אופל מוקה עבר מתיחת פנים ומתייצב לקרב חוזר באחת הקטגוריות החמות ביותר בשוק הרכב הישראלי
אופל מוקה הוא רכב פנאי שטח קומפקטי אשר הוצג לראשונה בתערוכת ז'נבה בשנת 2012. לישראל הגיע המוקה באיחור אופנתי רק בשנת 2014 עם רמת אבזור גבוהה, אך זכה לתג מחיר גבוה ביחס לחבריו בקטגוריה. בכדי להתמודד עם הגעת מתחרים חדשים ניסו מאז באופל להפחית את המחיר ולהציע רמות אבזור חדשות אך המכירות לא הצליחו להתרומם.
| אופל מוקה X | |
|---|---|
| יתרונות | תנוחת ישיבה גבוהה, תא נוסעים נעים ואיכותי |
| חסרונות | תג מחיר גבוה ביחס למתחרים, אבזור צנוע בדגם הכניסה |
אופל מוקה X
לאחרונה נחת בישראל אופל מוקה X, למעשה אותו מוקה שהכרנו, אך לאחר מתיחת פנים משמעותית למדי עם שינויים בולטים בעיצוב החיצוני והפנימי, והבטחה לשיפור כמעט בכל התחומים. היבואן המקומי בחר שלא להוזיל באופן מהותי את המחיר, אך פתח את השיווק בישראל עם מבצע השקה המציב את המוקה X עמוק בלב קטגוריית רכבי הפנאי שטח הקטנים.
אופל מוקה X
עיצוב ונוחות
אופל מוקה זכה לחזית חדשה לחלוטין המיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה על היצרן. צמד הפנסים כוללים כעת תאורת לד נאה, הגריל גדול ובולט, וגם פנסי הערפל זכו לעיצוב חדש. לטעמנו הניתוח להשתלת הפנים לא עבר בהצלחה ופגם בעיצוב ההרמוני והנאה של המוקה הקודם. הפגוש הקדמי נמוך ופגיע ועלול להינזק בטיפוס על מדרכות ברחבי העיר. מהצד ומאחור לא נרשמו שינויים משמעותיים למעט עיצוב מעודכן לפגוש האחורי. ברכב המבחן הותקנו פסי חיכוך בדלתות שהרגישו לא שייכים, ומדרגות צד שלא מספקות תועלות אמיתית, וגורמות למוקה X למראה נמוך וכבד.
אופל מוקה X ארוך מהמתחרים הישירים עם 4,275 מ"מ מפגוש לפגוש, רוחבו 1,781 מ"מ, אורך בסיס הגלגלים עומד על 2,555 מ"מ, והגובה מסייע ללוק הג'יפוני עם 1,658 מ"מ.
אופל מוקה X
תא הנוסעים של אופל מוקה X מחליף את הקונסולה עמוסת הפקדים בעיצוב חדש לחלוטין. חלקו העליון של הדשבורד עשוי מחומר רך ונעים למגע, תחתיו ממוקמת מערכת intellink של אופל המרכזת את השליטה במערכת השמע ובהגדרות הרכב. בתחתית הקונסולה פקדי מערכת בקרת האקלים ותא נסגר ושימושי לארנק ולטלפון נייד.
מנעד הגוונים בתא הנוסעים לא חורג מפלטת הגוונים השחורים ורק גימורי כרום ופאנל מוכסף מול מושב הנוסע שוברים במעט את האווירה הקודרת. ההגה גדול ועיצובו מעט מיושן. הוא לא מפריע לצפייה בלוח המחוונים המעוטר במסגרת כרום וכולל מסך צבעוני למחשב הדרך. עיצוב דיפוני הדלתות חובר אל העיצוב של לוח המחוונים בקווים העוטפים את הנהג והנוסע מלפנים. חומרי הדיפון בתא הנוסעים נעימים למגע ואיכות ההרכבה טובה.
אופל מוקה X
הכניסה לאופל מוקה X קלה ונוחה בזכות מושבים גבוהים אשר לא מצריכים את הנהג והנוסעים להתכופף בכדי להתיישב ברכב. רצוי לכוונן את המושבים הקדמיים בחניה טרם היציאה משום שהמרווח בין הדלת לבסיס המושב צר וקשה להגיע אל מנופי הכוונון בזמן הנהיגה. במושב האחורי האווירה מעט קודרת עקב בחירה בחומרי דיפון כהים. הוא יאכלס בנוחות שני נוסעים בוגרים, או שלושה ילדים ללא מושבי בטיחות, עם מרווח טוב בכל המדדים. לנוחות היושבים מאחור הותקן שקע 12V להטענת סמארטפונים ומכשירי מדיה. תא המטען של אופל מוקה X בנפח 356 ליטרים שימושי ויוכל לשמש משפחה בקלות. הוא מכוסה בדיפון קשיח ואיכותי למניעת רעשים ומבטים של סקרנים אל המטען שברכב. במקרים בהם נדרשת הובלת חפצים גדולים ניתן לקפל את המושבים האחוריים אשר יוצרים משטח כמעט שטוח עם רצפת תא המטען.
