ג’אקו 7 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 01 אוקטובר 2024
  • 1 תגובות

ג’אקו (JAECOO) הינו מותג סיני צעיר מבית צ'רי המצטרף ל- 24 המותגים הסיניים הפוקדים את ארצנו הקטנה, אלא שבניגוד לרובם המוחלט, הדגם הראשון של המותג - ג'אקו 7, אינו חשמלי אלא מצויד במנוע טורבו בנזין. ג'אקו 7 אשר הושק אשתקד, מבוסס על פלטפורמת TX1 המשותפת לליין דגמי צ'רי המשווקים כאן, ממותג גבוה מהם ומתברג לסגמנט רכבי SUV-C התחרותי הכולל מתחרים ותיקים ומבוססים כגון קיה ספורטאג' ויונדאי טוסון, לצד חדשים כגון KGM טורס. בדומה ליצרנים סיניים צעירים רבים, גם ג'אקו נשען על אותם יתרונות מוכרים, ביניהם אבזור נדיב ביחס לתמחור, עיצוב מקורי בהשראת דגמי יוקרה אירופאים, ומפרט טכני משכנע. יחידת ההנעה מוכרת אף היא מדגמי צ'רי המשווקים בישראל, אך בהספק מופחת של 147 כ"ס שנועד להתאים לתקנות הזיהום המחמירות. המחיר החל מ- 169,900 ₪ לגרסת הנעה קדמית וכלה ב- 199,900 ₪ לגרסת ההנעה הכפולה הנבחנת.

ג’אקו 7 אדוונצ’ר
יתרונות עיצוב, אבזור, אחריות, יכולת שטח בגרסת 4x4, מחיר
חסרונות ביצועים, צריכת דלק, מושבים

ג’אקו 7

עיצוב ונוחות ג’אקו 7

שם המותג ג'אקו הינו שילוב המילים "ג'אגר" (צייד בגרמנית) ו- COOL. עיצובו של ג'אקו 7 קיבל השראה שאינה מצטנעת מלנד רובר איווק. אמנם החזית הכוללת גריל סורגים בולט מבדילה את עיצובו מהבריטי המסוגנן, אך הצדודית הכוללת ידיות נשלפות, כתפיים תפוחות, קו חלונות תחתון הנמתח בזווית כהה אל עבר קורה C, ופס תאורה רוחבי עם כיתוב שם המותג לרוחבו, בעלי דמיון עז לדגם המיוחס. רכב המבחן בצבעו הירוק כלל אופציה לצביעה דו-גונית המוצעת בתוספת 3,000 ₪. הממדים ממוצעים ביחס לסגמנט. אורכו של ג'אקו 7 עומד על 4,500 מ"מ, רוחבו 1,865 מ"מ, גובהו 1,670 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,672 מ"מ.

ג’אקו 7

תא הנוסעים מציג עיצוב מקורי עם דשבורד חד מפלסי שבמרכזו מסך אנכי בגודל 13.2 אינץ' או 14.8 אינץ' בהתאם לרמת האבזור, המריץ ממשק גרפי ידידותי למשתמש באמצעות מעבד 8155 Qualcomm Snapdragon מהיר וחזק. לוח המחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', ופתחי המיזוג המעוצבים שוכנים בגובה הנכון. מעבר לכך, תמצאו אלמנטים עיצוביים מקוריים כגון ידיות פתיחה בדקורציית סגסוגת קשוחה, ברגי הלן חשופים, ובורר הילוכים אלקטרוני נאה. גלגל ההגה בעל שלושה חישורים, דומה בעיצובו לדגמי לנד רובר ומציע תפעול נוח לפקדי השליטה. הקונסולה המרכזית כוללת צמד משטחי הנחה לסמארטפונים בסגנון טסלה (רק הימני כולל משטח טעינה אלחוטי), וצמד מחזיקי כוסות. עוד נמצא את חוגת בורר מצבי הנהיגה, שדפדוף בה מלווה בתצוגת הנוף אליו מיועד מצב הנהיגה, על גבי כל הצג המרכזי. ביחס לצמד הקוריאנים המובילים בשוק המקומי, מדובר בתא נוסעים משובב ומעניין, עם מערכת מולטימדיה מתקדמת יותר. איכויות החומרים וההרכבה מיישרות קו עם המקובל בקטגוריה, והנדסת האנוש אינה רושמת הצקות קריטיות פרט לבלם חניה הדורש שחרור בכל תחילת נסיעה, ובקרת אקלים המתופעלת דרך הצג המרכזי, אך נגישה בכל עת בחלק התחתון של המסך, גם בעת שיקוף הסמארטפון. לעת ערב ניתן ליהנות מתאורת האווירה העשירה בעלת 64 גוונים, שזמינה כבר בגרסת הבסיס ומציגה את חיווי האזהרה על פתיחת דלת בעת רכב חולף. תורמים לאווירה בתא הנוסעים גם גג פנורמי נפתח עם וילון להצללה מלאה. שניהם מופעלים חשמלית אך מחייבים לחיצה רציפה על הפקד לפתיחתם ולסגירתם.

