אאודי Q4 e-tron 40 חשמלי במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 20 פברואר 2023
  • 1 תגובות

אאודי, שהייתה מחלוצות המהפכה החשמלית בישראל, השיקה בשנת 2018 את אאודי e-tron בשוק שמנה אז היצע חד ספרתי של דגמים חשמליים. אאודי Q4 e-tron 40 אשר הושק באירופה עוד בשנת 2021 מגיע אלינו באיחור לשוק הצמא לרכבים חשמליים ולאחר תהפוכות מיסוי רדיקליות שחלו מראשית ימיו של סבו אאודי e-tron. הדגם מתחרה בסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים, שם ימצא את אחיו החורגים לפלטפורמת MEB מבית קונצרן פולקסווגן - סקודה אניאק ופולקסווגן ID.4, לצד מתחרים מעניינים לא פחות כגון טסלה מודל Y ומרצדס EQA.

אאודי Q4 e-tron 40
יתרונות שימושיות, טווח נסיעה, תדמית
חסרונות ביצועים, יכולת דינמית, בלימה רגנרטיבית מוגבלת

אאודי Q4 e-tron

אאודי Q4 e-tron 40 הנבחן מגיע בגרסת מנוע חשמלי אחורי עם הספק קלאסי של 204 כ"ס, סוללה בקיבולת 77 קוט"ש, וטווח נסיעה של 521 ק"מ במחיר 290,000 ₪.

עיצוב ונוחות אאודי Q4 e-tron 40

העיצוב החיצוני לא מותיר ספק ביחס לשייכותו למשפחת אאודי, אך מטעה ביחס לזהותו כרכב חשמלי טהור. השבכה הקדמית הטרפזית אמנם אטומה, אך הדבר אינו ניכר לעין במבט ראשון. בחזית גופי תאורה צרים, ומהצד בולטות כתפיים שריריות, חישוקי 19 אינץ' מעוצבים, וידיות פתיחה סטנדרטיות שאינן נשלפות. מאחור גופי תאורה מסוג לד המחוברים באמצעות פס תאורה - מוטיב אותו אימצה תעשיית הרכב בחיבה רבה. המידות מקובלות ביחס לסגמנט. אורכו הכולל של אאודי Q4 עומד על 4,588 מ"מ, רוחבו 1,865 מ"מ, גובהו 1,632 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,764 מ"מ.

אאודי Q4 e-tron

תא הנוסעים מציג עיצוב פחות שגרתי אך עדיין מזוהה עם המותג בזכות שלל מוטיבים טרפזיים ומחודדים. במרכז הדשבורד מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' המופנה כלפי הנהג, ומצדיו ארבעת פתחי מיזוג בעיצוב א-סימטרי. תחתם נמצאת קונסולה מרכזית צפה הכוללת את בורר ההילוכים, בורר מצבי הנהיגה, חוגת מגע לשליטה על מערכת השמע, ובלם החניה. מעליהם פקדים פיזיים למערכת בקרת האקלים. כמצופה מאאודי, תפעול המערכות נוח, לרבות מערכת המולטימדיה, לוח המחוונים הדיגיטלי, ופקדי השליטה בגלגל ההגה. לא מצאנו כאן חיסכון בפקדים פיזיים וטעויות בהנדסת אנוש. הטרוניה היחידה מופנית כלפי גלגל ההגה הקטום גם בחלק העליון, עליו היינו מוותרים לטובת עיצוב אובלי יותר אשר מתגלגל בצורה זורמת בידי הנהג.

אאודי Q4 e-tron

איכות החומרים והגימור מעולה, הגם שאינה מקנה את תחושת הפרימיום הנדרשת ביחס למתחרות מבית, אך עדיפה עליהן במעט. פתרונות האחסון עשירים עם רצפה שטוחה המותירה חלל אחסון שימושי ברצפה שבין המושבים הקדמיים, וכרגיל בדגמי הקונצרן תאי אחסון פרקטיים ועמוקים בדלתות, משענת יד מתכווננת לגובה ולמרחק, תא נוסף עם שקעי USB, וכמובן תא כפפות מואר ומדופן. תא המטען בנפח מכובד של 520 ליטרים מאפשר גישה מעולה לציוד הודות לדלת חשמלית ורצפה שטוחה כפולה. קיפול המושבים האחוריים אפשרי לצורך הובלה אך יוצר משטח דו מפלסי שאינו אחיד בגובהו.

אאודי Q4 e-tron

הכניסה והיציאה מהרכב נעשות בטבעיות ואינן דורשות מהנוסעים כיפוף רב הודות לגובהו של המרכב. תנוחת הנהיגה טבעית וגבוהה אך המושבים סטנדרטים למדי ואינם מציעים תמיכה או נוחות עדיפים על פני משפחתית ממוצעת בחצי המחיר. המרווח לנוסעים נדיב ביותר, עם רצפה שטוחה לחלוטין וקו גג גבוה המאפשר הסעת שלושה מבוגרים מאחור ללא צפיפות מעיקה. אלו יזכו גם לחלונות כהים ופתחי מיזוג אוויר עם אזור אקלים נפרד, אך באופן תמוהה לא הוקצו עבורם שקעי USB לטעינה.