אופל מוקה X
המעבר מבליל כפתורים זהים על הדשבורד לשליטה במערכות דרך מסך המגע הוא מבורך. המערכת של אופל נוחה וקלה לשימוש וניתן להסתגל אליה במהרה. ברכב המבחן ברמת אבזור אנג'וי פלוס מחשב דרך המוצג על מסך צבעוני רחב בלוח המחוונים ומציג מידע שימושי אל מול עיני הנהג. מצלמת הרוורס המקורית הציגה תמונה חדה וברורה גם בחשיכה, היא כוללת גם פסי הכוונה אשר נעים לפי תנועת גלגל ההגה. חיבורי המדיה והחשמל שוכנים עמוק בתוך התא שבתחתית הקונסלה המרכזית והגישה אליהם לא נוחה.
נוחות הנסיעה באופל מוקה X הייתה הפתעת המבחן שכן שברולט טראקס שחולק עמו שלדה ומכלולים רבים לא הצליח להרשים אותנו. המוקה משכך באופן משביע רצון מהמורות ובורות גם בעיר וגם מחוץ לעיר. בכבישים גליים הוא מפגין נטייה לקופצנות במהירות גבוהה אשר תאותת לנהג להוריד את הקצב. התנהגות הכביש בטוחה, זווית הגלגול איננה חדה אך הישיבה הגבוהה גורמת לנהג להאט לקראת עיקולים חדים. אחיזת הכביש גבוהה וגם אם תצליחו להוציא את המוקה משלוותו תתערב בקרת היציבות ותחזיר אותו למסלול. על הירידה לשטח ויתרנו, אופל מוקה יוכל לעבור בשבילים מהודקים ולא מעבר. הפגושים הנמוכים עדינים ופגיעים, ומדרגות הצד שהותקנו ברכב המבחן יקשו על תמרונים בין סלעים ומכשולים.
אופל מוקה X
ביצועים
אופל מוקה X ירש את יחידת ההנעה מהדגם היוצא. מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר בהספק 140 כ"ס הזמינים ב- 4,900 סל"ד, ו- 20.4 קג"מ מומנט הזמינים החל מ- 1,850 סל"ד. על הנייר רצועת הכוח ארוכה ושימושית. מהלך הדוושה יוצר את התחושה שהוא מאפשר שני מצבים בלבד: תאוצה מתונה והתקדמות בעצלתיים, או קיק דאון והאצה חזקה, אין מצבי אמצע. תיבת ההילוכים בעלת 6 יחסי העברה ארוכים ותחת עומס החלפות ההילוכים מורגשות היטב, בעיקר בהילוכים הנמוכים. בשיוט בולט יתרון התיבה אשר שומרת על סל"ד נמוך התורם לנסיעה שקטה. התפעול הידני בעזרת לחצן בידית ההילוכים לא נוח ולא אינטואיטיבי, הגיע הזמן שבקונצרן GM יוותרו על הרעיון הלא מוצלח.
אופל מוקה X
על פי נתוני היצרן מאיץ אופל מוקה X מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 10.0 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 191 קמ"ש. במבחן שלנו התאוצה מעמידה נמשכה 11.2 שניות. את נתון המהירות המרבית לא ניסינו לאמת אך נוכל לומר שהשיוט במהירויות גבוהות אפשרי, אך רק במידה ותוכלו להתגבר על רעשי הרוח והמנוע החודרים אל תא הנוסעים. עד למהירויות כביש 6 נשמר השקט באופן המניח את הדעת וניתן לנהל שיחה במוקה X מבלי להרים את הקול.
נהיגה ספורטיבית היא לא הקטע של אופל מוקה X. ההגה קל ומנותק ולא מעביר אפילו שביב של מידע אל ידיו של הנהג. כפי שהזכרנו קודם, הישיבה הגבוהה לכשעצמה תגרום לרוב הנהגים להוריד את הקצב. האמיצים שינסו יגלו שרכינת המרכב בעיקולים מורגשת, וקיימת נטייה בולטת לתת היגוי. למרות זאת האחיזה גבוהה ואופל מוקה נוסך בנהג ביטחון גם כאשר הוא מתקרב למגבלות.
אופל מוקה X
צריכת דלק
עיון במפרט חשף כי על פי נתוני היצרן יצרוך אופל מוקה X ליטר דלק לכל 16.1 ק"מ בנסיעה המשלבת תוואי עירוני ובין עירוני. במבחן שלנו שכלל בעיקר נסיעה בין עירונית רגועה נמדדה צריכה של 11.5 ק"מ לליטר. למרות מנוע הטורבו הקטן אופל מוקה X הוא לא מהרכבים החסכוניים בחבורה. ייתכן וחלק מהאשמה הוא במשקל המציב את המאזניים על 1,409 ק"ג, כ- 200 ק"ג יותר ממתחריו הישירים.
