מכונת הנהיגה סובארו BRZ מציעה בדורה השני מנוע חזק יותר ושלדה מוקשחת, תוך שמירה על משקל קל, מרכז כובד נמוך והנעה אחורית טהורה במחיר נגיש יחסית
סובארו BRZ הוצגה בדורה הראשון בשלהי שנת 2011 עם מפרט אשר נועד להקנות חוויית נהיגה טהורה במחיר נגיש, הכוללת התנהגות כביש דינמית וחיבור לנהג על חשבון תאוצות וזמני הקפה. הדור הנוכחי שהוצג עוד בשנת 2020, משמר את המתכון הבסיסי הכולל משקל קל, מרכז כובד נמוך המחולק באופן כמעט שווה בין הסרנים, הנעה אחורית, ועיצוב ספורטיבי. השינויים מתמקדים בשיפור הכרחי של יחידת ההנעה והביצועים, עם מנוע בוקסר שנפחו צמח מ- 2.0 ל- 2.4 ליטרים, ובהתאם נהנה מהספק של 228 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ, בהשוואה ל- 200 כ"ס ו- 20.9 קג"מ בדור הפורש. עוד שופרה קשיחות המרכב ב- 50% הודות לתותבים מחוזקים, זרועות מתלה מאלומיניום, וסרן אחורי חדש ורחב יותר. מרכז הכובד הונמך באמצעות שימוש באלומיניום בגג ובמכסה המנוע, ותא הנוסעים זכה לעדכונים. למבחן התייצבה סובארו BRZ בגרסה הידנית שעלותה 229,900 ₪.
| סובארו BRZ 2.4 ליטרים פרימיום ידנית | |
|---|---|
| יתרונות | מהנה לנהיגה, התנהגות כביש, עיצוב |
| חסרונות | שימושיות, תא נוסעים פשוט |
סובארו BRZ
עיצוב ונוחות סובארו BRZ
העיצוב מהווה אבולוציה לדור היוצא ומציג מרכב קופה קלאסי עם מכסה מנוע ארוך ונמוך, גג משתפל לאחור, כתפיים שריריות, וזנב קצר עם ספויילר בסגנון זנב ברווז. כונסי אוויר בפינות הפגוש ומאחורי הגלגלים הקדמיים מסייעים בקירור המנוע ותורמים למראה, כמו גם צמד יציאות מפלט בשרניות מאחור ופנסי לד נאים. מידות המרכב קומפקטיות. אורכו 4,265 מ"מ, רוחבו 1,627 מ"מ, גובהו 1,485 מ"מ, ובסיס גלגלים קצרצר באורך 2,300 מ"מ. התוצאה הסופית לא מותירה ספק ביחס לייעודו של הדגם, ובצבעו הכחול שכה מזוהה עם דגמי הראלי של סובארו, משך לא מעט מבטי הערצה.
סובארו BRZ
תא הנוסעים אינו מציג מהפך עיצובי, ונראה שמבוסס על עיצובו של הדור הקודם. אמנם איכות החומרים השתפרה והעיצוב כעת מודרני יותר, אך המאפיינים העיקריים נותרו ללא שינוי מהותי. גם בדור החדש הקפידה סובארו לשמור על עיצוב תכליתי עם דשבורד שטוח, אבזור נוחות בסיסי, מושבי ספורט תומכים, ותנוחת ישיבה נמוכה מאוד התורמת לתחושת המעורבות בנהיגה. גלגל ההגה, ידית ההילוכים, בלם החניה והמושבים מגיעים עם תפרים בצבע אדום לטובת אווירה ספורטיבית. סידור הפקדים והעיצוב פונקציאונליים עם פתחי מיזוג גבוהים, מסך מערכת מולטימדיה במרכז, ומערכת בקרת אקלים בעלת פקדים פיזיים גדולים וברורים. מעבר לכך, לא ניתן להתעלם מחומרי דיפון קשיחים, עיצוב מיושן, ותחושה בסיסית למדי.
