רנו קפצור, תשובתה של רנו לסגמנט המתרחב של הקרוסאוברים העירוניים, התייצבה למבחן. יצאנו לבדוק האם היא מיוחדת כפי שהיא נראית
רנו הוא יצרן רכב צרפתי ותיק שהביא לעולם את סגמנט ההאצ'בק בדמות רנו 4 האייקונית, הציג את רנו אקספרס הפופולארית, והראשון להכניס מנועי טורבו לעולם הרכב. סגמנט מכוניות הפנאי המתעצם דרש מהיצרן הצרפתי תשובה מהירה והתוצאה המושקעת היא רנו קפצ'ור. בבסיסו חולק רנו קפצ'ור את המבנה, העיצוב והמכלולים המכאניים עם רנו קליאו, דגם הסופר מיני של החברה. הקפצ'ור קיבל אופי עיצובי שונה מזה של רנו קליאו, עם מרכב מוגבה, מראה שרירי ועיצוב מרענן. חטיבת הכוח החדשה כוללת מנוע בנזין צנוע בנפח 1.2 מוגדש טורבו המפיק 120 כ"ס מסדרת TCe ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. יצאנו לבחון האם מעבר לעיצוב מרענן מציעה רנו משהו נוסף.
רנו קפצ'ור
מראה חיצוני ופנימי - עיצוב, פשטות, וצבעים יפים
ללא ספק מדובר באחת ממכוניות הפנאי הנאות והצבעוניות שיש בכבישי ארצנו, מגוון צבעים עשיר, הכולל אפשרות צבעים שונים למרכב ולגג, מספר אופציות לעיצוב וצבע החישוקים, וצדודית גבוהה עם עיצוב חיצוני בולט ומרשים. אמנם חצאיות המרכב התחתונות משדרות מראה חייתי המזמין כניסה לשבילי ישראל, אך רנו קפצ'ור עדיין לא שם. הגובה הוא למראית עין בלבד, הרכב הוא תכשיט עירוני מעוצב שתפקידו הוא לשבות את לבבות הרוכשים הפוטנציאליים.
העיצוב החיצוני מרשים, הגריל מוארך ומעוצב עם נגיעות כרום במראה משוך ודינמי. מכסה המנוע מנופח לאשליית המראה השרירי והדלתות מעוצבות ומחוטבות עם נגיעת פס כרום ספורטיבית. החלק האחורי כולל דלת חמישית גדולה, מערכת תאורה מעוצבת ופס כרום עבה הנושא את שם הדגם CAPTUR. זהו רכב פנאי מעוצב ונאה המתחרה בניסאן ג'וק ובפיג'ו 2008 ומסתמן כי המראה הוא חלק מאוד חשוב בבחירת רכב פנאי מהסגמנט החדש. בדגמים הבכירים, כמו זה שקיבלנו לנסיעת המבחן, החלונות האחוריים מושחרים וחישוקי הגלגלים בקוטר 17 אינץ' מעוצבים ומגיעים במספר צבעים. אופציות הגימור הן רבות, החל מבחירת שילוב צבעי הגוף והגג שמגיעים בצבע שונה, רמת אבזור הפנים ובחירת הצבעים למושבים ולקונסולת השליטה המרכזית ואפילו בחירת צבע מתאים לפתחי המיזוג המעוצבים. מבחינת עיצוב עשתה רנו עבודה מרשימה.
פתיחת דלת הנהג המרווחת חושפת מראה פנימי מעוצב למשעי וצבעוני. תא הנוסעים של רנו קפצ'ור לימד אותנו שעיצוב נכון יכול להתעלות על איכות חומרים, "הרבה עם פחות" זה מה שרנו הצליחה לעשות כאן. צג המחוונים גם הוא מעוצב בצורה מרעננת, מאוד אהבנו את מראה כנפי הפרפר עם פס כרום עדין ומעוצב. צג המהירות הדיגיטלי מוצב במרכז הלוח, מצדיו מוצבים מד סל"ד גדול וברור, ומד דלק בעל קשת רחבה וגדולה בסגנון רטרו. לוח המחוונים במסורת רנו מוצב בזווית שונה מכל רכב אחר, הלוח נדחף פנימה בזווית מוזרה ומצריך הסתגלות למי שלא נהג ברנו מימיו.