עלויות אחזקה
אופל מוקה מגיע עם מלאה אחריות לשלוש שנים. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 אלף קילומטרים. עלות הטיפול הראשון במוסכי היבואן 649 ₪, עלות הטיפול השני 804 ₪, עלות הטיפול השלישי 649 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 2,036 ₪. מחירו של פנס קדמי חדש עומד על 2,457 ₪, מחיר פנס אחורי 1,165 ₪, ומחיר מראת צד קומפלט עומד על 3,489 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ. עלות שלושת הטיפולים הראשונים סבירה בהחלט ואף נמוכה מהממוצע אך עלות הטיפול הרביעי גבוהה מאוד. המצב דומה גם באגף חלקי החילוף עם מחירים סבירים לפנסים ומחיר גבוה למראת הצד.
אופל מוקה X
בטיחות
אופל מוקה נבדק במבחן הריסוק של ארגון EuroNcap בשנת 2012 וזכה לציון של 5 כוכבים. בבחינה לעומק של מרכיבי הציון התרשמנו מציון של 96% בהגנה על מבוגרים, ו- 90% בהגנה על ילדים. בסעיף הגנה על הולכי רגל זכה המוקה בציון 67%, ובסעיף אבזור הבטיחות זכה ל- 100% אך יש לסייג זאת משום שהדרישות הוקשחו מאז ובכדי לזכות בציון המלא היום עליו להציע כסטנדרט מערכות בטיחות מתקדמות.
אופל מוקה X
במהלך מתיחת הפנים קיבל אופל מוקה X את מערכת Opel-Eye המבוססת על טכנולוגיה של חברת מובילאיי הישראלית וכוללת התרעה על אי שמירת מרחק, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, וזיהוי תמרורים והקרנתם בלוח המחוונים. מערכת Opel-Eye לא מוצעת בישראל. היבואן מציע אפשרות להתקנה מקומית של מערכת מובילאיי 630 בעלות של 977 ₪ (כולל מע"מ). מעבר לזאת אבזור הבטיחות סטנדרטי וכולל 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות, מערכת סיוע לזינוק בעליה, ועיגוני איזופיקס למושבי בטיחות לילדים.
תמורה למחיר
היצע הדגמים של אופל מוקה X בישראל נפתח עם רמת אבזור אנג'וי הכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך 7 אינץ' עם תאימות ל- Android Auto ו- Apple Car Play, דיבורית Bluetooth מקורית נשלטת מההגה עם אפשרות להזרמת שמע, מחשב דרך, תאורת לד ליום, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'. מחירה הרשמי של גרסה זו עומד על 134,900 ₪ אך מאז ההשקה היא מוצעת במחיר נמוך משמעותית העומד על 122,900 ₪.
אופל מוקה X
רכב המבחן ברמת אבזור אנג'וי פלוס במחיר של 138,900 ₪ כלל מצלמת רוורס וחיישני חניה מקוריים, שקע 12V במושב האחורי, מסך צבעוני למחשב הדרך, ומראות צד מחוממות עם קיפול חשמלי. מעליה מוצעת רמת אבזור אנג'וי פלוס SR במחיר של 145,900 ₪ ומוסיפה מערכת לכניסה והנעה ללא מפתח, משענת יד לנהג, חלונות אחוריים כהים, וגג שמש חשמלי. בראש ההיצע עומדת גרסת AWD 4X4 אשר כנרמז משמה מגיעה עם הנעה כפולה ומצויידת במנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר בהספק 153 כ"ס. מחירה עומד על 151,900 ₪.
אופל מוקה X הוא שחקן משמעותי בקטגוריית רכבי הפנאי שטח הקומפקטיים. הוא בעל עיצוב נאה ונוכחות מסיבית אשר יחד עם תנוחת הישיבה הגבוהה משווים לו הרגשה של רכב פנאי ייעודי ולא סופר מיני על עקבים. אופל מוקה X מציע את אחת מיחידות הכוח החזקות בקטגוריה אשר למרות משקל לא נמוך מעניקה לו ביצועים טובים. תא הנוסעים נעים ואיכותי ויוכל לשמש בנוחות משפחה של 4 נפשות ללא פשרות משמעותיות לעומת משפחתית קומפקטית.
אופל מוקה X
גם לאחר מתיחת הפנים נותר אופל מוקה מהיקרים בקבוצה ולמרות שהוא מציע חבילה טובה ומגובשת התקשינו למצוא הצדקה למחיר הגבוה. במחיר הפתיחה שלו ניתן לרכוש את המתחרים בגרסאות הקצה המאובזרות בנדיבות. לטעמנו המחיר במבצע ההשקה הארוך הוגן ביחס לתמורה ומאפשר למוקה להיות תחרותי ואטרקטיבי ביחס למתחרים.
| אופל מוקה X אנג'וי פלוס | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1.4 ליטרים |
| הספק מרבי משולב | 140/4,900 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 20.4/1,850 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,257 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,781 מ"מ |
| גובה כללי | 1,658 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,555 מ"מ |
| מיכל דלק | 53 ליטרים |
| נפח תא מטען |
356 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,409 ק"ג |
| מהירות מרבית | 191 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.0 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.1 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 10 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2012) |
| מחיר |
138,900 ₪ |

תפריט נגישות








שם דבר לא כתוב על היכות המנוע מוסך נקים לא כל כך ממלצים
היתי רוצה חות דעת על אורך חיים של המנוע ותקלות נפוצות תודה