ריינג' רובר ספורט במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 30 מרץ 2023
  • 0 תגובות

ויכוחים רבים התעוררו סביב השאלה מי המציא את רכב הפנאי שטח. אנחנו לא ננסה להכריע הפעם, אבל אי אפשר להתעלם מהתרומה של לנד רובר להגעתה של היוקרה לשטח בזכות הדור הראשון של ריינג' רובר. בשני העשורים האחרונים ההצלחה של ריינג' רובר התפשטה לכל העולם, והביאה את היצרנית להציע משפחת דגמים תחת תת המותג, החל מהאיווק הקטן ודרך וולאר היפיפה. בפסגה ניצבים ריינג' רובר הבכיר, וריינג' רובר ספורט שמציע את אותן התכונות במארז מעט יותר קומפקטי עם 5 מושבים.

ריינג' רובר ספורט
יתרונות עיצוב, איכות ומרווח בתא הנוסעים, נוחות נסיעה, ביצועים
חסרונות הנדסת אנוש, מחיר

ריינג' רובר ספורט

הדור השלישי של ריינג' רובר ספורט הושק בישראל רגע לפני סוף השנה שעברה ואנחנו יצאנו למבחן דרכים עם גרסת הטורבו דיזל D300 ברמת אבזור דיינמיק HSE המוצעת תמורת 838,400 ₪. מדובר בגרסה הפותחת את היצע גרסאות הדגם בישראל, אך היא רחוקה מאוד מהתואר גרסת כניסה.

עיצוב ונוחות ריינג' רובר ספורט

ריינג' רובר ספורט החדש מאמץ עיצוב נקי מתמיד. פנסי החזית והגריל הקדמי הפכו צרים, ועל מכסה המנוע מתנוסס בגאון הכיתוב המחייב ריינג' רובר. הפגוש משלב כונסי אוויר אלגנטיים עם עיטורי נחושת השמורים לגרסאות דיינמיק. הדופן מינימליסטית וכמעט נטולת אלמנטים עיצוביים. קו המותניים מסומן באמצעות פס דקיק הנמתח ממכסה המנוע ועד לפנס האחורי, מסגרות החלונות דקיקות ומושחרות, ויחד עם הקורות המושחרות בין החלונות נוצר מראה של גג צף, בתנאי שלא תבחרו בצבע שחור כמו של רכב המבחן. ידיות הדלתות השקועות מוסיפות אף הן למראה הנקי. בספי הדלתות חגורה מעודנת, ותחתן חצאית פלסטיק בצבע המרכב. לוחית הרישוי האחורית נדדה אל הפגוש והשאירה על דלת תא המטען מקום למשטח מושחר בין הפנסים האחוריים הנושא כיתוב ריינג' רובר גדול. הפגוש אלגנטי וכולל דיפיוזר נאה, אך בגרסת המבחן נעדרו ספי המפלט המעוצבים.

ריינג' רובר ספורט

העיצוב החדש נאה במיוחד ומעצים את התדמית האלגנטית של ריינג' רובר. המראה שלם, מלוטש ומגובש, והרכב נראה נהדר מכל זווית שבה תביטו. חבילת האבזור HSE דיינמיק ברכב ההדגמה כוללת דגשים עיצוביים ספורטיביים מעודנים בגוון ברונזה אשר לטעמי הולמים את הרכב יותר מעיטורי הכרום המקובלים. החישוקים הקלים בקוטר 22 אינץ' בגימור אפור גרפיט נראים פשוט נהדר. לריינג' רובר ספורט מידות חיצוניות המיישרות קו עם המתחרים. אורכו 4,946 מ"מ, רוחבו 2,047 מ"מ, גובהו 1,820 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,997 מ"מ.

ריינג' רובר ספורט

גם תא הנוסעים מתהדר במראה נקי יותר. ריינג' רובר ספורט מוותר על צמד המסכים בקונסולה המרכזית ומסתפק כעת במסך אחד בגודל 13.1 אינץ'. מתחת למסך, על משטח משופע בגימור שחור מבריק, נמצאים פקדי שליטה פיזיים בבקרת האקלים, ובסמוך אליהם בורר הילוכים אלקטרוני, כפתור התנעה, ופקדי המערכת לבחירת מצבי הנהיגה. הדשבורד מחופה עור עם תפרים נאים, ותחתיו פתחי מיזוג התחומים במסגרת בגוון שחור מבריק. גלגל ההגה נאה ומציג חיפוי עור דו-גוני עם תפרים נאים, ופקדי שליטה המוטמעים בתוך משטח שחור מבריק. תשומת הלב לפרטים כה גבוהה שאפילו ידיות האחיזה בתקרה זכו לעיצוב ייחודי המזכיר ידית של מזוודה, והן נראות פשוט נהדר.

