסת האנוש בינונית. למרות קיומם של מתגים פיזיים הם אינם אינטואיטיביים וגם מתגי ההילוכים בפריסה מוזרה לרוחב במרכז הדשבורד. סוככי השמש קטנים מאוד בשל הגג הנפתח והם ללא תאורה וללא מראה בצד הנהג. איכות החומרים בינונית ולא תמצאו שום חומרי דיפון רכים ונעימים למגע. גם איכות ההרכבה בינונית ומצאנו כמה רכיבים רופפים.

פיאט 500e קבריולט

לפיאט 500 מפתח חכם אליפטי בעיצוב חלוק נחל הכולל כניסה והתנעה ללא מפתח. דלתות הצד גדולות והכניסה למושבים הקדמיים נוחה מאוד. המושבים בעיצוב עגלגל בריפוד בד פשוט (מהודר לפי המפרט) בשני גווני אפור, שילוב פסים ורקמת לוגו 500. המושבים הקדמיים נוחים וכוללים תמיכת צד טובה אך הם צמודים מאוד לדופן הרכב ולא כוללים כיוונון גובה. בולטת בהעדרה משענת יד בין המושבים הקדמיים המוצעת רק בגרסת LA PRIMA הגבוהה. שדה הראייה לפנים ולצדדים טוב הודות לישיבה גבוהה וסף חלונות נמוך, והראות לאחור טובה פחות בשל קורות C עבות ושמשה אחורית קטנה.

פיאט 500e קבריולט

בחלק העליון של משענת הגב במושבים הקדמיים ידית להזחת משענת הגב ובסיס המושב לפנים המאפשר כניסה למושבים מאחור, הנוחה מספיק עבור ילדים שהם קהל היעד העיקרי. המושבים מאחור נמוכים ומרווח הרגליים בעייתי. בסיס המושבים קצר, משענת הגב נמוכה, ותנוחת הישיבה לא נוחה. מרווח הראש דווקא סביר מאחור, וארבעה מבוגרים יוכלו לשבת ברכב אם נוסעי המושבים מלפנים יתחשבו ויצופפו את מרווח הברכיים שלהם. במרכב הקופה קיימת גם גרסת 3+1 הכוללת דלת קטנה נוספת מאחור בצד ימין הנפתחת לאחור רק לאחר פתיחת הדלת הקדמית לפנים, ומאפשרת כניסה נוחה יותר למושבים האחוריים. מאחור לא תמצאו חלונות כהים, תאורה או פתחי מיזוג.

פיאט 500e קבריולט

נפח תא המטען הקטן עומד על 185 ליטרים ואינו נפגע מהתקנתו של הגג הנפתח. אם הגג מוזח לחלוטין לאחור, לחיצה על מתג פתיחת דלת תא המטען תחזיר את החלון האחורי למקומו ואת הגג לפנים עד אמצע המסילה, ולחיצה נוספת אחריה תאפשר את פתיחת דלת תא המטען הקטנה. נפח תא המטען יספיק לקהל היעד הכולל כנראה בעיקר רווקות ורווקים צעירים. לפיאט 500 אין גלגל חלופי והיא מסופקת עם ערכת תיקון תקרים.

פיאט 500e קבריולט

משקל גרסת הקבריולט 1,405 ק"ג, רק 10 ק"ג יותר מגרסת הקופה, בשל מנגנון הפתיחה הפשוט של גג הבד הנפתח. המתלים מתמודדים יפה עם משקל המכונית ומספקים נוחות נסיעה טובה למכונית מיני. בידוד הרעשים סביר מאוד למכונית מיני קבריולט עם גג נפתח מבד. פיאט 500 עוברת גם פסי האטה אגרסיביים בצורה טובה ומרוסנת למרות בסיס הגלגלים הקצר. הצמיגים לא בחתך נמוך מדי בגרסה זו ותורמים גם הם לנוחות הנסיעה. תמרון המכונית הקטנה קל ומהנה בכרך הצפוף עם ההגה הרך ורדיוס הסיבוב הקצר, וחיישני החניה מאחור עוזרים בחניות צפופות.