רנו קפצ'ור
כצפוי, רנו קפצ'ור המאובזרת כוללת לוח מחוונים עם אופציית עמעום לנסיעת לילה, מחשב דרך ברור הכולל צריכת דלק רגעית וממוצעת ומרחק לתדלוק הבא. ההגה מעוצב ועשוי משני חומרים - חיפוי עור ופלסטיק מבריק, אך נציין שמצאנו את הפלסטיק המעוצב לא נעים למגע. עיצוב שונה היה נותן נקודת זכות נוספת להגה, שמתכוונן לגובה ולעומק ונושא כפתורי שליטה על מערכת הבידור. מאחורי ההגה מצאנו ידיות שליטה על מערכת בקרת השיוט שבאופן מוזר כוללת שתי בקרות שליטה שונות המוצבות במרחק וללא קשר הגיוני. אמנם ידית בקרת השיוט נמצאת באופן טבעי מאחורי גלגל ההגה, אבל כפתור ההפעלה מוצב בין הכיסאות. מצאנו את המיקום מאוד בעייתי, לא מובן מדוע צריך להגיע לשני איזורים כה רחוקים כדי להפעיל פונקציה אחת. מה גם שהסיכוי להפעלה לא רצונית של בקרת השיוט עולה במקרה והנחתם תיק או חפץ אחר בין הכיסאות.
עוד דבר חדש שמצאנו ברנו קפצ'ור הוא מגירת הכפפות, היא בהחלט מגירה, גדולה ועמוקה בנפח של 11 ליטר ונשלפת על מסילות, ממש כמו במטבח שלכם, ושונה בהחלט בנוף המקומי. תא אחסון נוסף נמצא מעל לדשבורד הכולל תא עמוק ויעיל. תאורת הפנים ושילוב הצבעים של רנו קפצ'ור עושים נעים לעין. מערכת הבידור תחומה ע"י פאנל פלסטיק צבעוני ועדין, אותו פלסטיק צבעוני נמצא בחלל הפנים במקומות שונים, בגוף המגירה, בפאנל התוחם את הרמקולים, ובפאנל התוחם את פתחי האוורור. נדמה כי מטרת העיצוב הפנימי היא לשבות את לב הרוכשים, אמנם הפלסטיק פשוט למגע אך מעוצב בטוב טעם ושילוב הצבעים והתאורה הפנימית מבליט את היתרון העיצובי של רנו על שאר מתחריו לסגמנט.
המושבים נוחים ועטויים בד עם אפשרות פירוק והרכבה לצורך כביסה או מילוי כריות תמיכה נוספות. המושבים רכים ונוחים בדיוק כפי שציפינו מרנו, הישיבה בספסל האחורי אמנם תתאים לשני מבוגרים בלבד אך גם זו נוחה ורכה. תעלת ההינע גוזלת קצת ממרווח הרגליים של המושב האחורי ותפריע ליושב האמצעי גם אם מדובר בילד. בגב הכיסאות הקדמיים ישנם גומיות מעוצבות לאחסון יעיל, שוב העיצוב הצרפתי נותן אותותיו למתחרים בסגמנט, רנו קפצ'ור לא מפספס אפילו פרט אחד ללא מחשבה עיצובית רעננה.
רנו קפצ'ור
מערכת הבידור שמציעה רנו כוללת מסך מגע בגודל 6 אינץ', קישוריות לסמארטפון וחיבורי AUX ו- USB שעובדים מצויין. מערכת הבידור גרפה אצלנו ציון טוב מאוד בקישוריות הסמראטפון ובמערכת הניווט שעבדה בצורה טובה באופן מפתיע. לחצני השליטה ברורים, גדולים ונגישים, ומצאנו שהמערכת תומכת בשפה העברית בצורה טובה מאוד. האיבזור הסטנדרטי כולל מערכת איתות נתיב, חלונות חשמליים עם חלון נהג היורד ועולה בנגיעה, נעילת דלתות אוטומטית בתחילת הנסיעה, ומושב אחורי דינמי הנע על גבי מסילה לבחירה בין מרווח רגליים משופר במושב האחורי לנפח תא מטען גדול יותר. בגרסת COLLECTION המאובזרת של רנו קפצ'ור ישנו אבזור נוסף הכולל בין היתר מצלמת רוורס, חיישני רוורס מקוריים, חיישני אור וגשם, בקרת אקלים, מראות צד חשמליות מתקפלות, ופנסי ערפל עוקבי פנייה בנוסף לתאורה הלד החיצונית.