אאודי Q4 e-tron

ההגה הרבוע לא מסתיר את לוח המחוונים האינפורמטיבי, וגם התצוגה העילית הצבעונית נראית כל העת ומציגה, פרט לנתונים הטריוויאליים, גם פסי הכוונה "המתלבשים" על סימון הנתיב בעת זיהוי סטייה מנתיב הנסיעה. שדה הראיה טוב אך עומקו העצום של הדשבורד יוצר מרחק רב ומבוזבז מקו ההגה ועד קצהו הקדמי של תא הנוסעים. נוסיף לכך תא מנוע ארוך ומיותר שאינו כולל תא מטען קדמי, ונקבל פרונט ארוך שלא לצורך המקשה מעט על זיהוי קצהו הקדמי של המרכב. כפיצוי ראוי לכך מקבלים בחבילת טק פאק מצלמות 360 מעלות עם סוללת חיישנים היקפיים המסייעים רבות בעת תמרונים צפופים. רדיוס סיבוב בקוטר 10.2 מטרים המתקבל הודות להנעה האחורית מאפשר תמרון עירוני וביצוע פניות פרסה בנינוחות.

אאודי Q4 e-tron

הכניסה מתבצעת כמובן ללא מפתח ומלווה במופע אורות מעניין. לחיצה על מתג ההתנעה אינה נחוצה וניתן להעביר ישירות למצב DRIVE לתחילת הנסיעה, בדומה לטסלה. חבל שתנאי הביטוח דורשים קודן הגודע את קלות ההפעלה הזו. לאחר מכן, כצפוי מרכב חשמלי מודרני, מספק אאודי Q4 e-tron 40 נסיעה חלקה נטולת רעידות ורעשים. נוחות הנסיעה קשיחה ונראה שזו הפכה לנחלת הכלל בעולם חשמלי בו משקל ממוצע חוצה את רף שני הטונות. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת אך מתגלה רגישות מסוימת לרוחות צד. בידוד הרעשים טוב עד מהירות תלת ספרתית, אז רעשי הדרך מתחילים לחדור אל תא הנוסעים, באופן סביר ביחס לרכב חשמלי בו אין רעשי מנוע, אך מעט מאכזב ביחס לרכב פרימיום מבית אאודי. בידוד רעשי הרוח לעומת זאת מעולה הודות לזיגוג כפול ואטימה איכותית.

ביצועים אאודי Q4 e-tron 40

אאודי Q4 e-tron 40 כולל הנעה אחורית ומנוע חשמלי אחורי עם הספק מרבי של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.5 שניות, והמהירות המרבית מוגבלת ל- 160 קמ"ש. הביצועים אמנם טובים, אך ביחס למחיר ולמתחרים, מדובר בנתונים פושרים מאוד המקובלים בכל מכונית חשמלית סינית, או אף למטה מכך.

אאודי Q4 e-tron

אם הנעה אחורית והספק נאה מעוררים אצלכם את בלוטות החשק, אזי הפלטפורמה החשמלית המהונדסת תגדע את התלהבותכם כבר בפנייה הראשונה. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה עם זוויות גלגול מתונות המאפשרות קצב סביר "ומשפחתי" בדרכים מפותלות. גם במצב ספורט עם בקרת אחיזה מנוטרלת, לא ניתן לשחרר את זנבה של האאודי החשמלית ולו במעט. מערכת בקרת האחיזה במנוע חשמלי יודעת לאבחן ולרסן כל חשד לסחרור ביעילות מוכפלת פי כמה ביחס לרכבי בעירה פנימית. לא אגזים אם אומר שפשוט לא ניתן להוציא את המרכב מקו הפנייה בשל כניסת המערכות לפעולה מעודנת ולינארית בכל חשש לאיבוד אחיזה.

אאודי Q4 e-tron

הבלמים מציגים יכולת תואמת לביצועים ולמשקל. למרות בלמי תוף מאחור, ניכר כי בלימת המנוע האחורי מפצה על החולשה, והאטת 2.2 הטונות מתבצעת כיאות. אכזבה נרשמה מעצימות הבלימה הרגרנטיבית שאינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת ומתופעלת באמצעות מנופי שליטה מגלגל ההגה או באמצעות אופציית B בבורר ההילוכים המקבעת את העצימות הגבוהה ביותר, המורגשת בהחלט ותורמת ליתרונות הגלומים ברכב חשמלי, אך אינה מאפשרת עצירה מוחלטת. לדעתנו מדובר בפספוס משמעותי במכונית עם מנוע אחורי אשר בולמת ללא שקיעת חרטום מורגשת.