סובארו BRZ
הכניסה אל צמד המושבים הקדמיים אינה נוחה ודורשת צלילה והשתחלות אל תוכם, אשר מועצמות ככל שממדי הנוסעים גדולים יותר. המושב האחורי הסימבולי יוכל לאכלס צמד ילדים קטנים שיאלצו להשתחל אליו, ושם יגלו שמשה אחורית החושפת את פדחתם לשמש היוקדת. תעלת הינע החולשת לכל אורכו של תא הנוסעים אף מונעת מעבר בין צמד המושבים האחוריים ויוצרת חוצץ ביניהם.
תאי האחסון מינימליים גם הם ומונים תא כפפות בגודל סביר ונטול תאורה ודיפון, תאי אחסון קטנים בדלתות הצד ותא מתחת למשענת היד המרכזית אשר כולל צמד מחזיקי כוסות ושקעי טעינה. תא המטען בנפח 201 ליטרים קטן אף מזה של מכונית מיני טיפוסית, וברצפתו ערכה לתיקון תקר. שימושיות אינה הצד החזק של סובארו BRZ והיא אינה מנסה להסתיר זאת.
סובארו BRZ
נוחות הנסיעה באופן מפתיע סבירה בהחלט, נוכח יכולת ריסון מוקפדת של הבולמים. עם מהלך מתלה קצר ומרווח גחון בגובה 130 מ"מ בלבד, היה צפוי כי נענש באי נוחות מוחשית כמו ברוב מכוניות הספורט, אך המשקל הקל מאפשר כיול מעולה של המתלים המצליחים לשכך את רוב המהמורות גם בנסיעה עירונית איטית. חוסר עידון, בידוד רעשים בינוני, ועבודת מצמד ידנית הנדרשת בנהיגה עירונית, אינם מטיבים ואף מעייפים ביחס לרכבים מודרניים בעלי שפע עזרים המפחיתים מהנהג את מטלות הנהיגה השחורות. השיוט אינו נינוח ומלווה ברעשי דרך ומנוע אשר במאה קמ"ש פועל בכ- 2,800 סל"ד. בימי המבחן הלוהטים, תחת עומס ביצועים, הופסקה עבודת המזגן לכמה שניות, וחזרה רק בסל"ד יציב או בשיוט.
ביצועים סובארו BRZ
סובארו BRZ מצוידת במנוע בוקסר אטמוספרי 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטרים עם הספק מרבי של 228 כ"ס ב- 7,000 סל"ד ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ ב- 3,700 סל"ד. המנוע החדש משודך לתיבת 6 הילוכים ידנית. התאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 6.3 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 226 קמ"ש. הנתונים נאים בהחלט, בעיקר ביחס לדור הקודם, למרות שאינם מרשימים בעידן הטורבו והחשמל במספרים אבסולטיים, אבל המספרים על הנייר לא מספרים את הדרמה על הכביש. הביצועים בפועל מלווים בבריטון בוקסרי הדומה לדגמי פורשה. מעבר הילוכים מדויק ומהיר, המתאפשר הודות לבורר מכני בעל מהלך קצר, מקנים ביצועים טובים ומוערכים בשל "עבודת" הנהג והחוויה הווקאלית הנלווית לה. מנתק ההצתה מגיע רק ב- 7,500 סל"ד וגודע את ההתרגשות באגרסיביות.