אביזרי נוחות ובטיחות
רנו ידועה ברכביה הבטוחים, למעשה היא השנייה אחרי וולוו להכניס את מנגנון הבטיחות בו קורס המנוע בעת תאונה, מרכבים מחוזקים ושלל כריות אוויר. במקרה של רנו קפצ'ור, מפתיעים הצרפתים עם 4 כריות אוויר בלבד ובלמי תוף מאחור, אך למרות זאת חבילת הבטיחות של רנו גרפה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק Euro NCAP. מערכת הבלימה מתוגברת חשמלית וכוללת תת מערכות לשמירה על קו הפנייה, אחיזה ובלימה כגון ABS ,ESC ,ASR ו- EBA. במושבי הנוסעים ניתן למצוא עיגוני ISOFIX שבאופן מפתיע נמצאים גם במושב הנוסע מלפנים. בנוסף ישנם קדם מותחנים לחגורות הבטיחות, נורות חיווי חגורות בטיחות לכל נוסעי הרכב, מראות צד גדולות הנושאות מערכת איתותים. הדגם המאובזר אותו בחנו כולל גם חיישני קרבה מאחור ומצלמת רוורס.
רנו קפצ'ור
תא המטען מציע סף הטענה נוח בגובה 732 מ"מ, ונפח הטענה של 375 ליטרים הגדלים לכדי 455 ליטרים ע"י הורדת המחיצה ברצפת תא המטען והזזת המושב האחורי על גבי מסילה. עם קיפול המושבים האחוריים נפח ההטענה גדל לכדי 1,235 ליטרים מכובדים עם עומק של 1,512 מ"מ להטענת חפצים ארוכים. מתחת לרצפת תא המטען מסתתר גלגל רזרבי קטן שייקח אתכם לפנצ'ריה הקרובה בלבד. בנוסף ישנם בתא ווי תליה, עיגונים, ותאורה יעילה.
חטיבת הכוח
רנו קפצ'ור משווקת בישראל עם שני מנועים, מנוע טורבו בנזין בעל 3 בוכנות בנפח של 0.9 ליטרים המפיק 90 כ"ס ב- 5,250 סל"ד ו- 13.76 קג"מ שמגיעים ב- 2,500 סל"ד. המנוע הקטן משודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת חמש מהירויות ומגיע עם מערכת עצור וסע לחיסכון בדלק והפחתת זיהום אוויר. המנוע השני אותו קיבלנו בדגם המאובזר של רנו קפצ'ור כולל מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים עם הזרקה ישירה המפיק 120 כ"ס ב- 4,900 סל"ד ו- 19.37 קג"מ המגיעים כבר ב- 2,000 סל"ד. למנוע הבכיר משודכת תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת 6 מהירויות שעושה את עבודתה באופן חלק ומדויק.
אמנם מערכת עצור וסע לא קיימת במנוע הגדול יותר אך כפתור ה- ECO עוזר בחיסכון בדלק. במצב זה הדוושה די אילמת ותגובת המנוע בהתאם, המזגן מתנתק וחוזר לפעילות באופן אוטומטי וההגה הופך קל יותר ומתאים לנסיעה איטית וחסכונית. שני המנועים עומדים בתקן יורו 5, וממוקמים בקבוצות זיהום 4 ו- 5 בהתאמה לנפח. באירופה ניתן למצוא את מנועי הדיזל החזקים והחסכוניים אך משיקולים שונים ומגוונים מנועים אלה נשארו בחו"ל. נתוני צריכת הדלק המוצהרים מדברים על צריכה משולבת של ליטר לכל 15 ק"מ למנוע הנבחן, 1.2 ליטר טורבו בנזין. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק של ליטר אחד לכל 12 ק"מ, נתון טוב לכל הדעות.
חווית נהיגה
התיישבנו בכיסא הנהג והתרווחנו בנחת, הישיבה נוחה, רכה, גבוהה ושולטת כיאה לרנו. לכרטיס החכם מקום ייעודי מתחת למערכת הבידור, לחיצה קטנה על מתג ההנעה והמנוע הקטן בעל נפח של 1.2 ליטר התעורר לחיים. שילבנו ידית הילוכים למצב D ויצאנו לדרך, באופן מפתיע תיבת ההילוכים כפולת המצמדים עובדת באופן רך למדי, מד הנסועה של רכב המבחן עומד על 5,000 ק"מ בלבד והתיבה מתפקדת היטב. לחיצה קטנה על דוושת הגז והמנוע המוגדש מייצר כוח מפתיע לטובה, לא מדובר ברכב חורך כבישים אך להזיז את הגוף במשקל 1,255 ק"ג הוא בהחלט יודע. במבחן התאוצה שלנו מאפס למאה קמ"ש עמד רנו קפצור בתוצאה יפה של 10.5 שניות. את האצת הביניים בין 80 קמ"ש ל- 120 קמ"ש צלח רנו קפצ'ור תוך 8 שניות.