ריינג' רובר ספורט

כיאה למותג ולתג המחיר איכות החומרים גבוהה מאוד. העור עבה ואיכותי, הגומי מגומר היטב, והפלסטיקה משדרת רושם מוצק. הפקדים הפיזיים נאים ומגיבים בקליקים מדודים. המקום היחיד שבו מצאתי גימור פחות מושלם הוא במסילות של כיסוי התא בין המושבים הקדמיים, אבל זה באמת קטנוני. איכות ההרכבה טובה אך על כבישים משובשים במיוחד נשמעו רחשי פלסטיקה קלים.

סביבת הנהג מציעה פתרונות אחסון שימושיים. מאחורי בורר ההילוכים צמד מתקני כוסות הניתנים להחלקה לאחור, ותחתם תא אחסון עמוק עם חיבורי מדיה עם גישה מעט מוגבלת, וכמובן בלתי אפשרית כאשר מתקני הכוסות בשימוש. מתחת למשענת היד תא אחסון מקורר עמוק. מתחת לקונסולה המרכזית תא אחסון פתוח עם שקע USB. תא הכפפות הכפול נפתח באמצעות צמד לחצנים בסמוך לפתחי המיזוג. התא העליון לא גדול במיוחד והתא התחתון שימושי יותר, ושניהם מדופנים היטב למניעת תזוזות ורעשים. התאים בדלתות קטנים ביחס למצופה מדלתות כה גדולות. הנוסעים מאחור יסתפקו בתאים קטנים בדלתות ובמשענת יד עם מתקני כוסות ותא אחסון רדוד.

ריינג' רובר ספורט

הוויתור על מסך שליטה נוסף בקונסולה המרכזית יהפוך את תא הנוסעים למעט פחות מאיים עבור טכנופובים. תפעול בקרת האקלים קצת מורכב, ובכדי לשנות את עוצמת המיזוג יש למשוך את החוגה החוצה ולהמתין שהתצוגה בתוכה תתחלף. מדובר בפעולה איטית ומייגעת וההתעסקות בה אינה נוחה בזמן נהיגה. יותר מדי פונקציות מרכזיות, כגון Start&Stop, אוטו הולד, חימום ואוורור המושבים, חלק מפונקציות כוונון המושבים, וגם בחירת גובה המתלים, נשלטים באמצעות המסך המרכזי, והיה נוח יותר אילו היו פקדי קיצור דרך פיזיים עבורם. לוח המחוונים הדיגיטלי מציג יותר מדי תתי תפריטים והשליטה בו אינה נוחה, בוודאי בזמן נהיגה.

ריינג' רובר ספורט

המתלים מנמיכים את עצמם אוטומטית בעת פתיחת דלת בכדי להפוך את הגישה לנוחה יותר, אך הכניסה פנימה עדיין דורשת טיפוס קל. הדלתות הגדולות מאפשרות גם לנהגים גבוהים ורחבים גישה נוחה פנימה, וסגירת הדלתות מלווה בסיוע סרוו בכדי שלא תצטרכו להתאמץ ולטרוק את הדלת הכבדה. המושבים הקדמיים נהדרים. הם מחוממים, מאווררים, מתכווננים חשמלית כמובן, וכוללים אפשרות להתאמה אישית וחשמלית עבור תמיכת המותניים, הארכת בסיס המושב, ואפילו המרחק של משענת הראש. הם משלבים בין תמיכה עדינה לרכות מפנקת, ומאפשרים לנהג ולנוסע מלפנים לצאת מהרכב רעננים גם אחרי נסיעה רצופה של מאות קילומטרים. בעת דימום המנוע מושב הנהג נע לאחור וגלגל ההגה נע לפנים על מנת לאפשר יציאה קלה מהרכב. מנעולי חגורות הבטיחות מוארים וניתן לאתר אותם בקלות בחשיכה. הישיבה הגבוהה מארגנת ראות טובה החוצה ויכולת להבחין בקצה מכסה המנוע, אך קורות A עבות ומסיביות, ומסתירות חלק מהמתרחש בצדדים. מראות הצד ענקיות ושימושיות, וזאת שבצד הנהג גם מתעמעמת אוטומטית למניעת סנוור. המראה המרכזית יכולה להציג את תמונת המצלמה האחורית, אך יש להתרגל לפרופורציות השונות והעובדה שהיא מעט מוארת מדי וגוזלת את תשומת הלב של הנהג. מערכת המצלמות היקפיות איכותית במיוחד ותסייע לכם בתמרונים מסובכים וגם בשטח בזכות פונקציית מרכב שקוף המספקת תמונה של המתרחש מתחת לרכב.