סובארו BRZ
סובארו BRZ אינה מכונית ספורט שגדולתה מתגלה בקרבות רמזורים, תאוצות או מספרים אבסולוטיים. זו מלחמה שממילא אבודה מראש בעידן החשמלי, וכאן בדיוק מכה סובארו את כל השאר. היכן שהוט האץ' מוגדשות יסבלו מלוחמת מומנט, וחשמליות חזקות יגלו התנהגות גמלונית עקב משקלן הרב, סובארו BRZ יודעת לספק חוויה בטעם של פעם, באמצעות מתכון אידיאלי הכולל משקל נמוך של כ- 1,295 ק"ג, הנעה אחורית, חלוקת משקל ביחס 53:47 בין הסרנים, ומנוע בוקסר קדמי. ביחס לדגם הפורש שסבל ממחסור קל בכוח, בוצעו שיפורים משמעותיים לטובת הגברת קשיחות השלדה בכ- 50% והנמכת מרכז הכובד לכדי 456 מ"מ מהקרקע לטובת התנהגות כביש מהוקצעת. כמו כן, מצויד הדגם בדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה Torsen ובמערכת בקרת יציבות הכוללת אפשרות ניתוק. החיבור לכביש מסתכם בצמיגי מישלין פיילוט ספורט 4 ברוחב סוליה סביר של 215 מ"מ.
המפרט, שנדמה כאילו נלקח מעשורים קודמים, יודע לספק טונות של חיוכים והנאה בכבישים הנכונים ובידיים הנכונות. בסיס הגלגלים הקצר וההיגוי הישיר מספקים שליטה כמעט אבסולוטית בכניסה לפניה. הישיבה הנמוכה, המסייעת למרכז הכובד הנמוך, מחברת את הנהג לאספלט ומשדרת לידיים ולישבן את רמת האחיזה בצורה שכבר נשכחה במכוניות מודרניות.
סובארו BRZ
אמנם גלגל ההגה דק מדי ולא היינו מתנגדים לאחיזה בשרנית יותר, ואף למשקל כבד יותר, אך יכולתו להכניס את האף לפנייה בקלילות כאילו היה מדובר בקארטינג, יחד עם מערך מתלים הכולל עצמות עצה כפולות מאחור, והתנהגות ליברלית המאפשרת משחקי היגוי יתר נשלטים, פשוט ממכרים. המשקל הקל מסייע לשליטה נכונה בהחלקת הזנב, כך שגם נהג שאינו מיומן יוכל להפיק ביצועים פוטוגניים בפניות חדות. מערכת ה- ESP מאפשרת זריקת זנב קלה אשר נבלמת באגרסיביות ברגע שזה מתחיל להיות מסוכן, אך ניתוקה במצב TRACK מאפשר החלקות כוח פוחזות מהסוג שכנראה יצא מחוץ לחוק בשנים הקרובות.
סובארו BRZ
בדרך המובילה אל בית אריה הרצופה בפיתולים ובפניות S, הפגינה סובארו BRZ התנהגות ספורטיבית עם זוויות גלגול מינימליות וחיבור מצוין לנהג. מושבי הספורט סיפקו אחיזה צידית מצוינת, וסידור הדוושות ובורר ההילוכים הקצר, אידיאלים לנהיגה מהזן הזה. הבלמים אינם מתפארים במיתוג ספורטיבי ואינם מספקים ביצועי בלימה מרשימים, אך הולמים את המשקל והביצועים, וניחנים בתחושה ובמינון נדירים בעולם מתחשמל ומאולחש.
צריכת דלק סובארו BRZ
סובארו BRZ אינה כוללת מערכת עצור וסע או כל סיוע לחיסכון בדלק. במהלך נהיגת המבחן שכללה נהיגה דינמית כנדרש מאופיו של הדגם, עמדה צריכת הדלק על 9.0 ק"מ לליטר באוקטן 98 נדיר ויקר. נהיגה אשר תשמר את המנוע בסל"ד נמוך צפויה לשפר את צריכת הדלק ואף להתקרב לנתון היצרן המבשר על 11.4 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 450 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה סובארו BRZ
אמינות רכבי סובארו נחשבת טובה, והדור הקודם של סובארו BRZ אף היה בין הדגמים האמינים ביותר של המותג, כנראה הודות לפיתוח משותף עם טויוטה, כמו בדור החדש. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2021 דורגה סובארו במקום ה- 8 מתוך 27 יצרנים, עם ירידה של מקום אחד מהדירוג הקודם בשנת 2020. בסקר J.D Power שנערך בארה"ב בשנת 2021, התברגה סובארו במקום ה- 19 מתוך 32 יצרנים עם 125 תקלות לכל 100 רכבים.