ג’אקו 7

פחות אהבתי את המושבים הקדמיים הכוללים ריפוד רך בבסיס וקשיח יותר באזור השכמות, ואינם מצטיינים בתמיכה צידית. בהחלט אהבתי את חשמולם המלא של המושבים כבר בגרסת הבסיס עם פקדי שרד למושב הנוסע המאפשרים את הזחתו ע"י הנוסע מאחוריו, ואת אופציית חימום ואוורור המושבים בגרסת אדוונצ'ר. בכל אופן, תנוחת הנהיגה גבוה ושולטת, ההגה מתכוונן בטווח נאות בניגוד לסיניות רבות המגבילות בעניין זה, ואינו מסתיר את לוח המחוונים. שדה הראיה טוב בזכות קו חלונות שאינו גבוה, ומראות תלויות. מערך מצלמות 360 מעלות עם פיצ'ר תלת ממדי המדמה את הרכב בתנועה, מקל מאוד על תמרונים צפופים. הכניסה והיציאה מהרכב נוחות מאוד בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב אידיאלי.

ג’אקו 7

מרווח הפנים דומה למקובל בסגמנט, מה שאומר שהשימושיות נאותה עבור משפחה ממוצעת. מרווח הברכיים נדיב לנוסעים מאחור, וקיימת אפשרות להסעת נוסע מרכזי בנוחות יחסית הודות לרצפה שטוחה מאחור. בנוסף ימצאו הנוסעים מאחור צמד שקעי טעינה, חלונות כהים, תאורה נפרדת, ידיות אחיזה, משענת יד מרכזית עם צמד מחזיקי כוסות, כיסי אחסון בגב המושבים, ופתח מיזוג בודד.

ג’אקו 7

פתרונות האחסון מונים תא מקורר מתחת למשענת היד המרכזית, צמד משטחי הנחה וטעינה אלחוטית לסמארטפון בקונסולה המרכזית, צמד מחזיקי כוסות בקונסולה המרכזית ובמשענת היד האחורית, תא כפפות שאינו מדופן ומואר, וו תליה לצד הנוסע, ותאי אחסון בדלתות. תא המטען אינו מזהיר ומסתפק בנפח 424 ליטרים עם סף הטענה מעט גבוה וכיסוי גלילה רך. נמצא בו ווי תליה, טבעות עיגון, שקע 12V, וכן תאורה המוקרנת מדלת תא המטען, כך שהיא מוסתרת בעת רכינה אל עומקו. קיפול המושבים האחוריים מסדר משטח טעינה גדול וכמעט מפולס. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי זמני.

נוחות הנסיעה אינה מבריקה עקב כיול שאינו בשל דיו. אמנם לא באופן קיצוני אך קיים פער ביחס למתחרים הקוראנים. נוחות הנסיעה בינונית בתוך העיר, עם יותר תזוזות ופחות שיכוך מהסטנדרט. מחוץ לעיר כבר נרשמת נוחות נסיעה נאותה בהחלט, ובידוד רעשים טוב בדומה למתחרים הישירים.

ג’אקו 7

גרסת ההנעה הכפולה הנבחנת מוסיפה ערך מוסף של ממש המהווה יתרון לחובבי הטיולים. מרווח גחון של 200 מ"מ, הגבוה בקטגוריה, מקנה לג'אקו 7 יתרון בעת ירידה לשבילים. אמנם זווית גישה של 21 מעלות וזווית נטישה של 29 מעלות אינן מתכון מומלץ לאתגרי עבירות, אך מבחן שטח קצרצר, שכלל טיפוס על גבעות ומורדות תלולים, הפתיע עם יכולת טובה בהחלט, מעבר לגבולותיהם של כל דגמי ההנעה הקדמית. מצב שטח בבורר מצבי הנהיגה מאלחש את בקרת האחיזה, ומערכת ההנעה הכפולה שתוכננה לדברי ג'אקו על ידי אנשי לנד רובר, מאפשרת כושר טיפוס מרשים בהחלט ואף חציית מים בעומק 60 ס"מ. מי שהרשימו פחות הינם מצלמת "הגחון השקוף" שהועתקה גם היא מהבריטי אך בפועל לא באמת עוזרת, וכן מערכת בקרת ירידה במורד שלא הפגינה ביצוע מעורר ביטחון בעת מורד תלול, אשר הצריך שימוש בדוושת הבלמים.