ריינג' רובר ספורט

הכניסה למושב האחורי הגבוה עשויה להיות קשה עבור ילדים, והם יזדקקו לסיוע על מנת להיכנס פנימה. נחמד לגלות שבמושב האחורי גם 3 נוסעים בוגרים יכולים לשבת בנוחות. אלה שישבו במושבים הסמוכים לדלתות ייהנו ממושבים רכים ונעימים, וגם מאפשרות לכוונון חשמלי, חימום, ואוורור המושב. לנוסע במרכז יהיה קצת פחות נוח בשל המושב הנוקשה והמוגבה. הרצפה השטוחה מעניקה מרווח טוב לרגליים ומאפשרת לסגל תנוחת ישיבה נוחה. הנוסעים מאחור ייהנו משליטה נפרדת בבקרת האקלים, שמשות אחוריות כהות, שלושה שקעי טעינה מסוג USB, וגם שקע חשמל במתח 230V המאפשר שימוש במוצרי חשמל ביתיים.

ריינג' רובר ספורט

לריינג' רובר ספורט תא מטען גדול בנפח 835 ליטרים. דלת תא המטען חשמלית כמובן ונפתחת גם ללא מגע יד. איכות החומרים והגימור בתא המטען גבוהה מאוד. לא תפגשו ברגים חשופים או משטחי פח, הוילון הנגלל מסיבי, והשטיח עבה ונעים למגע. בדפנות תא המטען ווים מתקפלים לתליית שקיות, ובפינות התא טבעות עיגון. מחיצה מתקפלת המתרוממת מהרצפה מאפשרת לחלק את תא המטען. עבור העמסת מטען כבד ניתן להנמיך את חלקו האחורי של הרכב בלחיצת כפתור. גב המושב האחורי מתקפל חשמלית באמצעות כפתורים בדופן תא המטען, וניתן גם לקפל את המושב האמצעי בלבד עבור הובלת חפצים ארוכים, יחד עם הסעת 4 נוסעים ברכב. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.

ריינג' רובר ספורט

כל גרסאות ריינג' רובר ספורט המוצעות בישראל מצוידות במתלי אוויר אדפטיביים. נוחות הנסיעה העירונית טובה מאוד, אך המתלים מתקשים מעט עם שיבושים קטנים, ובמהירות נמוכה הם עלולים לגרום למרכב לרטוט קלות. שיבושים גדולים לא נעלמים לחלוטין מתחת לגלגלים אך מרבית הזמן הם לא יטרידו את מנוחתם של הנוסעים. המתלים מצליחים לשכך היטב את תנודות המשנה ולא נרשמו טלטולי מרכב. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה עוד יותר. המתלים מתמודדים היטב עם שיבושים תוך שמירה על מרכב מאוזן ומפולס. בורות גדולים יוציאו את הרכב משלוותו, ומעבר עליהם עשוי לגרום לחבטה. נוחות הנסיעה טובה גם בשבילים, כל עוד המתלים במצב האוטומטי. בחירה במצב המתלה הגבוה ביותר מביאה עמה פגיעה מורגשת בנוחות הנסיעה והרכב הופך נוקשה. בידוד הרעשים מצוין, רעשי הכביש מבודדים היטב וגם רוב רעשי הרוח, למעט רחש קטן הנשמע בעיקר בעמדת הנהג, ככל הנראה באשמת מראת הצד הגדולה. צליל המנוע לא נשמע רוב הזמן, ונהמה מעודנת חודרת פנימה רק בעת תאוצה.

ביצועים ריינג' רובר ספורט

ריינג' רובר ספורט התייצב למבחן הדרכים בגרסת D300 המצוידת במנוע טורבו דיזל 6 צילינדרים בנפח 2,997 סמ"ק עם סיוע היברידי קל. ההספק המרבי עומד על 300 כ"ס והמומנט המרבי עומד על 66.3 קג"מ הזמינים החל מ- 1,500 סל"ד. ההנעה כפולה ולתיבה 8 הילוכים. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 6.6 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 218 קמ"ש.