סובארו BRZ
סובארו BRZ משווקת עם אחריות יצרן מלאה למשך 5 שנים או עד 150,000 ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לשנה לכל נהג מעל גיל 30 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון בשלוש השנים האחרונות, עומדת על כ- 7,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.
בטיחות סובארו BRZ
סובארו BRZ לא נבחנה במבחן ריסוק של ארגון הבטיחות Euro NCAP. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת לניטור שטחים מתים, התרעה על תנועה חוצה מאחור, ומצלמת רוורס. מעבר לכך, הגרסה הידנית אינה כוללת מערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה ובלימה אוטונומית, מה שמאלץ התקנת מערכת מובאון מקומית. בהתאם לכך, רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 1 מתוך 8.
תמורה למחיר סובארו BRZ
סובארו BRZ עם תיבת הילוכים ידנית ברמת אבזור פרימיום מוצעת במחיר 229,900 ₪ וכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ' עם מגוון אפשרויות תצוגה ומד כוח G, מערכת מולטימדיה מקורית STARLINK עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', קישוריות לאפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו, 6 רמקולים, מערכת ביטול רעשים אקטיבית, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת בקרת אקלים דו-אזורית, חימום מושבים קדמיים, חיישן תאורה, תאורת לד עוקבת פניה, וחישוקי 18 אינץ'. הגרסה בעלת תיבת ההילוכים האוטומטית מוסיפה אבזור בטיחות מקורי, ומחירה 239,900 ₪.
הסיכום פשוט. אם אין ברשותכם כחצי מיליון ₪ למכונית ספורט טהורה, סובארו BRZ הינה הבחירה היחידה והמוצלחת מאוד בפני עצמה. מדובר במכונית לנהג, אשר יודעת לספק את המראה הנכון וחוויית נהיגה מערבת וטהורה, לצד יתרונות האמינות המסורתיים של היצרנית. סובארו BRZ היא מכונית ספורט מהזן שנועד לתגמל חובבי הגה בכבישים מפותלים ואתגרי היגוי יתר, לא לשבור שיאי תאוצה או להביס בקרבות רמזורים. את כל אלו עושה סובארו BRZ בהצטיינות. למאושרים שיצליחו לשים יד על אחת מ- 150 היחידות שהוקצו לישראל, נמליץ לבחור בגרסה הידנית.
| סובארו BRZ 2.4 פרימיום ידנית | |
|---|---|
| מנוע | בנזין בוקסר 4 צילינדרים, 2,387 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 228/7,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 25.5/3,700 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | ידנית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,265 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,775 מ"מ |
| גובה כללי | 1,310 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,575 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 201 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,295 ק"ג |
| מהירות מרבית | 226 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.3 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 11.4 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 9.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | לא נבחנה |
| רמת אבזור בטיחותי | 1 (מתוך 8) |
| מחיר | 229,900 ₪ |

תפריט נגישות








ברז
כתבה מגמתית,לא השוואתית לכלום מהפחד שמזדה mx5 לוקחת בכל קטגוריה,פרט למושב אחורי שלא קיים(מיותר) בmx5. המזדה מאוזנת יותר,זריזה יותר ומוכרת הרבה יותר חיוכים .
סובארו ברז
כיף למי שיכול
הרכב הכי טוב ומהנה במחיר שלו
הכל מצויין רק המחיר קצת גבוה לידני שזה רכב ערום כמעט בלי מערכות בטיחות....במחיר 200000 היה אפשר למכור כפול מכוניות.
מהיכן הבאתם נתון של 3,660 מ"מ אורך?
בסוף הכתבה דווקא הצלחתם יותר, כי הוא באמת 4,265 מ"מ