ביצועים ג’אקו 7

ג’אקו 7 מוצע רק עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטרים עם הספק מרבי של 147 כ"ס ומומנט מרבי של 28.4 קג"מ. מדובר ברגרסיה של 39 כ"ס ביחס ליחידת ההנעה הזהה המוכרת מדגמי צ'רי, שהופחתו במסגרת עמידה בתקנות זיהום האוויר המחמירות. מדובר במגמה חדשה אליה אנו נחשפים בשנה זו המגדילה עוד יותר את פער הביצועים בין רכבי בעירה פנימית לדגמים חשמליים מקבילים. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת הנעה כפולה. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 12 שניות והמהירת המרבית עומדת על 180 קמ"ש. כפי שעולה מהנתונים היבשים, הביצועים על הכביש מספיקים לכל שימוש משפחתי סביר אך לא מעבר לכך.

ג’אקו 7

המשקל הרב בגרסת ההנעה הכפולה מוחשי וההספק הנמוך ביחס לקטגוריה, מאלצים יציאה מעט עצלה מהמקום, ודחף סביר בלבד בהמשך. לא מדובר במועקה של ממש, אך ביחס לעת המודרנית, 147 כ"ס למשקל 1,724 ק"ג נשמעים ומרגישים ברף הנמוך. לצד זאת, פעולת יחידת ההנעה והתיבה כפולת המצמדים אינה שונה מכל מתחרה קוריאנית או אירופאית, וניכר כי אם ברכבים חשמליים התרגלנו שהפער בין היצרנים הסיניים לאחרים מצטמצם או אינו קיים, אזי שמגמה זו ניכרת כעת גם עם דגמי הבעירה פנימית.

ג’אקו 7

התנהגות הכביש אינה מתעלה אך אינה חריגה לרעה ביחס לקטגוריה, קל וחומר בהתחשב שמדובר בגרסה הכבדה בהיצע ובמרווח הגחון הגבוה ביותר בסגמנט. נהיגה מנהלתית נינוחה תלווה בהתנהגות צפויה ובטוחה עם זוויות גלגול מדודות. תחת לחץ, זוויות הגלגול יהפכו מוחשיות יותר ותתקבל תחושה גמלונית שאינה מעודדת נהיגה נמרצת. לצד זאת, מאפשרת ההנעה הכפולה יציאה חזקה מפנייה הודות לאחיזה עדיפה, אך כמובן שגם זו תחת מגבלות הכוח הנתון. הבלמים ניחנים בפעולה לינארית ועוצמה מספקת.

צריכת דלק ג’אקו 7

יחידת ההנעה המוכרת מצ'רי עודכנה במעט והספקה הופחת כאמור לצורך עמידה בתקנות זיהום האוויר המחמירות, אך בשל העדרו של כל סיוע חשמלי וההנעה הכפולה המעמידה את משקלו היבש של הדגם הנבחן על 1,724 ק"ג כאמור, נרשמה במהלך המבחן צריכת דלק ממוצעת של 10 ק"מ לליטר בנסיעה מנהלתית למדי עם מערכת STOP&START ומזגן פועלים. היצרן מצהיר על צריכת דלק ממוצעת של 12.5 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק בנפח 57 ליטרים מתקבל טווח נסיעה של כ- 570 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 14 מתוך 15.

עלויות אחזקה ג’אקו 7

בדומה לשלל מותגים סיניים חדשים אליהם נחשפנו בשנתיים האחרונות, גם מותג ג’אקו הצעיר טרם צבר מוניטין כזה או אחר ממנו ניתן ללמוד בדבר אמינותו הצפויה. ג’אקו 7 משווק עם אחריות למשך חמש שנים או עד 150,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 7,500 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,600 ₪.