ריינג' רובר ספורט

בעת ההתנעה בחניון נשמעת נהמה מעודנת, אך בסגירת הדלת הרעש נותר בחוץ. בעיר התחושה רכה ומעודנת. דוושת התאוצה מאפשרת להשיג תאוצות מדודות בהתאמה לעומס התנועה מסביב. מחוץ לעיר יחידת ההנעה המלוטשת מאפשרת לריינג' רובר ספורט למתוח רגליים. שיא המומנט מגיע מוקדם באופן המספק עוצמה ניכרת כמעט ללא מאמץ. תאוצות הביניים מרשימות והדחף מורגש בכל מהירות ומלווה בנהמה בשרנית.

תיבת ההילוכים מספקת העברות חלקות ומהירות, כמעט בלתי מורגשות. התגובה לקיק דאון חדה ומהירה, ומעיכה של דוושת התאוצה נענית לעיתים בהורדה של 2 ואפילו 3 הילוכים במהירות הבזק והרכב מזנק בקלות שמפתיעה בכל פעם מחדש בהתחשב במשקל עצמי של למעלה מ- 2 טונות. למעשה יחידת ההנעה כה מרשימה, כך שלא ברורה נחיצותה של גרסת D350 החזקה יותר.

ריינג' רובר ספורט

מתלי האוויר מסייעים בהתמודדות עם כבישים מפותלים. זוויות הגלגול קטנות ורכינת המרכב לא מרתיעה ומאפשרת לשמור על קצב גבוה מבלי שיתעורר הצורך לצייד את הנוסעים מאחור בשקיות הקאה. עם זאת, עדיין מדובר ברכב גדול וכבד וחוקי הפיזיקה חלים גם עליו. על המגבלות התגובות פחות מדודות, העברות המשקל הופכות גסות, וצמיגי ה- All Seasons נכנעים ומרחיבים את קו הפניה. ייתכן כי צמיגי קיץ היו מעניקים לרכב יכולת עדיפה בתנאי קצה. בקרת היציבות מתערבת בעדינות ולא מורגש חיתוך גס של הכוח. חלק מגרסאות הדגם מצוידות בהיגוי עבור הציר האחורי ומוטות מייצבים אקטיביים האמורים לשפר את היכולת בכבישים מפותלים. להגה משקל טוב והוא מאפשר לייצר מינון פניה נכון, עם זאת הוא מעט חסר רגש. הבלמים מצוינים, מגיבים בנשיכה חזקה, ושמרו על כוחם ללא דעיכה גם לאחר סשן נהיגה דינמית.

ריינג' רובר ספורט

מערכת טריין ריספונס של לנד רובר מתאימה את הרכב בעצמה למצב השטח הנבחר. את המתלים ניתן לקבוע ב- 4 גבהים, החל ממצב נמוך עבור גישה נוחה פנימה ועד למצב שטח המספק מרווח גחון של 281 מ"מ, אך מצב זה שמור עבור מצבי קצה וזמין במהירות נסיעה נמוכה בלבד. השבילים והטיפוסים הקלילים שהצבנו בפני הרכב נבלעו מתחת לגלגלים בקלות, וניכר שקיימת יכולת שטח מסוימת, אך גם בלנד רובר מודעים לעובדה שלקוחות המחפשים רכב לנסיעת שטח יעדיפו דגמים אחרים מהמבחר, ועל כן ריינג' רובר ספורט לא מצויד בהילוך כוח ונעילת דיפרנציאל החיוניים עבור נהיגת שטח קשוחה יותר.

צריכת דלק ריינג' רובר ספורט

צריכת הדלק המשולבת של ריינג' רובר ספורט 300D עומדת על 13.5 ק"מ לליטר. במבחן הדרכים נמדדה צריכת דלק משולבת של 10.5 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית, כמעט ללא פקקים ועומסי תנועה. פרק הנסיעה העירוני במבחן היה קצר. מיכל דלק בקיבולת 80 ליטרים מאפשר טווח נסיעה נדיב של כ- 830 ק"מ. ריינג' רובר ספורט 300D מדורג בקבוצת זיהום 15 הגבוהה ביותר.

אמינות ועלויות אחזקה ריינג' רובר ספורט

ידוע כי רכבי לנד רובר מסוגלים להגיע רחוק מאוד בשטח, אך הם גם מזוהים עם רמת אמינות לא גבוהה. בסקר אמינות של ארגון J.D. Power אשר נערך בארה"ב בשנת 2022 ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה לנד רובר למקום האחרון מתוך 31 יצרניות עם כמות תקלות גבוהה באופן משמעותי מהנתון הממוצע שנמדד בסקר. דגמי לנד רובר עמוסים בטכנולוגיה המאפשרת להם יכולת כביש ושטח גבוהות, לצד שפע של אבזור וחידושים בתחום הנדסת האנוש. אלמנטים אלה ככל הנראה משפיעים על רמת האמינות וייתכן כי הם נדרשים לליטוש נוסף טרם ההגעה אל פסי הייצור.