ביצועים פיאט 500 קבריולט

פיאט 500 בגרסת האצ'בק 3 דלתות ACTION מצוידת במנוע חשמלי בהספק 95 כ"ס ובסוללה בקיבולת 23.7 קוט"ש עם טווח רשמי מרבי של 190 ק"מ, וכל יתר הגרסאות כולל הגרסה הנבחנת מצוידות במנוע חשמלי עם הספק מרבי של 118 כ"ס ומומנט מרבי של 22.4 קג"מ, וסוללה בקיבולת 42 קוט"ש עם טווח רשמי מרבי של 320 ק"מ לפי תקן WLTP. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.0 שניות עם יחידת הנעה זו והמהירות המרבית מוגבלת ל- 150 קמ"ש.

פיאט 500e קבריולט

אמנם מדובר במכונית מיני אך בשל משקל הסוללות מגיע משקלה למשקל של מכונית משפחתית סטנדרטית ואף יותר, ולכן לא ציפינו למכונית קלילה עם התנהגות כביש מהנה ושובבה. הביצועים מעולים בהשוואה למכוניות מיני סטנדרטיות, ובוודאי בהשוואה לדור הקודם של פיאט 500 אשר צויד במנוע בנזין בהספק 69 כ"ס ובגיר רובוטי חד מצמדי והציג תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 12.9 שניות.

פיאט 500e קבריולט

הנסיעה חלקה בתאוצה ובתאוטה והמכונית יציבה מאוד בשל מרכז הכובד הנמוך הנובע מהתקנת הסוללות ברצפת הרכב. ההיגוי קל ולא מתקשר וחבל שההנעה היא קדמית. הנעה אחורית הייתה מספקת הרבה יותר הנאה בנהיגה והופכת את פיאט 500 לאקזמפלר נדיר עוד יותר.

טווח נסיעה פיאט 500 קבריולט

פיאט 500 קבריולט מצוידת בסוללת ליתיום-יון בקיבולת 42 קוט"ש כאמור, הממוקמת ברצפת המכונית ותומכת בטעינת AC ביתית חד פאזית ותלת פאזית בהספק 11 קילוואט, ובטעינת DC מהירה בהספק 85 קילוואט. טווח הנסיעה המקסימלי הרשמי עומד כאמור על 320 ק"מ לפי תקן WLTP המחמיר. צריכת האנרגיה המשולבת עומדת על פי היצרנית על 14.9 קוט"ש לכל 100 ק"מ או 6.7 ק"מ לכל קוט"ש. לגרסת ההאצ'בק 3 דלתות מנוע חלש יותר, סוללה קטנה יותר בקיבולת 23.7 קוט"ש, וטווח נסיעה רשמי של 190 ק"מ.

פיאט 500e קבריולט

לפיאט 500 שלושה מצבי נהיגה. "נורמל" (Normal) עם בלימה רגנרטיבית מינימלית, "טווח" (Range) עם בלימה רגנרטיבית מורגשת ואפשרות לנהיגה בעזרת דוושה אחת, ומצב Sherpa (כשם מדריכי הטראקים במזרח) למקסימום טווח בו מוגבלת המהירות המקסימלית ל- 80 קמ"ש, תגובת דוושת התאוצה איטית מאוד, וחימום המושבים ומערכת המיזוג כבויים. אם אתם בספק שתצליחו להגיע לעמדת הטעינה לפני התרוקנות הסוללה זהו מצב הנהיגה עבורכם, ואם אתם מוכנים להיתקע בדרך, אך על מזגן לא תוותרו בשום פנים, עדיין תוכלו להישאר במצב Sherpa ולהפעיל את מערכת המיזוג.