טווח נסיעה אאודי Q4 e-tron 40

אאודיQ4 e-tron 40 מצויד בסוללה בקיבולת 82.0 קוט"ש (77 קוט"ש נטו) המאפשרת טווח נסיעה של 521 ק"מ לפי נתוני היצרן. בפועל, נסיעה עם מזגן הכוללת שיוט ממושך במהירות 120 קמ"ש ועקיפות, תניב טווח ריאלי של 400 ק"מ עם צריכת אנרגיה ממוצעת של 5.3 ק"מ לקוט"ש. טעינה בעמדה ביתית תצריך לערך שעה לכל 10% טעינה. עמדה מהירה בזרם DC תוכל להטעין עד 80% מהקיבולת בחצי שעה. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.

אאודי Q4 e-tron

אמינות ועלויות אחזקה אאודי Q4 e-tron 40

רכבי אאודי אינם זוכים לציון גבוה בסקרי האמינות. בסקר שביעות רצון שערך ארגון Consumer Reports בארה"ב בשנת 2022 הגיעה אאודי למקום ה- 14 מתוך 26 יצרניות. בסקר של ארגון J.D. Power הנערך בארה"ב ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה אאודי למקום ה- 20 מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שערך הארגון בגרמניה קיבלה אאודי ציון פחות מחמיא ודורגה במקום ה- 20 מתוך 22 יצרניות. לצד זאת, יש לזכור שבדגמים חשמליים צפויה אמינות עדיפה בשל הוויתור על מכלולי הינע ורכיבים רבים הנוטים להישחק. אגרת הרישוי השנתית עומדת על 537 ₪ והינה הזולה ביותר לרכב בישראל.

אאודי Q4 e-tron

אאודיQ4 e-tron 40 משווק בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים ללא הגבלת ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 160,000 ק"מ. טיפול יש לבצע אחת לשנה. מחירי הטיפולים והחלפים לא נמסרו לנו מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 10,000 ₪ ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.

בטיחות אאודי Q4 e-tron 40

אאודי Q4 e-tron 40 נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2021 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציוני משנה של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 66% בהגנה על הולכי רגל, ו- 80% על תפקוד מערכות הבטיחות.

אאודי Q4 e-tron

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת לניטור מרחק ובלימה אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, מצלמת רוורס, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים עם חיווי ויזואלי, ואורות גבוהים אוטומטיים. רמת האבזור הבטיחותי הינה 7 מתוך 8 על פי משרד התחבורה הישראלי.

תמורה למחיר אאודי Q4 e-tron 40

אאודי Q4 e-tron 40 מוצע ברמת אבזור אחת במחיר 290,000 ₪ הכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם צג מגע בגודל 10.25 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי, מושבים קדמיים חשמליים, זיכרונות למושב הנהג ולמראות, ריפודי עור בשילוב בד, מערכת שמע עם 8 רמקולים, בקרת אקלים תלת אזורית, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חלון גג פנורמי חשמלי, וכבל טעינה Mode-3.

מחירה של חבילת Tech Pack האופציונלית עומד על 27,900 ₪ והיא מציעה לוח מחוונים משודרג, תצוגה עילית עם מציאות רבודה, מערכת ניווט מקורית, תאורת LED מטריקס, מצלמות היקפיות 360 מעלות, סייען לעומסי תנועה, ומערכת שמע מבית Sonos עם 10 רמקולים.

אאודי Q4 e-tron 40 הינו רכב הנועד לדבר אל השכל הודות לתצורת מרכב שימושית, תא נוסעים איכותי, טווח נסיעה פרקטי, והכל באריזת פרימיום ייצוגית. התמחור הוגן ביחס למתחרות גם אם לא מביא כל בשורה. היכולת הדינמית פושרת אך ניכר כי כרכב משפחתי ממותג יש לאאודי Q4 e-tron 40 את הכלים הנכונים להצליח בשוק הישראלי, ללא כל מגרעה או חסרון משמעותי.

אאודי Q4 e-tron   40 חשמלית
מנוע חשמלי
הספק מרבי 204 כ"ס
מומנט מרבי 31.6 קג"מ
תיבת הילוכים הילוך יחיד
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,588 מ"מ
רוחב כללי 1,865 מ"מ
גובה כללי 1,632 מ"מ
בסיס גלגלים 2,764 מ"מ
נפח תא מטען 520 ליטרים
משקל עצמי 2,228 ק"ג
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.5 שניות
מהירות מרבית 160 קמ"ש
טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) 521 ק"מ
טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) 400 ק"מ
צריכת חשמל משולבת (יצרן) 15.8 קוט"ש ל- 100 ק"מ
צריכת חשמל משולבת (מבחן) 19.2 קוט"ש ל- 100 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2021)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 290,000 ₪

אאודי Q4 2023 מבחן דרכים