רנו קפצ'ור
בתוך העיר מרגיש רנו קפצ'ור בבית, עם אורך של 4,122 מ"מ, רוחב של 1,778 מ"מ ורדיוס סיבוב של 5.21 מטרים, התמרונים קלים וזריזים והמידות הצנועות יקלו על חניה מהירה ובטוחה בתוך העיר. גובה המרכב מאפשר גם חניה על מדרכות ללא חשש כשהדבר מותר על פי חוק. תיבת ההילוכים מתפקדת היטב ומתמודדת טוב גם עם מצבי זחילה ופקקים. שיכוך המהמורות בתוך העיר נעשה באופן סביר בהחלט במהירויות סבירות. שיכוך המהמורות והתנהגות הכביש בנסיעות בין עירוניות טובים פחות. מרכז הכובד של הרכב גבוה מדי, כניסה מעט מהירה לתוך סיבוב מעירה מהר מאוד את מערכת ה- ESP שמטלטלת את את המרכב הגבוה והקליל. ההגה החשמלי מרגיש מנותק, חסר אונים ולא בטוח.
כשדחפנו את הקפצ'ור למצבי קיצון הוא נכנע לחוקי הטבע ויצא מאיזון די בקלות בליווי מופע אור קולי של עזרי הבטיחות. בפינתנו הטכנית נדבר על הסרן האחורי, החוליה החלשה ברכב הפנאי שקיבלנו למבחן. הסרן מורכב מקורה אחת, סרן תלוי בעגה המקצועית. יתרונות סרן תלוי הם חוזק, סיבולת ואיזון, אך עם זאת נושא חסרונות רבים כגון גמישות, אחיזה ושיכוך מהמורות. חסרונות אלה מובילים להתנהגות כביש ירודה הכוללת קפיצות מרכב לא רצוניות ותחושה שהחלק האחורי ברכב משוחרר ומתנהג לפי רצונו. ניתן למצוא סרנים מסוג זה בטנדרים וברכבי משא שונים בשל עמידותם במשקלים כבדים, שימוש בסרן תלוי ברכבים שאינם מסחריים הוא תוצאה של חיסכון בעלויות ייצור בלבד.
רנו קפצ'ור
המתלים הקדמיים דמויי מקפרסון, רכים ומגהצים את הכביש, אך הסרן האחורי מקפיץ חזרה את המרכב לטלטלה לא נעימה בתא הנוסעים. אחיזת רכב בפניות תלויה במספר גורמים - מרכז הכובד של הרכב, מבנה הרכב, גמישות וקשיחות מערכת המתלים, מהירות הכניסה לסיבוב, זווית הטיית ההגה, וכמובן תנאי הכביש והצמיגים. גבול האחיזה מגיע מהר מדי ומוקדם מדי ברנו קפצ'ור והפעולה השכיחה ביותר שביצענו לאורך המבחן היא לחיצה על הבלמים. ברוב הפניות בהם בחנו את אחיזת הרכב התערבה מערכת ה- ESP בדריסת רגל חזקה, לא פלא שאין ברכב כפתור ביטול למערכת זו.
סיכום
התכשיט של רנו מעוצב למשעי, מאובזר, גבוה, וחזק, אך חבל שמהנדסי רנו לא חשבו לעומק בייצור רכב יציב יותר. שימוש במתלים עצמאיים בסרן האחורי היה עושה פלאים לרכב הפנאי החדש של רנו. חטיבת הכוח עושה עבודה טובה, הכוח זמין ברוב קשת הסל"ד תודות לטורבו הקטן, הגיר הרובוטי חלק וזריז בתגובותיו ללא החלקות או רעידות מיותרות. גרסת הקולקשן החזקה והמאובזרת אותה בחנו עונדת תג מחיר של 139,990 ₪ ומציעה חבילה מעוצבת ומאובזרת. הרכב מהווה תחרות לניסאן ג'וק אשר בגרסת הבסיס ויזיה האוטומטית עונד תג מחיר של 129,990 ₪ אך מאובזר וחסכוני הרבה פחות. נקודות החוזק של רנו קפצ'ור מסתתרות בעיצוב שיקי, התאמת עיצוב אישית ותא מודולארי. נקודת החולשה המרכזית היא התנהגות הכביש.
| רנו קפצ'ור 1.2 קולקשיין | |
|---|---|
| מנוע | 1,197 סמ"ק טורבו הזרקה ישירה |
| הספק מרבי | 120/4,900 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 19.4/2,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 6 מהירויות |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,122 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,778 מ"מ ללא מראות |
| גובה כללי | 1,566 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,606 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען | 375 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,255 ק"ג |
| מהירות מרבית | 192 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 10.9 שניות |
| קבוצת זיהום | 5 |
| ציון בטיחות ENCAP | חמישה כוכבי בטיחות |
| מחיר | 139,990 ₪ |

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.