פיאט 500e קבריולט

את המבחן שלנו התחלנו עם סוללה טעונה במלואה. לאחר כ- 130 ק"מ אשר כללו נסיעה עירונית ובין עירונית עם לא מעט פקקים, נותרו רק 34% בסוללה אשר מצביעים על צריכת אנרגיה של 21.16 קוט"ש לכל 100 ק"מ או 4.7 ק"מ לכל קוט"ש, וטווח נסיעה ראלי כולל של כ- 200 ק"מ.

אמינות ועלויות אחזקה פיאט 500 קבריולט

פיאט לא נהנית ממוניטין אמינות גבוה בישראל ובשווקים אחרים בעולם. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בגרמניה בשנת 2019 הגיעה פיאט למקום ה- 21 מתוך 22 יצרניות. עם זאת חשוב לזכור כי הסקר מתמקד במכוניות בנזין ודיזל, ואילו מכוניות חשמליות אמינות הרבה יותר.

פיאט 500e קבריולט

פיאט 500 החשמלית משווקת בישראל עם אחריות יצרן מלאה למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, ואחריות למשך 8 שנים על הסוללה ללא הגבלת ק"מ. טיפולים תקופתיים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 351 ₪, עלות הטיפול השני 618 ₪, עלות הטיפול השלישי 351 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 520 ₪. סך הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומד על 1,840 ₪, זול בכ- 25% מהממוצע בסגמנט עם מנועי בנזין או דיזל, וזול גם ביחס לרכבים חשמליים אחרים שבדקנו. סמלת, יבואנית פיאט לישראל סיפקה לנו את מחירי הטיפולים עד 150,000 ק"מ שעלותם הכוללת עומדת על 5,176 ₪ כך שתוכלו להיות שקטים שגם בהמשך אין הפתעות של טיפולים יקרים במיוחד הפוגעים בכדאיות הרכישה.

עלות סל החלפים שנבדקו ממוצעת ביחס לסגמנט. עלות פנס קדמי 2,574 ₪, עלות פנס אחורי 1,085 ₪, עלות מראת צד קומפלט 1,193 ₪, עלות זוג רפידות בלמים קדמיות 474 ₪, ועלות זוג צלחות בלימה קדמיות 758 ₪.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 4,100 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,300 ₪.

בטיחות פיאט 500 קבריולט

ארגון Euro NCAP בחן את פיאט 500 החשמלית בתצורת האצ'בק 3 דלתות בשנת 2021 והעניק לה ציון של 4 מתוך 5 כוכבים, עם ציונים של 76% בהגנה על נוסעים בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 67% בהגנה על הולכי רגל, ו- 67% על תפקוד מערכות הבטיחות. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על 6 מתוך 8 על פי משרד התחבורה הישראלי.

פיאט 500e קבריולט

אבזור הבטיחות בגרסת הבסיס ACTION כולל בין היתר 6 כריות אוויר, אפשרות לנטרול כרית אוויר נוסע, בלימה אוטונומית בחירום, ניטור ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור עייפות נהג, וחיישני לחץ אוויר בצמיגים. בגרסת ICON מותקנים גם חיישני גשם וחיישני חניה אחוריים, ובגרסת LA PRIMA מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים, מצלמת חניה אחורית, חיישני חניה היקפיים, אורות גבוהים אוטומטיים, ותאורת LED ראשית.

תמורה למחיר פיאט 500 קבריולט

פיאט 500 החשמלית משווקת בישראל עם שתי יחידות הנעה כאמור, ושלוש רמות אבזור. פיאט 500 בתצורת האצ'בק 3 דלתות מוצעת במחיר 113,995 ₪ רק בגרסת הבסיס ACTION ורק עם יחידת ההנעה החלשה יותר (95 כ"ס וטווח של 190 ק"מ). גרסה זו מצוידת בין היתר במערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' ותמיכה בממשק Apple CarPlay בחיבור כבל, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ', משטח טעינה אלחוטית, בלם יד חשמלי, הגה מתכוונן לגובה ולעומק, חישוקי פלדה בקוטר 15 אינץ' עם חיפוי דקורטיבי, תאורת יום מסוג DRL LED, ופנסי LED אחוריים.