ריינג' רובר ספורט

ריינג' רובר ספורט משווק בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית חברת המזרח.

מחירו של ריינג' רובר ספורט בכל הגרסאות מציב אותו בקבוצת רישוי 7 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 4,787 ₪.

בטיחות ריינג' רובר ספורט

ריינג' רובר ספורט עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2022 וזכה בציון המרבי של 5 כוכבים. ציוני המשנה לא גבוהים במיוחד ועומדים על 85% בהגנה על נוסעים בוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 69% בהגנה על הולכי רגל, ו- 82% על תפקוד מערכות הבטיחות.

ריינג' רובר ספורט

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, ניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, חיישני חניה היקפיים, מערכת מצלמות היקפיות, והתרעה על עייפות הנהג. אבזור הבטיחות מזכה את ריינג' רובר ספורט בציון 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה.

ריינג' רובר ספורט

מערכות הבטיחות מתפקדות באופן מעט היסטרי. המערכת לניטור מרחק מלפנים סיפקה התרעות רבות ביחס למוכר לנו מרכבים אחרים, והמערכת לשמירה על נתיב הנסיעה מבצעת תיקוני היגוי גסים ומוגזמים, בעיקר בכבישים צרים, ועל כן נוטרלה חלק גדול מזמן הנהיגה.

תמורה למחיר ריינג' רובר ספורט

ריינג' רובר ספורט 300D מוצע בישראל ברמת אבזור אחת בשם דיינמיק HSE ומחירה עומד על 838,400 ₪. מפרט האבזור כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 13.1 אינץ', תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי בחיבור אלחוטי, מערכת שמע מבית מרידיאן עם 14 רמקולים, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 13.7 אינץ', תצוגה עילית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג ושליטה נפרדת עבור הנוסעים במושב האחורי, ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים עם זיכרונות למושב הנהג, כוונון חשמלי לגלגל ההגה, כוונון חשמלי למושבים האחוריים, חימום ואוורור למושבים הקדמיים והאחוריים, מערכת לבחירת מצבי נהיגה בכביש ובשטח, בקרת ירידה במדרון, מפתח חכם, סיוע חשמלי בסגירת הדלתות, מתלי אוויר אדפטיביים, שמשות אחוריות כהות, מראות צד עם חימום וקיפול חשמלי, מראות צד רוכנות מטה בנסיעה לאחור, תאורת גישה במראות הצד, גג זכוכית פנורמי חשמלי, תאורת לד היקפית, וחישוקים קלים בקוטר 22 אינץ'.

ריינג' רובר ספורט מוכיח כי הוא ראוי לתואר האצולה המיוחס לו. מדובר ברכב פנאי מרשים במיוחד עם יחידת הנעה חזקה, תא נוסעים איכותי ומפנק, נוחות נסיעה מצוינת, יכולת גמיעת מרחקים מרשימה, ומעל הכל עיצוב וסגנון השמורים רק לו ומצליחים לשוות לו ארשת אלגנטית ויוקרתית. ריינג' רובר ספורט בולט למרחקים בכל לוקיישן, בין אם מדובר בחניון של הקניון, הכביש המהיר, שבילים מדבריים, או יערות הצפון.

אליזבת מלכת אנגליה כבר לא תזכה לנהוג בריינג' רובר ספורט החדש, אך הבית הבריטי עתיר המורשת מסייע לו לשמור על מעמדו הרם ביחס למתחרים האחרים, המרשימים והראויים גם הם. אם לשפוט על פי הביקוש, נראה כי לא מעט רוכשים מוכנים לשלם עבור ריינג' רובר ספורט, היקר בסגמנט, ובכך מביעים טעם וסגנון ייחודיים.

ריינג' רובר ספורט 300D 3.0 טורבו דיזל דיינמיק HSE אוטומט
מנוע טורבו דיזל 6 צילינדרים טורי 2,997 סמ"ק
הספק מרבי 300/4,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 66.3/1,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,946 מ"מ
רוחב כללי 2,209 מ"מ
גובה כללי 1,820 מ"מ
בסיס גלגלים 2,997 מ"מ
מיכל דלק 80 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.6 שניות
מהירות מרבית 218 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 13.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.5 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2022)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 838,400 ₪

ריינג' רובר ספורט 2023 מבחן דרכים