בטיחות ג’אקו 7

ג’אקו 7 טרם נבחן במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP . אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר או 8 כריות בשתי הגרסאות הבכירות, כולל כרית אוויר לברכי הנהג, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, ניטור תנועה צולבת מאחור ובלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, ניטור שטחים מתים עם תיקון היגוי למניעת התנגשות צד, בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען זחילה בפקקים, אזהרת פתיחת דלת בעת רכב חוצה, התרעת עייפות נהג, סיוע למניעת שכחת ילדים ברכב, וזיהוי תמרורים. בדומה לשלל דגמים מודרניים, מערכת התרעת המהירות דורשת נטרול מעיק בכל תחילת נסיעה, אחרת תטריד בשלל התראות מציקות.

ג’אקו 7

תמורה למחיר ג’אקו 7

ג’אקו 7 מוצע בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה אקזקיוטיב בעלת הנעה קדמית מוצעת במחיר 169,900 ₪, וכוללת בין היתר מסך מרכזי בגודל 13.2 אינץ', מצלמות היקפיות 540 מעלות המאפשרות "גחון שקוף" לסיוע ויזואלי מקיף בתמרוני חניה ובתוואי שטח שונים, 6 רמקולים, שקעי USB-C מלפנים ומאחור, בלם חניה חשמלי עם Auto Hold, בורר מצבי נהיגה, תאורת אווירה היקפית ב- 64 גוונים, ריפודי עור טבעוני, מושבים קדמיים חשמליים, מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם פתח מיזוג אוויר אחורי, חיישני גשם, נעילה ופתיחה של הרכב על בסיס מרחק, תאורת לד מלפנים ומאחור, מסילות גג, ושמשות אחוריות כהות.

גרסת טיטניום מוצעת במחיר 178,900 ₪ ומוסיפה חימום מושבים קדמיים, שליטה חשמלית על המושב הקדמי מהמושב האחורי, משטח טעינה אלחוטי כולל מערכת התרעה במקרה של עזיבת הרכב ושכחת הנייד במשטח הטעינה, דלת תא מטען חשמלית, וגג שמש נפתח.

גרסת אדוונצ'ר הנבחנת בעלת ההנעה הכפולה, מוצעת במחיר 199,900 ₪ וכוללת בנוסף מסך מרכזי ענק בגודל 14.8 אינץ', מערכת שמע מבית SONY עם 8 רמקולים, תצוגה עילית, חימום הגה, זיכרונות למיקום המושבים הקדמיים, חימום מושבים אחוריים, אוורור מושבים קדמיים, התאמת תמיכת גב תחתון אלקטרונית עם 4 מצבים, מערכת סינון אוויר מתקדמת (N95), ומערכת Welcome Seat - להזזה אוטומטית של מושב הנהג בכניסה לרכב. גרסת ההנעה הכפולה כוללת בנוסף מערכת המדמה נעילת דיפרנציאל למעבר מכשולים טכניים ובורר מצבי נהיגה מורחב למגוון תנאי שטח.

ג’אקו 7 מתחרה בסגמנט החשוב ביותר בשוק המקומי הכולל כמה דגמים ותיקי דורות ומבוססי מוניטין המהווים רבי מכר בישראל, מולם הוא ניצב בעמדת נחיתות בשל מוצאו ומיתוג אנונימי חסר מוניטין. הוא מחפה על כך באמצעות אסטרטגיה קלאסית הכוללת תמחור אטרקטיבי לצד שפע אבזור ועיצוב מתבלט, כך שעל הנייר לפחות התמורה טובה יותר ביחס למתחרים. מכיוון שגם בפועל הפער בינו לצמד הקוריאנים אינו כה מוחשי כפי שניתן היה לשער, הרי שג'אקו 7 מהווה אופציה ראויה בהחלט.

ג’אקו 7 1.6 ליטרים טורבו אדוונצ’ר 4X4 אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,598 סמ"ק
הספק מרבי 147 כ"ס
מומנט מרבי 28.4 קג"מ
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה כפולה קבועה
אורך כללי 4,500 מ"מ
רוחב כללי 1,865 מ"מ
גובה כללי 1,670 מ"מ
בסיס גלגלים 2,672 מ"מ
מרווח גחון 200 מ"מ
מיכל דלק 57 ליטרים
נפח תא מטען 424 ליטרים
משקל עצמי 1,724 ק"ג
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 12 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 12.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.0 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 14 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 199,900 ₪

ג'אקו 7 2024 מבחן דרכים