רמת גימור ICON זמינה במרכב האצ'בק 3+1 ובמרכב קבריולט, ומשווקת רק עם יחידת ההנעה החזקה (118 כ"ס וטווח של 320 ק"מ). מחירה של פיאט 500 האצ'בק 3+1 עומד על 141,995 ₪, ופיאט 500 קבריולט ICON היא המכונית הנבחנת ומחירה 149,335 ₪ כאמור. בנוסף לאבזור בגרסת ACTION כוללת גרסת ICON חישוקי סגסוגת בגודל 16 אינץ', גלגל הגה בחיפוי דמוי עור טבעוני, פנל קדמי בצבע הרכב, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' ותמיכה בממשק Apple CarPlay בחיבור אלחוטי, בקרת אקלים דיגיטלית, מושבים בריפוד בד מהודר, ומשענת גב אחורית מפוצלת ביחס 50:50.

רמת הגימור LA PRIMA זמינה רק במרכב קבריולט עם יחידת ההנעה החזקה. מחירה של פיאט 500 קבריולט LA PRIMA עומד על 168,995 ₪ והיא כוללת גם מושבים בריפוד דמוי עור טבעוני, גלגל הגה בשילוב שני גוונים, משענת יד קדמית, פנל קדמי בגימור סרוג, תאורה ראשית מסוג LED, חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ' בעיצוב ייחודי, מסגרת חלונות בגימור כרום, פס כרום לאורך המרכב, וגג בד עם מונוגרמת FIAT.

מכוניות פיאט 500 מהדור הקודם היו מיוחדות וכמעט ללא מתחרות ישירות המשדרות סטייל, אך גרסאות אלו סבלו מאבזור בטיחות דל, שימושיות נמוכה, ויחידת הנעה עם מנוע חלש ותיבת הילוכים רובוטית לא נעימה. הדור החדש של פיאט 500 טיפל בכל הבעיות ומציג עתה מכוניות יפות יותר, גדולות יותר, שימושיות יותר, חזקות יותר, מהנות יותר לנהיגה, חשמליות טהורות, וללא מתחרים ישירים. בנוסף פיאט 500 האצ'בק 3 דלתות ACTION היא המכונית החשמלית הזולה ביותר בישראל, ופיאט 500 קבריולט ICON הנבחנת היא מכונית הקבריולט הזולה ביותר בישראל.

למרות מושב אחורי צפוף, הנדסת אנוש בינונית ואיכות חומרים לא גבוהה, מציעה פיאט 500 קבריולט שפע של סטייל, גג נפתח ונסגר חשמלית עם כמה מצבים, ביצועים טובים בהחלט, איכות נסיעה גבוהה יחסית למכונית מיני קבריולט, והמון רגעי נוסטלגיה רומנטיים. אנחנו התאהבנו במכונית, וכדאי שתדעו זאת לפני שאתם לוקחים אותה לנסיעת מבחן.

פיאט 500 קבריולט אייקון
מנוע חשמלי קדמי
הספק מרבי משולב 118 כ"ס
מומנט מרבי משולב 22.4 קג"מ
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 3,631 מ"מ
רוחב כללי 1,683 מ"מ
גובה כללי 1,529 מ"מ
בסיס גלגלים 2,322 מ"מ
נפח תא מטען 185 ליטרים
קיבולת סוללה 42 קוט"ש
משקל עצמי 1,405 ק"ג
מהירות מרבית 150 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.0 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 320 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 200 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 4 כוכבים (2021)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 149,335 ₪

פיאט 500e קבריולט 2022